Familietest: Opel Crossland X vs Mokka X (2018)

Opel-crossland-vs-mokka-2018

Het is zover. De crossover is dusdanig populair dat automerken in hetzelfde segment meerdere modellen aanbieden. Ook het geval bij Opel, die in het compacte segment de bijna identieke Crossland X en Mokka X aan klanten verkopen. Maar waar zit het verschil nu? We trekken de baan op met beide knapen.

Vorig jaar werd na een eerder voltrokken huwelijk met de Franse PSA-groep de nieuwe Opel Crossland X voorgesteld aan het grote publiek. Zuurdesembrood met plakjes Brie op Duitse wijze laat ons maar zeggen. Dit terwijl Opel al een B-segment crossver in de line-up hadden staan onder de naam Mokka X. Een nog echte Duitse ‘eisbecher’ die al sinds 2012 wordt geserveerd. De logica zou dan ook dicteren dat de Crossland X het stokje van de Mokka X over zou mogen nemen.

Urban Jungle

Echter, een jaar later staan ze beiden nog steeds broederlijk naast elkaar bij de dealer. Raar. Want qua grootte is het een spreekwoordelijke fotofinish tussen Mokka en Crossland. Die laatste moet namelijk amper 5 centimeter achter laten op de Mokka. Een iets meer uitstekende koplamp, zeg maar. Hoe houden ze dan toch zij aan zij stand?

crossland-vs-mokka-2018

De Crossland X is een echt Frans kind onder Duits hoederecht en dat uit zich ook in het DNA van deze wagen. Het onderstel wordt gedeeld met de Citroën C3 en de Peugeot 2008. Het koetswerk is voorzien van extra tierlantijn en binnenin worden snufjes zoals een draadloos gsm-laadplatform, usb-connectors of een head-up display niet geschuwd. Deze Crossland moet dus vooral het jongere publiek aanspreken dat graag met een opvallende auto in de stad vertoeft.

Real jungle

De Mokka X daarentegen komt nog uit een tijd van oerdegelijke Duitse makelij. Een eerste indruk maakt al direct duidelijk een verschil met zijn Frans aangenomen broertje. Het mag allemaal wat zwaarder aanvoelen qua deurwerk en andere materialen,. Dit alles resulteert in een strakke maar weinig vernieuwende carrosserie. Hoe dan ook mag de Mokka zich promoten als de do-it-all. Mede door zijn optionele vierwielaandrijving die maximaal 50 procent van de kracht naar de achterwielen kan sturen.

crossland-vs-mokka-2018

Op weg…/Onderweg

Eens met beiden op de baan zijn de verschillen wel groter te noemen. Motorgewijs houdt Opel het bij de Crossland eerder op een newschool 1.2 turbobenzine met 3 cilinders (van Franse makelij) terwijl de Mokka X nog teert op een 1.4-liter grote Duitse viercilinder benzine. Bij de dieselversies merken we een iets kleiner verschil van 100cc tussen een 1.5 Turbo D en 1.6 CDTI. Maar de Crossland moet zeker niet onderdoen voor de met extra room overgoten Mokka. Want met de geteste 130pk-benzineversie en een maximum van 230 Nm kan er best pittig getoerd worden.

crossland-vs-mokka-2018

In tegenstelling voelt de zwaardere koffieboon, meegekregen in automaatvariant met 140 paardenkrachten en een maximaal koppel van 200 Nm toch soms wat loom aan. Waarschijnlijk mede door dat oerdegelijke Duitse gewicht (een om en bij de extra 250 kg) zoals eerder vernoemd. Een inhaalmanoeuvre kan daardoor aanvoelen alsof het geheel even aan de verstikkingsdood leidt en daaropvolgend net iets te hard naar adem moet happen door het automatisch teruggrijpen naar een hoger toerental in een lagere versnelling.

crossland-vs-mokka-2018

Finesse

Waarmee we aan een gezamenlijk punt belanden: beiden zijn nogal hoogdravend lawaaierig qua motorgeluid, met de Crossland aan kop. Komt daar nog bovenop dat bij de Duitse Fransoos de ophanging wel behoorlijk zijn werk levert maar vaak als een kloppende drilboor klinkt bij elke oneffenheid in de weg. Ophangproblematiek die wel vaker voorvalt bij het gebruik van een gedeelde architectuur.

crossland-vs-mokka-2018

Stuurgedrag is in de twee gevallen eveneens als een wereld van verschil: waar de Crossland luchtig en speels indraait is dit bij de Mokka allemaal wat stugger (lees: soms behaaglijk veiliger aanvoelend). Lange bochten kunnen bij dat ietwat luchtiger stuurwiel en hogere snelheden slingerig beginnen aanvoelen in een wat wiegende samenwerking met de ophanging. Iets waar de Mokka beduidend minder last van ondervindt. Maar zoals al eerder vermeld kiest de Crossland resoluut voor een stadsidentiteit en daar is dit navigeren met één vingerkracht zeker welkom.

Zimmer-frei

Binnenin merk je eveneens een duidelijk generatieverschil. Want laat ons eerlijk zijn, op logies aan de Cote d’Azur is zeker niet hetzelfde als een zimmer-frei in het Schwarzwald. Ook al zijn beiden steeds volgeboekt in het hoofdseizoen. De ouderdom van de Mokka wordt wat moeilijk om te verbergen maar sinds de komst van het X-achtervoegsel kreeg het interieur genoeg frisse elementen om comfortabel voor de dag te komen.

crossland-vs-mokka-2018

De Crossland X is daarentegen van een andere allure. Typisch Frans durven we zelfs zeggen, waardoor Plastic Bertrand zich hierin zeker op zijn gemak zou voelen voor het schrijven van een nieuwe hit. Want de nieuwere Crossland X houdt het vooral op een degelijke maar nogal eenzijdige kunststoffen afwerking. Beiden teren op een gelijkaardig infotainmentsysteem (het éne nog van GM, het andere al van PSA). Hippe vogel-gewijs oogt het in de Crossland allemaal wat frisser. Zeker in samenwerking met de head-updisplay.

crossland-vs-mokka-2018

Conclusie

Het kantelmoment van Opel kan je niet mooier samen vatten dan met deze Mokka X en Crossland X. Aan de éne kant heb je het Opel van gisterjaar met GM-invloeden, aan de andere kant het Opel van morgen onder Franse PSA-vleugels. Die laatste mikt duidelijk op lichtere onderdelen en dito motoren, een frisser design en hoogtechnologische snufjes voor de inzittenden. Dat je daardoor geen beroep meer kan doen op vierwielaandrijving, wat meer robuuste viercilinders en stevige materialen in het interieur, dat is de keerzijde van de medaille.

Tijdstip: 11:00
Auteur: Glenn & Yves
Fotograaf:
Reacties: 5 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
JRE 17:07
afbeelding van JRE

Het valt me op dat Autofans de laatste maanden veel meer clichématig gaan schrijven is. "Typisch Duitse degelijkheid" of "Op z'n Frans" ... Is de GM viercilinder meer robust dan de driecilinder van PSA?

Iets dat zwaar aanvoelt is daarom niet meteen kwalitatief hoogstaander. Leuk dat de Volkswagen groep veel energie steekt in dat subjectieve gevoel. Goed voor hen dat veel mensen de PR geloven, maar daarom hoef je het als journalist nog niet klakkeloos over te nemen.

Ik was benieuwd naar de conclusies van dit artikel omdat ik me zelf ook afvraag wat de meerwaarde is van twee modellen die zo goed als in dezelfde klasse spelen. Maar prestaties, prijzen, verbruik, ... mogen we lekker zelf opzoeken. Het enige is dus dat de enige "Duits" aanvoelt en de andere "Frans". Of was dat de conclusie van op voorhand en is de test dan gewoon in die zin geschreven omdat het een leuke insteek leek?

Wim 08:39
afbeelding van Wim

Thanks voor de feedback, we nemen het mee.

GlennH 12:10
afbeelding van GlennH

Om je vraag tegemoet te komen toch nog enkele extra te vergelijken cijfers:

Reëel verbruik test: 7,3 l (Crossland X 1.2 Turbo MT6 96Kw/130pk) - 8,0 l (Mokka X 1.4 Turbo 4x4 AT6 103Kw/140pk)

0 - 100 acceleratie: 14 sec (instapmodel Crossland X benz. 60Kw/82pk) 9,10 sec testwagen - 10,90 sec (instapmodel Mokka X 2WD benz.88Kw/120pk) 10,70 sec testwagen

Leeggewicht: gem. 1163 kg (Crossland X) - gem. 1394 kg (Mokka X) een reëel verschil van 250 kg in onze test

Lengte: 4212mm (Crossland X) - 4275mm (Mokka X)

Kofferinhoud: 410 l (Crossland X/!!!-5cm kortere lengte toch 54 liter inhoud extra) - 356 l (Mokka X)

Crossland X niet in adaptieve 4x4 verkrijgbaar - Mokka X wel

Prijzen instapmodel: Crossland X vanaf 18200 inc.btw - Mokka X 21000 inc.btw (voor de instap 4x4 24300 inc.btw)

JRE 17:49
afbeelding van JRE

Cool dat jullie gegevens als verbruik wel degelijk bijgehouden hebben en merci voor jullie reacties.

... niet dat ik persoonlijk één van deze Opels zou aanschaffen.

Philip 13:01
afbeelding van Philip

Heb mijn corsa e ingeruild tegen een crossland X.
Had de mokka bekeken maar die is in feite met moeite groter dan de corsa e.
Eerste gedacht was een Dacia duster full option maar de levertermijn van die was veel te lang en het prijsverschil was uiteindelijk niet zo heel groot.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws