Rij-impressie: Ford Focus 3 (2011)

Ford Focus 2011

Ford nodigde Autofans uit in Wavre voor een kennismaking met de nieuwe Focus. Ze  willen zich met een derde generatie opnieuw bewijzen in een van de meest felbevochten segmenten in de auto-industrie. 

De vorige generaties waren vooral populair dankzij hun goede rijeigenschappen. Nu wil Ford naast een goede wegligging een meer volwassen auto produceren die comfort, sportiviteit en technologie samen bundelt. Wij deden een reeks eerste testen om te kijken in welke mate Ford in zijn opzet is geslaagd.

De derde generatie Focus wordt in drie varianten aangeboden. Een vierdeurs, een vijfdeurs en de clipper (break) variant. Een driedeurs zal je dus niet meer vinden bij de nieuwe Focus. Bij al deze varianten werd de auto langer maar ook lager en minder breed en dit om de stroomlijn te verbeteren. Het gewicht bleef ondanks vele extra veiligheidsmaatregelen nagenoeg hetzelfde waarmee Ford een uniek competitief voordeel heeft. De nieuwe Focus is tevens de eerste Ford met "driver assistance"-technologieën die gebaseerd zijn op een camera in de voorruit.

Ford Focus 2011

Na de theoretische uitleg kregen we de sleutels en vertrokken we voor een rit van anderhalf uur van richting Zolder. Hier kregen we de mogelijkheden om de nieuwe technologieën aan de tand te voelen. Zo beschikt de Focus over een "Low Speed Safety System & Active City Stop" systeem dat aanrijdingen onder de 30 km/u kan vermijden door een noodstop uit te voeren. We hadden de kans om dit systeem in de realiteit te testen op een opblaasbare auto. Het was een vreemde ervaring om niet te mogen remmen en vertrouwen te hebben  in de electronica maar de auto heeft zichzelf toch elke keer tot stilstand kunnen brengen. Het "Lane Keeping Aid" systeem detecteert wanneer de wagen het rijvak ongewild verlaat en gebruikt het EPAS-systeem om de wagen actief terug in het rijvak te loodsen. Er zijn twee systemen die hierbij werken, een waarschuwing in de vorm van een trilling in het stuur en het effectief terug naar het rijvak sturen van de auto. Dit is een systeem dat ons handig lijkt wanneer de bestuurder vermoeid of onoplettend is. Ten derde is er het "Traffic Sign Recognition" systeem. Dit identificeert verkeersborden, zoals snelheidsbeperkingen, einde snelheidsbeperkingen, inhaalverbodsborden en toont de laatst gevonden verkeersborden in het instrumentenbord. 

Ford Focus 3 2011

Vervolgens konden we ook nog het "Torque Vectoring Control" systeem testen op een slalomparcours. Dit systeem stuurt het voor het evenwicht van het koppel tussen de tractiewielen tijdens het nemen van een bocht. Het zorgt voor meer grip minder onderstuur. Het laatste systeem dat we onderzochten was het** "Active Park Assist"** systeem dat ervoor zorgt dat de auto zich zelf kan parkeren. Het systeem werkt verbazend goed en kan een handig hulpmiddel zijn voor mensen die niet graag parkeren. Als kers op de taart had Ford nog een leuke extra voorzien. Een ingenieur bij Ford had een Mondeo voorzien van een hydraulisch systeem dat de achterstewielen naar boven duwt en zo het rijden op ijs simuleert. We kunnen iedereen aanraden om dit eens te gaan doen want het is echt een speciale ervaring.

Ford Focus 3 2011

We hadden de kans om de 1.6 benzine Ecoboost met 180 pk en de 2.0 TDCI met de dubbelkoppeling Powershift-bak gedurende een uurtje te rijden. Beide wagens reden bijzonder comfortabel en gaven ons het gevoel dat je met een erg degelijke auto onderweg was. De wagens nodigen niet meteen uit om sportief te rijden maar wanneer je wat sneller door te bochten begint te rijden merk je dat dit onderstel een hoge dosis rijplezier levert. Het zijn ook auto's die opvallen in het verkeer met hun aparte uiterlijk en toffe kleuren.

Ford Focus 2011

Na een dag in de nieuwe Focus kunnen we besluiten dat hij ons aangenaam verrast heeft. Het is nog steeds een leuke auto om te rijden maar hij is toch comfortabeler en volwassener geworden. Tot slot kunnen we u de prijzen en de lanceerdata van de nieuwe Focus nog meedelen.

 Prijzen

  • Vier-/ vijfdeurs benzine                     vanaf € 18.100
  • Vier-/ vijfdeurs 1.6TDCi Start-Stop  vanaf € 19.950
  • Supplement Clipper                                        + € 900
  • Supplement Titanium                                  + € 2.150

 Lancering

  • Vier-/ vijfdeurs      31 maart 2011
  • Clipper                        mei 2011
  • Focus ECOnetic        eind 2011
  • Focus ST                             2012
  • Focus Electric                     2012

De mensen die de technologieën aan het werk willen zien kunnen hier nog enkele filmpjes bekijken.

Tekst & foto's: Cristof Van Laer
Met dank aan Ford Belgium

Specificaties

Vermogen

0pk

Koppel

0 Nm

Gewicht

0 kg

Topsnelheid

0 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

0.00 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Min. kofferinhoud

0 L

Max. kofferinhoud

0 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Wim 19:22
afbeelding van Wim

de achterlichten en driehoeken vooraan zijn niet mijn ding, verder wel benieuwd naar het rijden en het interieur, heb met de Focus 1 105 pk(jaja, echte hot diesel hatch toen) en Focus 2 Econetic gereden, die maakten bochten echt een plezier

Vrouw! 23:19
afbeelding van Vrouw!

Ik zou hem alleen al kopen om de parkeerfunctie

Willem 23:39
afbeelding van Willem

Knappe wagen, moderne look, niet snobistisch en een prijs/kwaliteit om U tegen te zeggen.
Ik reed al Opel, VW en BMW, maar blijf toch Ford verkiezen omwille van zijn degelijkheid.

Hij is inderdaad niet voor mensen met een antieke smaak of die vooringenomen zijn met de merkkeuze. Snobisme vereist geen intelligentie, niet ?

ford 21:34
afbeelding van ford

ik zou hem niet meer willen missen de nieuwe ford focus hy kan parkeren en verkeersborden lezen . ik had al een ford focus van het jaar 2001 de nieuwe is veel beter hoor

Paul van der Linden 21:53
afbeelding van Paul van der Linden

Sinds 2 weken in het bezit van de nieuwe Ford Focus Titanium hatchback, ecoboost 150 pk. Hiervoor jarenlang Ford Mondeo gereden. De Focus rijdt geweldig, schakelt als door een pakje boter, is heel stil, accelereert prima en ligt perfect op de weg. Ik heb de Focus wel aangekleed: half ledere bekleding, lichtpakket, navigatie, park assist etc. Maar waar ik echt verbaasd over ben is dat ik vanaf dat ik hem bestelde (half april) tot nu toe ik er slecht 2 heb zien rijden.
Valt de auto niet in de smaak? of heef iedereen gewacht op de wagon uitvoering!

Ato 15:06
afbeelding van Ato

Zoaps de New Focus Clipper Titanium 1.6 TDCI 115pk gekozen als bedrijfswagen!
Ik kijk er al naar uit, al bevredigende testrit gedaan met de hatchback en die reed subliem.
Heb ook de de Active Park Assist optie genomen en ACtive city stop bij lage snelheden, alsook het lichtpakket en het halflederen interieur.

In vergelijking met andere merken in dit segment heb je echt wel veel auto voor een mooie prijs!
Zelfs de Megane Grandtour, VW Golf Combi of Opel Astra Sports Tourer kun je niet krijgen met zo een riante uitrusting...

Ray 21:27
afbeelding van Ray

Sinds een maand een focus 3, en hij bevalt prima.
Ik heb een Trend uitvoering, wel met lichtmetaal 17 inch.
Het is een zwarte en als hij gewassen is is zwart ( metalic panter black ) zeer mooi.
De USB aansluiting in dasbordkastje is top.

Anonieme gebruiker 09:03
afbeelding van Anonieme gebruiker

hier ook een nieuwe focus 3 gekocht gaat om een 1.0 ecoboost 125 pk,ik hoor jullie al denken een 1.0 das voor opa's maar nee hoor :) heb hiervoor een ford mondeo 2.0i 16v zetec gereden en vind dat onze focus veel soepeler rijd en zelfs het optrekken gaat super de voorgeschreven 11 sec van ford zijn niet correct heb er 0-100 mee gedaan zonder overtoeren in 8.5 sec dus al bij al zeer degelijke motor ook bij autosnelwegen aan een snelheid van 150 zit hij maar aan ong 3500 rpm

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws