Rijtest: Volkswagen Caddy TDI 'Generation Four' (2015)

volkswagen-caddy-fourth-generation-rijtest

Volkswagen koos ervoor om de nieuwe generatie Caddy eerder te laten evolueren dan een volledig nieuw model voor te schotelen. Maar zijn de wijzigingen groot genoeg om het verschil te maken?

Ja, dit is de vierde - en daardoor dus nieuwe - generatie van de Caddy. Hoewel, het lijkt eigenlijk om generatie 3,5 te gaan. Waarom? Wie de afmetingen bekijkt, ziet dat Volkswagen niets aan lengte en breedte wijzigde. Deze nieuwe Caddy heeft dus dezelfde voetafdruk als zijn voorganger. Hij krijgt wel een pak andere nieuwigheden, zichtbaar en onzichtbaar.

In de genen

Laten we eerst beginnen met de nieuwigheden die dadelijk zichtbaar zijn. Zo hebben we de neus die wat hoekigere koplampen combineert met een chromen grille - afhankelijk van de versie. Achteraan krijgt onze 'Generation Four'-uitvoering gekleurde achterlichten. Die achterlichten passen wel bij de wagen, al komen ze naar ons idee toch iets fijner uit bij een andere carrosseriekleur.

volkswagen-caddy-fourth-generation-rijtest

meer vernieuwing

Voorin de Caddy zien we een aangepast dashboard. Weg is de middenconsole-opbouw in de vorm van een gezicht. In de plaats krijgen we een serieuzer en volwassener interieur dat bij onze test-Caddy voorzien is van betere materialen en een streep kunststof in carrosseriekleur. Die toevoeging zorgt ervoor dat de Caddy heel wat minder als een bestelwagen aandoet, want de basis van deze Caddy is nog altijd een camionette.

volkswagen-caddy-fourth-generation-rijtest

Als je in de wagen zit merk je daar vooral de voordelen van. Ruimte te over en de achterste inzittenden zitten iets hoger dan diegene vooraan, zodat ze een beter zicht op de omgeving krijgen. Boven de bestuurder vinden we een handig bergvak en hoewel wij er niet direct iets in zouden stoppen, leert de ervaring dat de gebruikers er van alles en nog wat in kwijt willen, van draagbare gps tot de koekjes voor de kinderen. Het handschoenkastje kreeg ook een aanpassing, waarbij het nu volledig open scharniert, daar waar vroeger enkel een deurtje open ging. De reden waarom dat gedaan werd, is niet duidelijk, want de bruikbare ruimte is nu minder groot.

volkswagen-caddy-fourth-generation-rijtest

Qua gebruiksgemak ging de Caddy er ook op vooruit, met voor onze versie een infotainmentsysteem dat een groot scherm omvat waarop ook een beeld van de achteruitrijcamera kan worden weergegeven. Handig als je niet bekend bent met de afmetingen van dit busje.

grotere longinhoud

Als aandrijving voor dit beestje wordt voor een 2.0 TDI met 102 pk gekozen. De Caddy is er ook met met 75 pk, of als 2.0 TDI met 150 pk. In de vorige generatie was er de 1.6 TDI met 102 pk, maar om onduidelijke reden wordt hier weer voor de grotere tweeliter gekozen, het koppel blijft net als het vermogen gelijk aan dat van de oude zestienhonderd.

Het gekke is dat de wagen niet zuiniger wordt door het monteren van die grotere motor. Je zou denken dat die motor minder diep moet ademhalen om het vermogen los te krijgen, maar bij een face-to-face met een Caddy Maxi III bleek dat die oudere Caddy Maxi hetzelfde traject zelfs met iets minder diesel kan afwerken. Wie op het verbruik let, kan deze nieuwe Caddy met 5,5 l/100 km over de weg sturen, al ligt een verbruik van net boven de 6 l/100 km dichter bij de realiteit.

volkswagen-caddy-fourth-generation-rijtest

Dat de Caddy van een bestelwagen afstamt, is te voelen aan de ophanging. De ingenieurs herwerkten het onderstel waardoor de wagen strakker op de weg blijft, maar de bladveren die de achterwielen dragen zorgen voor een erg deinend weggedrag. Zo fel zelfs, dat we overwogen om een paar zakken cement in de koffer te leggen, zodat het uitveren minder hard voelbaar zou zijn. Ook hier bleek dat de Caddy Maxi iets beter overweg kan met die ophanging, mede vanwege de grotere lengte van de wagen. Verder is de Caddy een busje dat aangenaam rijdt, als je je er maar op instelt. Zo is er wel wat onderstuur bij het nemen van bochten en grijpen de remmen - hoewel verbeterd - een stuk later aan dan we gewend zijn, al heb je dat na drie bochten wel onder controle.

De DSG-6 versnellingsbak heeft de dingen iets minder onder controle, wil je snel hernemen dan duurt het altijd even voordat de bak de juiste versnelling selecteert, ben je rustig aan het rijden dan gebeurt het dat de versnellingsbak plots terugschakelt omdat je het pedaal net even iets dieper induwde. Ohja, de bak heeft ook een S-sportstand, maar behalve dat hij de motor iets langer in toeren laat gaan, brengt die stand weinig plezier in deze Caddy.

aan de prijs

Wij reden met de 'Generation Four', een speciale reeks van de Caddy ter gelegenheid van de vierde generatie van dit model. Met DSG-versnellingsbak vind je deze 2.0 TDI met 102 pk op 25.090 euro. Dat is al serieus wat geld voor een kleine gezinswagen en Volkswagen lijkt dat terug te betalen in extraatjes die worden aangeboden aan de inzittenden.

volkswagen-caddy-fourth-generation-rijtest

conclusie

Volkswagen bouwde verder op het bekende recept voor de Caddy. De schuifdeuren en afmetingen bleven, de technologie ging er wat op vooruit. Jammer dat Volkswagen ervoor opteerde om de bestelwagenindruk in deze personenversie te behouden, want de bladveren zorgen echt nog altijd voor een onaangename indruk. Verder heb je met het vernieuwde interieur van deze Caddy meer de indruk met een personenwagen te rijden dan vroeger, al merk je dat ook in de prijslijst.

Specificaties

Motor

2.0 TDI, turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

102pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

DSG-6, automaat dubbele koppeling

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 513 kg

Topsnelheid

170 km/u

Prijs testwagen

€ 28 049.00

Prijs basismodel

€ 15 330.00

0 tot 100 km/u

12.90 sec

Gemiddeld testverbruik

6.20 L/100km

Min. kofferinhoud

750 L

Max. kofferinhoud

3 030 L

CO2-uitstoot

130 g/km

BIV

€ 174.00

Rijtaks

€ 405.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
P.Nis 15:08
afbeelding van P.Nis

In vergelijking met dit zijn de Kangoo's, Partners, Berlingo's en ander ludospace-misbaksels echte schoonheden.
Bovendien moet je voor dit VW gedrocht ook nog dieper in je buidel tasten.
Hoe lang gaatn die Duitsers hun prijzenpolitiek nog kunnen volhouden? Ik begrijp er niks van.

Waxweazel 15:34
afbeelding van Waxweazel

Zolang er (dom) volk bestaat die deze waanzinnig hoge prijzen willen betalen, zullen er merken zijn die veel te hoge prijzen op hun (overgewaardeerde) modellen plakken :)

Wielli 00:25
afbeelding van Wielli

Voor de prijs van dat gortlelijke sjoemelding kun je in een Hyundai Tucson rijden, mijn keuze zou snel gemaakt zijn!

P.Nis 10:14
afbeelding van P.Nis

Voor die prijs kan je kiezen uit een zéér ruim aanbod van wagens; je hoeft zelfs niet te gaan neuzen bij Koreanen; ook de meeste Europese (niet - Duitse) en Japanse constructeurs hebben mooiere/betere alternatieven.

Anon 21:55
afbeelding van Anon

15000? Is dat zo overdreven?

Het is vw, dus je betaalt wel teveel, ik zie dat berlingo vanaf 13000 begint.

Zo groot is dat verschil nu toch ook niet. Want laten we eerlijk zijn, bij verkoop zie je daar een deel of meer van terug.

Hyundai tuscon begint bij 23... Ik veronderstel dat jullie dan ook vergelijken met testmodel. Maar dan moet je ook vergelijken met weg bak, TDI blok, velgjes enz..

Rationeel is dit trouwens een betere auto dan meeste suvs: zal niet meer verbruiken of slechter rijden, maar wel ruimer zijn.

Je kan natuurlijk niet doen alsof je avontuurlijk of stoer bent, maar wie trapt daar vandaag nog in...

Neemt niet weg dat ik dit ding NOOIT zou kopen :-)

Den Borre 09:51
afbeelding van Den Borre

Goedkoop is deze zeker niet, maar ik heb de 3de generatie Caddy Maxi Dark and Cool 1.6tdi met dsg en ik kan je verzekeren dat er geen goedkoper bestelbusje van deze afmeting te verkrijgen was toen ik deze kocht (21000Euro). De Fiat/ Opel/ Renault was niet verkrijgbaar in lange versie met automaat én 7 zitplaatsen (wel korte versie) en de Ford Tourneo (lang/7pl) was gelijk geprijst met iets minder standaard opties en met dorstige 1.6 benzine (en 150pk).
Verder kan ik enkel nog toevoegen dat de 2.0tdi misschien nog iets voller gaat zijn dan de 1.6tdi (hij voelde iig toch een beetje voller aan), waardoor hij onder zware belading of bergopwaarts meer aan kan voor dat deze zich gewonnen moet geven.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws