Rijtest: Ford EcoSport facelift (2018)

ford-ecosport-facelift-2018-st-line

Driemaal is scheepsrecht, dat moeten ze ook zo bij Ford hebben gedacht. Want Blauwe Ovaals kleinste SUV, de EcoSport, is sinds zijn lancering op Europees grondgebied in 2014 al toe aan een derde gedaanteverwisseling. Eindelijk Europees, deze verdoken Zuid-Amerikaan? We zoeken het uit, met ST-plunje aan!

De Ford EcoSport, waar moeten we beginnen? Misschien bij het feit dat de compacte SUV een afdankertje is van Ford Global voor de Europese tak. Ford Europa wou namelijk een B-SUV in haar segment maar door de One Ford-strategie werd het opgezadeld met gerief uit Zuid-Amerika. Niets mis mee natuurlijk, alleen was de EcoSport even Europees als het staatsprogramma van Noord-Korea. Kwam er ook nog eens bij; Ford vroeg volle sollen voor een auto die in realiteit een budgetalternatief was voor een Dacia Sandero Stepway. Om maar te zeggen dat de EcoSport in 2014 geen potten kon breken. Hoogst een brik chocomelk.

Een mening die we vanaf 2018 misschien wel moeten herzien...

Dat is 'm

Want kijk, ze wisten ook bij Ford Europa heus dat de EcoSport geen spek naar de bek van het Europees cliënteel was. Waardoor de eerste exemplaren die de bodem van ons continent raakten meteen naar Ford Lommel mochten voor een fijnere afstelling. Dat harde labeur liet zich al opmerken in 2015, met een soort van EcoSport V1.5 zeg maar. Eentje die meteen ook de reserveband op de zijwaarts openende kofferklep liet verdwijnen. Een stijlkeuze waar we nog steeds niet achterstaan maar nu, drie jaar later, verzachten ze de pijn met EcoSport V2.0.

ford-ecosport-facelift-2018-st-line

Wat we daar mee willen zeggen? Mooi in tred met laagpotige broer Fiesta is er nu ook plaats voor een ST Line-uitvoering. Werp daarbij ook nog eens de contrasterende dakkleur in de strijd en de EcoSport krijgt zowaar Europees allooi. Durven we het zeggen? Jawel, de EcoSport komt tegenwoordig best knap voor de dag. Extra ondersteund door het nieuwe smoelwerk met prominentere grille en kijkers die niet meer de indruk geven dat ze van een Toyota uit de jaren 90 komen. Wat, zijn dat Bi-Xenon-koplampen? Wat is dit, een Rolls-Royce?!

Feest, op z'n Fiesta's

En dan zijn we nog niet bij dé grote vernieuwing gekomen van EcoSport poging numéro 3; het interieur. Spring even mee terug naar 2014... Een navigatie, daar had moeder EcoSport nog nooit van gehoord en de handrem, die mocht je op de bodem gaan zoeken. Vroeg je naar de kwaliteit van de interieurmaterialen, dan kreeg je een verstrooide 'ja' terug. Om maar te zeggen dat vooral daar de Zuid-Amerikaanse B-SUV door de mand viel, daar waar Renault Captur en Peugeot 2008 konden schermen met - voor het segment - aantrekkelijke interieurs.

ford-ecosport-facelift-2018-st-line

Wel, de nieuwe EcoSport ging op retraite met populaire halfbroer Fiesta en stal stiekem diens interieur. Het resultaat is niet dag & nacht verschil maar ééntje van lichtjaren. Met Fords nieuwste infotainmentsysteem (SYNC3) centraal op een dashboard opgetrokken uit zachtere materialen en er is zelfs een optionele B&O-geluidsinstallatie. Nogmaals, in dezelfde auto die vier jaar geleden nog dacht dat een automatische choke het summum van technologie was. Tegenwoordig is 'ie bij de les en praat EcoSport over dodehoeksensoren en achteruitrijcamera's... Hipster.

Kan er ergens nog 'Eco' bij?

Op motorvlak had Ford Europa minder werk aan de winkel. De 1.5 benzine is er al even uit, voortaan kan je dieselen met de 1.5 TDCi, zelfs met vierwielaandrijving, of benzineboosten met de 1-liter driecilinder turbo. 'Eco'Ford stak alvast de strafste EcoBoost in onze EcoSport. 140 pk spuwt die driepitter tegenwoordig naar de openbare weg. Meer dan genoeg natuurlijk voor rond-de-kerk-ritjes. Het zorgt samen met de strakke manuele zesbak dat de ST-opsmuk buitenaf geen loze opsmuk is.

ford-ecosport-facelift-2018-st-line

Een Fiesta op hoge pootjes zouden we het toch nog niet durven noemen. Enerzijds omdat die Fiesta een rij-icoon in zijn segment is, anderzijds omdat de EcoSport duidelijk meer op comfort is afgesteld. Nu, we hebben geen klagen. Bijna nooit bij Ford, als het over rijdynamiek gaat. Bij versie 1.5 werd de gehele achteras al vernieuwd, voor EcoSport anno 2018 lijkt alles nog wat bijgepunt.

Eindelijk

Een positief verhaal dus, EcoSport nummer drie? Zeker en vast, als we het op EcoSchaal zien. Want vier jaar geleden hadden we niet durven dromen ooit een EcoSport van dit allooi in onze handen te krijgen. Alleen... heeft de concurrentie niet stilgezeten. Monsieur Captur en madame 2008 mogen dan wel stilaan hun leeftijd dragen, gerief zoals de Hyundai Kona en Seat Arona zijn daar om eens goed te morrelen met de vaste waarden.

ford-ecosport-facelift-2018-st-line

De vraag is dan ook niet of de EcoSport zijn instapprijs van 17.356 euro waard is - want dat is 'ie eindelijk -, wel waarom je 17K neer legt voor deze Ford en niet voor iets uit een andere stal. Ooit poogden we daar nog een antwoord op te bieden maar het segment van de compacte SUV's is zo uit de kluiten gewassen, het koperspubliek er zo verlekkerd op en de line-up vaak zo grijs dat het geen 'of' meer is, wel een 'en', 'en' en nog een 'en'. Hij heeft een achterklep die zijwaarts opent, aankoopreden genoeg?

Conclusie

De referentie in het compacte SUV-segment? Dat gaan we de EcoSport niet noemen, wel staat hij eindelijk op een niveau waarmee hij zonder schroom kan concurreren met de concurrentie. Die is echter zo gigantisch dat we aanraden een dartbord aan te schaffen om je keuze te maken. Als je nog toekomt met de 82 vakjes daarop. Drie keer scheepsrecht? De EcoSport is evenwel het levende bewijs.

ford-ecosport-facelift-2018-st-line

Specificaties

Motor

1.0 turbobenzine, drie-in-lijn

Vermogen

140pk

Koppel

180 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 248 kg

Topsnelheid

188 km/u

Prijs testwagen

€ 26 036.00

Prijs basismodel

€ 17 356.00

0 tot 100 km/u

11.80 sec

Gemiddeld testverbruik

6.70 L/100km

CO2-uitstoot

119 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Mathieu 12:26
afbeelding van Mathieu

Toch iets betere cijfers op papier dan de Kona.

Ietsje vinniger, ietsje goedkoper en iets zuiniger.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws