Rijtest: Subaru Outback (2015)

subaru-outback-rijtest

Subaru heeft naast de welbekende WRX- en STi-reeks ook nog wat andere modellen die de aandacht verdienen. Eentje daarvan is de recent vernieuwde Outback. Die doet wat zijn naam laat vermoeden, de ongeplaveide paden opzoeken. Let's go, Jack!

Hij mag er dan wat als zijn voorganger uitzien volgens sommigen, Subaru vernieuwde de Outback op zowat 80 procent van alle punten. Zo is het uiterlijk volledig hertekend en krijg je nu een vloeiender aandoend gezicht dan voorheen. Dat maakt wel een beetje dat de Outback minder opvalt in het landschap.

raak me aan

Binnenin valt vooral een vernieuwd interieur op, dat tegenwoordig voorzien is van een duidelijk en vlak touchscreen. De toetsen daarin staan niet helemaal ingesteld volgens onze natuur, waardoor we meer dan eens naar het scherm moesten kijken om iets te wijzigen. Dat gaat dan om het wijzigen van radiozender of de verlichting van het scherm. Daarmee komen we tot de conclusie dat het scherm nog iets hoger mocht worden opgesteld, of dat Subaru voor een zuiverder bediening had kunnen kiezen. Over de zitting hebben we geen klagen.

subaru-outback-rijtest

bekende motor

Hoewel 80 procent van de Outback uit nieuwe of herwerkte onderdelen bestaat, is daar bij de motor weinig van te merken. Voor de aandrijving zorgt nog altijd de 2.5 boxer benzinemotor of - in het geval van onze testwagen - de viercilinder diesel met twee liter longinhoud. De boxer klinkt vooral bij koudstart erg stevig door in het interieur, wanneer je op gang bent zorgt het geluid voor wat achtergrondgeroffel. Het leuke is de altijd aanwezige trekkracht op deze boxer, met 350 Nm zeker niet onderbemeten. De benzinemotor doet het met iets minder (235 Nm), maar krijgt daarvoor in de plaats wat meer pk's mee (175 ten opzichte van 150 voor onze diesel). Door middel van wat technische aanpassingen komt het verbruik lager te liggen. Wij merkten alvast op dat ons testgemiddelde van 6,3 l/100 km erg dicht bij het opgegeven verbruik lag.

subaru-outback-rijtest

even denken

Wel is de CVT-bak (Continue Variabele Transmissie), bij Subaru 'Lineartronic' genoemd, eentje waar je wat aan moet wennen. Wanneer je gewoon vertrekt zoekt de naald van de toerenteller steeds de 2.500 toeren op, ook al tik je amper het gaspedaal aan. De motor lijkt dan te willen werken, zonder dat je daar zelf om vraagt. De bak zelf doet zijn werk erg zacht, terwijl het toerental wel gecontroleerd blijft eens je op snelheid bent. De Lineartronic is nochtans niet altijd bij de pinken als je vanuit stilstand wil vertrekken of een inhaalmanoeuvre wil uitvoeren, waardoor je best op wat meer plaats rekent om op gang te komen.

subaru-outback-rijtest

twee extra ogen

Subaru brengt met de EyeSight-technologie een extra functie in de Outback. De twee extra ogen zitten naast de binnenspiegel achter de voorruit verwerkt. Het systeem let mee op en waarschuwt je voor vanalles en nog wat. Een trager rijdende voorligger, afwijken van je rijvak, de auto voor je die vertrekt aan het stoplicht, een auto die binnen de range van je dynamische cruise controle komt of er weer uit verdwijnt, bij alles hoort een geluidssignaal, het systeem biept nog nét niet om te melden dat het niets te melden heeft. Dat kan je uiteraard wel afzetten, door erg lang op de knop links onder het stuur te drukken.

subaru-outback-rijtest

beknopte prijslijst

Kort en goed. Dat is wat je kan zeggen over de prijslijsten bij Subaru. Dat is ook niet anders voor de Outback, waar twee motoren in twee uitrustingsversies worden aangeboden. De 2.5i Comfort opent de tabellen met een prijs van 32.295 euro. De Premiumvariant met dezelfde motor kost je 37.495 euro. 35.995 euro is wat je voor een 2.0D Comfort betaalt, voor de 2.0D Premium leg je 40.495 euro op tafel. Opties zijn er in de vorm van lederen zetelbekleding (2.095 euro) of simili/leder (1.895 euro), getinte ruiten (495 euro), navigatiesysteem (1.349 euro), en metaal- of pearl- of silicakleur (520 euro). En dan eindigt de optielijst.

De andere zaken zitten dus in één van beide uitrustingsniveau's verwerkt. Bij de goedkopere Comfort-versie zien we Subaru's EyeSight, elektrisch bedienbare spiegels, elektrisch verstelbare bestuurderszetel, Active Torque Vectoring en automatische lichten en ruitenwissers. Al bij al zit hij al goed in de uitrusting. Daarbovenop verantwoordt de Premium-reeks zich door de aanwezigheid van een elektrisch verstelbare passagierszetel, een schuif- en kanteldak, keyless access en startbediening, en standaard simili/leder bekleding en navigatie.

subaru-outback-rijtest

conclusie

Subaru heeft deze Outback meer dan een upgrade gegeven. Ook al valt het niet direct op, het grootste deel van de wagen is nieuw. De technlogie in de wagen zette een grote stap voorwaarts, terwijl zelfs de dieselmotor lichtjes verbeterd werd. Daarnaast blijft het een break die offroad nog steeds zijn concurrenten tot de aanval dwingt. Tegelijk blijft de Outback zijn eigen pad banen, iets waar je voor of tegen kan zijn.

Specificaties

Motor

2.0D turbo diesel, viercilinder boxer

Vermogen

150pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

Continue Variable Transmissie

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 676 kg

Topsnelheid

192 km/u

Prijs testwagen

€ 35 995.00

Prijs basismodel

€ 32 995.00

0 tot 100 km/u

9.90 sec

Gemiddeld testverbruik

6.30 L/100km

Max. kofferinhoud

1 848 L

CO2-uitstoot

159 g/km

BIV

€ 498.00

Rijtaks

€ 405.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Filip1974 16:48
afbeelding van Filip1974

Prachtige wagen, mooie techniek........... maar 1 van de dingen die mij zou doen twijfelen is de restwaarde na 5 jaar.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws