AF-Vloot: Hyundai i30 1.4 T-GDi [Deel 2]

hyundai-i30-2017

Week twee is begonnen en de i30 is nog steeds geliefd, ook bij de vrouw des huizes. Al gaan we deze keer ook de sportieve toer op en beantwoorden nog wat vragen die jullie hadden.

Of ze is mocht rijden? 'Natuurlijk maar laat dan wel je bevindingen weten zodat ik ze kan verwerken in de tekst.' Ik hoor ze nog net een 'ja, komt in orde' kwelen terwijl ze met het raampje open de straat uit zoemt. Een dag gaat voorbij en ze geeft de sleutel terug aan ondergetekende die vol ongeduld uitkeek naar de bevindingen. Kwestie van wat vet te hebben om een tekst te schrijven.

Het antwoord? 'Goed hé, tof bakske. Schoon ook.' Na een paar vragen is het wel duidelijk, de vrouw des huizes stelt andere eisen dan de AF-redactie. Als het haar van punt A naar B (lees: de winkel) brengt voldoet elke wagen. Enfin, laten we de werkhandschoen dan meer zelf terug aantrekken?

Snelle jongens

Zoals je al kon lezen in deel 1, is de eerste indruk zeker positief. De eerste tank Chanel N°95 is erdoor en we zijn nu half weg de tweede. Het gemiddelde verbruik is ook mooi zakkende, 7,8 l/100 km. Al geven we toe dat we soms toch ook eens stevig de op- en afritten van de autostrade terroriseren. Gelukkig werken we op gekke uren is is verkeer tot een minimum beperkt zo om 6 uur 's morgens op een zondag. Geen zorgen, we houden het nog - redelijk - beschaafd hoor. We rijden hier niet in een i30 Thierry Neuville natuurlijk.

Toch kan de i30 met zijn 1.4’tje voor heel wat sensatie zorgen. In sportmodus is er geen huis te houden en lijkt er een constante toevoer van lachgas mee te lopen in de injectieleidingen. Schakelen gaat dan ook erg snel! Allemaal heel leuk om in een braaf ogende kar toch nog sportief te kunnen rijden. De vering is geweldig. We haten veringen die na afgaan van een verkeersdrempel je auto nog even laten deinen. Hier niets van dat! Gewoon een prima set veren en schokdempers. Zet op deze i30 sportievere banden dan de Michelin Primacy 3’s die er nu onderstaan en je hebt een toppertje!

Zo, een heel relaas voor lezers die eerder een sportieve rijstijl hebben maar niets in huis mogen halen waar een RS- of GTI-badge op kleeft. Met de momenteel krachtigste versie van de nieuwe i30 zit je dus zeker niet slecht en met 191 euro BIV en jaarlijks 195 euro VB hoef je het ook niet te laten! Later dit jaar verschijnt nog de N en dat belooft nu al een bommetje te worden.

De Lezersvragen

Frans Brood
Groene jongen die Frans! Hij vroeg zich af of er een hybride of 100% elektrische i30 in de planning zit. Na een mailtje naar het opperhoofd bij Hyundai kunnen we melden dat dat er NIET zit aan te komen. Maar ken je de Hyundai Ioniq al, Frans?

hyundai-ioniq

Dolf Eyn We veronderstellen dat Dolf af en toe stevig op de toeter gaat, hij wou weten of deze 3de generatie ook een nieuwe toeter heeft gekregen. Reden van de vraag? Zijn 2de generatie i30 heeft een ‘kinderachtig’ geluid. Speciaal voor Dolf reden we een hele dag rond als een asociale gek! Toeterend naar al wie buiten de lijnen van onze denkwereld reed. Helaas konden we ook met deze toeter geen respect afdwingen. Een vrouw met rollator moest wel worden afgevoerd. Zij kreeg last na ons uit te lachen halverwege het voetpad.

Dus nee Dolf, de claxon is er niet mannelijker op geworden. Je kan natuurlijk altijd iets anders steken. Zoals bijvoorbeeld op deze Hyundai...

Lusaka Funeral Association
Qua bizarre gebruikersnamen kan deze wel tellen. Wat niet wil zeggen dat de vragen niet goed zijn. Integendeel. De i30 heeft inderdaad een start-stopsysteem. Zelf zijn we daar geen fan van dus na 1 dag testen gebruiken we dat ook pertinent niet meer in onze test. Verder vroeg hij nog iets over de klimaat regeling; 'Heeft die nog steeds de Soft functie?' Even kijken…

hyundai-i30

… Nee. We hebben gedrukt, met twee knoppen zelfs maar nergens 'soft' te bespeuren. De airco lijkt trouwens ook een compleet ander exemplaar te zijn. Opnieuw een mooie vooruitgang t.o.v. het vroegere?

Kevin
Onze Kevin maakt graag reisjes en had willen weten of we drie volle reiskoffers in de koffer krijgen. Wel, het beste wat we konden doen is 1 grote reiskoffer en 2 twee trolleys. Hopelijk kan je zo het volume wat beter inschatten?

hyundai-i30

Geloof ons Kevin, er kan wat in met de stoelen recht. Een pluimpje meer dan in de koffer van concurrent VW Golf maar dan weer wat minder dan in die van de Peugeot 308. De brede opening en recht opbouw van de koffer maken het alvast gemakkelijk om je reisgerief kwijt te geraken.

DH
Deze lezer gaat helaas ook deze week op zijn honger moeten blijven zitten. Het kinderzitje hebben we al, net zoals die DVD-speler. De peuter van 2 jaar is evenwel nog onderweg met DHL. Tot dan, onze excuses DH.

hyundai-i30

Gegevens
• Kilometerstand: 4.389 km
• Gereden kilometers: 871 km
• Verbruik: 7,9 l/100km
• Opmerking: Euro 95 getankt, 43 liter (54 euro)

Lees hier DEEL 1.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Evo X 17:45
afbeelding van Evo X

't Is mijn professionele wereld niet en qua ervaring is 't 18 geleden maar, kosten die wagens uit het oosten tegenwoordig niet wat veel in verhouding? Bovenstaande rij je voor zo'n 25d euro de garage uit op 't einde van de rit. OK, de materiaalkeuze is goed, ziet er vrij goed uit, en als 'k artikel lees zijn prestaties versus verbruik vrij flink. Maar 't voelt geen 25d aan, tuurlijk, ze staan 'n level hoger op de ladder en andere Koreanen en Japanners zijn zeker niet goedkoper.

Yannick 14:00
afbeelding van Yannick

In tijden waar een Nissan Micra ook al gauw 15.000 euro moet kosten om met een instapper buiten te rijden valt dat eigenlijk goed mee. Tot nu toe is hij toch zijn euro's waard hoor... Ik stel me de hele tijd de prijs voor van een gelijk geconfigureerde Golf. Je tikt meteen 6.000 euro meer af. Dat is geen klein beetje. De prijzen van de Koreanen zijn net zoals de Japanners niet laag maar je krijgt er nu ook veel meer voor terug dan 10 jaar geleden. Zelf hebben we onlangs een Polo gekocht. Moest daar geen einde reeks korting op hebben gezeten dan had er wellicht een totaal ander continent onze oprit mogen vertegenwoordigen.

Evy Dent 00:54
afbeelding van Evy Dent

Wat vinden jullie eigenlijk in het algemeen van het design van deze auto, vergeleken met de concurrentie? Deze ziet er wat braver uit dat zijn voorganger.

Yannick 13:51
afbeelding van Yannick

veel te braaf. mocht gerust wat meer lijnenspel in de neus zitten voor ons!

Moarenfin 01:12
afbeelding van Moarenfin

Hoe zit het met de opbergvakken in het interieur? Zijn er genoeg en zijn ze groot genoeg? Zitten de stoelen goed?

Yannick 13:51
afbeelding van Yannick

dat zal ik voor u uitpluizen tegen volgende keer!

Lusaka Funeral Association 23:32
afbeelding van Lusaka Funeral Association

Yannick, de 'soft'-functie van de airco activeren, deed je in het vorige model door 2 keer op de knop 'auto' te drukken

Yannick 13:38
afbeelding van Yannick

ik test het uit!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws