Men neemt een standaard Audi A3 Sportback, schuift de motor een paar centimeter naar rechts en stopt er een elektromotor bij. As simple as that? We gingen het na.
De Audi A3 e-tron is de eerste benzine-elektrisch plug in hybride van het merk uit Ingolstadt, en direct eentje waar je niet bij zal wegdoezelen. Audi's filosofie is dat een elektrische wagen geen extraatje is dat ze achteraf in een modellenreeks lepelen en dat het model niet te verschillend mag zijn van een normale. Daarom kwamen ze met deze A3 e-tron Plug-in Hybrid op de proppen die eigenlijk niet zo veel inpluggen vraagt, en nog aangenaam geronk onder de motorkap heeft ook.
Kleine verschillen
Langs de buitenkant ga je de e-tron alvast amper onderscheiden van de andere uitvoeringen. Als de badge op de kofferklep er niet was, zouden we ons zelf ook durven vergissen. Zelfs de laadklep zit mooi (maar ietwat goedkoop aanvoelend) verborgen achter het Audi-logo.
Vanbinnen vallen de verschillen ook op één hand te tellen. Van het navigatiescherm tot de vloermatjes, alles is hetzelfde, maar waarom zouden ze het ook veranderen? Het meest zichtbare verschil is ongetwijfeld het ontbreken van een conventionele toerenteller, die laat zich vervangen door de powermeter met onderverdelingen voor boost, charge en efficiency.
Iets minder zichtbaar - bij een korte test althans - is de kofferruimte. Die is met maar liefst 100 liter gekrompen tegenover stalgenoten om plaats te bieden aan de benzinetank (die op zijn beurt dan weer plaats moest geven aan de batterijen). Een pak ruimte weg, en om het dan nog eens in je gezicht te wrijven dient een deel van die ruimte voor een zak met lompe oplader,mocht je onderweg de wagen nog ergens willen inpluggen.
Kleine verhuiswerken
Aandrijving komt - zoals we reeds verklapten - van een benzine-elektrische combinatie. Om plaats te geven aan de elektromotor moest de 1.4 turbobenzine er zelfs een zestal centimeter voor verhuizen. Audi heeft de 1.4 turbomotor niet alleen gekozen voor zijn aangenaam karakter, maar ook omdat het met zijn temperatuurefficiëntie een modern staaltje (nuja, aluminium) techniek is. Met het uitlaatspruitstuk verwerkt in de cilinderkop brengt de motor zichzelf een pak vlugger op zijn zuinigste bedrijfstemperatuur.
De benzinemotor op z'n eentje doet het met 150 pk, en bijgestaan door de 102 pk sterke elektromotor die net achter het vliegwiel zit gemonteerd krijg je uiteindelijk 204 pk en 350 Nm. Dat op zich zijn cijfers die met menig hot hatch kunnen concurreren, maar het hele elektrisch gebeuren heeft wel het BMI van de Audi een beetje de hoogte in gejaagd. En het "Ik ben niet te dik, ik ben gewoon te klein"-excuus is hier niet van toepassing.
Lichte obesitas
Waar een normale A3 om en bij de 1.200 kg in de weegschaal legt zit de A3 e-tron op maar liefst 1.655 kg. De 204 pk is dus niet alleen imponeren, maar voornamelijk compenseren. De gewichtsverdeling ziet er daardoor ook iets anders uit, van 60/40 naar 55/45.
Ondanks de extra 400 kilo ga je nog steeds in 7,6 seconden naar 100, puur elektrisch doe je er een vijf seconden langer over. De aangepaste S-tronic versnellingsbak voelt zich met zijn lange verhoudingen echter niet thuis bij hoge toerentallen. Ook de ietwat trage (maar in geenzins slome) schakelingen tussen elektro- en benzinemotor nemen wat weg van het dynamisch karakter dat Audi probeert te bereiken.
Met de schakelpook in sport is alles wat beter, maar dan komt de elektromotor ineens ook op hold te staan waardoor hij alleen maar de vierpitter zal aanspreken.
Ook de A3 e-tron heeft net zoals zijn MQB-platformbroeders geen verrassingen in petto tijdens het sportief rijden, al zijn de extra kilo's duidelijk te merken. Schokken in het sturen, remmen en in de ophanging zijn dan ook een pak sterker voelbaar dan bij zijn minder hybride broers. Aanvaardbaar, misschien ook zelfs dynamisch, maar een plezier is het niet.
Cijfers en prijzen
Puur elektrisch kan de e-tron 50 kilometer rijden, en gecombineerd claimt Audi een verbruik van 1,5 liter per 100 km, al is dat natuurlijk volgens de Europese ECE norm. Na een 120 kilometer per dag kwamen wij uit op een gemiddeld verbruik van 4,9 liter, als we enkel en alleen de benzinemotor gebruikten klom dat uiteraard al vlug weer naar 6 a 7 l/100km.
De batterijen van de Audi tellen voor 8,8 kWh en zijn aan een huishoudelijk stopcontact opgeladen in net geen vier uur.
Een A3 Sportback e-tron krijg je vanaf een duizelingwekkende 37.600 euro, al hoort daar een ietwat uitgebreide standaarduitrusting bij zoals elektrische en verwarmbare buitenspiegels, een multifunctioneel display in kleur en een MMI-systeem. Onze elektrische rakker zet na wat vinkjes maar liefst 46.758 euro op de teller, waarbij de grootste boosdoener het e-tron plus pack (navigatiesysteem, led koplampen, ..) is.
Een brok geld dus, maar ondanks de kleine tekortkomingen waarschijnlijk de plezantste hybride momenteel op de markt. Al lijkt het ons toch nog iets voor de early adopters.
Specificaties
1.4 turbo benzine + elektromotor
204pk
350 Nm
6-bak automaat
voorwiel
1 655 kg
222 km/u
€ 46 758.00
€ 37 600.00
7.60 sec
4.90 L/100km
280 L
1 120 L
35 g/km
€ 0.00
€ 181.00
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 12 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden