Rijtest: Abarth Punto Evo

Abarth Punto Evo

Ze maken het ons vandaag niet meer makkelijk om kiezen. Hot hatches schieten als paddenstoelen uit de grond en echt slecht is er geen enkele. Ook de nieuwe Punto Evo is vanaf heden beschikbaar in Abarth-uitvoering. Misschien wel de beste uit het Fiat-kamp?

En daarmee krijgen de jongens van Fiat en Abarth meteen kippenvel, want Abarth is een apart merk en dient dus zo weinig mogelijk worden geassocieerd met Fiat. Dat is allemaal mooie marketingpraat, maar als je de Abarth Punto Evo er op nagaat is het gewoon een te dikke en te leuke Fiat. Het optisch verschil is wel frappant, gelukkig. Want daar waar de Abarth 500 er nog steeds te schattig uit ziet, is deze Punto Evo een echte ventenauto. We merken achteraan een dubbele uitlaat op die links werd geplaatst en wordt omgeven door een knappe diffusor, bovenaan merken we een kleine spoiler op. Ook vooraan krijgt de Punto Evo een nieuwe bumper waardoor hij meteen agressiever  oogt. In profiel merken we bredere wielkasten op, een nieuw setje velgen met rode Brembo remschijven en uiteraard de obligatoire stickers die het helemaal verklappen dat je met een Abarth onderweg bent. 

Ook binnenin zijn er enkele grote verschillen op te merken. Zo neem je plaats in racekuipjes die verrassend goed zitten. Geen steenharde stoelen, maar wel aangenaam meubilair met voldoende steun voor elke rijstijl.  Verder merken we een nieuw en sportiever stuur op. Dat stuur wordt net zoals de vernieuwde schakelpook afgewerkt in 'leder', de stiksels herkennen we uit de stoelen. Verder wordt er waar mogelijk ook Abarth vermeld, meer verschillen moet je niet zoeken, die zijn er niet.

Abarth Punto Evo

Onder de kap krijgt de Abarth Punto Evo een 1.4 Turbo Multiair met 163 pk, dat vermogen werd gehaald door het gebruik van een grotere turbo. Het koppel steeg tot een indrukwekkende 250 Nm dat beschikbaar komt vanaf 2.250 toeren per minuut. Daarmee sprint hij van 0 naar 100 km/u in net geen acht seconden en houdt hij het voor bekeken bij 213 km/u (dan vragen wij ons af waarom de snelheidsmeter tot 270 km/u gaat). Op zich allemaal mooie cijfers, maar je moet er wat voor doen. De Abarth krijgt een schakelaar mee waardoor je kan kiezen tussen 'normaal' en 'sport'. Wij gingen eerst na in hoeverre die 'normaal' voldeed aan de Abarth normen. En dan kan je niet anders dan hem meteen te buizen. Want alles onder de 2.250 toeren is dood. Ook hernemen lijkt heel moeilijk, een trapje lager schakelen is dus obligatoir. Zet je de schakelaar op sport dan krijg je pas de Abarth waarvoor je net 19.500 euro op tafel legde. 

De elektronische stuurbekrachtiging werd verzwaard waardoor er eindelijk communicatief kan worden gereden, iets waar de normaal-stand geen krak in was. De Sport-stand laat je niet alleen toe een pak preciezer te sturen, de grip op de baan wordt ook voelbaar beter. Dat laatste is te danken aan het Torque Transfer Control dat dan actief wordt. Dat systeem tracht het vermogen zo correct mogelijk te verdelen waardoor wielspin en dergelijke vermeden worden en je met een veilig gevoel de bocht in kan. Desalniettemin heeft de Abarth Punto Evo wat last van torque steer, net zoals de Focus RS dat had. Als je op zijn staart gaat staan en de toerenteller zijn werk laat doen, wordt hij soms onrustig en ben je blij met twee handen op het stuur te rijden. Is dat een puntje van kritiek? Misschien wel. Al zijn we misschien net blij dat het TCC niet alles onmogelijk maakt. Het is misschien nog de grootste link naar de echte Abarthjes van destijds. Grootste troef van deze Abarth is, net zoals de andere binnen het gamma, zijn heerlijke grom. Een geluid dat je doet smachten naar een duw op de rem, om op die manier toch nog maar eens te kunnen hernemen.

Abarth Punto Evo

Grootste punt van kritiek is de manuele versnellingsbak die zich met zijn zes trappen wel heel stroef laat bedienen. Vlot schakelen zit er niet in. Dat is het gevolg van een te lange afstand tussen twee verzetten. Daarbovenop vergis je je soms van versnelling of schakel je naast het verzet, met het verschrikkelijke geluid als gevolg. Een versnellingsbak uit de Punto van 2003 had hier een meerwaarde geweest. Jammer, want op zich heeft deze Abarth Evo Punto alles in huis om dé man te worden in zijn segment. 

Ander opmerkelijk feit is het verbruik. Daar waar Abarth officieel een gemiddeld verbruik van 6,0 liter noteert, keken wij op tegen dik 10 liter. Deze Abarth moet gereden worden op de manier die hij uitstraal, en hypermilen zit er nu eenmaal niet in met dit soort wagentjes. Hebben wij er zot mee gedaan? Verre van. We wouden oprecht nagaan hoe laag het verbruik kan bij een manier van rijden waarvoor deze Abarth gemaakt is. Af en toe in toeren gaan en constant in Sport-modus rijden. De reden voor dat laatste gaf ik jullie daarnet al. Abarth pakt nochtans uit met 10% minder verbruik en CO2. Daarvoor krijgt hij zelfs standaard Start/Stop en een schakelindicator mee. Allebei elementen die hierin niet thuishoren. Een schakelindicator op zich is nog gepast, al is de reden in dit geval fout.

Abarth Punto Evo

Conclusie

Abarth levert met de Punto Evo alvast de knapste uit de reeks af. De te schattige Abarth 500 is niet altijd een optie voor mannen met meer dan 51 procent testosteron in hun lichaam. De Abarth ziet er goed uit, is vlot, sportief en zelfs uitdagend in zijn sport-stand. De 'normaal-stand' kan je beter links laten liggen, want de rij-ervaring wordt teniet gedaan en de opgegeven zes liter per 100 kilometer haal je toch nooit. Ook de versnellingsbak had beter gemogen, daardoor had deze Abarth Punto Evo hét van hét kunnen worden. Want voor amper 19.500 euro vind je weinig of niets in de markt van dit kaliber.

Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's: KriVaDesign
Met dank aan Fiat Belgium voor de wagen

Specificaties

Motor

1.4 Turbo MultiAir

Vermogen

163pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

Zestraps manuele versnellinsbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

0 kg

Topsnelheid

213 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 19 500.00

0 tot 100 km/u

7.90 sec

Gemiddeld testverbruik

10.00 L/100km

Min. kofferinhoud

0 L

Max. kofferinhoud

0 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Me myself &i 14:09
afbeelding van Me myself &i

Net ook mee gereden ... voor 1000 euro meer koop je wel een Clio RS hé ... en daar kan deze absoluut niet aan tippen.
Niettemin een fijne wagen ... .

Yvesw 20:35
afbeelding van Yvesw

@Me myself &i: Inderdaad! Dit kan echt niet tippen aan de RS.
Het grootste struikelpunt bij mij is toch echt wel die 2 grijze bumpers. Dat past toch niet bij zulke auto's...

Anonieme gebruiker 13:27
afbeelding van Anonieme gebruiker

Hoe doet zo'n 1.4 MultiAir motor het op hoge snelheid?
Sleurt deze ook nog door dan?

Verder.. is deze al verkrijgbaar?

Pieter Aertgeerts 19:10
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Vlot zonder een autostrade-vreter te worden. Hij laat zich goed rijden, al zou ik hem niet kopen als je regelmatig de baan op moet voor een lange rit, daarvoor is hij niet gemaakt. En met 250 Nm heb je koppel voldoende om hernemingen goed te doorstaan.

De Punto Evo is volgens ons beschikbaar ja, daarvoor contacteer je best Buga. http://www.buga.be/merken/abarth

Sven 08:54
afbeelding van Sven

Bij de Fiat-dealer weten ze normaal gezien hoe ze dat moeten onderhouden. Je kan natuurlijk naar een Fiat-verdeler gaan waar ze ook Abarth verkopen, als je zeker wil zijn.

stulens jp 18:45
afbeelding van stulens jp

als je niks hebt met Italiaanse auto's moet je niet zeveren,je neemt zijn of haar minpunten voor lief.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws