Rijtest: Skoda Superb 1.6 TDI DSG

skoda-superb-facelift_2013_berline-rijtest

Met een facelift brengt Skoda de Superb weer helemaal bij de familie. Voor ons de uitgelezen kans om de originele berline nogmaals bij het nekvel te grijpen.

Voor de gelegenheid kijken we hoe de 1.6 TDI het doet. Het gaat niet om de basisdiesel, want die heet GreenLine bij Skoda. Onze testwagen krijgt overigens ook een DSG-bak mee. Die bak heeft wat last van hetzelfde syndroom als bij de Beetle Cabrio uit een eerdere test; hij is te dynamisch voor de motor die er bij hoort. Elke keer opnieuw wil de bak in toeren gaan bij het vertrekken. Zelfs rustig vertrekken in D-stand blijkt een hele opgave te zijn. Wel zorgt hij ervoor dat je snel in een versnelling zit waarbij weinig motorgeluiden het interieur binnendringen vanwege het lage toerental. De 1.6 TDI doet zijn werk overigens goed. Een radius van 1.100 km is makkelijk te halen, want de wagen rijdt bij rustige rijstijl een mooie 4,7 l/100 km bij elkaar.

skoda-superb-facelift_2013_berline-rijtest

licht gefacelift

De facelift heeft overigens meer te maken met het uiterlijk dan met de mechaniek. De voorzijde krijgt hertekende koplampen en de grille krijgt een lipje waarin het nieuwe Skoda-logo prijkt. Dat zorgt ervoor dat je hem sneller gaat vergelijken met een Octavia of Rapid. De berline werd ook achteraan aangepast. De grote Superb-belettering tussen de achterlichten verdween en de nummerplaatuitsparing nam diens plaats in. Daardoor oogt het geheel iets rustiger. Skoda kon het ook niet laten een chrome strip aan te brengen. Ook de achterlichten kregen een update, eentje die wij wel kunnen smaken.

skoda-superb-facelift_2013_berline-rijtest

Verder behoudt Skoda de dubbel openende kofferklep; de kleine opening voor snel laden, de grote opening als je de volledige laadruimte wil benutten. Het is een handigheidje dat we gebruikten tijdens de test maar of we het zouden missen als het niet aanwezig was... De Combi-versie blijft achteraan overigens schier ongewijzigd.

skoda-superb-facelift_2013_berline-rijtest

dezelfde koning

Ook binnenin verandert er weinig en dat is niet slecht. Twee minpuntjes die we kunnen aanhalen zijn de stilaan verouderende navigatie - waarbij vooral het kleine scherm ons niet meer kan bekoren - en de zetels die nog steeds wat weinig steun bieden, iets wat je zeker merkt als je langere tijd in de wagen doorbrengt. Wat ook niet verandert is de beenruimte. Achteraan zit je nog steeds als een koning en de paraplu-opening in de deur is ook nog altijd aanwezig.

skoda-superb-facelift_2013_berline-rijtest

Conclusie

Potten breken doet Skoda niet met deze facelift van de Superb maar ze zorgen ervoor dat hij weer een tijdje mee kan, vooral op vlak van het uiterlijk dan. We vinden het jammer dat er geen aanpassingen werden gedaan aan het interieur, daarmee had hij zich nog wat extra kunnen onderscheiden van de Octavia, die met de generatiewissel een trapje hoger komt spelen.

skoda-superb-facelift_2013_berline-rijtest

Specificaties

Motor

1.6 TDI, turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

105pk

Koppel

250 Nm

Gewicht

1 519 kg

Topsnelheid

193 km/u

Prijs testwagen

€ 30 080.00

Prijs basismodel

€ 24 060.00

0 tot 100 km/u

12.00 sec

Gemiddeld testverbruik

4.70 L/100km

Min. kofferinhoud

595 L

Max. kofferinhoud

1 700 L

CO2-uitstoot

120 g/km

BIV

€ 414.00

Rijtaks

€ 267.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws