Rijtest: Citroën C4 1.6 VTi Exclusive

Rijtest: Citroën C4 1.6 VTi Exclusive

De derde generatie Citroën C4 is minder opvallend dan zijn voorganger. Waar die opteerde voor twee carrosserievarianten (coupé en vijfdeurs), gaat de nieuwe C4 enkel als vijfdeurs door het leven. De DS4 wordt de high-end cross over die op deze C4 gebaseerd is. Daardoor kan Citroën met deze C4 volop de kaart van het comfort trekken.

We testten deze nieuwe C4 eerder al met de e-HDi motorisatie. Dat viel toen erg tegen vanwege de haperende gerobotiseerde versnellingsbak en falende electronica in het multimediasysteem. Toch viel ons op dat de wagen zich erg comfortabel door het landschap verplaatste en we vroegen ons af wat het effect zou zijn van een romige benzinemotor. Daarom deze test met 1.6 benzinemotor én manuele versnellingsbak.

De lijnen van de C4 komen zoveel beter uit in combinatie met deze rode lak. Zwart zorgt er wat voor dat de vormen wat vermomd blijven, waardoor het geheel er toch wat somber uitzag. Bij deze rode kleur lijken de rondingen van de wagen extra in de verf te worden gezet. Dat mag, want de C4 is een wagen die gezien mag worden.

Rijtest: Citroën C4 1.6 VTi Exclusive

Binnenin is het stuur met vaste naaf vervangen door een conventioneel exemplaar Wie gesteld was op dat stuur met vaste naaf, kan nog terecht in de C4 Picasso en de C5. Citroën legt zijn eigenheid nu in details als het personaliseren van de kleuren in het dashboard of het instellen van het soort geluid bij het aanzetten van de richtingaanwijzer. De malse zetels bieden je het gevoel thuis te komen in een knus salon,  wat ietwat in contrast staat met de gebruikte materalen in het dashboard. Geen ingewikkeld navigatiesysteem in onze testwagen deze keer, wel een audiosysteem dat gewoon wérkt. De buitenspiegels hebben een dodehoek-functie, al mag je het systeem niet gebruiken als vervanging van de kijk-over-de-schouder, want het is niet feilloos. Beide combineren is dus de boodschap.

Rijtest: Citroën C4 1.6 VTi Exclusive

De 1.6 benzinemotor maakt geen gebruik van een turbo, waardoor de 120 pk een stuk langzamer vrijkomen bij een duw op het gaspedaal. Het voordeel daarvan is dat het vermogen erg lineair opbouwt en je het gevoel krijgt dat hij steeds meer vermogen vindt. 10,8 seconden voor het 0-100 nummer is helemaal niet slecht voor een atmosferische benzinemotor. Het geluid dat je er bij krijgt is ook een pak discreter dan bij de eerder geteste e-HDi.

De C4 met benzinemotor rijdt precies zoals ik me had voorgesteld. De motor laat zijn vermogen langzaam en lineair vrijkomen, de 120 pk zijn erg discreet aanwezig. De comfortabele ophanging van de wagen is een Frans handelsmerk, je bent ervoor of je bent er tegen. Het zorgt er alvast voor dat je je rijgedrag aanpast en het leek me dat ik veel relaxter achter het stuur zat dan bij een of andere Duitser. De vijfversnellingsbak is precies, al liggen de versnellingen ver uit elkaar. Snel opschakelen zit er dus niet in. Achteraan is de ruimte  niet echt royaal te noemen. Dit komt omdat Citroën ervoor opteerde om de kofferruimte een erg grote inhoud mee te geven.

Rijtest: Citroën C4 1.6 VTi Exclusive

Wie naar Franse originaliteit op zoek is zal naar alle waarschijnlijkheid eerder zijn gading vinden bij de DS4. Wil je echter een comfortabele reiswagen, dan ben je bij deze C4 aan het juiste adres. De materialen in deze testwagen waren iets minder zorgvuldig uitgekozen - ook al ging het om de Exclusive topversie - dan bij de andere test met de C4,  de motor overtuigde ons des te meer. Het lijkt er op dat de wagen geen nood heeft aan de huidige toptechnologieën op vlak van aandrijving. De atmosferische 1.6 doet prima zijn werk en verlengt de aanzet die het onderstel geeft op vlak van comfortabel rijden.

Tekst & foto's: Sven Geiregat

Met dank aan Citroën BeLux voor de testwagen.

Specificaties

Motor

1.6 benzine, vier-in-lijn

Vermogen

120pk

Koppel

160 Nm

Overbrenging

vijfbak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 180 kg

Topsnelheid

193 km/u

Prijs testwagen

€ 21 780.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

10.80 sec

Gemiddeld testverbruik

7.00 L/100km

Min. kofferinhoud

408 L

Max. kofferinhoud

1 183 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Kenny 15:32
afbeelding van Kenny

Ik vind het design van zowel ex- als interieur enorm geslaagd, maar ben gewoonweg niet te vinden voor dat supercomfortabele rijgevoel...
Inderdaad weer mooie foto's, jullie hebben nogal wat talent in huis ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws