In het segment van de grootste loebassen in autoland is de Seat Alhambra aan vernieuwing toe. Met een tussentijdse facelift moet de uit de kluiten gewassen Spanjaard weer mee kunnen.
Erg veel animo is er tegenwoordig niet meer in het grote MPV-segment. Waar vroeger iedereen haast had om Renault achterna te gaan met een grote monovolume voor zeven personen, kiest tegenwoordig iedereen voor een SUV, of toch minstens een crossover. Niet zo bij Seat en moedermerk Volkswagen, waar de Alhambra en Sharan bovenaan het gamma volk blijven vervoeren.
Nochtans volgt Seat bij de facelift van de Alhambra wel de trend om alles discreet te houden. Zo beperken de aanpassingen buitenom zich tot de lichtblokken die voortaan een discrete lijn LED-dagrijverlichting krijgen en wordt het Seat-logo ook vernieuwd. Verder blijft de Alhambra gebruik maken van de druppelvorm en maken de schuifdeuren nog altijd de dienst uit.
t zit in de kleintjes
Stop je vergrootglas nog niet direct weg, want ook motorisch zijn er kleine veranderingen. De bestaande motoren werden aangepast om te voldoen aan de Euro6-normering, tegelijk kregen ze wat vermogen bij en verloren ze wat korrels CO2-uitstoot.
Seat mocht echter nog meer uit het Volkswagenschap halen, waardoor je nu op comfortvlak optioneel kan beschikken over dodehoekverklikkers, een handige verkeersbordherkenning, keyless go en zelfs een systeem dat je wagen halfautomatisch inparkeert.
Het is dan ook wat sneu dat dergelijke dingen niet op onze testwagen gemonteerd werden, al toonde het ons dat ook een Alhambra zonder deze dingen degelijk kan zijn. Goed, het beige stoffen interieur wuift vanuit de jaren '90 naar je, maar alle nodige comfortitems zijn aanwezig op de wagen, er zat zelfs zetelverwarming onder de voorzetels.
rustige reisgezel
Ook qua motorisatie gingen we voor één keer niet op stap met de krachtigste maar de lichtste, en ook hier moeten we zeggen dat de trip zonder problemen verlopen is. De 115 pk dieselmotor deed discreet zijn werk, zonder daarbij de indruk te geven dat er veel reserve was. Gepakt en gezakt trokken we naar het buitenland en zelfs met vijf personen plus bagage kregen we de wagen makkelijk van zijn plek. Die trip was de perfecte test voor de kindvriendelijkheid van de wagen. We kregen een ingebouwd kinderstoeltje mee, waardoor de middelste zetel achterin iets van een gemuteerde inktvis kreeg, allemaal bijzonder grappig voor de kinderen trouwens.
conclusie
De Seat Alhambra beweegt zich in een segment dat hoe langer hoe kleiner wordt. Toch heeft Seat hem een nieuwe bestaansreden gegeven door hem weer helemaal bijdetijd te brengen met allerlei kleine updates.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 19 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden