Rijtest: Volkswagen Golf 1.2 TSI DSG

rijtest Volkswagen Golf 1.2 TSI DSG

Downsizing is cool. Daar, het is er uit. Om dagelijks mee rond te rijden zijn turbomotoren nu eenmaal leuker in gebruik.  Van een echt turbogat is al lang geen sprake meer en door hun hoger koppel kan je sneller opschakelen en dus minder verbruiken. Met de nieuwe 1.2 liter turbo zijn we in een nieuwe fase beland. Waar de 1.4 turbo de atmosferische 2.0 heeft vervangen, is het nu de taak van de 1.2 turbo om de atmosferische 1.6 te  vervangen.

rijtest Volkswagen Golf 1.2 TSI DSG

Laten we de vooruitgang even op een rijtje zetten. De 1.2 TSI heeft 105 pk bij 5000 tpm en 175 Nm koppel bij amper 1550 tpm. De 1.6 16V FSI(nu nog alleen de 8V verkrijgbaar) heeft 115 pk bij 6000 tpm en 155 Nm koppel bij 4000 tpm. Minder paarden, maar meer koppel dus. Mede dankzij het lager gewicht van de 1.2 vertaalt zich dat in een snellere sprint naar 100 km/u. Met de 1.2 sprint je in 10,5 seconden naar 100 km/u en met de 1.6 in 10,8 seconden. Vooral het verbruik en CO2 uitstoot profiteren het meest van de kleinere cilinderinhoud. Waar je met de 1.6 gemiddeld op 6,4 l/100km uit kwam, heeft de 1.2 maar 5,2 l/100km nodig. De CO2 uistoot is met maar liefst 33 g/km gedaald van 154 g/km naar 121 g/km. Beide zijn ze standaard uitgerust met een manuele zesbak, de 1.6 16v trekt in 6de 2km/u wel langer door naar een topsnelheid van 192km/u.

rijtest Volkswagen Golf 1.2 TSI DSG

In de praktijk vertalen die cijfers zich vooral in comfortabel op koppel rijden. Eigenlijk zoals een diesel, maar bij doortrekken, zonder dieselbrom. De motor hoor je ook alleen wanneer je hem in de toeren jaagt. Eens hij op zijn ideale toerental is, wordt hij fluisterstil.   Hij past dus, net als de 1.6 TDI, perfect bij het comfortabele karakter van de Golf. Onze tornadorode Golf was niet uitgerust met manuele 6bak, maar een 7traps DSG automaat met dubbele koppeling. Die DSG kennen we nog uit de Polo TDI DSG. De automaat schakelt, dankzij de dubbele koppeling, zeer snel en zijdezacht. In de sprint naar 100km/u moet hij maar 0,1 seconden toegeven op de handbak. We zijn van DSG automaten gewoon dat ze sneller zijn dan hun manuele evenknie, maar de 7traps van VW is meer op zuinigheid gericht. Hij verbruikt dan ook maar 0,6 l/100km meer dan de 6bak. In de praktijk kwamen we met onze hagelnieuwe Golf, aan een respectabele 6,3 l/100km.

rijtest Volkswagen Golf 1.2 TSI DSG

De DSG is dus goed voor rustig rijden. Jammer genoeg laat hij toch steken vallen. Hij mag dan wel heel snel schakelen, zijn brein is niet van de snelste. Als je iets vlotter door het verkeer wil en je het gapedaal half in trapt, moet hij te lang nadenken om het juiste verzet te vinden. Op de ringwegen, waar je af en toe ergens moet tussenkruipen, kan dat irriteren. Ook vlot accelereren na snelheidsheuvels wordt zo verstoord. Dit kan je deels oplossen door hem in manuele modus of in sportmodus te zetten, maar dan zou je de zuinige D-stand niet gebruiken. En heel de tijd tussen D en S schakelen is een beetje het opzet van de automaat verliezen. We kunnen wederom concluderen, dat de 7traps DSG goed is voor de rustige rijder onder ons.

rijtest Volkswagen Golf 1.2 TSI DSG

Deze test gaat over de 1.2 TSI. Het is alweer de 4de Golf 6 die we testen. We hebben al de snelle Golf GTI gehad, de zuinige Golf BlueMotion en de snelle én zuinige Golf GTD. Desondanks vat ik deze Golf 6 nog even kort samen.

Ons exemplaar had een mooi rood koetswerk met 16” “Alanta” velgen. Je kan de 1.2 TSI herkennen aan de volledig zilveren “TSI” badge achteraan. Krachtigere TSI’s hebben rode letters. Met de 16” velgen, rode lak en aparte mistlichten ziet der Golf er al een stuk minder saai uit dan ons Bluemotion exemplaar. Vanbinnen is alles, zoals alle VW’s,  zeer goed afgewerkt en zijn een mooie materialen gebruikt. De Golf is een auto die wanneer je instapt, je er onmiddellijk vertrouwt mee voelt. En zo rijdt hij ook, comfortabel en met voldoende feedback. Mensen verschieten altijd hoeveel ruimte er is in de Golf, met een maximum van 1305 liter kan je al heel wat IKEA spullen meepakken. De koffer is ook makkelijk bereikbaar. Dat is één van de voordelen van zijn “saaie” uiterlijk. De Golf is al jaren de beste allrounder, en wat mij betreft, mag hij nog lang aan de top blijven staan.

rijtest Volkswagen Golf 1.2 TSI DSG

Onze “Trendline” begon bij € 20.810. Laat je de automaat vallen, dan begint hij bij € 18.990. Dat is ongeveer de prijs die je voor een Bluemotion betaalt (met ecokorting). Is hij zoveel geld waard? Wat mij betreft zeker en vast wel. De Golf is gewoon de top in zijn segment en hij flirt met de premium c-segment wagens. Hij had wel net wat meer standaard uitrusting mogen hebben, want de optiepolitiek is zo Duits als de Golf zelf.

De 1.2 TSI wist ons serieus te overtuigen, de 7-traps DSG maar half. Het is dus duidelijk. Wie een vlotte, zuinige, stille benzine wil, moet voor een 1.2 TSI gaan met manuele 6bak. Na de geweldige 1.4 TSI, heeft volkswagen nu dus een zeer waardige vervanger gevonden voor de 1.6 16V.

Volkswagen 1.2 TSI 105 pk DSG Trendline
Motor:
1.2 turbobenzine, vier-in-lijn,   Vermogen: 105 pk,  Koppel: 175 Nm,  Overbrenging:  7-bak DSG, Aandrijving: voorwielen,  Gewicht: 1.164 kg,  Kofferinhoud: 350-1305l,  Topsnelheid: 188 km/u,  Aanloop van 0 tot 100 km/u: 10,6 sec.,  Gemiddeld testverbruik: 6,3 l,  Basisprijs: € 20.810

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Glenn Nuijens
Dank aan Volkswagen D'Ieteren Import

{{specs}}

Auteur: Wim
Reacties: 8 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
BizkiD 15:26
afbeelding van BizkiD

Leuke review, een beetje jammer van DSG.

-edit: merci-

Karel 20:05
afbeelding van Karel

zalig "motortje" al het koppel bij 1550 tpm is impressive

Tom 23:24
afbeelding van Tom

Ik ben zeer nieuwsgierig naar de duurzaamheid van dit geblazen micromotortje.

Alex 20:55
afbeelding van Alex

ik zou de DSG laten voor wat hij is en gewoon voor een manuele bak gaan. je beleeft veel meer plezier met dit blok als je het heft in eigen handen neemt. verbazingwekkend vlotte prestaties voor 1.2.

Mars 21:40
afbeelding van Mars

De praktijk is jammerlijk dat de slechts schakelende automaat nog altijd beter schakelt dat het merendeel van de autorijders met een "roerbak". Ik heb dat geroer af geschaft en ga voor de comfortabele automaat.

Anonieme gebruiker 15:04
afbeelding van Anonieme gebruiker

Deze DSG 7-bak heb ik in mn Yeti, dit rijdt echt super!

A. Heuvel 20:58
afbeelding van A. Heuvel

Wij hebben sinds een week n Seat ST TSI DSG. Rijd echt geweldig, vooral de automaat rijd heerlijk ontspannend. Echt een aanrader!!

Gips 23:18
afbeelding van Gips

Ik heb er maar 1 woord voor ..... : DEUTSCH :)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws