Rijtest: Toyota Auris 1.4 D-4D facelift (2010)

Toyota Auris 1.4 D-4D facelift 2010

De Auris had bij zijn lancering in 2007 een opdracht meegekregen. Aan zijn voorganger, de Corolla, hing altijd een beetje een duf imago en dat moest nu maar eens veranderen.  Bijgevolg werd de Auris over de hele lijn dynamischer dan de Corolla. De facelift moet nu op dat elan verder bouwen, hij zou volgens Toyota de lat weer wat hoger leggen.

Uiterlijk zijn ze bij Toyota alvast in hun opzet geslaagd. De hertekende voor- en achterbumper zorgen(samen met de 18” velgen) voor een gespierder uiterlijk. Vooraan is de snuit wat strakker geworden, de brede, lage luchtinlaat in combinatie met de aparte mistlichten staan de Auris goed. Vanachter wordt de trend verdergezet met een valse diffusor en reflectoren aan de uiteinden. De lichtblokken zijn ook gewijzigd en er zijn nu pinkers in de spiegels. Al deze sportieve aanpassingen hebben de Auris  geen kwaad gedaan, toch blijft hij een redelijk anonieme verschijning, zelfs met onze grote 5-spaaks lichtmetalen velgen.

Rijtest Toyota Auris 1.4 D-4D facelift 2010

Binnenin is er  vooral aan de materiaalkeuze gedacht. De harde plastics werden vervangen door zachtere materialen waardoor de Auris weer helemaal mee kan met de concurrentie. De hoge middenconsole is wel even wennen. De handrem lijkt enorm veel plaats in de nemen en de versnellingsbak zit zeer hoog. Dat laatste is een typisch MPV trekje en je wordt het snel gewoon, alleen kan je niet meer je hand op de pook laten rusten. Net zoals in de nieuwe RAV4, is ons testexemplaar uitgerust met het geweldige sportstuurtje, het maakt de Auris net wat aantrekkelijker. De stoelen zijn duidelijk op comfort afgestemd. Onze tripje naar het uiterste zuiden van België werd zonder enige vorm van rugklachten afgelegd, en dat is niet altijd even vanzelfsprekend. De kofferruimte is minimaal 354 liter. Dat is dik in orde, jammer genoeg valt de maximale kofferruimte tegen. Die is met de zetels plat amper 828 liter, dat is toch bijna 500 liter minder dan een zekere marktleider uit Duitsland.

Rijtest Toyota Auris 1.4 D-4D facelift 2010

Het overgrote deel van de Auris kopers zal voor een dieselmotor kiezen. Daarom reden wij met de 1.4 D-4D. De kleine turbodiesel is goed voor 90 pk en 205 Nm. De 1400 stuwt de 1180 kg zware Toyota in 12 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is bereikt bij 175 km/u. Geen cijfers die je doen achterover vallen, maar in dagelijks verkeer is de 1.4 absoluut vlot genoeg. Eens op snelheid is hij zelfs aangenaam stil. Net zoals in de Yaris D-4D, ovetuigt de manuele 6-bak met zijn korte slagen. Ons testexemplaar was al wat ingereden en dat zag je aan het verbruik. De opgegeven 4,5 l/100 km haalden we niet, maar onze 4,8 l/100 km is een heel mooi gemiddelde.

Zoals we in de inleiding al aanhaalden is de Auris nog dynamischer geworden. Dat vertaalt zich ook in het rijgedrag. Zo werd de ophanging nog wat bijgeschroefd naar Europese normen en hebben ze de stuurinrichting aangepast voor meer feedback. Een Ford Focus is hij niet geworden, maar de Auris rijdt en stuurt op niveau. Dankzij de brede banden en het sportstuur hadden we bij momenten zelfs het gevoel in een sportieve wagen te zitten. Hij helt dan ook bijna niet over, maar is altijd comfortabel. Ze hebben bij Toyota dus een zeer goede mix gevonden tussen rijgedrag en comfort.

Rijtest Toyota Auris 1.4 D-4D facelift 2010

Je kan al met een Auris rijden voor € 16.635, dan heb je een 99 pk sterke 1.33 benzine onder de kap.  Verder is er nog een 1.6 met 132 pk beschikbaar. Die laatste kan je beter laten voor wat hij is want er is natuurlijk nog de 1.8 hybride met 4 pk meer en een lager verbruik. De HSD kost wel een heftige € 23.900, maar je krijgt er wel nog 15 % overheidspremie op. Dieselen kan je vanaf € 17.735, leg je € 330 bij dan krijg je de ECO versie die recht geeft op 3 % overheidspremie. Verder heb je nog een 2.0 turbodiesel met 126 pk en 310 Nm, die sprint in 10,4 seconden naar de 100 en verbruikt 5,2 l/100 km. Je betaalt er wel bijna € 4000 meer voor, en dat lijkt ons niet de moeite. Vooral omdat de 1.4 ons al wist te overtuigen.

Met de Auris facelift heeft Toyota een waardige speler in het C-segment. Hij kan zich met alle concurrenten meten. Zijn goede balans tussen comfort en rijgedrag is zijn sterkste punt. Zijn uiterlijk blijft dan weer vrij anoniem, maar dat is uiteraard schering en inslag in het populaire c-segment.

Rijtest Toyota Auris 1.4 D-4D facelift 2010

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Joeri Mertens
Dank aan Toyota Belgium

Specificaties

Motor

1.4, vier-in-lijn turbodiesel

Vermogen

90pk

Koppel

205 Nm

Overbrenging

manuele 6-bak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 180 kg

Topsnelheid

175 km/u

Prijs testwagen

€ 19 545.00

Prijs basismodel

€ 17 735.00

0 tot 100 km/u

12.00 sec

Gemiddeld testverbruik

4.80 L/100km

Min. kofferinhoud

354 L

Max. kofferinhoud

828 L

Auteur: Wim
Reacties: 6 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
ThV 16:10
afbeelding van ThV

heb hem al een paar eker in het wit zien verschijnen en vond het best wel een ok auto. Zeker met die hybride erin !!!

Pieter Aertgeerts 16:11
afbeelding van Pieter Aertgeerts

De hybride variant hebben we ondertussen ook getest, die komt binnenkort online. Die was op zich goed, weinig verschil met deze uiteraard. Alleen het verbruik sloeg ons wat tegen. Iets waar de hybride zich toch mee zou moeten distantiëren.

BizkiD 18:07
afbeelding van BizkiD

Ziet er trendy uit. De neus heeft iets van CR-Z.

<b>Edit: Bedankt, aangepast. </b>

Karel 12:44
afbeelding van Karel

degelijk bakske volgens mij, die middenconsole vind ik wel maar niets

B4 21:11
afbeelding van B4

Deze gewone middenklasser kan er weer tegen voor enkele jaren.

Haerden 14:30
afbeelding van Haerden

de link onder yaris verwijst naar rav4 review :) verder leuke auto niet meer of minder dan dat .. 5 jaar garantie is wel een groot voordeel tegen de bekende Duitse marktleider. De hybride is niet zo zuinig gewoon omdat heel dat concept fout is ... je sleurt gewoon een hoop extra rommel mee zoals batterijen, electro motoren, planetaire versnellingsbak etc ... enige hybride die mijn insziens ooit echt zuinig kan zijn is een verbrandingsmotor met vaste uiterst optimale draaisnelheid om zo weinig mogelijk te verbruiken met zo veel mogelijk opbrengst, een minimale buffer die licht is van gewicht en dan een volledige electrische aandrijving ... dat zou moeten kunnen met hetzelfde gewicht als een huidige aandrijflijn. Anders is het wel goed dat men zoekt en komt met technologische hoogstandjes maar de fysieke overwinning van massa en snelheid maakt het gewoon te lastig.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws