Rijtest: Volkswagen Transporter Rockton 2.0 TDI 4Motion

Rijtest: Volkswagen Transporter Rockton 2.0 TDI 4Motion

De bus voor de wildernis, noemen ze deze Volkswagen Transporter Rockton graag. Maar wat ga je in 's hemelsnaam zoeken in de wildernis met zo'n busje?

Grondverzet

We hebben er even over moeten nadenken maar het lijkt ons het perfecte voertuig voor de houthakker, boswachter of recreatieve mountainbiker. Toch zagen we tijdens onze test even veel nadelen als voordelen aan deze bus.Want je bent onderweg met een busje met vierwielaandrijving en een verhoogde ophanging; die twee zaken maken het nog geen terreinwagen. Dat merkten we toen we voor de fotoshoot het ruigere terrein opzochten. De M+S banden waren niet opgewassen tegen de eerste diepe modderplas die we opzochten en het kostte ons nogal wat moeite om los te rijden. Dan maar op zoek naar wat drogere gronden in de bossen. Die vonden we in de Kempen, waar zandgrond de perfecte ondergrond bleek voor de wagen. De vierwielaandrijving kon goed mee, de versnellingsbak iets minder. De Transporter Rockton heeft dezelfde versnellingsbak als de Transporter van je loodgieter - behalve dan de verhoogde trekkracht offroad - zodat je dus een terreinversnelling moet missen. Het doseren van het gas- en koppelingspedaal vergt een hoop inspanning, zodat de levensduur van de koppeling gevoelig lager zal liggen dan bij de gemiddelde Transporter.

Rijtest: Volkswagen Transporter Rockton 2.0 TDI 4Motion

Stugger

De Volkswagen Transporter rijdt niet als een Golf, dat hoef je niet te geloven. Wel is het weggedrag aangenaam en heb je ook bij hogere snelheden minder last van windgeruis dan een gemiddelde berline. Volkswagen zorgt er met een versterkte ophanging voor dat de Transporter Rockton wat stugger geveerd is maar houdt nog steeds de golvende ophanging onder de wagen. Via een Haldex-koppeling worden de voor- en achterwielen permanent aangedreven, een sper op het achterste differentieel is ook aanwezig voor wanneer de wielen grip verliezen.

Rijtest: Volkswagen Transporter Rockton 2.0 TDI 4Motion

Niet te lang

Ook binnenin hebben we minder een bestelwagengevoel dan andere wagens. De radio en ook andere delen van het instrumentenpaneel lijken rechtstreeks uit het rek van de Golf genomen te zijn en de versnellingspook staat hoog opgesteld, net onderaan het dashboard. Voor de handrem kan je wel nog even naar onderen. Vooraan werd onze Rockton-versie uitgerust met stoffen zetels, achteraan krijg je kunstleder; lekker makkelijk afwasbaar. De instap is goed en wat je aan zijdelingse steun achteraan moet inboeten, krijg je aan beenruimte in de plaats. De voorruiten openen elektrisch, al is dat een optie. Achteraan is er geen mogelijkheid om de ramen te openen.

Rijtest: Volkswagen Transporter Rockton 2.0 TDI 4Motion

Voor de Rockton-uitrusting zijn er verschillende combinaties beschikbaar, op de persfoto's zie je een versie met vier zetels en een stalen rooster als afscheiding. Wij beschikten voor onze testweek over een Transporter Rockton die als basis een Transporter Dubbele Cabine heeft. Dat betekent dat er een vast tussenschot zit tussen de laadruimte en de passagiersruimte. Het voordeel is dat de rommel in de laadruimte niet doorschuift, het nadeel is dat je voor elementen met een lengte van meer dan 2 meter best een andere oplossing zoekt.

Rijtest: Volkswagen Transporter Rockton 2.0 TDI 4Motion

Als aandrijving vonden we de 2.0 TDI met 140 pk terug onder de kap. Daarmee raak je vlot mee in het verkeer, vlotter dan je medeweggebruikers zich bedenken. Ook onder belasting blijken de 140 pk voldoende. Behalve deze motorisatie biedt Volkswagen ook een 180 pk-variant aan, eentje die je kan overwegen als je wat meer centjes over hebt.

Rijtest: Volkswagen Transporter Rockton 2.0 TDI 4Motion

Conclusie

Heel erg veel zullen we de Rockton-versie van de Transporter niet zien op onze wegen. Hij is gebouwd op een specifieke doelgroep - de Duitse spoorwegmedewerker die met zijn collega's en materiaal op afgelegen plaatsen aan de sporen moet kunnen werken - en hij moet veel concurrentie van allerhande pick-ups verduren. Dat maakt hem tot wat hij is; een bestelwagen-met-vierwielaandrijving, waar de pickups tegenwoordig hun uiterste best doen om materialen aan te bieden vergelijkbaar met personenwagens. Daarom is de basisprijs voor een Rockton niet min, terwijl je ook nog eens kan bijbetalen voor extra's waar je soms je wenkbrauwen bij fronst.

Specificaties

Motor

2.0 TDI vier-in-lijn

Vermogen

140pk

Koppel

340 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

vierwiel

Topsnelheid

172 km/u

Prijs basismodel

€ 39 478.00

0 tot 100 km/u

13.00 sec

Gemiddeld testverbruik

8.00 L/100km

CO2-uitstoot

214 g/km

Rijtaks

€ 148.76

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Yannick 16:48
afbeelding van Yannick

ik ben echt naar een nut aant zoeken voor die auto op zich. Voor Motocrossers?

Adriaan 17:01
afbeelding van Adriaan

Voor onze Waalse landgenoten zie ik hier zeker toekomst in. Het hoeft niet altijd sneeuw te zijn dat kleine wegetjes ontoegankelijk maken, even goed diepe putten, modder, regen, noem maar op. En als je af en toe volk en matteriaal wilt vervoeren. In een stadsomgeving is dit even nuttig als een hummer op een hippie bijeenkomst...

B4 20:07
afbeelding van B4

Men kan van veel auto's het nut afvragen; hetzelfde als bij deze. Misschien daarom ook dat maar weinig autoconstructeurs zoiets aanbieden? Mitsubishi probeert hun Delica vooral te promoten als de ideale kampeerauto

Cliff Haerden 13:52
afbeelding van Cliff Haerden

Veel geld voor zo een ding ... ik heb 3 jaar een Hyundai H1 gehad ... lichte vracht, 5 zitplaatsen en 170 pk 2.5 in full option is dat ding nog een pak goedkoper dan deze, 4x4 heb je dan niet maar verder zeker zo goed en comfortabel. Binnenin ook hoge versnellingspook en dergelijke. 1 van de fijnste wagens die ik gehad heb (De Subaru outback blijft de eeuwige topper denk ik).

Mesoerrie 19:16
afbeelding van Mesoerrie

in meer bergachtige gebieden kan de 4x4 toch echt wel een meerwaarde hebben.

sky 01:43
afbeelding van sky

als tuinaannemer is dit voor mij de vrijwel enige ideale oplossing op de markt momenteel.
een suv is vor mij geen optie daar ik steeds een remork achter mij heb en ik bij een transporter vlot aan mijn materiaal kan langst de zijdeur.
Enkel spijtig van de banden die idd niet ideaal zijn in de modder, maar een beter alternatief is in belgie blijkbaar niet wetelijk toegestaan (ben er al gaan voor zien in de bandencentrale en zij willen/mogen er geen terreinbanden onder steken)
Wat meneer heirboven met zijn hyunday betreft kan ik zeggen dat hij ondanks zijn 170 pk hij moeite zal hebben om mij bij te houden, en dat het comfort "op alle vlak" veel hoger is bij een tranporter (in vergelijking met een tranporter is een hyunday speelgoed)
Tenslotte kan ik zeggen dat een 4motion daarentegen wel ideaal is in de sneeuw, toen we vorig jaar gaan skien zij hebben we ons zo goed als op de skipiste geparkeerd terwijl andere mensen (zelfs met suv's) nog meer dan een kilometer te voet meosten met hun skies omdat ze niet verder geraakten

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws