Rijtest: Volvo C30 DRIVe

Volvo maakte eind september 2006 na jaren van afwezigheid zijn herintrede in het segment van de luxueuze hatchbacks. Dit deed het merk met de C30. Deze wagen moest Volvo naar een hoger niveau tillen in de bikkelharde concurrentiestrijd met prestigemerken als Audi, BMW en Mercedes. Nu, ondertussen weer drie jaar later, wordt deze hatch van een lichte facelift voorzien en doet de DRIVe filosofie haar intrede in het gamma.

design en gebruiksgemak...[

]1Qua design, dat grotendeels geïnspireerd is op dat van klassiekers uit eigen huis als de 480ES en de P1800ES,  is deze Volvo eerder een buitenbeentje tussen de massa Golfjes, A3's en BMW 1-reeksen. Zijn karakteristieke glazen achterklep, geflankeerd door de opstaande achterlichtblokken onderscheidt hem meteen van deze Duitse concurrenten. Hoewel Volvo in het verleden eerder gekend stond om haar eerder recht toe recht aan design is deze C30 weer maar eens een voorbeeld dat het tegenwoordig wel degelijk de andere kant opgaat met dit Zweedse merk. Verder valt aan de buitenzijde ook de breed uitlopende schouderlijn op die zijn vetrekpunt kent in de aanzet bij de koplampen in de motorkap om helemaal achteraan te eindigen bij de achterlichten. Deze brede schouders geven de kleine Volvo een extra tikkeltje slagkracht om zich als het ware tussen de concurrenten door te wurmen. De brede stand van de wielen, die relatief ver naar de buitenkant van de wagen zijn geplaatst, zorgen ervoor dat je over een zo lang mogelijke wielbasis (zelfde als grote broer S40) beschikt wat de ruimte in het interieur ten goede komt. Het interieur van de C30 biedt plaats aan 4 volwassenen.[

]2De voorstoelen zijn pareltjes op ergonomisch vlak, al duurt het wel even vooraleer je ze volledig naar wens hebt ingesteld. Vanaf het moment echter dat dit je gelukt is zitten ze je als gegoten en zou je ze voor geen geld meer willen ruilen met een ander stel. Deze stelling wijzigt echter lichtjes wanneer je er een sportievere rijstijl op nahoudt. Dan bieden ze net dat beetje te weinig zijdelingse steun om je op je plaats te houden. Wat de achterbank betreft heeft Volvo ervoor gekozen om liever aan twee personen veel zitcomfort te kunnen bieden dan aan drie slechts matig zitcomfort. Door die specifieke opstelling van de achterzetels, slechts twee plaatsen die meer naar het midden toe zijn geplaatst voor een beter zicht naar voren, kan zelfs een volwassen man van meer dan 1.80m groot comfortabel plaats nemen. Een nadeel aan deze keuze is wel dat je niet beschikt over de mogelijkheid om desgevallend toch nog plaats te bieden aan een derde persoon achterin omdat je simpelweg niet beschikt over een derde gordel op deze plaats. Echter, dit nadeel weegt niet op tegen de voordelen die de eerder beschreven zitbankconfiguratie biedt.

Over het design van de middenconsole zijn reeds vele woorden vuil gemaakt. Veelal gaan de commentaren de positieve richting uit omdat je er simpelweg niets slechts over zou kunnen verzinnen. Het is mooi. PUNT. Jammer echter dat de ruimte achter de console geen  handigere functie heeft meegekregen dan een loutere brillenhouder of pennendoos. Wat mij betreft heeft Volvo hier een mooie kans laten liggen. Het interieur, dat in tegenstelling tot de relatief compacte buitenafmetingen, is zeker ruim genoeg maar biedt dus jammer genoeg te weinig handige opbergvakken. Het handschoenkastje bijvoorbeeld werd in het testexemplaar reeds volledig in beslag genomen door de handleiding en een CD-lader, vindt dan nog maar eens een plaats voor die handschoenen ... .

kenmerken van DRIVe...[

]3Maar genoeg nu daarover. Laat me tot de essentie van deze test komen en aan jullie voorstellen waar het bij deze

C30 DRIVe allemaal om draait. In de eerste plaats wil dit nieuwe concept een verderzetting zijn van een lange traditie in de ecologische productie van milieuvriendelijke en recycleerbare auto's. Ja, u leest het goed hoor! Nieuwe Volvo's zijn 85% recycleerbaar, waarmee het merk zo'n 10% beter doet dan de meeste standaard productie modellen van andere constructeurs. Met  C30, S40 en V50 (*) DRIVe wil Volvo er nu ook voor zorgen dat zijn wagens gedurende hun gehele levensduur minder vervuiling teweegbrengen. Door gebruik te maken van banden met lage rolweerstand (Michelin Energy Saver), de invoering van aangepaste motorsoftware en andere versnellingsbakverhoudingen moeten het verbruik en de uitstoot verminderd kunnen worden. Ook het gebruik van olie met een lage viscositeit en tal van aerodynamische aanpassingen doen dragen bij tot het resultaat. Zo werd de C30 om te beginnen verlaagd en kreeg hij een gesloten grille vooraan, windgeleiders bij de voorwielen en een nieuwe voorspoiler. Verder verminderen een vlakke bodemplaat, aangepaste achterspoiler en achterbumper de turbulentie achter de auto en dus ook de luchtweerstand. Tot slot moeten ook de velgen, die door hun specifiek design ook een geringe weerstand vormen voor de wind en dus bijdragen tot het totale resultaat.

motor en rijeigenschappen...[

]4Onder de motorkap van deze groene ster ligt de 1.6D die eerder ook al beschikbaar was in de Volvo C30, S40 en V50. Maar dankzij een chip-tuning kuur is hij efficiënter gemaakt en ook de verhoudingen van de versnellingsbak zijn aangepast, welke zich vooral laat kenmerken door een langere vijfde versnelling. Hierdoor maak je minder toeren op de snelweg en is de wagen op de koop toe nog eens stiller ook! De lagere versnellingen daarentegen zijn korter gemaakt waardoor de sprint naar de 100km/u zelfs een fractie sneller kan worden afgelegd dan bij de gewone 1.6D! Rijden met deze groene Volvo staat dus niet gelijk aan het inboeten van snelheid en dynamiek, integendeel zelfs. Met zijn 110pk en 240Nm levert deze viercilinder met common rail en directe injectie dus meer dan genoeg kracht om vlot vooruit te komen. Zoals gezegd ben je sneller aan de 100 dan met de gewone 1.6D, om precies te zijn 0.6sec. (11.3 sec ipv 11.9sec) De topsnelheid bedraagt 190km/h voor beide modellen. Het belangrijkste aspect van een milieuvriendelijkere en zuinigere wagen is natuurlijk tot slot het verbruik en de CO2 uitstoot. Volgens de constructeur zou de C30 DRIVe een gemiddeld verbruik van 4.4 liter/100km (tov 4.9 l/100km voor de gewone 1.6D) moeten kunnen halen in combinatie met een CO2-uitstoot van slechts 115g/km. Het verbruik gedurende de test varieerde tussen de 5.8 en de 6.5 liter/100km. Wanneer je enkel en alleen snelwegkilometers maalt is dit lage gemiddelde verbruik zeker een haalbare kaart. Zoek je ook af entoe de binnenstad op dan is het echter onbegonnen werk om te trachten de grens van 5l/100km trachten te doorbreken.[

]5Voorts heeft deze C30 me aardig verrast met zijn rijkwaliteiten. Hij rijdt comfortabel, maar niet zo comfortabel dat er geen ruimte meer is voor plezier. Meer dan eens krijg je soms het gevoel in een veel sportievere wagen te zitten dan in werkelijkheid het geval is. Hiertoe moet wel de bijdrage worden gerekend die het sportstuur en de verlaagde ophanging leverden. Met deze wagen rij je niet enkel om van A naar B te geraken, maar ook om intussen even een ommetje te maken langs C. Dit in combinatie met het gedacht dat die diesel slechts druppelsgewijs uit je tank verdwijnt maakt dit alles nog eens zo leuk.

prijs en uitrusting...[

]6Kort door de bocht : deze C30 DRIVe kost standaard € 21.950. In zijn standaarduitvoering beschikt hij reeds over een uitgebreid uitrustingspakket gaande van manuele airco, elektrische ramen en een boordcomputer tot een Radio CD met AUX-ingang tot airbags allerhande op het vlak van veiligheid. Ook de speciale alu-velgen zijn standaard. De testwagen was verder uitgerust met het MOMENTUM uitrustingsniveau (ook beschikbaar : KINETIC en SUMMUM) dat zaken als elektronische airco, alu inleg, mistlampen vooraan, regensensor, cruise control,... inhoudt. De prijs van dit pakket bedraagt € 2.850. Tel hierbij nog het navigatiesysteem, dat weliswaar +- € 2.500 kost maar echt wel zijn geld waard is aangezien het feilloos werkt en zeer handig is in de bediening. Leuk om weten is dat je bij aankoop van deze wagen van 15% overheidskorting (max €4540 BTW inlc.) geniet omwille van de CO2 uitstoot die slechts 104g bedraagt en de dieselpartikelfilert. Voor de dieselpartikelfilter, die standaard aanwezig is in alle Volvo's, krijge je nog een niet oninteressante overheidspremie toegestopt van €210!

De prijszetting van deze Volvo is vrij competitief aangezien je bij de Duitse concurrenten reeds in basisuitvoering meer geld kwijt bent, om dan nog maar te zwijgen over de ellenlange optielijsten. Zo kost een BMW 116d standaard € 23.800,00 wat toch een verschil van bijna €2.000 uitmaakt.

CONCLUSIE...
De testrit met deze Volvo C30 heeft mijn ogen geopend. Ik heb lang naar de C30 uitgekeken en tijdens de eerste proefrit stelde de auto niet teleur. Volvo heeft goed begrepen waarom bepaalde klanten niet voor het merk kiezen en heeft alle bezwaren weggenomen. Het ontwerp van deze compacte C30 is niet alleen mooi, maar ook doordacht. Het was dan ook moeilijk om echte nadelen op te sommen over deze wagen. Het feit dat de koffer niet echt van de grootste is en dat je op de achterbank slechts twee mensen kan plaatsen zijn op zich geen echte nadelen, maar eerder luxeproblemen. Je kan je er druk over maken, maar eigelijk maakt het in feite allemaal niet zoveel uit. Wees eerlijk, het gebeurt heus niet elke dag dat je toevallig plots 4 extra mensen moet meenemen in je wagen. Verder is ook het imago probleem waarmee deze Volvo te kampen heeft plots niet zo groot meer wanneer je éénmaal hebt ondervonden hoe goed deze C30 eigelijk wel niet is. Aan het einde van mijn testweek vond ik het werkelijk jammer dat het feest gedaan was. Volvo's kleinste heeft me aardig verrast en is een meer dan volwaardig alternatief voor een BMW 1, Audi A3 of uit de kluiten gewassen Golf.

Tekst: Alexander De Nys
Foto's: Joeri Mertens

Bekijk de technische specificaties van deze wagen.

Met dank aan VOLVO CARS BELGIUM/ Brussel voor de wagen.
(*) later volgen nog andere modellen van het Volvo gamma.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Hannes 13:10
afbeelding van Hannes

Mooie review, juist "commonrail ipv commen".

Jan-Pieter 14:12
afbeelding van Jan-Pieter

De C30 is een prachtige wagen en staat zeker zijn mannetje in zijn segment. De BMW 1-reeks heeft hieraan een geduchte concurrent. Zeker wat betreft zijn prijs troeft de C30 de concurrenten af. Zelf heb ik al eens met de T5 gereden en dat was echt een bommetje

Carl 14:55
afbeelding van Carl

Zeer mooi op objectief geschreven.

Ronny 18:55
afbeelding van Ronny

CO uitstoot van 104 of 115 ?

Autofans 20:15
afbeelding van Autofans

@ronny
de CO2 uitstoot van dit model bedraagt 115g/km
Er bestaat enige verwarring omtrent dit cijfer. Dit komt omdat Volvo ook cijfers vrijgeeft van de DRIVe met Start/Stop systeem. (voorgesteld in Genève) In die uitvoering bedraagt de CO2 uitstoot 104g/km.

Wim 15:18
afbeelding van Wim

klopt, is 115g

Hans 19:49
afbeelding van Hans

Ik heb het testverslag dus nú pas gelezen, ruim één maand nadat we een ...C30 hebben besteld. Het verslag bevestigd enkel mijn eerste indrukken tijdens en na de testrit en de reden waarvoor we hem gekocht hebben. Fijne wagen om mee te rijden, comfortabel en mooi om te zien en ja, nadelen zijn er niet echt als je bewust kiest voor iets... Wij hebben dus de versie met het Start/Stop systeem gekocht en met een uitstoot van 99 g/km.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws