Rijtest: Renault Kangoo 1.5 dCi Intens (2013)

renault-kangoo-facelift-rijtest

De Renault Kangoo kreeg dit jaar een nieuwe snoet. Niet meteen wereldschokkend maar wie in onze rijtesten kijkt ziet dat we daarmee een goede reden hebben om deze ludospace daar een plekje te gunnen.

Want in 2006 kwam hij al op de markt, met een tussentijdse facelift in 2011. Nu Renault een nieuw design bovenhaalt, vonden ze het tijd om de neus van de Kangoo dichter bij het gamma te laten aansluiten. Een prominent aanwezig logo op de neus, geflankeerd door zwarte lamellen. Daar houdt de facelift eigenlijk al op. Verder bleef de Kangoo dus ongewijzigd, een hoge daklijn met een enorme binnenruimte als gevolg dus, een lieve lust voor jonge gezinnen.

renault-kangoo-facelift-rijtest

teveel bergvakjes

Want als je instapt kan je niet naast de binnenruimte kijken. Zelfs in je binnenspiegel zie je amper de randen van de achterruit zien. Zit je neer, dan kan je makkelijk nog een hoed opzetten zonder het plafond te raken - niet dat je daar de neiging toe hebt, maar kom. Vooraan kijk je op een vrij plastiekerig dashboard, ook in de hogere uitrustingsversies. De radio lijkt er achteraf ingegooid en wie niet voor een TomTom navigatie kiest, krijgt er een bergvak in de vorm van dat systeem bij. Vooraan zit je vrij hoog en recht en in combinatie met de grote voorruit krijg je het gevoel in een bestelwagen te zitten, meer dan bij concurrent Citroën. Ook de tweede zitrij is ruim, al heb je niet de ruimte van de bestelwagens type Ford Tourneo Custom.

renault-kangoo-facelift-rijtest

Boven de eerste rij vind je drie bergvakken, al is het niet aan te raden daar iets in te stoppen dat je onderweg nodig kan hebben, zittend kan je er niet aan. Onze versie was voorzien van twee schuifdeuren-optie - standaard krijg je er eentje - waardoor de instap vereenvoudigd werd. Het kinderslot bleek echter weinig eenvoudig in te schakelen. Verder vinden we her en der bergvakken terug, vooral het vak achter de brede handrem bleek moeilijk bereikbaar. Meer is niet altijd beter, zo blijkt achteraf, een iets doordachtere plaatsing zou tegenwoordig overwogen worden.

renault-kangoo-facelift-rijtest

onvoorspelbaar

Ondanks zijn rechte afmetingen, bleek het toch niet eenvoudig om te manoeuvreren met de Kangoo vanwege zijn uitgerokken vormen. De zijspiegel is een hulp, al neemt ook die niet de volledige flank op. Het rijgedrag zelf is niet iets om een Kangoo voor te kopen. De wagen stuurt vrij vaag en je hebt nooit zin om langer te rijden dan nodig. Dat is ook niet de bedoeling bij dit soort wagens, al durven sommige vaders er zich al eens aan mispakken.

renault-kangoo-facelift-rijtest

niet slapen onderweg

Onder de kap van onze Kangoo kregen we de 1.5 dCi 110 pk de grootste diesel beschikbaar, ook terugte vinden in andere Renault- (en Nissan-) modellen. Die stelt niet teleur qua vermogen, je hebt nooit het gevoel een obstakel te vormen in het verkeer. Stil is hij echter niet, al snel heb je motorgeluid dat het interieur binnendringt. De Kangoo drinkt 6,5 l/100 km, waarmee we verbruiken wat we verwachten van dit soort wagen.

renault-kangoo-facelift-rijtest

conclusie

Deze containerparkwagen is een ideale wagen voor een jong gezin en het lijkt ons dat vooral de mama's voor dit soort wagens valt. De grote binnenruimte en makkelijke instap, de hoge zitpositie en no-nonsense aankleding zorgen ervoor dat je voor een relatief klein budget toch heel wat in de plaats krijgt. Dat Dacia voor hetzelfde bedrag tegenwoordig een Lodgy aanbiedt, zet Renault misschien aan het denken over de aankleding van de volgende Kangoo.

Specificaties

Motor

1.5 dCi turbodiesel vier-in-lijn

Vermogen

110pk

Koppel

240 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 405 kg

Topsnelheid

170 km/u

Prijs testwagen

€ 22 150.00

Prijs basismodel

€ 12 400.00

0 tot 100 km/u

12.30 sec

Gemiddeld testverbruik

6.30 L/100km

Min. kofferinhoud

660 L

Max. kofferinhoud

2 866 L

CO2-uitstoot

137 g/km

BIV

€ 160.70

Rijtaks

€ 224.14

Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws