Rijtest: Mitsubishi ASX 1.8 DI-D

Rijtest: Mitsubishi ASX 1.8 DI-D

De kleine SUV-klasse, ook wel bekend als de crossovers, is een drukbevochten segment. Sinds de SUV uit de gratie van het grote publiek zijn gevallen, zoeken automerken hun heil in de kleinere versies. Ook Mitsubishi stapt nu in dit segment met de ASX.

Ze hadden de ASX (wat staat voor Active Smart Crossover of X-over)evengoed Outlander XS kunnen noemen. De wielbasis van beide wagens is hetzelfde, al is de overhang van de ASX korter, zodat hij 37 centimeter minder meet dan grote broer Outlander. Die inkorting zorgt ervoor dat de wagen een andere proportie meekrijgt, zowel qua looks buitenom als qua gevoel binnenin. Achteraan krijgt de ASX een erg groot en centraal geplaatst mistlicht mee en ziet hij eruit alsof hij wat te kort werd afgesneden, hij lijkt elk moment naar voren te kunnen duiken. Dat gevoel wordt wat versterkt door de ‘jetfighter-grille’ die de voorkant vrij zwaar prononceert. Wie vlak voor de wagen staat, denkt vaak met een stevig uit de kluiten gewassen SUV te maken te hebben. Die opmerking kregen we dan ook vaak tijdens onze testperiode.

Rijtest: Mitsubishi ASX 1.8 DI-D

Toch verstarden die gezichten bij het horen van het verbruik van de nieuwe 1.8 DI-D van Mitsubishi-makelij. Bij gemengde ritten haalden we makkelijk een verbruik van 5,5 tot zelfs 5 liter. Wanneer we wat meer snelweg mee in het parcours namen, kwamen we zelfs op 4,6 liter uit. Achteraf bekeken zijn we benieuwd wat we er hadden kunnen uithalen als we echt in eco-modus gereden zouden hebben. Mitsubishi geeft een gemiddeld verbruik van 5,5l op, een verbruik van 4,7l buiten de bebouwde kom. Nog een voordeel van deze nieuwe diesel met lage compressie is het verminderen van de uitstoot. De geteste 150 pk-versie heeft een CO2-uitstoot van 150g/km. Tot slot nemen we ook mee dat de 1.8 DI-D een pak stiller is dan de oude 2.0 DI-D van Volkswagen-makelij. Goed, je hoort hem nog, maar dat schuiven we liever af op de isolatie van de wagen. Storend – zoals in de Lancer 2.0 DI-D – wordt het nooit. Goed nieuws voor mensen die op hun portefeuille letten, is dat de 1.8 DI-D ook bestaat in 115 pk versie. De Mitsubishi-ingenieurs hebben ervoor gezorgd dat deze versie hetzelfde koppel van 300 Nm meekrijgt als de 150 pk-variant.

Rijtest: Mitsubishi ASX 1.8 DI-D

Wie zich eerder in de Outlander installeerde, ziet in de ASX zowat hetzelfde interieur terug. Onze ASX was een Instyle-versie waarbij je goed verwend wordt voor deze klasse. Achteruitrijcamera, standaard Rockford Fosgate-geluidssysteem met bediening op het stuur, cruise control, allemaal zaken die standaard worden meegeleverd. Het interieur is op hetzelfde niveau van de Outlander afgewerkt, de harde kunststoffen her en der zijn eigen aan de Japanse keuzes van Mitsubishi. Toch krijgt het een wat sombere indruk wanneer je de hemelbekleding over het panoramisch glazen dak laat schuiven. Plots wordt je interieur donker en heb je niet veel zin om lang in de wagen te zitten. Ook het inschakelen van de oranje LED-verlichting rondom het panoramisch dak werkt dat gevoel niet weg. Het (niet-openschuivende) glazen dak terug vrijmaken is de enige oplossing.

Rijtest: Mitsubishi ASX 1.8 DI-D

Op vlak van binnenruimte hebben de inzittenden niet te klagen. De ASX heeft dezelfde wielbasis als de Outlander en in de test met die wagen waren we lovend over de ruimte voor zowel voorste als achterste inzittenden. Ook met de kortere overhang kan de koffer nog minimaal 416 liter aan bagage slikken. De kofferklep is vrij stevig en je hebt een stevige tildrempel waar je dingen moet overladen.

Rijtest: Mitsubishi ASX 1.8 DI-D

De S in de benaming ASX staat niet voor Sport. Dat ervaar je wanneer je wat bochten aansnijdt met de wagen. Hij is tussen de wielen even lang als de Outlander en dat voel je. De ASX heeft wat de neiging rechtdoor te gaan en als je bij wat hogere snelheid de bocht ingaat, moet je je armkracht aanspreken om de wagen in de bocht te houden. Hij stuurt vrij direct, maar het stuur wordt wat zwaar in de bochten. De stoelen zijn ook niet gericht op sportiever rijgedrag, zodat je je na verloop van tijd wat meer instelt op het comfort van de wagen. De vering dempt oneffenheden vrij hard en kort maar wagen durft wel al eens golven na dezelfde oneffenheden, iets wat lijkt op een tegenstrijdige afstelling van de vering met de rest van de ophanging.

Rijtest: Mitsubishi ASX 1.8 DI-D

De ASX kon als één van de laatkomers in de crossover-weide goed kijken naar wat concurrenten hadden gemaakt van het concept. Op het eerste zicht lijkt de wagen dan ook een goed alternatief, maar al snel merk je dat de Mitsubishi ASX wat anoniem blijft in het verkeer. Ook wanneer andere mensen me naar mijn ervaringen vroegen, was ik snel uitgepraat. De motor, die is erg zuinig, en met de ruimtezit goed. Daarbuiten is alles wat middenmoot en zijn er weinig zaken die er uit springen. De ASX is niet ondermaats, maar echt verrassend kunnen we hem ook niet noemen. Dat kan komen door de grote verwantschap met de Outlander.

Rijtest: Mitsubishi ASX 1.8 DI-D

Tekst & foto's: Sven Geiregat
Met dank aan MMB voor de testwagen

Specificaties

Motor

1.8 DI-D turbodiesel vier-in-lijn

Vermogen

150pk

Koppel

300 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 525 kg

Topsnelheid

198 km/u

Prijs testwagen

€ 31 199.00

Prijs basismodel

€ 19 499.00

0 tot 100 km/u

10.00 sec

Gemiddeld testverbruik

5.00 L/100km

Min. kofferinhoud

442 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (21)

Plaats een reactie
John 21:17
afbeelding van John

Mooi concept, alleen missen we hier nog een zuinige, krachtige benzine turbo-motor in, die de huidige 1.6 benzinemotor wisseld met eentje met meer pit en koppel !

Anonieme gebruiker 01:33
afbeelding van Anonieme gebruiker

Is dat op de parking van 'Van uytsel'?

Sven 10:56
afbeelding van Sven

@anonieme gebruiker: dat klopt, ik wist niet dat de plek zo herkenbaar was :)

@john: het koppel van 154 Nm uit de 1.6 is inderdaad wat aan de lage kant voor dit soort wagens. Maar de pk's vallen toch goed mee?

B4 21:07
afbeelding van B4

1 van de betere Mitsubishi's van de laatste jaren maar is toch nog altijd niet zoals de modellen uit de jaren '80 en 90. De leveringstermijn dateert ook nog uit die periode (5-6 maanden)

story belgie 19:58
afbeelding van story belgie

ik heb juist een nieuwe asx gekocht en hij wordt geleverd op 14 Febr 2011, ik hoop dat ik een goede keuze gemaakt heb, ik ken mitsubishi al van enkele andere autos die ik in het begin van mijn auto carriere heb gehad ( colt, lancer en de cordia) en ik was tevereden nu kom ik van een seat alhambra en zal het wel ondervinden zeker, zijn er mensen die er wat kunnen over zeggen over deze ASX

asxproblemen 23:03
afbeelding van asxproblemen

ik rij nu 3 jaar met asx en heb al zo dikwijls in de garage geweest en update laten doen omdat ik problemen heb met roetfilter, er komt diesel in de olie en dan heb je blauwe rook als je optrekt, dan moeten ze ook telkens de olie vervangen en tot hier toe in garantie maar nu is de garantie bijna voorbij en ja WAT DAN?????
dit is mijn eerste maar wel de laatste mitsubishi, ik reed vroeger met alhambra seat ,ik heb er 2 gehad en heeel tevreden maar ja mij laten overhalen, spijt is het laatste zeker

B4 20:02
afbeelding van B4

Proficiat met de aankoop

Anonieme gebruiker 20:16
afbeelding van Anonieme gebruiker

heb zelf sedert november 2010 asx diesel 150 pk versie . ben niet uigesproken tevreden .zit storing in motor tussen toerental 2000 en 3000 tm .geraakt niet verholpen in garage . ook verbruik veel hoger dan boordcomputer aanheeft .nl 7.5 tot zelfs 8 liter .gebruik wagen dan zelfs nooit in de stad .hopelijk heeft u meer geluk dan ik .
groetjes mario uit gent

asxproblemen 23:05
afbeelding van asxproblemen

ik heb ook zelfde verbruik en garagist kan er ook niks aandoen, ik moet ook dikwijls naar garage om update te laten doen, er komt steeds diesel in de olie en dit al 3 jaar lang bijna, tot hier toe garantie maar ja wat nu na 3 jaar,als ik dat telkens ga moeten betalen word het een dure wagen.

Anonieme gebruiker 12:57
afbeelding van Anonieme gebruiker

@mario uit Gent.

Wat bedoel je met storing in motor?

Ik heb met mijn ASX benzine een nogal brommerig geluid in het toerental tussen 2000 en 3000.
resonantie/trilling.

Zou in uitlaat zitten. Is wat aan veranderd maar nog niet opgelost.

Anonieme gebruiker 12:09
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik heb sinds januari een ASX 1.8 DID HP Intense. Al 2 x naar dealer terug geweest voor geluid in de motor tussen 2500 en 3500 toeren. Klinkt alsof de kleppen eruit komen. Is niets aan te doen volgens dealer.

TdM 12:15
afbeelding van TdM

@ Hierboven: het lijkt erop dat de ASX met een grove designfout kampt..

Anonieme gebruiker 13:48
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ook ik ben eergisteren terug geweest naar de dealer, inderdaad bij 2200 toeren en weinig gas begint hij te trillen.

swa feever 00:00
afbeelding van swa feever

gewoon niet kopen die handel... met dat geld koop je een occasie X3 en die is tien keer beter met 100000 kilometers op...

tevreden gebruiker 08:07
afbeelding van tevreden gebruiker

Sinds febr j.l een asx benzine.
Helemaal niets mis mee met deze auto.
Hij bevalt meer dan goed.Ook kwa prestaties en verbruik.
Hij is zijn geld dubbel en dwars waard.
Dat trillen met toerental is bekent bij dealer,er komt op korte termijn een andere chip
in de auto.heeft met toerental te maken.

Nieuwe Leaserijder 22:59
afbeelding van Nieuwe Leaserijder

Ik heb ook al de ASX besteld en waarschijnlijk begin november af te halen.
Hoop dat ik een goede keus heb gemaakt. ASX INTENS 1.6 wit met SKID-plate voor en achter en led verlichting op mijn dorpel.

Voor de rest is het afwachten. De bovenstaande klachten heb ik dus niet ervaren tijdens de proefrit maar ook dat was een 1.6. Zou het probleem misschien alleen voorkomen bij de diesel 150pk? Rot voor jullie maar ik hoop het wel :)

Zeer tevreden over miijn ASX 18.D !! 15:39
afbeelding van Zeer tevreden over miijn ASX 18.D !!

Een BmW X3 met 100000 km op de teller kopen?
Kom nou, da's pas vragen om problemen!
Een ASX 18.D is minstens even betrouwbaar en stukken goedkoper in onderhoud en verbruik.
Blijkbaar denken sommige mensen nog steeds dat Europese wagens superieur zijn aan de Aziatische, gewoon omdat dat door de marketingjongens er stevig ingepompt wordt.
Snobisme ja. Ik ken mensen genoeg die uiterst tevreden zijn van hun asx.
De mijne heeft 285.000 op de teller, zonder stuken, en dat kanjij niet zeggen met je BMW he.

vanderkindere 21:59
afbeelding van vanderkindere

ik ben van plan een asx 18.D binnenkort aan te schaffen in ruil voor een 10-jarige prima Space Star diesel. De tevredenheid en ontevredenheid over de ASX (motor) doet me jammer genoeg twijfelen.
Hoe is uw ervaring?

vanderkindere 00:08
afbeelding van vanderkindere

zeer tevreden van mijn asx, reeds 35000 km gereden,zuinig in verbruik, aangenaam rijgedrag, totaal geen problemen

asxproblemen 22:40
afbeelding van asxproblemen

ik heb bijna 3 jaar een ASX en zou het nooit meer kopen, ik moet regelmatig naar de garage omdat er diesel in de olie van de motor komt,is wel genant als je bij het vertrekken blauwe rook uit je wagen ziet komen en ratelen dat die wagen kan, precies een camion, ze hebben die al zo dikwijls update gegeven dat ik het niet meer kan bijhouden, maar nu komt het, de 3 jaar garantie gaan verstrijken EN DAN????
meestal wordt de olie vervangen in garantie omdat er slechte smering is ten gevolge van de diesel die erin zit.
mijn garagist is steeds gewillig en doet al het mogelijke dat in zijn marge ligt maar waar gaat dit eindigen, ze hadden beter die roetfilters nooit uitgevonden, dat is de miserie van alles.
dit is mijn eerste mitsubishi maar wel de laatste, ik rij in het dagelijkse leven met een vw caddy en die bolt veel beter, spijtig dit te moeten zeggen.

Maarten Pieters 23:00
afbeelding van Maarten Pieters

Ik heb zelf ook een ASX en zoals ASXproblemen zegt eerste keer en laatste keer. Sta om de 3 maand in de garage voor nieuwe olie en filters wegens problemen met de verdomde roetfilter. Duwt de diesel in de olie en hopla check engine oil level. Ik kon er nog mee leven tijdens de garantie maar nu denk ik dat het een kostelijk grapje zal worden. Moest ik zelf de olie kunnen vervangen, wat ik kan, geen probleem zou je denken maar niets is minder waar je moet steeds de garage binnen om die verdomde computer te laten resetten. Wij denken er sterk aan de wagen te verkopen en om iets anders te gaan zoeken...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws