Rijtest: Kia Stonic 1.0 T-GDI (2019)

2018 Kia Stonic

Kia heeft met zijn Stonic een speler op de markt van de kleine crossovers. Een markt die een grote hap van de autoverkopen voor haar rekening neemt. Is de Kia Stonic een goede match voor jou?

Nog niet bijster lang geleden haalde Kia zijn Stonic uit hun toverhoed om samen met de Sportage en Sorento een sterke vuist te maken en de verkoop te boosten. Een compacte crossover, je kan ze tegenwoordig niet meer op één hand tellen. Is deze Stonic er eentje om te overwegen?

Zonnetje in huis

Het meest opvallende aan deze mini crossover is ongetwijfeld zijn kleur. Het “Most Yellow” is - zoals de naam doet vermoeden - het felste geel dat je op deze wagen kan krijgen, Ferrari wie? Daarnaast staat het ook nog wel leuk op zijn koetswerk en eens we de gedachte van “Nee, niet die gele, niet die gele” hadden verdrongen, zagen we het plezier in de wagen. Want laten we eerlijk zijn: als je in het rond kijkt zijn de meeste wagens nogal … saai gekleurd en springen wij er echt wel uit. Moedige keuze, Kia!

2018 Kia Stonic

Naast die geinige kleur kan het algemeen voorkomen van de Stonic ons wel bekoren. Wetende dat hij familie is van de Hyundai Kona helpt daar ook een handje bij. Waarbij de Kona eerder een vreemde eend is, is deze Stonic een Mona Lisa. Vooraan een stoer uiterlijk met de typische tiger nose-grille van Kia die graag een hap uit je voorganger zijn achterste wil bijten en een set koplampen met dagrijverlichting. Verder kunnen we aan deze zijde extra bochtverlichting vinden met hier en daar zwarte details om het uiterlijk hier af te werken.

De zijkant verklapt je dat de Stonic eigenlijk geen al te grote wagen is met zijn 4.14 meter. Hoger op zijn poten en met zwarte plastic onderdelen op de wielbogen, zo onderstreept Kia zijn crossover karakter en dat is wat de mensen willen. Nee, we gaan er niet mee offroaden, maar het moet er uitzien alsof ie het kan. Achteraan ruilt de Stonic het stoere in voor wat schattigere proporties. Brede heupen met alweer zwarte plastieken afwerking en een grijze diffuser. Hoe simpel ook wel mooi kan zijn.

2018 Kia Stonic

Net te kort

Net te kort, dat was het algemeen gevoel dat de Kia Stonic ons gaf op het moment dat we de deur open trokken. Net te kort, net te weinig, net niet spannend genoeg, net niet goed genoeg. We hebben gezien wat Kia met de nieuwe Ceed heeft gedaan en dus ook wel kan, waardoor we hier wat op onze honger zijn blijven zitten. Het was zeker niet slecht of ondermaats te noemen, maar niet op het niveau dat we al van Kia hebben gezien het voorbije jaar en dat is toch wel een gemiste kans.

2018 Kia Stonic

Het stuur ligt goed in de hand terwijl de wielen je ook de nodige informatie via dat stuur doorgeven. Binnen de mate van het mogelijke bij een crossover natuurlijk. Verder zijn de knoppen voor de bediening van de audio en de boordcomputer terug te vinden op dat stuur, net als de cruisecontrole-bediening. Duidelijk, netjes en zonder veel tralala. Achter dat stuur vind je een duidelijke wijzerplaat met de basis boordcomputer die echter niet aangeeft bij welke snelheid je de cruise controle hebt geactiveerd. Dat klinkt niet als veel, maar is wel lastig als je hem terug wil activeren in zone 50 en je schiet ineens naar 120 km/u...

Het dashboard is afgewerkt in harde plastics die doorlopen onder het multimediasysteem met touchscreen. Hier kan je de gebruikelijke dingen op terug vinden zoals een navigatiesysteem dat goed werkt, maar soms net iets sneller mag reageren, de radio om je deuntjes af te spelen en de settings om je telefoon met of zonder draad aan te sluiten. Eigenlijk alles dat je in een moderne wagen mag verwachten en meer, zoals zetel- en zelfs stuurverwarming. Verder zijn er nog knoppen voor de verwarming die op een basisniveau zijn afgewerkt en er net iets of wat verouderd uitzien. Hier doet de bovengenoemde Ceed het weer een pak beter.

2018 Kia Stonic

De wagen bied heel wat comfort dankzij de lederen zetels met ruim voldoende ondersteuning, het chassis is toch eerder naar de harde kant geveerd om het heel comfortabel te noemen. Een slechte weg zal je wel geweten hebben. Achteraan in de koffer heb je plek voor 332 liter met de zetels rechtop en wanneer je ze plat gooit wordt dit vergroot tot 1.135 liter. Net iets minder dan zijn neefje dus.

Deze 1.0 kennen we

Deze Kia Stonic is uitgerust met de 1.0 T-GDI die we ondertussen al in meerdere modellen hebben voorgeschoteld gekregen. In de Stonic heeft dit kleintje 120 pk en 171 Nm koppel, meteen ook de topmotor voor de Stonic. Bij broertje Kona begint het verhaal pas bij deze motor, waardoor Kia en Hyundai een duidelijk onderscheid maken tussen Stonic en Kona. De Kona klimt verder op de ladder waar de Stonic topt. Nu goed, terug naar de motor, ook de Ceed gaat met exact dezelfde cijfers aan de gang al voelt dat bij die wagen net te weinig. Bij de Kia Stonic is het er boenk op. De wagen heeft ruim voldoende kracht en geeft nooit het gevoel dat hij moeite heeft om van zijn plek te komen. Een snelheidsduivel zal hij nooit worden maar de motor geeft je voldoening binnen het juiste toerental. Zo zie je maar: hoe verschillend een motor in verschillende wagens kan aanvoelen.

2018 Kia Stonic

Vanaf een dikke 1.500 toeren tot helemaal aan de 4.000 toeren kan je de Kia Stonic goed laten werken en daardoor kan je hem ook in korte opéénvolgende bochten tot het uiterste laten gaan. De motor in combinatie met zijn versnellingsbak geeft een plezierig baasje om mee onderweg te zijn. De versnellingen volgen elkaar makkelijk en vlotjes op waardoor je van een continue versnelling kan genieten. Natuurlijk zien dat je binnen de juiste toeren blijft hangen, wat niet al te moeilijk is. Na een week de Stonic te gebruiken voor wat hij dient, kwamen wij uit bij een gemiddeld verbruik van om en bij 8 liter per 100 kilometer.

2018 Kia Stonic

Het onderstel is, zoals hierboven al vermeld, wat aan de harde kant met als positief resultaat dat je de weg onder de banden perfect kan inschatten en steeds de juiste beslissing kan nemen in “spannende” gevallen. Hiervoor moet je dan wel iets van het algemeen comfort inleveren. Natuurlijk niets te overweldigend, maar voldoende om het sportieve neefje genoemd te worden.

Full-option

Wat moet het eigenlijk kosten zo een Kia Stonic? Kia laat de prijs starten bij 17.940 euro, toch net wat goedkoper dan belangrijke concurrenten zoals uiteraard de Hyundai Kona maar ook de Ford Ecosport. De 1.0 T-GDI is enkel te verkrijgen met 6-traps manuele versnellingsbak en enkel in de “Sense”-afwerking. Deze topafwerking zorgt ervoor dat de prijs al snel naar 23.290 euro springt. Voor de “Most Yellow” geel vraagt Kia 450 euro en verder is er nog een panoramisch opendak van 478 euro. Voor dit full-optionmodel vraagt Kia 24.218 euro. Mooi geprijsd, Kia!

2018 Kia Stonic

Conclusie

De wereld van de compacte crossovers is een harde waar elk merk zijn tanden heeft ingezet. Bijna maandelijks krijgen we updates, opfrissingen en nieuwe modellen die het de huidige steeds moeilijker maken. Kia kan met de Stonic zijn rijeigenschappen overtuigen, al kunnen we niet helemaal hetzelfde zeggen over het interieur.

Specificaties

Motor

1.0 Turbo benzine

Vermogen

120pk

Koppel

171 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 110 kg

Topsnelheid

184 km/u

Prijs testwagen

€ 24 217.00

Prijs basismodel

€ 17 940.00

0 tot 100 km/u

10.30 sec

Gemiddeld testverbruik

8.00 L/100km

Min. kofferinhoud

332 L

Max. kofferinhoud

1 135 L

CO2-uitstoot

125 g/km

BIV

€ 271.00

Rijtaks

€ 125.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws