Rijtest: Chevrolet Orlando 2.0 TCDi

Rijtest: Chevrolet Orlando 2.0 TCDi

Een 'Chevrolet van' doet veel mensen denken aan die dingen van The A-Team met een dikke Amerikaanse motor eronder en dorst als een Rus. Chevrolet verkoopt tegenwoordig ook meer verantwoorde dieselbusjes zoals deze Orlando. Al mogen we bij deze wagen eigenlijk niet van een busje spreken. Met zijn zeven plaatsen voldoet hij aan de beschrijving van grote monovolume, het uiterlijk doet ons dan weer twijfelen. Chevrolet zelf noemt het graag een crossover.

De Orlando deelt de basis met de Cruze, een model dat een succesrijk tijdperk voor Chevrolet inluidde. De basis werd verlengd en is gelijk aan die van verre neef Opel Zafira, met wie de Orlando nog wel meer onderdelen gemeenschappelijk heeft. Is de technische basis gelijkaardig aan die van Opel, qua uiterlijk gaat het hier onmiskenbaar om een Chevrolet. De rechte motorkap krijgt een sterke profilering en de grille wordt gescheiden door een groot Chevrolet-logo. Om de lengte wat te verhullen kiest Chevrolet voor een aflopende daklijn, die geaccentueerd wordt door zwarte strips. 

Rijtest: Chevrolet orlando 2.0 TCDi

De instap lukt aardig, vanwege zijn hoogte van 1,63 m. Voorin is het aangenaam vertoeven, al doet het dashboard ook alweer erg aan Opel denken. Geen probleem, want behalve de vele knopjes in die wagens zijn we daar best tevreden over. Chevrolet houdt het wat bescheidener en houdt het dashboard iets overzichtelijker door te kiezen voor een middenconsole in lagen. Qua bergruimte zit het ook goed, al kan hij niet op tegen een Grand Picasso of een Grand Scenic. Ook het materiaalgebruik is wat goedkoop ogend, een glanzend zwarte accentuering brengt wat vreugde in onze wagen. Toch toont Chevrolet dat het niet enkel aan budget denkt, want het middelste paneeltje van de middenconsole -waar je bediening van radio en navigatie terugvindt - herbergt een heus bergvak. In dat bergvak vind je een USB- en AUX-aansluiting en kan je ook je iPod kwijt, zodat deze niet aan ongewenste blikken wordt blootgesteld. Verder merken we op dat het instrumentenbord een pak meer luxe uitstraalt dan een Chevrolet van vier jaar geleden.

Rijtest: Chevrolet orlando 2.0 TCDi

De tweede zitrij is makkelijk bereikbaar en biedt voldoende plaats en ondersteuning voor drie volwassenen. Ook de instap naar de derde zitrij is voldoende, dankzij de in twee delen wegklappende bank op de tweede zitrij. Toch hebben we hier een puntje van kritiek, hoewel het wegklapsysteem handig is, is het jammer dat de zetels niet kunnen worden uitgenomen. Op die manier verliest de Orlando een pak bergruimte tegenover zijn concurrenten. Wie de drie zetelrijen gebruikt, houdt een bagageruimte van 89 liter over. De laatste rij klap je in een handomdraai weg en dan heb je 727 liter ter beschikking. Met alle zetels neergeklapt, kom je aan 1.487 liter.

Rijtest: Chevrolet Orlando 2.0 TCDi

Wij namen de 2.0 TCDi met 130 pk mee voor een test. Dat vermogen is meer dan voldoende voor deze wagen op voorwaarde dat je hem niet steeds volledig vollaadt met vijf volwassenen en bagage. Doe je dat wel, dan kan je beter opteren voor de 163 pk-versie. In tegenstelling tot de busjes in de inleiding, voorziet Chevrolet slechts één benzinemotor voor de Orlando, de 1.8 met 141 pk moet hier het werk opknappen. Daarbij stellen we ons de vraag waarom Chevrolet geen gebruik maakt van de 1.4 Tubo uit het Opel-gamma. Het antwoord ligt volgens ons in de interne concurrentie-policy. Een goedkopere Orlando 1.4T zou het succes van de Zafira 1.4T wel eens in de weg kunnen liggen. De CO2-uitstoot van deze Orlando ligt op 172 g/km.

Rijtest: Chevrolet Orlando 2.0 TCDi

De TCDi die wij reden laat zich kenmerken door een soepel en stil rijgedrag. Wie hogere snelheden aanhoudt ondervindt weinig hinder van wind- of motorgeluiden, al steken ze vanaf zowat 100 km/u wel de kop op. Verrassend trouwens, hoe snel hij die hogere snelheden gaat opzoeken. Je zit snel aan 120 km/u en voor je het weet cruise je aan illegale snelheden door het landschap. De besturing van de wagen is vrij dynamisch voor een monovolume. Verwacht je niet aan de vinnigheid van de Cruze, maar de wagen lijkt wel strakker over de weg te gaan dan een Grand Scenic.

Rijtest: Chevrolet Orlando 2.0 TCDi

Met de Orlando lijk je de wagen met de beste verhoudingen in zijn klasse gevonden te hebben. De looks lijken net dadelijk een monovolume van formaat te verbergen. Met de standaard keuze tussen zeven zitplaatsen of veel bergruimte staat hij alleen in deze klasse. De concurrentie vraagt extra centen voor een derde zetelrij. De opbergruimten zijn minder uitgebreid, al is er wel over nagedacht. Zo blijft vooral het afsluitbaar bergvakje in de middenconsole ons bij. De afwerking is op niveau en de prijs is ook erg competitief. Zo rij je al met een Orlando vanaf 18.199 euro. Jammer is dat de wagen niet over de kleinere en modernere motoren van Opel kan beschikken.

Tekst: Sven Geiregat

Foto's: Pieter Aertgeerts

Met dank aan Chevrolet Belgium voor de testwagen

Specificaties

Motor

2.0 TCDi turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

130pk

Koppel

315 Nm

Overbrenging

zesbak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 500 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 23 600.00

Prijs basismodel

€ 18 199.00

0 tot 100 km/u

10.30 sec

Gemiddeld testverbruik

7.20 L/100km

Min. kofferinhoud

89 L

Max. kofferinhoud

1 487 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (24)

Plaats een reactie
BizkiD 16:06
afbeelding van BizkiD

Toch wel een vreemd ogende auto.

- edit: aangepast -

Techno Patat 17:19
afbeelding van Techno Patat

Geef maar toe: het was strootjes trekken om deze te moeten testen niet? Ik heb er nog nooit van gehoord, laat staan 1 gezien en aan de foto's te zien is er daar een hele goede reden voor!

Yvesw 18:28
afbeelding van Yvesw

@Petat: Strootje trekken of niet, ik ben al blij als ik überhaupt eens een auto mag testen :p

O.T. Mja, het is een auto waar je niet echt warm van kan worden. Wrs wel handig ding...

Sven 18:37
afbeelding van Sven

Smaken verschillen dan. Mijn volgende wagen wordt zulk een. Laat je niet misleiden door de looks op de foto. Rijden deed ie alvast erg comfortabel.

Yvesw 18:43
afbeelding van Yvesw

@Sven: Het is inderdaad value for money maar het maakt me toch niet echt warm... Misschien kan de "Toetertest" daar verandering in brengen? :p

Techno Patat 19:03
afbeelding van Techno Patat

@sven: dan moet die auto je wel heel positief verrast hebben! En uniek zal je allesinds wel zijn in België :)!

Vat het niet slecht op, maar als je een auto zoekt met veel plaats zijn er toch veeeel beter ogende wagens dan deze chev'... Maarja, dat is eigen smaak, net zoals comfort: een auto moet voor mij comfortabel zitten en aanvoelen, en redelijk strak rijden... Precies de denklijn die alfa volgt, en -in mindere mate- Volvo met hun s60's... Dit soort auto's zou simpelweg niet bij mij passen! Wat natuurlijk niet wegneemt dat het voor jou niet de ideale wagen is! Veel plezier ermee gewenst ;)!

@yves: waaaat, mag jij wagens testen? Ik heb het eens heeel mooi gevraagd, met puppy ogen enal! En ik kreeg met priemende blik in de ogen een antwoord terug: VOLZET :p!

Miss maar best ook, kheb nu al geen vrije tijd! Laat staan tijd om om de x-aantal weken/dagen een tekstje neer te pennen...) kben zo ooit eens begonnen voor f1club.be ook! 1 artikel (m'n toelatingsproef) en 2 (zelfgemaakte) filmpjes heb ik het volgehouden, daarna weer een accuut tijdsgebrek :p! )! In filmpjes maken, research dozn, becommentareren, bewerken etc kruipt er toch makkelijk 4-5u per filmpje...

Yvesw 19:29
afbeelding van Yvesw

@Petat: Nein man! Ik had het over de simpele mensen zoals wij die geen auto's mogen testen :p

Mesoerrie 20:18
afbeelding van Mesoerrie

Het formaat van het Chevy logo op deze Orlando doet mij vermoeden dat er in de USA heel wat minder Colorado's en Silverado's verkocht worden, waardoor Chevrolet met een serieuze overstock van XXL Chevy logo's kampt...

De lichtblokken lijken trouwens ook wel van dergelijke 'heavy duty' pick-up's te komen...

Kenny 21:02
afbeelding van Kenny

Ik vind deze wel iets hebben, en ben hem zelf toch al een aantal keren tegengekomen op de baan (en zonder Z-platen :-) ). Een leuke afwisseling tussen de Gr Scenics, Gr Picasso's en 807-en van deze tijd.

@ Yvesw: ben je ook zo'n simpele ziel die droomt van te testen en te reviewen, met als apotheose een grote toeter-compilatie? ;-)

Wim 21:40
afbeelding van Wim

ik vind hem echt knap, zowel design, als comfort als value, nnna :)

Techno Patat 16:50
afbeelding van Techno Patat

Hmm, straks sta ik hier alleen met m'n mening :p! Ik blijf em niet knap vinden, maar kan wel verstaan dat mensen deze auto kiezen als die hun nu et beste past :)!

@yves en kenny: droomt niet iedere autoliefhebber ervan een jobke als jeremy C. te hebben? Opstaan en denken: neem ik vandaag mijn clk black series of die 458 die ferrari me ff leent?

Of in Belgentaal: neem ik vandaag mijn golf (no offense aan golf rijders :p!) of de jaguar/lexus/audi/bmw die ik eens een weekje mag gebruiken :p! Maar autofans hun rangen zitten oftewel vol, of ze wilden me met een simpel excuus afwimpelen! Ik gok het 2e :D!

Yvesw 18:02
afbeelding van Yvesw

@Patat: Hoe zou je zelf zijn :p Op eigen kracht een "imperium" uit de grond stampen om het dan uit handen te geven aan mensen die je eigenlijk niet eens kent :p
Blijven schoenlekken Patat... Blijven schoenlekken... :p

Mesoerrie 19:14
afbeelding van Mesoerrie

@ Patat
Ik vind em ook (erg) lelijk :p
Blijkbaar hebben West-Vlamingen een andere kijk op de dingen dan de rest van Vlaanderen :p

Techno Patat 15:59
afbeelding van Techno Patat

Meh, ik lik niet graag aan schoenen, liever aan hielen :p! Maar ik heb het 1 maal aangeboden en een tekstje geschreven, kga het niet blijven proberen hoor. En ook, kheb er toch geen tijd voor :p!

@sam: Oef, sta ik dus niet alleen! West side is the best side :D!

katwezel 18:26
afbeelding van katwezel

en ondertussen heb ik mijn 11 jaar oude space wagon ingeruild voor een orlando ls diesel 130 , ben een beetje verschoten van de power dat dit bakje heeft , en een stilte die ik lang niet meer ervaren heb , de wagen ligt bijzonder goed in de hand , al de bedieningen zijn vlot bereikbaar , wel een nadeel voor de rokers is de asbak (optie) die tussen de voorzetels achter de handrem staat - deze had beter meer naar voor gestaan , de doorslag om deze wagen te kopen is de prijs & kwaliteit + comfort + verbruik , ik heb geen enkel ander (degelijk) merk gevonden dat dit kan beiden , we hebben ook veel bekijks want blijkbaar rijden er nog niet veel van deze type's , zelf heb ik ze nog niet gezien , ene ja hoor in de show room was het effe schrikken van het uiterlijk , maar ééns je er mee buiten komt vind ik hem toch mooi , dit is echt weer een buitenbeentje met een aparte look , nu nog opzoek om een beetje tunning te plaatsen , (misschien ledstrips vooraan) we zien wel.grt.s

vamidero 20:28
afbeelding van vamidero

Ieder zijn mening. Ik had één van de eerste en rijdt er nu reeds een klein jaar mee. Iedereen vindt me nu een hippe opa met het nageslacht achterin. Serieus: ik reed met oa ford, fiat, opel, ciroën, renault, enz. Lang geleden dat ik nog zo opgetogen was over een wagen. Enkel ooit mijn trouwe Datsun Bluebird gaf dezelfde voldoening. Ik vind dit voor de huidige tijden een geschikte auto. Wellicht een tikkeltje eigenzinnig qua looks, maar o zo praktisch en met een factuur waarvan je niet depressief wordt. Natuurlijk bestaan er meer frivole modellen, waarvoor je meer zult betalen...

Anonieme gebruiker 00:53
afbeelding van Anonieme gebruiker

CHEVROLET Orlando : zeer ontgoochelt door dat voertuig en de dienst na verkoop aan wie het moeilijk is om een panne onder garantie te laten aanvaarden. Voertuig niet conform met de Belgische wetgeving wat zij niet willen aanvaarden (verplichte dagrijlichten) ! ! ! ! heb de 1,8 benzine en kwa verbruik kan ik niet volgen, boven de 10 liters. Geen binnenverlichting vooraan, alleen maar boven de achterbank, afdekzeil veel te laag, kunnen geen flessen van 1,5 liter rechtstaan. Zeer lawaaierig aan de achteras door de lage profiel banden. Cruisecontrol slaat niet af bij induwen koppelingspedaal (gevaarlijk). Automatische dimlichten werden afgeschaft en branden continu in plaats van verplichte dagrijlichten (dus over dag met aanhangwagen branden er 16 lichten). Een pluspunt, zit er comfortabel in.

Anonieme gebruiker 2 20:13
afbeelding van Anonieme gebruiker 2

heb hem nu 1 dag en rijden doet hij goed, maar inderdaad de lichten gaan niet uit ,ze gaan in de garage dat eens opzoeken ,want verplichte daglichten das toch iets te veel van het goede,verder cd speler heeft soms ook kuren en reageerd soms niet,iemand al voorgehad en opgelost ???

bartschevy 21:11
afbeelding van bartschevy

ik heb sinds een paar maanden een 2.0vcdi 163pk orlando,en de eerste keer als ik hem zag had ik iets van eeeeuuuhhh groot veel ruimte binnen leuk desin,testrit gedaan met handgeschakelde alles ok alleen het schakelen deed mij niet echt bekoren maar aangezien ik toch een automaat zou kopen wegens mijn vrouw deed mij dat niets.Toch vind ik er een paar serieuse te kortkomingen ten eerste geen bleuthoot in de auto wat de dag van vandaag toch zeker een standaard ding zou moeten zijn voor het handvrijbellen.ten tweede de verlichting vooraan als je de deur opendoet , geen dus alleen achter is er een bescheiden lampje waar je vooraan geen plezier van hebt , ten derde het verbruik is schandalig hoog chevrolet schrijft voor 7,6 voor een automaat nou als ik zo zou rijden als mijn over over over grootvader kom ik met veel moeite aan 8,6 met normaal rijden gemiddeld verkeer 10,5 mijn vorige wagen was een pickup 2.5 130pk die verbuikte nog maar 9.0 en al goed doorrijdend dan stel ik mij daar toch vragen over dit verbruik , ten vierde bediening van radio blijft hangen of doet soms niets gps benelux voor een wagen waar je km's mee kan maken ook schandalig prijs voor europa 199euro
en dan heb ik nog twee ingedeukte gaatjes die plots tevoorschijn gekomen zijn in de achterbumper lijkt zeer sterk, op fabrikage fout.
als er iemand nog problemen heeft met dit soort van ltz laat mij iets weten aub op bart.verkoeyen@telenet.be

Anonieme gebruiker 2 01:20
afbeelding van Anonieme gebruiker 2

vervolg, radio vervangen of beter heel de computer eenheid,alles werkt naar behoren,geen verdere klachten behalve 1.8 (140 pk) zou genoeg moeten zijn maar komt soms iets te kort in optrekken valt soms echt in een put ,maar misschien niet zo vreemd aan een auto van 1.6 ton.
verbruik rond de 10 liter zonder echt sportief te rijden,misschien en hopelijk zakt dit nog wat ?
de prijs was wel en stuk onder de concurrectie en dus kan je niet alles ten top verwachten.

M 18:32
afbeelding van M

Ik heb ook de fout gemaakt een chevrolet te kopen. Het betreft de Orlando 1.8 LS benzine. Het is een goedkope wagen en dit is er duidelijk aan te merken. De auto schokt tussen de 3000 en 3500 toeren en heeft vermogensverlies onder de 3500 toeren. Ik heb de wagen nieuw gekocht en heb deze problemen vanaf de eerste dag. Het schokken was wel minder de eerste weken maar dit wordt erger en erger…

De wagen is reeds 4 of 5 keer naar de garage geweest voor deze problemen en hij schokt nog steeds. Volgens de invoerder was het vermogensverlies normaal (hoort bij het concept van de wagen) en het schokken zou komen door de airco (hoort dus uiteraard ook bij het concept van de auto). De wagen schokt echter altijd (met airco aan of uit).
Bovenop dit alles kan ik niet anders dan vaststellen dat chevrolet motoren zeer zeer dorstig zijn terwijl ze amper vermogen leveren. Mijn Orlando verbruikt gemiddeld 12 a 13 liter ipv de beloofde 7 liter/100km.
Nu weet ik dat het opgegeven verbruik bij andere merken ook niet altijd erg realistich is maar dit is wel bijna het dubbele. Bij 130km/u op de snelweg loopt hij zo rond de 4000 toeren in vijfde (hoogste) versnelling. Los van het feit dat dit niet bepaald aangenaam is, komt dit het verbruik ook niet echt ten goede.
Het verwarmingssysteem/airco leidt ook een eigen leven. Desondanks ik voor de manuele versie heb gekozen blaast hij na het starten steeds op hetzelfde niveau ongeacht in welke stand de knop staat. Pas na wat draaien aan de knoppen krijgt u deze terug onder manuele controle en kan u deze op het gewenste niveau zetten.

Verder is er naar mijn mening weinig stuurgevoel en zijn er nog een paar kleine probleempjes geweest.
Ik heb de wagen slechts 9 maanden en er zijn geen ongevallen of iets dergelijks mee gebeurt. Hij is gewoon zo van de band gekomen. Ik ben er dan ook van overtuigt dat er in de toekomst nog veel meer problemen zullen komen.

Mijn conclusie: Chevrolets zien er goed uit in de showroom, het lijkt alsof je veel waar voor je geld gaat krijgen.
De realiteit is echter anders. Je zal je garagist op regelmatige basis ontmoeten en datgene dat je denkt uit te sparen zal je zeer snel betaald hebben aan meerverbruik.
Ik persoonlijk zou enkel mijn vijanden aanraden een chevrolet te kopen.

stany poelmans 22:32
afbeelding van stany poelmans

Als ge vind dat uw orlando 1.8 benzine teveel verbruikt , dan had u een diesel moeten kopen , en al de rest wat u verteld is zuiver frustratie , omwille van dat verbruik.
Ik rij zelf met een cruze sw 1.7 ctdi , en heb absoluut geen klachten,noch over het verbruik,noch over de wagen zelf

mvde 18:47
afbeelding van mvde

Ik heb ook de fout gemaakt een Chevrolet te kopen. Het betreft de Orlando 1.8 LS benzine. Het is inderdaad een goedkope wagen en dit is duidelijk te merken. De auto schokt tussen de 3000 en 3500 toeren en heeft vermogensverlies onder de 3500 toeren.
Ik heb de wagen nieuw gekocht en heb de problemen vanaf de eerste dag. Het schokken was wel minder de eerste weken maar dit wordt erger en erger...
De wagen is reeds 2 keer naar de garage geweest voor deze problemen zonder enig resultaat. Volgens de invoerder is het vermogensverlies normaal (hoort bij het concept van de wagen) en het schokken zou komen door de airco. De wagen schokt echter altijd (met airco aan of uit). Bovenop dit alles kan ik niet anders dan vaststellen dat Chevrolet motoren zeer zeer dorstig zijn terwijl ze amper vermogen leveren. Mijn Orlando verbruikt 12 a 13 liter ipv de beloofde 7 liter/100km.
Nu weet ik dat het opgegeven verbruik bij andere merken ook niet altijd erg realistisch is maar dit is wel bijna het dubbel.

mvde 18:54
afbeelding van mvde

Oei, per ongeluk nog eens gepost...

schokken tussen 3000-4000 toeren is normaal dan?
13 liter verbruik ipv 7 zoals opgegeven is geen probleem?

U moet een makkelijke klant zijn of u hebt weinig ervaring met auto's, stany...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws