Rijtest: Volkswagen Touran TDI (2015)

volkswagen-touran-2015-rijtest

Volkswagen heeft zijn middelgrote MPV vernieuwd. En omdat Golf Sportsvan Maxi wat gek klinkt, hebben ze hem maar weer Touran gedoopt. Is hij de ideale gezinsaanvulling?

Want qua looks heeft de Touran wel wat van de Golf Sportsvan, al kan je natuurlijk ook zeggen dat hij wat van de Passat heeft, bij Volkswagen lijken alle modellen dezer dagen erg op elkaar.

vernieuwde look

Toch past het design deze Touran wel, al is het nog altijd geen schoonheid. De scherpe lijnen zijn beter uitgewerkt dan bij zijn voorganger en vooral de achterpartij oogt een stuk minder massief. Dat hij hedendaagser oogt komt natuurlijk omdat de vorige generatie in twee facelifts 12 jaar overbrugde.

volkswagen-touran-2015-rijtest

Binnenin blijft Volkswagen de koper de keuze tussen vijf en zeven zitplaatsen bieden. Al zitten de passagiers tegenwoordig wel wat ruimer dan twaalf jaar geleden. Het dashboard oogt sereen en bekend. Burgerlijk is ook een term die in ons opkomt, al kan dat komen door de chroomaccenten en de zwarte afwerking van het dashboard rond de instrumentenclusters. Achterin instappen doe je ook hier weer langs gewone portieren, daar hadden de kinderen toch liever een schuifdeur à la Ford Grand C-Max gezien, al was het maar om schade bij het opengooien te voorkomen.

volkswagen-touran-2015-rijtest

moduleerbare grote man

De inzittenden kunnen op de tweede zitrij alweer genieten van - zachtere - stoelen, die elk apart verschuifbaar zijn over een afstand van 20 cm in de lengterichting van de wagen. Die moduleerbaarheid komt het comfort of de bagageruimte ten goede. Handig is ook dat je door het neerklappen van de tweede - en optionele derde - zitrij een volledig vlakke laadvloer creeert en dat je de hoedenplank of afdekhoes makkelijk onder de laadvloer kwijt kan in een speciaal daarvoor voorziene uitsparing.

volkswagen-touran-2015-rijtest

geen motorverrassing

De motoren werden bij deze nieuwe generatie Touran bijgewerkt, al komen we ook hier geen verrassingen tegen. De benzinemotoren worden vertegenwoordigd door een 1.2 met 110 pk en een 1.4 met 125 of 150 pk net als bij de Sportsvan, de stevige 1.8 met 180 pk wordt bij ons niet aangeboden. De diesels zijn er als 1.6 TDI met 110 pk en als 2.0 TDI met 150 pk. De 1.6 TDI mag dan wel volstaan voor deze gezinswagen, de 150 pk-versie van de 2.0 TDI legt ongeveer dezelfde cijfers voor, maar lijkt voor alles wat minder moeite te hebben. De combinatie met de DSG6-versnellingsbak is een goeie, want beide lijken goed op elkaar ingespeeld.

volkswagen-touran-2015-rijtest

Ook het rijgedrag met deze tweeliter dieselmotor is voorspelbaar. Hij lijkt tijdens de test iets meer te verbruiken dan de Duitse concurrentie uit een eerdere test, al is het verschil verwaarloosbaar - en vooral af te schrijven op het extra vermogen en de DSG-versnellingsbak. Dat het verbruik niet zoveel hoger uitkomt, is te danken aan het MQB-platform, waarmee de Touran tot 62 kilogram gewicht bespaarde. Die gewichtsbesparing heeft ook zijn voordeel in de wegligging, al rekende Volkswagen niet enkel op die afslankkuur om het weggedrag te verbeteren.

volkswagen-touran-2015-rijtest

Zo is de ophanging van de Touran comfortabeler geworden, zonder minder precies de oneffenheden uit de weg te filteren. Daarmee staat hij minder strak op zijn veren en neigt hij wat meer naar de Franse monovolumes die in dit segment nog altijd graaggezien zijn. Volkswagen laat de klant nog een beetje keuze door een adaptieve ophanging aan te bieden die je wat dynamischer wat kan instellen, al kost je dat weer extra centen.

gerechtvaardigd duur?

Een Touran begint op 24.000 euro, dat is 3.000 euro meer dan de Sportsvan en 12.000 euro minder dan een basis-Sharan. De Touran die wij reden ligt met een basisprijs van 32.940 euro (2.0 TDI 150 DSG Highline) al een stuk dichter bij die Sharan. Met wat opties erbij zit je aan 40.000 euro, al vinden wij dat bedrag wel te rechtvaardigen voor deze ruime familieauto. Handige opties zijn dan het Family Pack (180 euro) met elektrisch bedienbare kindersloten vanop de bestuurdersplaats, twee aparte zetels op de derde zitrij (725 euro), ergoActive verwarmbare voorzetels (440 euro). Zaken als de adaptieve ophanging en een aanhangwagenstabilisatiesysteem zijn extra's die nuttig kunnen zijn afhankelijk van wat je bedoeling met de Touran net is.

conclusie

De nieuwe Touran is wat je ervan verwacht. Het keurige interieur weerspiegelt perfect wat je als gezin van deze MPV verlangt, een deftige wagen zonder al te veel opvallende snufjes. Dat maakt hem net zo goed, want hij geeft zijn praktische aspecten voorkeur op foefjes of tierlantijntjes. Technologisch brengt hij ook geen verrassingen, maar die vernieuwingen zag je al op de Golf en Passat.

volkswagen-touran-2015-rijtest

Specificaties

Motor

2.0 TDI

Vermogen

150pk

Koppel

340 Nm

Overbrenging

DSG-6

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 471 kg

Topsnelheid

208 km/u

Prijs basismodel

€ 24 150.00

0 tot 100 km/u

9.30 sec

Gemiddeld testverbruik

6.00 L/100km

Min. kofferinhoud

834 L

Max. kofferinhoud

1 980 L

CO2-uitstoot

125 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
John 15:11
afbeelding van John

Geen eigen foto's?

Sven 15:26
afbeelding van Sven

Voor een keertje niet. De regen en de vroege zonsondergang tijdens de testweek gooiden roet in het eten. Maar laten we zeggen dat we er geen gewoonte van willen maken.

Reyskens Pieter 13:18
afbeelding van Reyskens Pieter

Spijtig dat deze wagen niet beschikbaar is met CNG-gas als hoofdbrandstof.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws