Rijtest: Nissan Juke 1.6 DIG-T

Rijtest: Nissan Juke 1.6 DIG-T

De Nissan Juke is gedurfd. Dat is het minste wat je ervan kan zeggen. De kleine crossover moet het jonge publiek gaan warm maken, of zelfs een alternatief bieden voor mensen die de Qashqai te groot vinden. Dat daar standaard een extravagant design bijzit, moet je er maar bij nemen.

Laten we even naar de voorzijde kijken, dan zien we maar liefst drie rijen wegverlichting, je waant je zowaar in een Fiat Multipla. In de bovenste lichtblokken bevinden zich de standlichten en richtingaanwijzers, in de grote ronde vissenogen zitten de kruislichten vervat. Reken maar op een aantal tegenliggers die heftig met de grootlichten flikkeren omdat ze denken dat je je Dakar-rally mistlichten nog hebt opstaan. De echte mistlichten zitten echter onderaan, in de zwarte lip. De vorm van de standlichtenunit is erg scherp afgelijnd en zorgt, in combinatie met de cirkels van de kruislichten, voor een agressieve aanblik. De zwarte grille countert dat agressieve wat en refereert aan een guitige glimlach. Vraag is of ons jonge publiek zit te wachten op een wagen met een lachend gezicht. De flank is erg gedrongen, tijdens de test gaf iemand de opmerking dat onze Juke wel leek samengedrukt in een drukpers. De wielbogen zijn uitgesproken en lopen door tot in de voor- en achterbumper. De daklijn daalt al vanaf de B-stijl en mondt uit in een erg schuine kofferklep, althans voor en crossover toch. De achterlichten doen enerzijds denken aan een of andere Volvo, maar vertonen ook wat gelijkenis met grotere broer Qashqai. Dat de koffer een kleine opening krijgt, is het gevolg van de lifestyle vormgeving. De toleranties op de naden van de carrosserie lijken wat groot en sommige naden zijn breder dan andere.

Rijtest: Nissan Juke 1.6 DIG-T

Wie de lichte handgreep vastneemt, voelt dat de Nissan stevig in elkaar zit. Wanneer je instapt valt de middentunnel direct op. Deze wordt in de kleur van de wagen meegespoten en is meteen dé blikvanger van het interieur. De vorm van de middentunnel is gebaseerd op die van een snelle motor,iets wat je eerder bij Suzuki of Honda dan bij een Nissan zou verwachten. Ook in de deuren komen dezelfde accenten terug, al doen ze daar eerder wat goedkoop aan. De zetels krijgen een stoffen bekleding die dankzij de combinatie van -in ons geval- rood en zwart erg verfrissend aandoet. De zitting mag in de topversie met 190 pk wel wat meer steun bieden voor het aanwezige vermogen en de bijhorende rij-aspiraties. De opbouw van het dashboard is ergonomisch, de enige puntjes van kritiek hebben we op de knopjes op het stuur en de snelheid van de navigatie. Het stuur is bekleed met allerlei knopjes die niet altijd op de plaats staan waar je ze zou verwachten. Zo moet je de cruise control cancelen met een knop die dichter bij je wijsvinger dan bij je duim staat. Ook voelen de toetsen (met name de volumetoets) op het stuur erg licht -en dus goedkoop- aan. Iets meer weerstand bij het induwen had wel gemogen. Met de belichting van het dashboard zit het goed, enkel de bediening van de boordcomputer had elders een plaatsje kunnen krijgen. Het bleek na lang zoeken dat het knopje voor het resetten van de tellerstand hetzelfde was als dat om door de boordomputer te scrollen. Door het gebruik van een lcd-scherm lijken de cijfers wat langzaam te veranderen, waardoor het kijken naar je huidig verbruik erg onaangenaam is, en dat lag niet alleen aan dat verbruik. Ook de navigatie heeft wat last van langzame gedachten. Het systeem moet steeds even zoeken voor het een straatnaam vindt en ook bij de aanwijzingen zelf, heeft het even tijd nodig om in te zoomen. De Bluetooth connectie zendt bij elke herstart minstens drie keer een verbindingsaanvraag naar je telefoon. Wat we wel onthouden is het aanraakscherm en de goede achteruitrijcamera. Men zegt vaak dat de bestuurdersplaats de beste is in de wagen, maar in deze wagen heb je een slecht overzicht, vanwege de brute vormen van de carrosserie. Zowel linksvoor als rechtsvoor wordt je zicht nog eens belemmerd door een dikke A-stijl en grote spiegels. Die laatste zorgen er dan weer voor dat je zowat alles achter je in het oog kan houden. Het zicht naar achteren is ook niet fantastisch, vanwege de kleine achterruit. Gelukkig helpt de achteruitrijcamera je in dat geval meestal. Door de schuin aflopende daklijn hebben ook de achterste passagiers niet veel hoofdruimte over, al lijkt de beenruimte voor deze klasse wel ok. Wie de deur na een regenbui opent, krijgt een straaltje water uit de afvoergoot over zich heen. De kofferopening is vrij smal en de koffer blijkt ook niet bijster ruim (251 l).

Rijtest Nissan Juke 1.6 DIG-T

Met een druk op de hippe startknop breng je de nieuwe 1.6 DIG-T tot leven. Leven is hier wel letterlijk te nemen, want ons exemplaar wist af en toe niet welk toerental aan te houden. In eenzelfde beweging zagen we de wijzer van stationair naar 2.000 rpm over stationair terug naar 1.500 rpm gaan. Bij de fotoshoot lieten we de motor even draaien zonder dat we in de wagen zaten en leek het alsof de wagen graag zonder ons zou vertrekken. Zelfs bij warme motor toonde de Juke dit gedrag. Eens hij op stationair toerental draaide, bleek de Juke bijzonder stil binnenin. Het geluid wanneer je buiten staat is niet zo aantrekkelijk als je zou verwachten van deze kleine spierbal. De Juke krijgt in deze 1.6 DIG-T beschikking over 240 Nm en 190 paarden. Die laatste komen erg lineair vrij en pas vanaf 2.500 rpm merk je dat de turbo goed zijn werk doet.

Rijtest: Nissan Juke 1.6 DIG-T

Eens je de afmetingen wat gewoon bent, ga je genieten van de rij-eigenschappen van deze Juke. De wagen heeft af en toe wat last van powersteer, waarbij de wielen wegslippen omdat ze niet goed omkunnen met het vermogen, maar dat vergeef je hem snel. Ook in de bochten merk je amper dat je met een crossover onderweg bent. Het stuur ligt goed in de hand en reageert alert op kleine stuurcorrecties, zonder overdreven stuurcorrecties uit te lokken. De demping is dan weer wat minder, dwarsrichels zijn goed voelbaar. Met het Nissan Dynamic Control System (NCDS) kan je zowel climate control als het rijgedrag instellen. Zo kies je Normal Sport of Eco en pas je de gasrespons en de sturing aan. Het stuur wordt wat zwaarder in Sportstand, maar een verschil tussen Eco en Normal voelden wij niet.
In de Eco-stand zorg je wel dat je iets zuiniger met de brandstof omspringt. Vooral de standaard airco gaat in dat geval wat rustiger te werk. Grote ogen trokken we bij het verbruik na onze test, dat op 11 liter uitkwam. Goed, het vermeerderende vermogen vanaf 2.500 rpm werkt wat veslavend, toch hadden we niet zo gek gereden om op een gemiddelde uit te komen dat je aan een goeie GTI kan toeschrijven. Wie zijn verbruik wat wil drukken, kan opteren voor de 1.6 zonder turbo en goed voor 117 pk. Dieselaars kunnen terecht bij de 1.5 dCi met 110 pk en 240 Nm, evenveel koppel als de 1.6 DIG-T dus.

Concurrenten voor deze Juke zoeken is voorlopig niet eenvoudig. Je kan er de Mini Countryman tegenover plaatsen, al prijst die zichzelf in een hogere klasse, net als de Range Rover Evoque. De Mitsubishi ASX is dan een betere concurrent, al bezit hij niet zulk een potente motor als deze in de test-Juke. Wachten dan maar op wat Hyundai zal brengen?

Rijtest: Nissan Juke 1.6 DIG-T

De Juke is als een lelijk eendje dat zich ontplooit tot mooie zwaan. Hoe meer je met de wagen rijdt, hoe meer je het vermogen gaat aanvoelen en appreciëren. De looks schrikken op het eerste zicht wat af, maar zorgen er wel voor dat je nieuwe invalshoeken blijft ontdekken. Voor de prijs van een goed aangeklede Juke heb je een basis Mini Countryman, de goedkope indruk van de lichte knoppen en deurhendels neem je er dan graag bij. De vraag is nog maar of de jongere chauffeurs op onze wegen verder zullen kijken dan de scherpe en opvallende lijnen, of het alleen ouderen zullen zijn die zich laten verleiden door de hoge zit.

Tekst: Sven Geiregat

Foto's: Frank Van Durme

Met dank aan Nissan Belgium voor de testwagen

Specificaties

Motor

1.6 DIG-T benzine, vier-in-lijn met turbo

Vermogen

190pk

Koppel

240 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 286 kg

Topsnelheid

215 km/u

Prijs testwagen

€ 25 150.00

Prijs basismodel

€ 16 550.00

0 tot 100 km/u

9.00 sec

Gemiddeld testverbruik

11.00 L/100km

Min. kofferinhoud

241 L

Max. kofferinhoud

830 L

Gelijkaardige wagens

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Yvesw 15:48
afbeelding van Yvesw

Qua uiterlijk vind ik dit inderdaad een zeer leuke/verfrissende wagen. Alleen laat hij inderdaad te veel steken vallen (slechte "afwerking" van sommige onderdelen).

Edit - Thanks: aangepast

Yvesw 16:55
afbeelding van Yvesw

@Mesoerrie: Second that! Reden er maar meer van zo'n wagens rond, dat zou de grijze massa serieus opfleuren!

Pieter Aertgeerts 18:02
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Ik word er ook niet wild van, al kan je ze zoals hierboven reeds gezegd enkel lof geven.

Anonieme gebruiker 14:23
afbeelding van Anonieme gebruiker

ik heb zelf de nissan juke en het is een opvallende auto waar iedereen naar zit te staren.de meeste vinden hem mooi en zouden hem graag willen hebben.er zijn natuurlijk ook negatieve reacties maar dat zijn de mensen die nooit een nieuwe auto kopen.

Yvesw 15:07
afbeelding van Yvesw

@Anonieme gebruiker: Volledig mee eens! Hoe lang heb je hem al? Mankementjes of dingen die je toch storen?

Anonieme gebruiker 22:20
afbeelding van Anonieme gebruiker

eerst mee rijden en dan oordelen, ik heb er pas ene gekocht , rijdt geweldig goed en zit goed.
480km met 36 l . ge kunt zuinig rijden ook als ge da kunt.

Anonieme gebruiker 20:55
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik kon het ook niet laten en heb er ook een besteld
en zo te zien hoeft nissan geen moeite te doen
voor de verkoop , ze verkopen heel goed

ria 10:04
afbeelding van ria

Ik heb er ook 1 gekocht en moet zeggen qua verbruik valt heel goed mee een 6 l op rijd heel soepel en plaats genoeg proberen zou ik zeggen ben er zeer tevreden over heb hem nu 7 maanden

JukeSon 23:59
afbeelding van JukeSon

Ik heb de DIG T tekna versie en hier spreekt een vrouw! De 190 pk gieren over het asfalt en de wagen is super. Dat de heren testers geen verschil in normaal en eco drive hebben ervaren is zeer vreemd te noemen. Ik voel wel heel duidelijk dat de motor geknepen wordt en minder vlot vooruit wil als de eco stand in geschakeld staat. Maar goed, ik heb een auto die niet groen is en ook niet als zodanig rijd. Dus gaat de eco stand erbij mij niet vaak op. Sport drive is voor mij veel te wispelturig de auto wil dan helemaal steeds gaan en rijd dan zenuwachtig. Dat gaat in ons altijd drukke landje niet en laat ik die stand voor wat het is. Het is een aanrader, een top car voor wat het t.o.v. de concurrenten te bieden heeft. De nieuwe Juke NISMO is helemaal gaaf en met nog meer pk's.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws