Fiat stelde in Genève de facelift van de Fiat Bravo voor. De facelift voert enkele visuele veranderingen door. Zo hebben de koplampen voortaan een donkere achtergrond en werd er chroom gebruikt bij de decoratie. Het moet dan ook gezegd zijn dat deze wagen een knappe verschijning in het straatbeeld is. De verschillen met zijn voorganger zijn eerder subtiel maar de facelift is wel voldoende grondig om hem up to date te houden. We namen de 2.0 Mjet en de 1.4 MultiAir mee om verdere onderliggende veranderingen te onderzoeken.
Om de Bravo iets scherper te maken werd de stuurbekrachtiging aangepakt en kreeg hij nieuwe schokdempers. Voor de buitenkant zijn er 2 nieuwe kleuren beschikbaar op de Bravo. Binnenin zijn er ook 2 mogelijkheden bijgekomen om het interieur aan te kleden. Samen met de donker getinte ruiten, bi-xenon verlichting en fraaie 18 inch lichtmetalen velgen wordt de Bravo dan opeens een bijzonder stoere auto.
De Bravo is sinds kort beschikbaar met de nieuwe 1.4 MultiAir benzine motor die ook het mooie weer maakt in andere modellen van de Fiat-groep. Hij produceert hier 140 pk en 230 Nm. Hiermee sprint hij van 0 naar 100 km/u in 8.9 seconden en hij blijft doorgaan tot een topsnelheid van 204 km/u. Dit zijn zeker goede waarde als je weet dat hij slechts 5,7 l/100km verbruikt. Om deze waarden te halen zal je wel zeer rustig met je rechtervoet moeten omspringen. Als je een beetje sportiever rijdt zal er al gauw een litertje bijkomen.
Op dieselvlak is de topmotor een sportieve 2.0 Mjet. Hij levert 163 pk en 360 Nm waarmee hij naar 100km/u sprint in 8.2 seconden. De topsnelheid van deze snelle diesel is 215 km/u. Fiat geeft een zeer zuinig verbruik op van 5,3 l/100 km maar wij hadden toch veel moeite om deze cijfers te benaderen. Dit kan wel aan het feit liggen dat ons model slechts een paar honderd kilometers had afgelegd voordat wij er in reden. Deze auto leent zich uitstekend tot lange ritten over snelwegen waar inhalen kinderspel wordt dankzij de 360 Nm koppel.
Wanneer je plaatsneemt in de Bravo word je begroet door een aangename cockpit. De knappe ronde tellers en het aangename sportstuur spreken je meteen aan. De stoelen zitten comfortabel maar bieden toch voldoende steun. Alleen het multimediasysteem dat we ook kennen van bij Alfa Romeo is een beetje verouderd aan het worden en zou wel een update verdienen.
De Bravo is comfortabel en toch sportief. Hij laat zich makkelijk bedienen en dankzij het City-systeem wordt parkeren uiterst eenvoudig. We konden wel een verschil merken tussen de diesel en de benzine. De diesel voelde iets comfortabeler aan dan de benzine. Dit had waarschijnlijk te maken met de verschillende velgen die op beide modellen stonden.De nieuwe schokdempers en verbeterde stuurbekrachtiging maken deze auto een goed sturende bolide. Hij geeft veel vertrouwen en op de limiet waarschuwt een licht onderstuur je dat je de grens hebt bereikt.
Tot slot kunnen we u de prijzen nog meegeven van beide modellen. De 1.4 MultiAir Sport begint bij 24.200 euro en de 2.0 Mjet Sport bij 26.000 euro . Er is dus een prijsverschil van 1.800 euro tussen beide. Het is dan ook logisch dat we de diesel vooral zouden aanraden voor mensen die vaak lange afstanden moeten rijden over snelwegen. De benzine zal zich meer thuis voelen in een stadsomgeving waar er korte afstanden moeten worden overbrugd. Welke motor u ook kiest de Bravo biedt een goed totaalpakket voor dit geld. Hij rijdt aangenaam en is bovendien zuinig in alle omstandigheden. De knappe lijnen geven hem ook een voordeel tegenover sommige concurrenten die er vaak een beetje saai uitzien. Al bij al heeft deze facelift de Bravo goed gedaan en hierdoor is hij weer een leuk alternatief voor de gevestigde waarden.
2.0 Mjet Sport | 1.4 MultiAir Sport | |
Motor | 2.0 Turbo Diesel | 1.4 Turbo Benzine |
Overbrenging | 6-bak manueel | 6-bak manueel |
Vermogen | 163 pk | 140 pk |
Koppel | 360 Nm | 230 Nm |
Gewicht | 1360 kg | 1275kg |
Basisprijs | 26.000 € | 24.200 € |
Gemiddeld verbruik (mix) | 5,3 l/100 km | 5,7 l/100km |
Sprint naar 100 km/u | 8.2 sec | 8,9 sec |
Topsnelheid | 215 km/u | 204 km/u |
Tekst: Cristof Van Laer
Foto's: Nathan Gevers
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 22 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden