Rijtest : Citroen DS3 1.6 THP 150

Rijtest : Ciroen DS3 1.6 THP 150

De DS3 is de eerste telg van het DS gamma. Een reeks modellen die kopers moet bekoren die op zoek zijn naar net dat ietsje meer. Een beetje meer glitter en glamour, een beetje meer verfijndheid en vooral een beetje meer bekijks. De 1.6 THP 150 lijkt ons alles in huis te hebben om deze wensen te vervullen...

Rijtest : Ciroen DS3 1.6 THP 150

Onder de motorkap van onze DS3 1.6 THP vinden we hetzelfde blok terug als in de Mini Cooper S. Citroën biedt net zoals MINI twee verschillende configuraties aan van dit blok. Enerzijds kan je kiezen voor een 150 pk sterke versie en anderzijds voor een 205 pk sterke topversie. Voor onze test trokken we er op uit met de 1.6 THP, de versie die volgens ons het meeste bijval kan verwachten. In vergelijking met zijn directe rivaal moet de DS3 wel wat onderdoen als het op kracht aankomt. De Cooper S heeft zo’n 13/34 pk en 20 Nm koppel meer dan de DS3 1.6 THP.

Rijtest : Ciroen DS3 1.6 THP 150

Aan de buitenkant weet de 1.6 THP 150 zich enkel te onderscheiden door een dubbele uitlaat. Verder is deze versie standaard wel voorzien van het Sport Chic uitrustingsniveau hetwelk inhoudt dat je praktisch met een full option de garage buiten rijdt. Verder biedt Citroën je nog tal van mogelijkheden om  de DS3 te personaliseren. Dak, spiegels, velgen, je kan het allemaal zo gek niet bedenken of het is volledig naar eigen smaken en kleuren aan te passen. Verder ben ik zelf nog steeds geen fan van de te agressief ogende LED dagrijverlichting, al vind ik ze wel beter passen bij deze 1.6 THP variant dan bij pakweg een veel bravere 1.6 HDI. Verder maken nog enkele opvallende details als de brede chroomstrip op de deuren en de originele 'haaienvin' op de B-stijl het design van de DS3 extra uniek.

Rijtest : Ciroen DS3 1.6 THP 150

Het interieur van de DS3 oogt best stijlvol. Het knap ingewerkte scherm van het navigatiesysteem en de stijlvolle bedieningstoetsen voor airco en radio misstaan zeker niet. Wat echter wel stoorde was dat de bediening voor het navigatiesysteem heel erg moeizaam verliep ten opzichte  van dezelfde systemen die je aantreft bij Peugeot. Ook de kwaliteit van het bijgeleverde HiFi systeem liet te wensen over. Het aluminiumachtige plaatje op het dashboard deed vermoeden dat er een stevige installatie verscholen zat in deze DS3, maar niets was minder waar. De geluidskwaliteit was niet wat we er van verwachten en dat doet toch serieus afbreuk aan het luxueuzere karakter van de DS3 die toch voornamelijk in het leven is geroepen om te beantwoorden aan hogere eisen. Ook het interieurparfum dat automatisch verspreid wordt door de ventilatiemonden behoorde niet tot onze favorieten en werd dan ook vrij snel uitgeschakeld. Verder geen enkel punt van commentaar op de perfect instelbare en goed zittende (standaard) sportstoelen die in onze testwagen voorzien waren van een optionele lederen bekleding (950 euro). Achteraan is er plaats voor twee volwassenen en de koffer biedt met zijn 285 liter (160 liter voor een MINI Cooper S) meer dan voldoende opbergruimte voor het gebruik van alledag.

Rijtest : Ciroen DS3 1.6 THP 150

De DS3 1.6 THP weet te verleiden door zijn frivole rijgedrag. Jammer genoeg heeft Citroën niet voor een sportievere afstelling van het onderstel gezorgd. Voorzien van hetzelfde iets te zachte onderstel als dat van elke andere DS3 mankeert het de 1.6 THP toch iets aan scherpte om zich te kunnen meten met een Mini Cooper S. We gokken dat de door Citroen Racing ontwikkelde 1.6 THP 205-variant veel beter zal scoren op dit onderdeel. De DS3 Racing heeft namelijk 30 mm bredere wielbasis en ligt ook 15 mm dichter tegen het asfalt.

Tijdens het rijden is het eveneens storend dat het interieur niet geheel vrij is van piepjes en kraakjes. Het was vooral het dashboard dat al eens van zich liet horen op slechtere wegen. Aangezien we in België wel een heel aantal van die minder goed onderhouden wegen hebben liggen kan dit wel tellen als serieus minpunt van de DS3.

Rijtest : Ciroen DS3 1.6 THP 150

De DS3 1.6 THP mag dan al wel wat pk's minder krijgen dan de Cooper S, hij kost ook redelijk wat minder. Citroën vraagt 20.076 euro voor een standaard uitgeruste 1.6 THP 150. Dat is net geen 5.000 euro minder dan wat een Mini Cooper S je zou kosten. En dat is nog niet alles. Je bent ook veel minder kwijt aan vadertje staat, want de BIV bedraagt slechts 867 euro daar waar je voor een Cooper S 163 pk 1.239 euro en voor een 184 pk 2.478 euro kwijt bent. Om  nog maar te zwijgen over de optielijst die zich bij MINI naar goede gewoonte niet laat beperken tot enkele onbenulligheden. Een verder ook niet onbelangrijke kost is die voor benzine. Met een 1.6 THP zal je allicht enkele keren meer aan de pomp staan dan met een zuinige 1.6 HDI. Tijdens het testen behaalden we een gemiddeld verbruik van 8 liter. Dat is 1,5 liter meer dan het normverbruik en dus al bij al best aanvaardbaar. Met een zware rechtervoet stijgt het verbruik tot 10 liter. Als je de pittige motor weet in te tomen is het zelfs niet moeilijk om onder de 7 liter te duiken. Om maar te zeggen dat het geheel van de chauffeur in kwestie afhangt hoeveel je aan benzine zal moeten besteden.

Rijtest : Ciroen DS3 1.6 THP 150

De DS3 is een bijzonder eigenwijze auto. De klant is koning en mag tot in de kleinste details kiezen hoe zijn auto eruit zal zien. In combinatie met de pittige 1.6 THP 150 wordt de DS3 net dat ietsje ondeugender, en dat is een karaktertrek die hem wel goed afgaat. Ten opzichte van zijn voornaamste concurrent moet hij op sportief vlak wel de duimen leggen. Het is vooral de prijs die van deze DS3 1.6 THP 150 een zeer interessante partij maakt binnen het segment van de kleine krachtpatsertjes.

Rijtest : Ciroen DS3 1.6 THP 150

Foto's: Joeri Mertens
Tekst: Alexander De Nys

Met dank aan Citroën België

Specificaties

Motor

1.6 turbo benzine, 4-in lijn

Vermogen

150pk

Koppel

240 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 165 kg

Topsnelheid

210 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 20 076.00

0 tot 100 km/u

7.60 sec

Gemiddeld testverbruik

8.00 L/100km

Min. kofferinhoud

285 L

Max. kofferinhoud

980 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Yvesw 19:55
afbeelding van Yvesw

@Ponrow: Tja, meningen verschillen zeker... Ik vind dit een prachtkarretje en prijs kwaliteit lijkt het me één van de betere keuzes.

@uto 20:11
afbeelding van @uto

Lijkt me een leuk karretje, en inderdaad, smaken verschillen

Daniel uit de Kempen 20:23
afbeelding van Daniel uit de Kempen

ik heb hem !! 1.6 thp gechipt naar 187 pk en 2,5cm lager bij het asfalt laten leggen + 4cm verbreed.. ik nodig iedereen met een stevige stoere pk-bak uit om me te pakken, ik vrees dat je enkel mijn rearside zal kunnen zien. ik heb reeds heel wat leuke wagens gehad maar dit tart elke verbeelding, bij aankoop was hij al snel met z'n 156pk maar ik vond nog een " gat " tussen het schakellen door en dit is met het chippen naar 187pk volledig weg,

Yvesw 21:31
afbeelding van Yvesw

@Daniel: Veel plezier! Kleur? Opties? En wees toch maar voorzichtig want deze wagen is te mooi om uiteindelijk in een gracht te belanden :)

Anonieme gebruiker 15:39
afbeelding van Anonieme gebruiker

Er moet nog veel verbeteren aan de kwaliteit van citroën, ze zijn kwaliteit prijs in orde , maar tweedehands krijg je hem nog niet aan de straat stenen verkocht

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws