Rijtest: Audi A1 1.6 TDI 105

Rijtest Audi A1

De strijd tussen de Duitse topmerken Audi, BMW en Mercedes verlegt haar grenzen jaar na jaar. Het succes van de MINI steekt ongetwijfeld al jaren de ogen uit van de mensen bij Audi en daarom kwam de A1 geen moment te vroeg. Heeft deze kleine rakker met vier ringen op de grille voldoende potentieel in zijn mars om de MINI wandelen te sturen?

Allereerst zijn dan vooral de looks van belang. En hier kan Audi al meteen rekenen op enkele complimenten van onze redactie. De A1 oogt bijzonder pittig en heeft in tegenstelling tot sommige andere modellen uit het Audi gamma een geheel eigen karakter. Al komt dat misschien eerder omdat Audi nog nooit eerder dit segment betrad en het design van de A1 daarom zo fris en vernieuwend lijkt. Wanneer je meer in detail gaat kijken merk je toch wel op dat er veel elementen terug te vinden zijn uit andere Audi modellen. Zo is er het design van de koplampen en de achterlichten. De relatief grote achterklep kreeg hetzelfde design mee als bij de grotere Q5 en Q7. De daklijn laat zich kenmerken door de aluminium boog. Deze viel bij door de metallic zilveren koetswerkkleur van onze testwagen net iets minder op dan wanneer je bijvoorbeeld opteert voor blauw of zwart als koetswerkkleur.

Rijtest Audi A1

Een stevige deurgreep verleent je de toegang tot het interieur van Audi’s kleinste. Onze testwagen was niet van veel opties voorzien waardoor we een goed idee kregen van het standaardplunje waarin deze A1 wordt afgeleverd. Wat meteen opvalt is de algemene afwerkingkwaliteit van het model.  Of je nu in een A4 of een A1 zit, je mag het verschil niet merken. En dat is ook in werkelijkheid zo. Zoals het een echte Audi betaamd zijn de gebruikte materialen top en zit alles muurvast in elkaar geschroefd.  Omdat je in de A1 net iets minder plaats hebt om alle functies een plaatsje te geven heeft Audi enkele truukjes moeten toepassen. Dat levert een iets ander soort dashboard op dan we gewoon zijn van het merk.  Het ietwat saaie interieur wordt verder een beetje opgeleukt door de speelse ronde ventilatiemonden.  Wat ons echter wel ten stelligste verbaasde was dat de onderkant van de achterzetels zeer goedkoop was afgewerkt. De gele zetelvulling was bijvoorbeeld nog zichtbaar en dat kunnen we niet goedkeuren in een Audi.

Over het zitmeubilair  ook geen slecht woord. De standaard stoelen bieden voldoende steun tijdens langere ritten en  ze beschikken over uitgebreide verstelmogelijkheden zodat zelfs grote chauffeurs een perfecte rijhouding kunnen vinden.  De achterbank zou beter bestempeld kunnen worden als noodzitje aangezien de hoofdruimte nogal beperkt is. Dit is te wijten aan de sterk aflopende daklijn. Hier verliest de A1 toch enkele puntjes ten opzichte van concurrent MINI die met zijn rechte daklijn meer ruimte biedt aan de mensen op de achterbank.  De A1 maakt dat dan wel weer goed door zijn grotere bagageruimte. Zowel met de achterbank  in positie (267 liter voor de A1 – 160 liter voor de MINI) als wanneer deze is neergeklapt (920 liter voor de A1 – 680 liter voor de MINI) beschik je in de A1 over een aanzienlijk grotere koffer dan in een MINI.

Rijtest Audi A1

Qua rijgedrag kan de A1 ook niet helemaal de vergelijking aangaan met een MINI. Zo lijkt de A1 meer op comfort te zijn gericht dan op sportiviteit. Dit hoeft niet meteen een minpunt te zijn. Bij mijn weten is het harde en net wat té speelse onderstel meermaals een pijnpunt bij MINI eigenaars die hun wagen inzetten in het dagelijkse woon-werk verkeer. Een A1 maalt kilometers in alle rust, het lijkt soms wel alsof je in een grotere A3 of A4 zit. De twee laatst vernoemde modellen beschikken nochtans over een respectievelijke 10cm en 35cm langere wielbasis. De A1 ontpopt zich dus als kilometervreter en laat zich daarnaast ook nog eens perfect door druk stedelijk verkeer loodsen. Dit dankzij zijn bescheiden afmetingen. Het stuurgevoel is nét iets te vaag om op een bochtig parcours voluit te kunnen gaan. Hier is de MINI overduidelijk de meerdere.

Rijtest Audi A1

De 1.6TDI heeft in de A1 wat minder gewicht mee te sleuren en dat laat zich merken in de prestaties. Ten opzichte van een A3 met dezelfde motor winnen we 1 seconde in de sprint naar de 100 km/h. Nog steeds duiken we niet onder de 10 seconden, maar het voelt toch allemaal net iets vlotter aan. Vergelijken we opnieuw met de MINI Cooper D, die eveneens over een 1.6 diesel beschikt, moeten we vaststellen dat er nog ruimte is voor verbetering. Met een tijd van 9.7 seconden naar de honderd weet de MINI de A1 serieus af te troeven. Het verbruik valt ook moeiteloos onder controle te houden. De 1.6 TDI is enorm zuinig en dat resulteert in een testgemiddelde van ongeveer 5 liter. Dat is een stuk meer dan de opgegeven 3.9 l/100km maar het testparcours bestond dan ook veelal uit stads- en fileverkeer.

Deze alinea kan je beter niet lezen als je geïnteresseerd bent in de A1 en slechts over een eerder beperkt budget beschikt.  Standaard kost een A1 1.6 TDI 105pk 18.950 euro.  Dat is een hele som geld voor zulk een klein wagentje. Zeker als je weet dat de standaarduitrusting meestal nogal beperkt is en je in de optielijst nog wel enkele maandlonen kan kwijtspelen.  Audi heeft hier wel een streepje voor op concurrent MINI die standaard maar liefst 21.400 euro kost.  Dan houden we echter nog geen rekening met de milieupremies die je recht geven op een terugstorting van een deel van de aankoopprijs wanneer de CO2 uitstoot onder de 105g/km ligt. De CO2 uitstoot van de A1 bedraagt 103g/km waardoor je nog tot eind 2011 recht hebt op 15% overheidskorting op jou A1 1.6 TDI.

Rijtest Audi A1

Het optiebeleid van Audi laat op enkele vlakken toch wel te wensen over. Zo was onze testwagen voorzien van een optioneel lederen stuurwiel en schakelpook en dan nog dient er worden bijbetaald voor radiobediening op het stuur. Zo wordt er ook stevig wat geld gevraagd voor een eerder eenvoudige boordcomputer. Dat lijkt me allemaal wat te veel van het goede gezien de hoge standaardprijs van het goed. Je zou ju dus kunnen afvragen of het niet ineens de moeite loont om door te sparen voor een iets grotere en veel praktischere Audi A3 1.6 TDI 3-deurs. Deze kost in standaarduitvoering 22.200 euro wat op zich nog niet zo'n groot verschil is.

Verschillende aspecten spreken in het voordeel van de A1. Zo beschikt hij over bescheiden buitenafmetingen maar weet hij toch een volwassen rijgedrag tentoon te spreiden. Zoals elke Audi heeft ook dit model recht op een feilloze afwerking. Zijn hoge aanschafprijs en dure optielijst maken wel dat hij slechts voor weinigen de uitverkoren auto zal worden.

Tekst en foto's: Alexander De Nys
Met dan aan d'Ieteren voor wagen

Specificaties

Motor

1.6 TDI, vier-in-lijn

Vermogen

105pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 115 kg

Topsnelheid

190 km/u

Prijs testwagen

€ 23 450.00

Prijs basismodel

€ 18 950.00

0 tot 100 km/u

10.50 sec

Gemiddeld testverbruik

5.10 L/100km

Min. kofferinhoud

267 L

Max. kofferinhoud

920 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (23)

Plaats een reactie
Ilse 15:06
afbeelding van Ilse

I want that one

Pieter Aertgeerts 15:43
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Mini interieur vind ik persoonlijk pure wanorde en lelijk, de Fiat 500 heeft dan weer een plastiek interieur. De A1 is inderdaad pak zakelijker en serieuzer, maar ik denk dat je qua kwaliteit en orde enkel voor de A1 kan kiezen. (Mini zijn kwaliteit is zeker zo goed, maar ik vind het er echt niet uitzien :) )

BePa 17:32
afbeelding van BePa

Dat premiumgedoe voor kleine wagens, ik kan het nauwelijks anders noemen dan volksbedrog. De mensen wijsmaken dat ze voor het dubbel van de normale prijs een 'uber-auto' hebben waarmee ze zich kunnen distanciëren van het gepeupel.
Als ze er eenmaal ingetrapt zijn, maar werken om de lening afbetaald te krijgen, worst met appelmoes moeten eten en den dikke jan uithangen... en in een depressie wegzinken.

Ik geef toe, ik maak er een karikatuur van, maar voor dat geld koop ik er nog een 2e comfortabele auto voor mijn vrouw bij. En de kwaliteit zal wel een beetje minder zijn, toegegeven, maar niet in verhouding tot de minprijs.

Maar elke vrije mens heeft natuurlijk zelf het recht om zich te laten bedotten als hij dat wil...
En tegelijk hoeven de arbeiders in Vorst niet onmiddellijk werkloos te vallen.

Yvesw 18:32
afbeelding van Yvesw

BePa: Ik eet graag worst met appelmoes... En ik vind da A1 een mooie wagen... Maar ik zou hem inderdaad nooit kopen. Bijna een miljoen belgische franken (sorry, voor de oude vergelijking) voor een auto ter grote van mijn schoenzool... Nein man!

Kenny 20:06
afbeelding van Kenny

Op de leasemarkt kan het misschien een klein succes worden. Vooral bij jongeren.
Verder toch echt overpriced. Voor hetzelfde geld koop je waarschijnlijk een f.o Seat Leon of zelfs een Skoda Octavia, welke toch uiteindelijk ook de VAG-techniek delen en op gebied van afwerking niet veel meer moeten inboeten... Het is wel een mooie wagen, en een koppendraaier ;-)

Pieter Aertgeerts 21:18
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Of Deloitte moest er op springen en z'n Mini's laten vallen.

gebruiker 17:54
afbeelding van gebruiker

Waaaaaauuww , wereld nieuws , een opgewaardeerde polo voor "slechts" €23.450 .
Doe je ogen open man !!

Niettegenstaande een kwalitatief hoogstaande wagen , dat is zeker .

Anonieme gebruiker 18:58
afbeelding van Anonieme gebruiker

Gepubliceerde prijzen zijn nooit de prijzen die je bedingt bij de dealer. Heb vorig jaar een A3 - 3deurs TDIe gekocht... Catalogusprijs alle opties inbegrepen 26.000 eur. Heb bod gekregen (overheidskorting inbegrepen) van 18.000 euro rond. Dan twijfel je niet, en heb je een prachtige kwaliteitswagen voor de prijs van een betere Polo. De discussies over prijzen zijn dus zeer relatief... Eerst onderhandelen met dealer !

freedom 15:56
afbeelding van freedom

mooi van buiten pover van binnen zou voor 16000 euro al airco radio metaal en elektrische ruiten inzitten

Anonieme gebruiker 14:11
afbeelding van Anonieme gebruiker

Leve de golf

Anonieme gebruiker 18:46
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ga nou maar eens vlug naar je dealer, ze hebben prijzen waar je achterover van valt, zo goedkoop!!
En jullie vergeten blijkbaar allemaal de restwaarde van Audi!!
Wat krijg je nog van je Fiat of je DS na een paar jaren.
Wij rijden al 2 jaar met een A3 en nu staan wij op punt een A1 aan te schaffen, voor een heel billijke prijs en volledig uitgerust!!
Loop maar eens bij de dealers binnen, U wordt aangenaam verrast!!!!!!!!

Anonieme gebruiker 11:30
afbeelding van Anonieme gebruiker

@Pieter: PwC doet dit al vanaf dit jaar..

Anonieme gebruiker 08:15
afbeelding van Anonieme gebruiker

Dat dashboard: enorm "premium"! Gewoon doodsaaie grijze plastiek met "funky verluchtingsrooster". De bedieningselementen van de verwarming zijn gewoon triestig, dit vind je in een Kia voor 1/3 van de prijs.

De afwerking van de achterbank is ook gewoon triestig, niet dat dit erg is of dat je daar last van hebt, maar voor deze prijs mag je toch wel wat anders verwachten.

Ik denk dat er heel wat anders op de markt te krijgen is voor deze prijs, maar ja de "snobwaarde" van het logo is blijkbaar veel hoger...

Anonieme gebruiker 18:15
afbeelding van Anonieme gebruiker

heb net de audi a1 atraction 1.6 TDI gekocht voor maar liefst 15.900 ik vind deze prijs toch wel zeer scherp anders , hiervoor heb je de 1.1 kia rio die in waarde veel meer zakt dan de a1 audi , deze prijs is zelfs zo laag dat 2dehands autos er bijna niet ondergaan , dus groot verlies aan deze aanwinst kan je bijna niet maken.

Wim 18:23
afbeelding van Wim

@hierboven: waar heb je hem gekocht?

Anonieme gebruiker 15:20
afbeelding van Anonieme gebruiker

Iemand die een goeie prijs weet voor een A1 ambition?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws