Rijtest: Ford C-MAX 1.6 EcoBoost 180

Rijtest: Ford C-MAX 1.6 EcoBoost 180

Een MPV met een behoorlijk pittig karakter. Zo laat de C-max zich volgens mij het liefst beschrijven. Het model is flink van look veranderd bij zijn generatiewissel en dat vraagt natuurlijk om een uitgebreide test.

Sinds zijn intrede in 2003 wist de C-max al veel kopers voor zich te winnen. Dat kon je gewoon zien in het straatbeeld. Zijn vlot gelijnde koetswerk viel bijzonder goed in de smaak bij het doelpubliek: de jonge gezinnen die op zoek zijn naar een vlotte en tof ogende maar vooral betaalbare gezinswagen. Die kenmerken zouden we ook zeker moeten terugvinden bij de volledig vernieuwde C-Max.

Rijtest: Ford C-MAX 1.6 EcoBoost 180

Binnen zijn segment is het niet bepaald rustig als het op concurrentie aankomt. De C-Max moet opboksen tegen toppers als de Renault Scénic en de Citroen C4 Picasso. Beide modellen weten zichzelf sterke posities aan te meten op basis van sterke specifieke eigenschappen.  De vorige C-max kon uitpakken met zijn goede rijeigenschappen, een punt waarop hij de concurrentie toch wat achter zich liet. In deze rijtest zoeken we dus ook uit of de nieuwe C-max opnieuw weet te overtuigen door zijn leuke rijgedrag.

Rijtest: Ford C-MAX 1.6 EcoBoost 180

Onze testwagen is voorzien van de topmotor, een 1.6-liter grote EcoBoost met de volle 180pk. Een hele brok kracht voor een modale gezins-MPV. Deze motor imponeert de bestuurder natuurlijk vanaf de eerste meters door zijn soepele karakter. Dankzij het koppel van 240Nm kom je nooit kracht te kort. Hernemen bij 40km/h vanuit derde versnelling is niets om verlegen van te worden, het blok pakt goed op en de versnelling is best indrukwekkend. Het sprintje naar de 100 km/h werken we in 8,5 seconden af. Ook dit is een waarde die we eerder niet gewoon zijn bij een auto uit dit segment. Al bij al lijkt deze motor dus een beetje misplaatst in deze C-MAX, tenzij je als huismoeder of -vader heel erg veel haast hebt en dus echt geen tijd te verliezen hebt tussen winkelen in de supermarkt en het ophalen van de kids.

Die sportieve prestaties vereisen natuurlijk ook wel de nodige benzine, en die kost kan al gauw de grens van het acceptabele overschrijden voor een modaal gezin. In tijden dat de benzineprijs vlot richting de 2 euro per liter aan het evolueren is, heb je niet echt een boodschap aan een verbruik van 10 liter per 100km. Want dat is het gemiddelde dat wij realiseerden tijdens onze dagdagelijkse ritjes. Toom je je rechtervoet heel hard in, dan kan je zeker wel minder dan 8 liter realiseren, maar welk nut heeft die pittige motor met 180 trappelende paardjes dan nog? In dat geval opteert u beter voor de 1.6 TI-VCT met 125pk of een versie met dieselmotor

Rijtest: Ford C-MAX 1.6 EcoBoost 180

Qua design is de Ford met de nieuwe C-max een volledig andere weg ingeslagen ten opzichte van zijn voorganger. Deze was braaf gelijnd en leek eerder op een uitvergrote Ford Focus. Dat was op zich geen slechte zaak, maar dat maakte het model er niet origineler op. Deze generatie C-Max heeft een heel eigen design meegekregen en is zelfs beschikbaar in twee verschillende koetswerkvarianten. De door ons geteste C-MAX en de grotere versie, de Grand C-MAX. Die laatste onderscheid zich niet alleen door een groter koetswerk, maar krijgt ook nog eens handige schuifdeuren mee. Een krachtige gelijnde voorbumper met uit de kluiten gewassen luchthapper onderaan trekken meteen de aandacht bij onze testwagen. In profiel valt de lange gestrekte lijn op die vertrekt aan de voorste wielbogen en zich een weg baant langs de deurklinken tot aan de achterste lichtblokken. De knik in het achterste ruitje vormt ook nog een mooi detail.

Rijtest: Ford C-MAX 1.6 EcoBoost 180

Het interieur van de C-MAX is natuurlijk lekker ruim. Hier vinden 5 volwassen zeker een plaatsje. De achterste zetels zijn alle drie zeker ruim genoeg voor een volwassene met normale proporties een comfortabele zitplaats te bieden.  Vooraan valt er allerminst te klagen. De instellingsmogelijkheden van de bestuurdersstoel zijn voldoende uitgebreid en dat zorgt ervoor dat je in no-time de geschikte rijhouding hebt gevonden. Het interieur van onze testwagen was voorzien van (optionele) lederen zetelbekleding, wat voor een luxueuzer gevoel zorgt.  Jammer genoeg doet de ongelukkige kleurstelling van het leder en de rest van het interieur dit gevoel van luxe wat teniet. Ook het design van het dashboard  en het met knopjes overladen stuurwiel vallen niet echt meteen in de smaak. Hier hebben de designers toch een steek laten vallen ten opzichte van de Renault Scenic en Citroen Picasso. Het geheel oogt nogal druk en chaotisch. Ook de verschillende kleuren van interieurverlichting (blauw – rood en fel wit van de leeslampjes) doen afbreuk aan het algemeen gevoel van welbehagen aan boord van deze C-MAX. Een ander punt kritiek richt ik aan de moduleerbaarheid van het interieur. Het neerklappen van de achterzetels gaat zonder enige moeite. Storend is echter wel dat ze niet in de koffervloer verdwijnen en dat het nogal omslachtig is om ze uit de wagen te verwijderen als je veel kofferruimte nodig hebt.

Rijtest: Ford C-MAX 1.6 EcoBoost 180

Gelukkig maakt Ford heel veel goed door een wagen af te leveren die rijdt als de besten. Als je iemand geblinddoekt zou kunnen laten testrijden, durf ik er voor te wedden dat deze persoon niet zal kunnen zeggen net met een monovolume wagen te hebben gereden. Of hoe elke rit naar het werk of naar de schoolpoort een waar genot kan worden. Deze MPV rijdt helemaal niet als een busje en ook op een bochtig parcours verlies je haast nooit je pedalen. Tenzij je je natuurlijk echt in een racewagen waant, maar welke normale ‘burger auto’ kan dan wel nog volgen?

Rijtest: Ford C-MAX 1.6 EcoBoost 180

Qua prijs zitten de kaarten wel redelijk goed voor de C-MAX. Voor net geen 20.000 euro beschik je over een C-MAX 1.6 Ti-VCT 105pk. Dit model is voorzien van het Trend uitrustingsniveau en beschikt over een ruime standaarduitrusting. Zaken als manuele airco, elektrische ruiten en buitenspiegels, een boordcomputer en radio-cd zitten er allemaal op. Onze testwagen was de 1.6 EcoBoost 180pk in Titanium uitvoering. Deze versie kost zo’n 25.200 euro. Voor dieselrijders biedt Ford ook voldoende keuze aan. Een 1.6 TDCI is beschikbaar met 95 of 115pk en kost minstens 21.200 euro. De 2.0TDCI is leverbaar met 115pk en 136pk en 163pk. De standaardprijs voor deze motorisatie varieert van 23.850 euro voor de 2.0TDCI 115pk Trendline tot 27.850 euro voor de 2.0TDCI 163pk Titanium. Het Titanium uitrustingsniveau maakt de C-MAX een stuk luxueuzer. Zo beschik je over mistlampen vooraan, automatische airco met twee zones, automatische koplampen en ruitenwissers, lichtmetalen velgen, bluetooth en USB-aansluiting voor muziek, voice control en ook nog elektrische ruiten achteraan.

In vergelijking met zijn directe concurrenten merken we op dat Renault bijna 1.000 euro meer vraagt voor een basis Scénic. De Scénic 1.4TCe Bose Edition met 130pk en 190Nm koppel kost 25.000 euro. Deze zit qua uitrusting op hetzelfde niveau als onze testwagen, maar qua motorisatie delft hij wel het onderspit. Bij Ford krijg je dus iets meer auto voor je geld. Kijken we naar Citroën dan merken we op dat de basis C4 Picasso bijna 2.000 euro meer kost dan de goedkoopste C-MAX. Qua benzinemotoren is het aanbod bij Citroen eerder beperkt en vinden we geen gelijke voor onze 1.6 EcoBoost met 180pk.

Rijtest: Ford C-MAX 1.6 EcoBoost 180

Heb je nog wat budget over voor opties, dan kan je de C-MAX nog altijd verder uitrusten met allerlei extra veiligheidsvoorzieningen zoals BLIS (Blind Spot Information System), een Hill Start Assist systeem en een achteruitrijcamera. Ook handig is het Active Park Assist systeem dat de chauffeur helpt bij het inparkeren in krappe ruimtes. Dit is wel heel erg letterlijk te nemen, want dankzij dit systeem parkeer je moeiteloos in een parkeerplaats die amper 1,2 keer zo groot zijn als de lengte van de wagen.

Rijtest: Ford C-MAX 1.6 EcoBoost 180

De nieuwe Ford C-MAX weet te overtuigen op diverse vlakken. Het rijgedrag is van een hoog niveau en valt te vergelijken met dat van een sportieve middenklasser. Het interieur biedt voldoende ruimte aan 5 inzittenden en hun bagage. Voor een correcte basisprijs biedt Ford ook nog eens een voldoende uitgebreide standaarduitrusting aan. Ten opzichte van de concurrentie kan Ford uitgaan van een interessant prijsvoordeel.

tekst en foto's: Alexander De Nys
Met dank aan Ford België voor de testwagen.

Specificaties

Motor

1.6 turbo benzine, 4-in lijn

Vermogen

180pk

Koppel

240 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 285 kg

Topsnelheid

217 km/u

Prijs testwagen

€ 25 200.00

Prijs basismodel

€ 23 230.00

0 tot 100 km/u

8.50 sec

Gemiddeld testverbruik

9.00 L/100km

Min. kofferinhoud

432 L

Max. kofferinhoud

1 684 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
Zaag 14:24
afbeelding van Zaag

Leuk dat jullie uitbebreide 'real life' fotos maken, eindelijk eens een reviewer die de koffer ruimte laat zien. Dat mis ik al ens op andere sites...
Wel jammer dat automerken steeds top-motorisaties meegeven met alle opties er nog eens bij, geeft niet echt een beeld weer van de meest verkochte versies.

Yannick Degroeve 16:00
afbeelding van Yannick Degroeve

dit is een geweldige wagen, heb er zelf ook even mee gereden. ideaal compromis voor de gezinnetjes van nu: een praktische gezinswagen, een luxe qua interieur én sportief! (heel sportief voor z'n segment)

My 2 cents hé :-)

Sven 21:49
afbeelding van Sven

dus als je vader bent, mag je geen rijplezier meer hebben, of je moet een spaarcentje opzijzetten voor een tweede wagen? Wel, bedankt ;-)

Ik heb net een C4 Grand Picasso achter de kiezen en ik vond de wagen naar mijn eisen tegenvallen op vlak van wegligging, omdat ik het niet zo op dat zompige comfortabele weggedrag heb, dat mag van mij iets strakker rijden. Dat het groot is, vind ik niet erg en dat een grote mpv relatief snedig kan rijden, zie je aan de recentste VW Sharan/Seat Alhambra.

Wim 07:41
afbeelding van Wim

rij-eigenschappen blijven enorm belangrijk, ze bepalen voor een groot deel hoe je de wagen dagdagelijks ervaart, MPV's hebben daar in over de jaren grote sprongen gemaakt, dat merk je meteen als je met een "omgebouwde" camionette zoals een Berlingo rijdt, die blijven eerder vrachtwagen dan personenwagen

Yvesw 09:55
afbeelding van Yvesw

@Wim: Vrachtwagen? Ik prefereer zwalpende koekendoos :)
but I get your point ;)

Menno 22:03
afbeelding van Menno

Ik vindt het middenstuk op het dashboard veel te druk.
ze moeten niet zo veel knopjes maken.
echt jammer.

Philippe 09:51
afbeelding van Philippe

240 Nm = genoeg koppel ??? De vroegere TDI's ( uit 2001 n.b. ) hadden al 285/310 Nm... Pk's zijn er genoeg, maar door het ontbreken van slagvolume blijft het koppel achter. Sinds het afslanken van die cilinderinhoud moet je continu die wagens in toeren jagen om wat lekker te rijden, daardoor gaat het verbruik omhoog en werkt dat eco gedoe helemaal niet...

Sven 10:55
afbeelding van Sven

@Philippe, de geteste wagen betreft een benzine.
De huidige Ford 1.6 TDCI haalt afhankelijk van de versie 270 Nm, de 2.0 TDCI haalt 340 Nm, naargelang de versie. Een 1.9 TDI met 100pk van VW haalde in 2001 inderdaad 285 Nm, een Ford 1.8 TDCI kreeg er 220 Nm uit.

Philippe 13:17
afbeelding van Philippe

Woops, idd slecht gelezen ! Ben zo gewend dat 'alles' diesel is...
Anyway, ik ben niet voor die eco uitvoeringen. Ik heb een gemiddeld verbruik (stad/snelweg) van 7,8-8.1 l/100km in een Mégane 1.5dci met 110pk...
Ervaren jullie dat ook ? Dat die nieuwe diesels meer verbruiken dan de 'oude' ?

Mathieu 12:27
afbeelding van Mathieu

@ Phillippe, dan rijdt u volgens mij echt onzuinig, sportief, op het gas als de motor koud is enz...
Wij halen met onze Mégane Grandtour 1.5 110 pk (wagen uit 2010) makkelijk tussen de 6.0 en 6.4l. Met nu en dan eens een sprintje en zowel stad- als snelwegritten.

Anonieme gebruiker 23:20
afbeelding van Anonieme gebruiker

De 1.6 ecoboost is een lange slag motor (boring < slag). Dat geeft meer koppel bij hetzelfde toerental. De meeste benzinemotoren zijn sinds 30-40 jaar bijna allemaal (over)vierkant, en moeten het idd van toeren hebben. Met een turbo die bij lage toeren inkomt, en een (ouderwetse) lange slag kan ik me voorstellen dat Phillipe aan een dieselmotor dacht in plaats van een benzinemotor. De ecoboost is alleen zuinig als die rond de 2000 tpm gereden wordt, als een diesel.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws