Rij-impressie: Chevrolet Cruze HB5 2.0 LTZ

Rijtest Chevrolet Cruze HB

Als de Europese markt de norm zou zijn voor de hele wereld, dan zou elke constructeur een nieuw model lanceren door eerst de hatchvariant te lanceren met een dieselmotor in het vooronder. Maar wij zijn geen relevante markt, we zijn zelfs de uitzondering, en daarom duurde het twee jaar vooraleer Chevrolet de hatchback-variant lanceerde van de Cruze.

En dat het C-segment zo belangrijk is maakten de heren bij Chevrolet ons even heel duidelijk. Met een aandeel van 22,7 procent (2010) is het meteen het grootste in de hele autobranche. En dan kan je het C-segment nog mooi opdelen in vijf subcategorieën. De MPV-C, Coupé-Cabrio, Wagon, Hatch- en Notchback. Die hatchmarkt is marktleider met een marktaandeel van niet minder dan 47 procent. Het mag dus geen vraag meer zijn waarom Chevrolet een vier- en vijfdeursvariant van hun Cruze lanceerde. Maar waarom zo laat? Blijkbaar vallen vooral Europeanen voor de Hatchbacklijnen en kiezen Amerikanen, Russen en Chinezen nog steeds liever voor de sedan-variant (de notchback). Ook onder de kap is het verschil tussen de markten zeer duidelijk. Wereldwijd ligt bij Chevrolet de benzine-diesel verhouding op 80-20. In België, Spanje en Oostenrijk bijvoorbeeld is het aandeel van dieselmotoren geen 20 maar 50 procent.

Rijtest Chevrolet Cruze HB

Onder de kap kan je bij de Cruze HB momenteel drie motoren vinden, twee benzines en een diesel. Een 1.6 benzinemotor met 124 pk en een 1.8 benzinemotor met 141 pk. Wij gingen op stap met de (voorlopig) enige diesel in het gamma, en meteen ook de krachtigste uit het hele aanbod, de 2.0 liter diesel met 163 pk. Voorlopig zei ik, want Chevrolet zal in februari 2012 een 1.7 diesel lanceren met 131 pk. Ze doet dat omwille van de redenen die ik jullie net gaf, België en andere Europese landen willen enkel diesel.

De 2.0 liter diesel doet zijn job, zonder ergens in uit te blinken. De 163 pk zijn duidelijk aanwezig en de auto heeft er geen moeite mee om dat vermogen onder controle te houden. Het lastige werk wordt doorgeschoven naar de bestuurder, en dat komt door een nog steeds stroeve versnellingsbak. We hadden hetzelfde probleem in de sedanvariant, en ook hier speelt de manuele versnellingsbak een negatieve bijrol. Zeker in lage versnellingen, wanneer je de pook het meest gebruikt, ervaar je stroeve en lange schakelafstanden. De Cruze HB verraste ons wel op de snelweg. Met de airco en de radio uit waren we onder de indruk over de demping en isolatie van de Chevrolet. Enkel de rolgeluiden van de banden komen er wat door, al heeft dat misschien met onze 17 inchers te maken.

Rijtest Chevrolet Cruze HB

Qua looks is deze Cruze HB misschien wel de mooiste van hun gamma. Daar waar de sedan er wat Koreaans/Amerikaans uitkomt, komt deze HB heel Europees uit de hoek. Strakke snoet, mooie coupé-lijn en een knappe achterzijde met verrassend veel welvingen om het allemaal minder saai te laten ogen. Let bijvoorbeeld op het lijnenspel net onder de achterraam, er lijkt wel een deuk rondom het logo te zitten, maar het maakt hem wel sierlijker. Verder is de hatch vooral gemakkelijker, en misschien kiezen daarom zo veel Belgen voor breaks, avants, grandtours, of hoe je ze ook noemen wil. Hij moet slechts dertig liter kofferruimte (413 liter) inboeten tegenover zijn sedan variant, maar staat in zijn segment als hatchback wel mooi op nummer twee, net na de Skoda Octavia (585 liter). Ga je vergelijken met de Renault Mégane, die heeft de kleinste kofferinhoud van het segment, dan loopt het verschil op tot 111 liter. Maar die grote koffer laat zich bij de Cruze HB voelen bij de passagiers op de achterbank. Ik kon met mijn 1,85m slechts één positie aannemen achteraan. Voeten over elkaar leggen of de benen enkele centimeters strekken zat er niet in. De Cruze maakt dus duidelijk de keuze om wat extra kofferinhoud aan te bieden en niet voor een comfortabele achterzit, en dat ondanks zijn lengte van 4.510 mm (nummer 3 in het segment, na de Mitsubishi Lancer en opnieuw de Skoda Octavia).

Rijtest Chevrolet Cruze HB

Als bestuurder is het wel aangenaam vertoeven, want Chevrolet kan uitpakken met een knap interieur, alleszins in die prijsklasse. Onze testwagen beschikte over het hoogste en duurste uitrustingsniveau, de LTZ. Daarmee beschikt hij over aluminium deurdrempels, lederen zetelbekleding, zes luidsprekers, automatische airco enzovoort. Het navigatiesysteem was niet onze beste vriend, alle andere instrumenten, die mooi en ergonomisch werden geplaatst, lieten zich wel handig bedienen. Opvallend is dat Cruise Control in deze Cruze HB optioneel is of pas standaard wordt geleverd vanaf het LT niveau. Vreemd dat de Aveo standaard over cruise control beschikt. Je moet er maar aan uit kunnen. Op vlak van materiaalkeuze kan je Chevrolet weinig diskrediet geven. Voor een wagen vanaf 16.399 euro kan je geen perfecte afwerking eisen, noch topmaterialen. Het zijn vooral verharde plastics die we terugvinden. Ook het 'chrome' is niet meer dan wat grijze en blinkende plastiek. De zetels, al dan niet in echt leder, waren wel zeer comfortabel en zagen er ook meer dan goed uit. De zetels hadden een bruine kleur, afgewerkt met stiksel en waren voor ons het knapste binnenin.

Rijtest Chevrolet Cruze HB

De Chevrolet Cruze Hatchback in verkrijgbaar vanaf 16.399 euro. voor dat geld krijg je een 1.6 met 124 pk mee. De duurste variant is de 2.0 liter diesel, gekoppeld aan een automatische versnellingsbak, die kost je in totaal 21.799 euro. Onze testwagen gaat over de toonbank voor 20.599 euro, en dat is op zijn minst een concurrentiële prijs te noemen. Als je de Octavia configureert met een 2.0 liter diesel onder de kap, gekoppeld aan een manuele versnellingsbak, komt de totaalprijs al snel op 26.000 euro. Daarvoor krijg je dan misschien wel een wagen die iets degelijker is, iets geraffineerder en iets beter is afwerkt. Maar een gezin, op zoek naar een eerste grotere wagen zoekt naar iets budgetsvriendelijk, en daar speelt Chevrolet met deze Cruze knap op in.

Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's: Chevrolet & Pieter Aertgeerts

Specificaties

Motor

2.0 liter vier-in-lijn (diesel)

Vermogen

163pk

Koppel

360 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 510 kg

Topsnelheid

209 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 20 599.00

0 tot 100 km/u

9.80 sec

Gemiddeld testverbruik

9.20 L/100km

Min. kofferinhoud

413 L

Max. kofferinhoud

883 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Porscher 20:52
afbeelding van Porscher

Dat gemiddelde lijkt me wel een beetje te hoog ingeschat om zich te spiegelen aan de realiteit. Zeven liter of minder moet doenbaar zijn.

Wim 12:31
afbeelding van Wim

idd, hoog gem, @porscher lijkt me een goede inschatting, 163 pk is een low-cost c-segment hatch is wel wat teveel van het goede, zouden beter een 115 pk versie met lagere co2 uitstoot beter uitbrengen, maar ze zullen niet te hard in Opels vaarwater willen komen waarschijnlijk

Pieter Aertgeerts 10:04
afbeelding van Pieter Aertgeerts

2Porscher, je moet je inderdaad daarbij bedenken dat we de wagen slecht korte tijd reden (persvoorstelling) en dat je daar geen realistische waarde kan neerzetten, maar, we wouden het jullie niet onthouden. De opmerking klopt wel.

Anonieme gebruiker 23:26
afbeelding van Anonieme gebruiker

ik vindt dit een hele aangename wagen.Zeker voor zijn prijs. ik moet er wel bij zeggen dat ik hem in full option heb. zoals in dit artikel reeds gezegd, zeer comfortabele zetels. kwa verbruik is het toch niet zo evident om onder de 7 liters te blijven. maar bon, de prijs die men betaald is wel scherp.

Olivier Vandiest 19:32
afbeelding van Olivier Vandiest

Ik heb zelf een cruze hatchback ook de 2.0 maar wel de LT versie zonder start/stop,
en vind het een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.
ook zie ik hier van 0 tot 100 in 9.80 wel met de cruze waar ik mee rij doe je dit toch gemakkelijk in een 8 sec.
maar in het algemeen is het voor mij persoonlijk een top wagen.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws