Rijtest: Lancia Delta 1.6 Mjet

Om even met de deur in huis te vallen: Lancia was de laatste jaren verre van het frivole en pittige merk dat het ooit geweest was. Vroeger leverde dit Italiaanse merk wagens die aanspraken bij een jong en hip publiek.

Met modellen als de Lybra, Thesis en Musa was het zeer moeilijk om tegengewicht te bieden tegen merken als Alfa Romeo en Fiat die wél over een gamma wagens beschikken die vlot voor de dag komen. De komst van de nieuwe Delta zou dit grijze gamma enigszins moeten kleuren. Hij moet de eerste worden van een lichting nieuwe en frisse modellen.

De Delta is een wagen uit de Golf-klasse. Zich onderscheiden van de massa zal zeker geen probleem zijn want het exterieur is op zijn minst flitsend te noemen. De combinatie van messcherpe pennentrekken afgewisseld met bolle en holle vlakken heeft als resultaat dat de Delta een heel modern ogende wagen is geworden. Aan de voorzijde springt meteen het prominent aanwezige radiatorrooster op dat geflankeerd wordt door koplampen die onderaan voorzien zijn van een ondertussen obligatoire strook led-lichten. De mistlichten zijn zeer stijlvol verwerkt in de luchthapper die overheen de hele voorkant uitgestrekt is.

In profiel valt meteen de hoog oplopende gordellijn op die achteraan in een scherpe hoek samenkomt met de daklijn. Wat zoals bij de meeste nieuwe modellen tegenwoordig meteen opvalt is dat de wielkasten plaats bieden voor een stevig stel velgen. Met een set 17-duimers sla je zeker geen slecht figuur. Een lijn vertrekkende uit de voorste lichtblokken maakt in profiel een mooie verbinding met de bolle kont van deze Italiaanse schoonheid. De achterlichten bestaan uitsluitend uit led-lichten wat voor een zeer moderne look zorgt. De Delta is gezegend met een bol kontje. De kofferklep lijkt uit twee delen te bestaan, maar dit is louter gezichtsbedrog.

Het interieur van de Delta heeft ons aangenaam verrast. Het ziet er allemaal zeer netjes uit en de materialen voelen hoogwaardig aan. Jammer genoeg wordt dit gevoel een klein beetje tenietgedaan door de goedkope “verfraaiing” van de versnellingspook. Vanbinnen is het zeer ruim, dankzij de magnifieke verplaatsbare zetels is het ook achteraan aangenaam vertoeven. Zelfs met de zetels in de verste stand beschik je nog over voldoende kofferruimte.

De Delta is niet meteen een dynamisch rijdende auto. Daar is hij ook, ondanks zijn verleden, niet voor gemaakt. De Lancia is in de eerste plaats een comfortabele cruiser, de zetels bieden dan ook te weinig zijdelingse steun voor een sportieve rijstijl. Hij rijdt zeer volwassen, het best te vergelijken met een strak sturende wagen uit een hoger segment. Dat ze in de Fiat groep diesels kunnen maken is al langer bekend. De 1.6 Mjet die wij meekregen stelde dan ook niet teleur. De diesel weet een mooie balans te bewaren tussen prestaties en verbruik. Dankzij de 300Nm aan koppel brengt de motor de 1385kg wegende Delta toch nog in 10,7 seconden naar de 100km/u. Voor meer prestaties kan je terecht bij de 163pk sterke 2 liter die het verplichte nummer 2,2 tellen sneller afwerkt.

De Delta moet een frisse wind doen waaien doorheen het Lancia gamma en die missie lijkt mij tot hiertoe al zeer geslaagd. Het moderne design doet vergeten hoe saai en grijs de vorige modellen van dit Italiaanse merk wel niet waren. De voorkant vind ik persoonlijk iets té scherp gelijnd en niet krachtig genoeg. Het meeste lof heb ik voor de stijlvolle kont en de wijze waarop het dak a.h.w. op de rest van het koetswerk gelegd lijkt te zijn. De 1.6l diesel motor levert voldoende vermogen om vlot met het verkeer mee te kunnen maar past niet geheel bij de Italiaanse flair van de Delta. Ik stel dan ook voor om te gaan voor de 1.4Tjet met 150pk of de 2.0l diesel.

Het is moeilijk om een directe concurrent te vinden voor deze Lancia. Hij heeft de looks van een hatchback maar de ruimte van een MPV. Ik zou hem het meeste kunnen vergelijken met een Golf Plus. En in dat opzicht heeft Lancia het MPV/hatchbak-concept veel beter onder de knie. Dit is een zeer degelijke hatch met veel ruimte en topmotoren, besprenkeld met een Italiaanse saus.

Met dank Buga Ital Auto

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Joeri 18:02
afbeelding van Joeri

Geslaagd design, véél beter dan wat ze de laatste jaren serveerden!

Wim 22:58
afbeelding van Wim

of je het design nu mooi vind of niet, gedurfd is het wel en dat kunnen wij autofans appreciëren

Sven 19:35
afbeelding van Sven

vandaag nog zo eentje zien voorbijrijden, ik keek toch even om. Al doet ie mij vooraan denken aan een dinosauriër (vraag me niet waarom :D)

Felice 22:32
afbeelding van Felice

De concurrent is de Fiat Bravo...het interieur lijkt er spreken op. En ook al heeft deze Bravo 1600 JTD minder pk's t.o.v deze Delta. Vind ik de bravo leuker rijden ! Laten we wachten op de Fulvia ?

Karel 11:39
afbeelding van Karel

@Felice : inderdaad, de Bravo ligt toch wel wat op dezelfde lijn qua stijl en design.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws