Rijtest: Volkswagen e-Up!

volkswagen-e-up-rijtest

Dat de consument overtuigd moet worden van de elektrische auto, dat vinden de meeste constructeurs intussen wel. Volkswagen combineert de elektrische aandrijving met een klein stadswagentje. Zou dat de perfect match zijn?

Volkswagen ontwierp de Up! al van bij het begin met het oog op een elektrische variant. Daardoor kan de e-Up! een goed geïntegreerde accu meedragen, zodat de kleine kofferruimte niet tot een niemendalletje wordt herleid. De elektrische motor zelf werd er eentje met 60 kW (82 pk), wat deze e-Up! meteen tot de krachtigste versie van het Up!-aanbod maakt.

In de acceleraties rijdt hij - mede dankzij de afwezigheid van een echte versnellingsbak - de andere versies er los af. Het meergewicht van het elektrische systeem (230 kg) wordt zo laag mogelijk bij de grond geplaatst, om het rijgedrag zo weinig mogelijk te beïnvloeden.

volkswagen-e-up-rijtest

Niet enkel kracht

e-Up!-rijders mogen dan wel genieten van het koppel dat van bij het begin beschikbaar is, Volkswagen voorziet ook een hele hoop eco-toestanden op de wagen. In theorie zien we een radius van 160 km - de grootste radius bij dit soort elektrische wagens - bij het vertrek op de teller staan, een ritje van 40 km snelweg laat 80 km van die radius verdwijnen als sneeuw voor de zon.

volkswagen-e-up-rijtest

Dat vraagt dus om een andere aanpak. Wie zuiniger dan onze gemiddelde 11 kW/100 km wil rijden, drukt de Eco-knop of zelfs de Eco+ knop in. Bij de eerste wordt de maximumsnelheid beperkt tot 120 km/u, de tweede haalt nog maximaal 95 km/u. Daarbij wordt de gasrespons aangepast en kan je ook wat minder van de airco profiteren.

Wil je nog wat extremer eco gaan rijden, dan duw je de versnellingsbak in B, waarbij bij het gas lossen de motorrem direct wordt ingeschakeld en vaker energie wordt gerecupereerd. Omdat de B-stand nogal fel ingrijpt, heeft Volkswagen in de D-stand ook drie niveau's voorzien, die kunnen ingeschakeld worden door de pook links of rechts opzij te duwen. Dankzij die niveau's kan je zelf bepalen hoe fel de motorrem ingrijpt. Niveau 2 leek ons het meest geschikt in gewoon verkeer, al was het fijn te kunnen switchen tussen de verschillende standen.

volkswagen-e-up-rijtest

Door te letten op je rijstijl, laat je het verbruik dalen naar 11 kWh/100 km of zelfs een stuk minder. Daardoor is het halen van het verbruik realistischer, al liet een rit van 40km op deze manier toch een daling in de radius van 50 km optekenen. Akkoord, een benzinewagen zou hetzelfde doen maar diens reservelampje begint al bijna te branden op het punt waar deze e-Up! zijn volle radius pas start.

herkenbaar

Volkswagen biedt dus een e-Up! aan met de mogelijkheden van de gewone Up! Dat wil zeggen dat ook het interieur quasi onveranderd voor de dag komt. De tellerpartij werd wat herschikt zodat de benzinemeter in een accumeter veranderde en je ook een powermeter krijgt. De extra multimedia unit bovenop het dashboard geeft de energiestroom weer en laat radius en verbuik (in kWh/km) zien.

volkswagen-e-up-rijtest

Ook het zo herkenbare rijgedrag van de Up! blijft grotendeels behouden, aangezien Volkswagen gebruik maakt van dezelfde basis. Het iets hogere gewicht wordt gecompenseerd door de lagere plaatsing van de accu's en het iets scherpere vermogen van de elektromotor. Het meergewicht zorgt er ook wel voor dat de e-Up! een stuggere ophanging draagt, waardoor je iets feller alle oneffenheden voelt dan bij de gewone Up! al het geval was.

Door de afwezigheid van motorgeluid lijkt alles nog feller in het interieur door te dringen, al heb je bij het overstappen naar een gewone wagen achteraf het gevoel dat die lawaaierig klinkt, eender welke motorisatie je hebt.

volkswagen-e-up-rijtest

De e-Up! wordt enkel aangeboden als vijfdeurs, wat zijn functionaliteit ten goede komt. Al zijn die openklappende ruitjes in de achterste deuren wel wat onhandig. Herkennen doe je de e-Up! dan aan de logo's op kofferklep en deuren, aan de afwezigheid van een uitlaat of aan de aparte LED-verlichting en anders vormgegeven bumpers.

laadtijd

Opladen gaat via een gewone laadkabel of via een snellader. Die laadopeningen vind je op de plek waar je normaal de tankdop vindt. De extra laadkabels kosten je wel een flinke duit, terwijl je voor de e-Up! zelf al een serieuze zak geld mag neerzetten. Met 26.000 euro is hij goedkoper dan de LEAF, de ZOE of de Focus Electric, je krijgt er ook een hele hoop minder ruimte voor in de plaats. Laden lukt in dezelfde tijd als bij andere elektrische voertuigen, dat wil zeggen een half uurtje voor 80 procent via de snellader, of een goede zes tot acht uur voor een volle accu via het stopcontact.

volkswagen-e-up-rijtest

conclusie

Afgezien van de aankoopprijs is de e-Up! misschien wel de beste keuze in elektrisch autoland. Je hoeft iets minder op de radius te letten dan bij de andere wagens en dankzij zijn compacte afmetingen is deze wagen ideaal voor de stad. De aangeboden laadoplossingen zijn niet goedkoop maar Volkswagen zorgt er wel voor dat de e-Up! (optioneel) op alle gebruikelijke manieren kan worden geladen.

Met de e-Up! laat Volkswagen zien dat het genoeg alternatieven heeft voor een dieselmotor in dit soort wagen. Behalve deze elektrische versie en de versie met conventionele verbrandingsmotor is er ook de ecoUp! met aardgasaandrijving.

Specificaties

Motor

elektromotor, 18,7 kWh Li-ion accu

Vermogen

82pk

Koppel

210 Nm

Overbrenging

traploze automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 085 kg

Topsnelheid

135 km/u

Prijs basismodel

€ 26 900.00

0 tot 100 km/u

12.40 sec

Min. kofferinhoud

250 L

Max. kofferinhoud

923 L

CO2-uitstoot

0 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 77.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
buyck 22:10
afbeelding van buyck

Zeer interessant allemaal maar wel 10 000 euro te duur.

Adriaan 10:59
afbeelding van Adriaan

Deze vind ik een van de coolste (buiten de tesla) elektrische auto's, ik denk, dat als vw ze verkoopt onder de grens van 20.000euro er heel wat meer zouden rondrijden. (ik zou het zelf dan ook durven overwegen moest mijn firma wagen, of die van mijn vrouw, zouden wegvallen)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws