Rijtest: Fiat Bravo 2.0 Mjet Sport & 1.4 MultiAir Sport

Fiat Bravo

Fiat stelde in Genève de facelift van de Fiat Bravo voor. De facelift voert enkele visuele veranderingen door. Zo hebben de koplampen voortaan een donkere achtergrond en werd er chroom gebruikt bij de decoratie. Het moet dan ook gezegd zijn dat deze wagen een knappe verschijning in het straatbeeld is. De verschillen met zijn voorganger zijn eerder subtiel maar de facelift is wel voldoende grondig om hem up to date te houden. We namen de 2.0 Mjet en de 1.4 MultiAir mee om verdere onderliggende veranderingen te onderzoeken. 

Om de Bravo iets scherper te maken werd de stuurbekrachtiging aangepakt en kreeg hij nieuwe schokdempers. Voor de buitenkant zijn er 2 nieuwe kleuren beschikbaar op de Bravo. Binnenin zijn er  ook 2 mogelijkheden bijgekomen om het interieur aan te kleden. Samen met de donker getinte ruiten, bi-xenon verlichting en fraaie 18 inch lichtmetalen velgen wordt de Bravo dan opeens een bijzonder stoere auto.

Fiat Bravo

De Bravo is sinds kort beschikbaar met de nieuwe 1.4 MultiAir benzine motor die ook het mooie weer maakt in andere modellen van de Fiat-groep. Hij produceert hier 140 pk en 230 Nm. Hiermee sprint hij van 0 naar 100 km/u in 8.9 seconden en hij blijft doorgaan tot een topsnelheid van 204 km/u. Dit zijn zeker goede waarde als je weet dat hij slechts 5,7 l/100km verbruikt.  Om deze waarden te halen zal je wel zeer rustig met je rechtervoet moeten omspringen. Als je een beetje sportiever rijdt zal er al gauw een litertje bijkomen.  

Op dieselvlak is de topmotor een sportieve 2.0 Mjet. Hij levert 163 pk en 360 Nm waarmee hij naar 100km/u sprint in 8.2 seconden. De topsnelheid van deze snelle diesel is 215 km/u. Fiat geeft een zeer zuinig verbruik op van 5,3 l/100 km maar wij hadden toch veel moeite om deze cijfers te benaderen. Dit kan wel aan het feit liggen dat ons model slechts een paar honderd kilometers had afgelegd voordat wij er in reden. Deze auto leent zich uitstekend tot lange ritten over snelwegen waar inhalen kinderspel wordt dankzij de 360 Nm koppel.

Fiat Bravo

Wanneer je plaatsneemt in de Bravo word je begroet door een aangename cockpit. De knappe ronde tellers en het aangename sportstuur spreken je meteen aan. De stoelen zitten comfortabel maar bieden toch voldoende steun. Alleen het multimediasysteem dat we ook kennen van bij Alfa Romeo is een beetje verouderd aan het worden en zou wel een update verdienen.

De Bravo is comfortabel en toch sportief. Hij laat zich makkelijk bedienen en dankzij het City-systeem wordt parkeren uiterst eenvoudig. We konden wel een verschil merken tussen de diesel en de benzine. De diesel voelde iets comfortabeler aan dan de benzine. Dit had waarschijnlijk te maken met de verschillende velgen die op beide modellen stonden.De nieuwe schokdempers en verbeterde stuurbekrachtiging maken deze auto een goed sturende bolide. Hij geeft veel vertrouwen en op de limiet waarschuwt een licht onderstuur je dat je de grens hebt bereikt.

Fiat Bravo

Tot slot kunnen we u de prijzen nog meegeven van beide modellen. De 1.4 MultiAir Sport begint bij 24.200 euro en de 2.0 Mjet Sport bij 26.000 euro . Er is dus een prijsverschil van 1.800 euro tussen beide. Het is dan ook logisch dat we de diesel vooral zouden aanraden voor mensen die vaak lange afstanden moeten rijden over snelwegen. De benzine zal zich meer thuis voelen in een stadsomgeving waar er korte afstanden moeten worden overbrugd. Welke motor u ook kiest de Bravo biedt een goed totaalpakket voor dit geld. Hij rijdt aangenaam en is bovendien zuinig in alle omstandigheden. De knappe lijnen geven hem ook een voordeel tegenover sommige concurrenten die er vaak een beetje saai uitzien. Al bij al heeft deze facelift de Bravo goed gedaan en hierdoor is hij weer een leuk alternatief voor de gevestigde waarden.

  2.0 Mjet Sport 1.4 MultiAir Sport
Motor  2.0 Turbo Diesel  1.4 Turbo Benzine
Overbrenging  6-bak manueel  6-bak manueel
Vermogen  163 pk  140 pk
Koppel  360 Nm  230 Nm
Gewicht  1360 kg  1275kg
Basisprijs  26.000 €  24.200 €
Gemiddeld verbruik (mix)  5,3 l/100 km  5,7 l/100km
Sprint naar 100 km/u  8.2 sec  8,9 sec
Topsnelheid  215 km/u  204 km/u

 

Tekst: Cristof Van Laer
Foto's: Nathan Gevers

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Anonieme gebruiker 15:08
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik mis interieur foto's :-)

BePa 16:10
afbeelding van BePa

Zeer mooie auto ! Als daar een break-versie van bestond...
Fiat laat toch nogal wat gaten vallen in zijn gamma, modellen die geen opvolger krijgen, vreemde politiek.

Kenny 09:55
afbeelding van Kenny

@ BePa, de Fiat Croma kan je wel een beetje als z'n break-versie beschouwen ;-)

Anonieme gebruiker 12:07
afbeelding van Anonieme gebruiker

Zoals Kenny zegt is de Croma idd ongeveer de break versie.

BePa 14:11
afbeelding van BePa

Ja, maar wel véél langer en groter...
Bravo 434 cm, Croma 476 cm. Meer dan 40 cm verschil, terwijl dat bij een 'gewone' break veelal 15 tot 20 cm is t.o.v. de normale versie.

Sven 14:34
afbeelding van Sven

De Marea SW was destijds ook een pak langer en fungeerde ook als breakversie van de vorige Bravo. Een Italiaanse hersenkronkel zeker?

Wim 12:30
afbeelding van Wim

mooie wagen voor het c-segment

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws