Rijtest: Nissan Note DIG-S

nissan note 1.2 dig-s supercharged

Een week met een supercharged benzinewagen rijden die gebouwd is Engeland, daar tekenden we direct voor. Vol verwachtingen namen we dan ook de sleutels van de nieuwe Nissan Note DIG-S in ontvangst.

Toen Nissan in 2006 de eerste generatie Note op de markt bracht was het zogenaamde mini-MPV segment niet meer dan een niche. Sindsdien is het echter uitgegroeid tot een felbevochten slagveld met in de hoofdrollen de Opel Meriva, de Ford B-Max en de Honda Jazz.

Up-market

De laatste generatie Note ziet er een pak steviger en up-market uit dan zijn Renault Modus-afgeleide voorganger. Zo brachten de Japanners enkele gechromeerde accenten en een nieuwe grille mee naar hun tweede kleinste om hem zo uit de anonieme duisternis te halen.

nissan note dig s

Collega Sven vergeleek de achterkant al met een 370Z, en eigenlijk moet ik hem daar gelijk in geven, zeker qua achterlichten. Vanbinnen harde – maar mooi vormgegeven – plastic oppervlakken gebroken door de grote glanzende zwarte unit die de radio en de klimaatcontrole herbergt. Ondanks dat die eerste alle mogelijke functies bevat – inclusief 360° achteruitrijcamera – zit de bediening niet altijd helemaal snor. Een bestemming ingeven bijvoorbeeld is niet zo makkelijk vanwege de kleine aanraakdoelen op het scherm.

Naast de 1.5 dCi van Franse makelij biedt Nissan ook twee 1.2 driecilinder benzinemotoren aan, eentje zonder en eentje met supercharger. Alhoewel de 80 pk van de basisversie ook niet weinig is voor de 1.036 kg wegende stadswagen raden we toch de 19 pk sterkere supercharger variant aan.

nissan note dig s

Supercharged, net zoals een Jaaaag

Alhoewel superchargers eigenlijk uitsluitend worden geassocieerd met sportwagens zoals de 495 pk sterke F-Type werkt de technologie hier ook uitstekend om meer kracht uit een kleine motor te krijgen. Het grote verschil met een turbo is dat die laatste zijn aandrijving krijgt door de uitlaatgassen, een supercharger integendeel wordt mechanisch aangedreven door de krukas.

Met deze technologie weet Nissan toch nog een respectabele 98 pk uit de 1.198 cc grote driecilinder te persen met 147 Nm aan koppel. Dit maakt hem ineens het topmodel van de Note reeks met 8 pk meer dan de 1.5 turbodiesel. Spijtig is wel dat je dit niet altijd merkt, want waar de diesel op lage toerentallen ook al wat stuwkracht heeft moet je dit bij onze DIG-S in hogere toerentallen gaan zoeken.

nissan note dig s

Voor diegenen die willen krijg je de supercharged Note in 11,7 seconden – met de bijbehorende driecilinderroffel - van 0 naar 100 en ophouden doet hij pas bij 181 km/u. Volgens de documentatie heb je genoeg met 4,3 l/100 km, in het echt kom je uit rond de 5,5. Met enkele slimme technieken zoals de Miller-cyclus (in tegenstelling tot de conventionele Otto-cyclus) waarbij de compressie gebeurt ten opzichte van de supercharger in plaats van tegen de cilinderwand hebben ze de efficiëntie met maar liefst 15 procent kunnen verhogen.

De Note stoot nu zelfs maar 99 gram CO2 per kilometer uit. De Note laat zich vlot besturen met de aangename handbak maar laat wat te wensen over qua rijcomfort. In ons Belgisch putten- en verkeersdrempelland is hij net iets te hard afgesteld wat het leven alleen maar moeilijker maakt voor de mensen op de achterbank. In de koffer kan je standaard 411 liter kwijt, met de achterbank neergeklapt zelfs 2012.

Acenta, Tekna, Visia zijn blijkbaar geen interimkantoren

Een Note (Visia, 1.2 80pk) heb je vanaf 13.990 euro, daarvoor krijg je onder andere ESP, dagrijlichten, een start-stop systeem, cruise control (en begrenzer) en een boordcomputer. De Acenta plakt daar 1.300 euro bovenop en brengt ineens manuele airconditioning, elektrisch bediende ramen achteraan en een MP3/USB-aansluiting met zich mee. Een Onze Tekna (1.2 DIG-S, 98pk) heb je vanaf 19.590 euro met donker getinte ruiten, automatische airconditioning, stof/lederen stoelen, 16” lichtmetalen velgen en het Nissan Safety Shield (blinde hoek monitor, rijbaanassistentie en de 360° camera).

nissan note dig s

Een nieuwe Note met een driecilinder voor 20.000 euro klinkt op zich wel prijzig, maar tel er al de snufjes en de uitstekende motor bij en dan lijkt hij ineens een koopje. Wij zouden zeker een bezoekje brengen aan de Nissan-garage mochten we in dat segment aan het shoppen gaan.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws