Rijtest: Fiat Punto Evo 1.6 Mjet

fiat_punto_evo_mjet-01

You win some, you lose some. Fiat's Grande Punto verliest het woord 'Grande' en wint het woord 'Evo'. Maar de Punto verloor tegelijk ook hetgeen zijn voorganger zo typeerde. Weg de Maserati-snoet, in de plaats een 500-achtige grille die op weinig bijval rekenen kan. De vraag die dan ook op ieders lippen brandt, wat bezielde de Italianen?

Het design van de Grande Punto dateert al terug van 2005. Het van Giugiaro afkomstige ontwerp kon meteen op veel bijval rekenen van pers en publiek. Terecht ook. De grille en koplampen hadden trekjes van Maserati. Zoiets kan verkeerd uitpakken maar in dit geval stond het de auto als gegoten en gaf het het geheel een stuk meer cachet. De hoog geplaatste lichtblokken achteraan waren dan weer typisch Punto. Gelukkig deed verder niets aan de eerste en tweede generatie Punto denken welke (licht uitgedrukt) nooit visuele voltreffers waren geweest. 

Om het met een quote van William Shakespeare te zeggen. *'What's in a name?' *Vijf jaar na introductie legt Fiat de lat van de succesvolle Grande Punto terug hoger. Vandaar ook het achtervoegsel Evo dat ook op de achterklep duidelijk in beeld is. Verwacht dus geen schokkende wijzigingen maar eerder kleine en grote verbeteringen waar nodig. Echter helemaal vervangen doet de Punto Evo de Grande Punto niet. Deze zal verder blijven bestaan onder de naam Punto Classic en een goedkoper antwoord bieden aan kopers voor wie deze updates niet zozeer hoeven. Een techniek die ondertussen meerdere constructeurs succesvol toepassen.

fiat_punto_evo_mjet-02
fiat_punto_evo_mjet-04

De Punto Evo heeft naast een nieuwe naam ook een vernieuwd front en achterbumper gekregen. Verder bleef alles exterieur-gewijs bij het oude. Het meest opvallende verschil zit binnenin waar je een fel opgewaardeerd dashboard kunt terugvinden met nieuwe, meer aangenaam aanvoelende materialen en een meer high-class finish in zijn geheel. 's Nachts is er zelfs een verlichte bies op het dashboard aan de kant van de passagier. Nutteloos, maar bijzonder chique, dat wel. Ook de bekleding van de deuren profiteerde van de materiaalupgrade.

De tellers van het instrumentarium werden wat groter en kregen een nieuwe typografie waardoor ze beter afleesbaar werden en er nu echt voortreffelijk uitzien. In zijn geheel gezien is dit gewoon een grote stap voorwaarts voor de Punto. Hinderlijk is wel dat de niet in de hoogte verstelbare passagierszetel je bijna door het schuifdak duwt als je groter dan 1,80 m bent. Iets wat ook bij de Fiat 500c een bevreemdend effect gaf.

Misschien wel de meest belangrijke technische wijziging is de introductie van de 1.4 MultiAir-motor die we eerder terugvonden in de MiTo. Onderhuids veranderde er verder niets ten opzichte van de Grande Punto. In dit geval reden we met de 1.6 MultiJet diesel van 120 pk die standaard voorzien wordt van het aanwezige sportpakket. Dat omvat onder meer de koplampunits met donkere beglazing, briljante 18" antraciet velgen, een sportievere bodykit rondom en de rode remklauwen. 

fiat_punto_evo_mjet-03
fiat_punto_evo_mjet-06

Het staat de Punto Evo voortreffelijk. Er is alleen één grote maar. Het sportpakket (dat sowieso al misplaatst is op een diesel) brengt geen enkele onderhuidse wijziging met zich mee. Geen verbeterde ophanging of besturing dus. Dat laatste, de achilleshiel van zowat alle Fiatproducten, zou nochtans erg welkom zijn want deze is ronduit dramatisch overbekrachtigd. De City-knop (standaard op alle Punto's) op het dashboard die de besturing desgewenst nog lichter maakt is dan ook te gek voor woorden. Feedback of enige andere vorm van communicatie met de bestuurder, is er gewoonweg niet.

Ook de ophanging zelfs is geen echt toonbeeld van verfijning. Niet dat deze oncomfortabel zou zijn, maar bij veel opeenvolgende oneffenheden merk je dat deze de pedalen verliest. Een vleugje Abarth of 'Evo op zijn Japans' had wel op zijn plaats geweest. Want een bochtenridder is de Evo allerminst en dat is zonde bij zowat elke auto, maar zeker bij een die de woorden 'sport' en 'Evo' met zich meedraagt.

De 120 pk en 320 Nm (bij 1750 tpm) kan de Evo echter zonder moeite kwijt richting asfalt. Zeker dankzij het forse rubber dat onder de Punto gemonteerd staat. De kracht wordt overgebracht via de standaard zesbak die gewoon goed is maar verder nergens in excelleert. Vooral bij inhaalmanoeuvres in derde versnelling voel je dat er kracht achter de Punto Evo zit, maar of je die 120 pk nu echt nodig hebt? Ik vermoed dat de 105 pk sterke 1.4 MultiAir de meer correcte keuze is. 

fiat_punto_evo_mjet-05

19.099 euro vraagt Fiat voor deze* top of the range*, 120 pk sterke diesel. Exact 2.100 euro meer dan wat de 105 pk sterke 1.4 MultiAir-benzine moet kosten. En slechts 200 euro goedkoper dan diezelfde MultiAir, maar dan met 135 pk zoals gereden in de MiTo. Qua kostprijs zijn de twee sterkste motoren (op de Abarths na) dus quasi identiek. Grootste probleem voor de zelfontbrander is dat de MultiAir-motoren op vlak van verbruik niet meer hoeven onder te doen voor de diesels. Hierdoor heb je eigenlijk geen excuus meer om voor de diesel te opteren. De MultiAir is minstens even zuinig, kan desgewenst schakellui gereden worden, is stukken geraffineerder, stiller en in zijn geheel gezien gewoon de meer aangename keuze. 

Ten slotte mag de Punto Evo ook de interne concurrentie niet over het hoofd zien. Voor de Alfa Romeo MiTo met 1.4 MultiAir van 135 pk betaal je standaard 18.150 euro. Minder dan wat de Punto Evo kosten moet met diezelfde motor. En hoewel ook die standaard van sportpakket voorzien wordt moet deze het afleggen tegenover de Alfa qua rijdynamiek. De topmodellen van de Punto Evo hebben zichzelf daardoor deels buitenspel gezet.

Tekst & foto's: Pieter Ameye

Met dank aan: Fiat België

 

+ punten

Interieur-upgrade

Ook verkrijgbaar met MultiAir

Ziet er uit als een halve Abarth...

 

- punten

...maar is het niet

Te hoge zit passagier

Prijzenpolitiek 1.6 Mjet

 

fiat_punto_evo_mjet-07

Fiat Punto Evo 1.6 Mjet (120 pk)
Motor:
1.6 liter turbodiesel, vier-in-lijn,   Vermogen: 88 KW/120 pk,  Koppel: 320 Nm,  Overbrenging:  6-bak manueel, Aandrijving: voorwielen,  Gewicht: 1.190 kg,  Topsnelheid: 193 km/u, 0 tot 100 km/u: 9,6 sec, Fiscale PK's: 9, Inschrijvingstaks: 495 euro, BIV: 243 euro,  Gemiddeld testverbruik: 5,6 l,  Basisprijs : 19.099 euro

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Nuvolari 13:41
afbeelding van Nuvolari

toch spijtig van die snoet

Johan 10:14
afbeelding van Johan

wat ze vroeger verguisden doen ze nu allemaal. Een tuningkitje erop plaatsen dat enkel een esthetisch effect heeft. alsof ze hun eigen oorspronkelijk ontwerp wat willen verdoezelen. En om dat dan weer te verdoezelen, melden ze even dat de wagen daardoor 'ecologischer' rijdt. Toch wel -0,1l per 100 km zeker!

Gek ook dat De Punto Evo duurder is dan de luxuezer gepositioneerde MiTo. Foutje in de rekenafdeling van Fiat?

Karel 16:27
afbeelding van Karel

ik heb hem gekocht, en ben heel content!!

yves 21:06
afbeelding van yves

ik rijd sinds vorig jaar met een punto evo . ik ben er zeer content over ,alleen de vering achteraan vind ik maar zwak want wanneer er 3 personen achterin zitte zakt de auto redelijk wat naar beneden en gaat de auto wat moeilijker vooruit .
en ik reed met een 1.4 benzine met 105 pk en het verbruik ervan ligt wel redelijk hoog met het stadsverkeer ligt hij rond de 9l/100km en autosnelweg ong 7l/100km
maar voor de rest is dit wel een hele toffe auto om mee te rijde ;)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws