Rijtest: Opel Meriva 1.3 CDTi

Rijtest: Opel Meriva 1.3 CDTi

De Opel Meriva lijkt in niets op zijn voorganger. Hij ziet er een stuk jonger uit en krijgt een veel levendiger weggedrag mee. De 1.4 Turbo overtuigde ons alvast, maar kan een kleine 1.3 met ecoFLEX-sticker de verkoopsstatistieken voor dit model gaan aanvoeren?

De Meriva kennen we intussen, we testten hem al als 1.4 met turbo. Toch wilden we even weten of de wagen kan overtuigen met een stuk minder snufjes en een dieselmotor. Qua aanblik eisen de grote koplampen de aandacht op in de voorpartij. De wagen lijkt geen enkele rechte lijn te hebben, zo vertoont zelfs het raamprofiel een knik om het geheel wat speelser te laten ogen. De felblauwe kleur zorgt ervoor dat de wagen nog wat meer in het oog springt. Zelf vinden we de kleur wel bij dit soort wagen passen, al si dat een kwestie van smaak. Ook achteraan werd gekeken naar de looks van de wagen. Het zwarte vlak tussen de achterlichten lijkt een verderzetting van de achterruit waardoor die er erg groot uitziet langs buiten bekeken. Grootste innovatie zijn echter de FlexDoors. Nog steeds voorzien van een B-stijl, klappen beiden deuren in tegenovergestelde richting open. Handig, want het scharnier van de de achterste deur bevindt zich naast de zetel, zodat de instapruimte groter wordt. Wie zoals ondergetekende een kinderzitje plaatst, houdt nog flink wat ruimte over om de kinderen zonder veel wringen op hun plaats te krijgen en vast te gespen. Ook de achterzetels maken gebruik van een Flex-principe, ditmaal Flexspace genoemd. De zetels zijn over rails verschuifbaar, waardoor de keuze kan worden gemaakt tussen meer been- of bagageruimte. 

Rijtest: Opel Meriva 1.3 CDTi

En daarmee zijn we bij het interieur uitgekomen. Ook met stoffen zetelbekleding heeft deze Opel een goeie zitpositie, al lijkt het stof iets minder onderhoudsvriendelijk den leder. Vooraan krijg je een goed overzicht dankzij de hoge daklijn met bijhorende grote voorruit en uitgestrekt dashboard. Dat dashboard is overzichtelijk, al zijn de vele draaiknoppen wel een nadeel van elke Opel. Ze hebben elk hun nut, maar het vraagt wat gewenning om te weten welke je waarvoor kan gebruiken. 

Rijtest: Opel Meriva 1.3 CDTI ecoFLEX

De 1.3 CDTi onder de kap is dezelfde als die uit de Corsa ecoFlex, al moet hij in de Meriva wat meer zijn best doen vanwege het hogere gewicht. Een verbruik van 5,0 liter per 100 kilometer is dan ook het gevolg. Wie het gaspedaal wat dieper induwt krijgt een hoger cijfer, al kwamen we niet boven de 5,5 liter per 100 kilometer uit. Het geluid van de motor is aangenaam, als passagier achteraan heb je zelfs niet het gevoel met een diesel op weg te zijn. Tenminste, wat het geluid betreft, want de motor is bij lage toeren wat lui en heeft onde de 1.750 rpm last van een turbogat. Vreemd is dat Opel ook op deze ecoFLEX geen zesversnellingsbak aanbiedt. Wanneer je optrekt in vijfde, zoek je tevergeefs naar het zesde verzet om het toerental en bijhorend geluid opnieuw te drukken. Het rijgedrag is beheerst, want hoewel je verwacht dat de Meriva in de bochten gaat overhellen wisten de ingenieurs dat euvel tot een minimum te beperken.

Rijtest: Opel Meriva 1.3 CDTI ecoFLEX

De Opel Meriva is een handige auto geworden. Het bestofte imago van zijn voorganger is weggevaagd en ook de rij-eigenschappen werden sterk verbeterd. Dankzij de Flex Doors wordt de Opel niet enkel opvallend in het straatbeeld, hij wordt ook een pak praktischer dan zijn concurrenten. De diesel is niet dadelijk een meerwaarde voor de wagen tegenover de turbo benzinemotor, hij beperkt het verbruik van de wagen wel voor diegenen die meer kilometers willen doen.

Rijtest: Opel Meriva 1.3 CDTI ecoFLEX

Tekst & foto's: Sven Geiregat

Met dank aan Opel Belgium voor de testwagen.

Specificaties

Motor

1.3 CDTi diesel, vier-in-lijn

Vermogen

95pk

Koppel

180 Nm

Overbrenging

vijfbak manueel

Gewicht

1 360 kg

Topsnelheid

168 km/u

Prijs testwagen

€ 18 900.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

13.80 sec

Gemiddeld testverbruik

5.00 L/100km

Min. kofferinhoud

400 L

Max. kofferinhoud

1 500 L

Auteur: Sven
Reacties: 2 reacties

Tags

mpv

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
ANONIEME GEBRUIKER 13:53
afbeelding van ANONIEME GEBRUIKER

Ik heb net 800 km achter te rug met een Meriva vervangwagen. Vooral de ophanging is van een hoger niveau. Zijn rijgedrag blijft strak en veilig. Geen idee of het een 1.3 of 1.7 cdti was, maar er waren 6 versnellingen en de auto leek wel een full option. Het voelde aan als 100pk.

De motor was ok, maar het is absoluut geen bmw-diesel die je in toeren kan jagen en de auto rijdt ook stroever dan pakweg een vw golf VI. Het is gewoon ok zonder meer.

De zetels en het interieur zijn op een hoger niveau dan je zou verwachten van Opel. Er stonden 70.000 km op de teller en er waren nog geen kraakjes te horen en alles zag er nog ok uit, zeker voor een verhuur/vervang auto.

De auto is wel een goede gezinswagen, veel ruimte aanwezig en de deuren zijn erg handig om iets van op de achterbank op te pikken.

Voor de volgende minerva moeten ze meer aandacht schenken aan geluidsisolatie, werking ruitenwissers, audiokwaliteit, vormgeving navigatiesoftware en ergonomische missers voor aansluiting ipod/iphone.

sanderus 21:32
afbeelding van sanderus

Rij op dit ogenblik met een meriva diesel ecoflex 1300.
77.000 KM. 3,5 jaar oud en reeds de alternator stuk ( voor 700 euro kosten)
Vorige Meriva ( 5 jaar oud , zelfde probleem )
HEEL dure vervangingen met onmiddellijke ingang , want de servo werkt ook met de aangedreven electriciteit, d.w.z. ONMIDDELLIJK STOPPEN en depaneren.
Leuk is dat van ( WIR LEBEN AUTOS)
Veel te veel toeters en bellen die gevoed moeten worden met de alternator.
De tegenovergestelde instap deuren zijn voor mij een groot obstakel.
Indien men iets in de auto moet plaatsen ( passagiers bank) dan moet er gemaneuvreerd worden tussen de deuren dat het een lieve lust is.
Verder een aangenaam autootje maar zal in de toekomst goed nadenken nog een Opel aan te schaffen. De alternators liggen zwaar op de maag.
Men kan een zwaar ongeluk maken met dit euvel want het overkomt U terwijl men aan het rijden is in volle verkeer !!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws