Rijtest: Mercedes C 300 e Plug-In (2020)

Mercedes-Benz C 300 e plugin hybride PHEV rijtest test autofans

Mercedes is een inhaalslag aan het maken als het op elektrische en hybride voertuigen aan komt. En dat mocht ook wel. Voor wie geen diesel lust en toch hybride wil rijden, is er nu de C-Klasse als benzinehybride.

Nochtans maakt de C 300 e gebruik van dezelfde architectuur als de C 300 de. Mercedes lijkt dus gewoon de dieselmotor vervangen te hebben door eentje met benzinesmaak. De elektromotor die ze daarbij gebruiken blijft zo hetzelfde. Handig, want dan moeten ze bij Mercedes niet gaan werken met twee verschillende rekken voor beide motorversies.

powerknop

De benzinemotor doet het echter met wat meer pk dan de diesel, waardoor je uitkomt op 211 pk, plus 122 pk voor de elektromotor die hem bijstaat. Vermogen dat je wel voelt, al heeft Mercedes het aangenaam opgenomen. Waar zijn de tijden dat je de 320 pk onder de kap associeerde met de C-Klasse met AMG-badge. Tegenwoordig rij je dus hybride met zowat 300 pk onder je kont. Maar als de dieselmotor dan toch minder CO2 uitstoot en ook nog eens minder NOx de lucht inblaast dan de benzine, waarom zou je die dan nog aanbieden?

Mercedes-Benz C 300 e plugin hybride PHEV rijtest test autofans

minder afstanden

De uitleg daarvoor ligt in het minpunt van de C 300 de. Die ziet het voordeel van de diesel vooral op lange afstand, waarbij de motor efficiënter werkt. Dan is de benzinehybride voordeliger op korte afstanden. Nu goed, je hebt dezelfde 40 kilometer elektrische radius, maar als we de redenering volgen dat je de C 300 e vaker voor kortere afstanden zal gebruiken, dan zal je hem sneller aan de lader hangen dan dat je de benzinetank weer moet gaan vullen, in tegenstelling tot de diesel.

40 kilometer is overigens realistisch, want tijdens onze testweek laadden we de wagen verschillende keren bij en reden we nadien daadwerkelijk ook tussen de 37 en 42 kilometer alvorens de benzinemotor werd aangesproken. Mercedes heeft echter niet graag dat je zelf gaat kiezen wanneer je de batterij spaart of net extra gebruikt, want die configuratie is niet te vinden. Jammer eigenlijk, want wanneer je na 37 kilometer autosnelweg de stad induikt, blijkt de accu soms leeg te zijn. Ook de mate waarin je de regeneratie van de remenergie instelt blijkt niet te vinden op de wagen. Rij je dus diezelfde snelweg af met 120 km/u, dan voel je plots een felle vertraging wanneer je het gaspedaal lost.

Mercedes-Benz C 300 e plugin hybride PHEV rijtest test autofans

rugzakje

Het nadeel van deze C-Klasse met extra hybride motor is zonder twijfel zijn accu. Niet dat de accu ontoereikend is, dat niet. Wel is het zo dat de batterijen een grote hap uit de kofferruimte nemen. Niet zo onhandig als bij de grote break, omdat je toch al met een lager kofferdeksel en minder stouwruimte zit, maar reken er maar op dat er een pak minder ruimte overblijft om je kostuum en laptoptas in kwijt te kunnen.

Mercedes-Benz C 300 e plugin hybride PHEV rijtest test autofans

naar de boekhouder

Het verbruik van de benzinehybride C-Klasse wijkt in theorie niet veel af van dat van de diesel. Met 1,5 l/100 km kom je er, op voorwaarde dat je hem 's avonds braaf aan de stekker laat en... laadt. In de praktijk komt het erop neer dat we vaker rond de 4 l/100 km zaten dan aan die vooropgestelde 1,5 liter. Dat komt natuurlijk omdat we hem langer dan voorgeschreven door de WLTP-normen gebruikten en zo het benzineverbruik omhoog duwden. Ook beschikken we zelf nog niet over een laadpaalstructuur, zodat we erop moeten gokken dat de parkeerplaats naast de openbare laadpaal niet was ingenomen door een auto met verbrandingsmotor, wat meermaals het geval was. Laat dat je echter niet afschrikken, met een CO2-uitstoot van 36 g/km valt deze C 300 e ruim binnen de vooropgestelde grens voor de volledige fiscale aftrekbaarheid van de hybride wagens, en daarvoor is hij toch in het leven geroepen. Een C 300 e kost je 50.094 euro, een goeie 5.000 euro meer dan de C 220 d die je ervoor laat staan.

Mercedes-Benz C 300 e plugin hybride PHEV rijtest test autofans

conclusie

In het land van de Mercedes-hybrides met draad heeft de C 300 e zijn bestaansreden in de nadelen van de C 300 de. Wie niet vaak grote afstanden doet en toch van de C-Klasse wil genieten, kan dan deze benzineslurper gebruiken. Hoewel, 'slurper': hij nipt van de benzinepomp en tankt liever stroom.

Specificaties

Motor

2.0 turbobenzine, vier-in-lijn + elektromotor

Vermogen

320pk

Koppel

700 Nm

Overbrenging

9-trapsautomaat

Aandrijving

achterwiel

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 50 094.00

0 tot 100 km/u

5.40 sec

Gemiddeld testverbruik

4.00 L/100km

CO2-uitstoot

36 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
michel 15:50
afbeelding van michel

mooi en snel

M. Gul 20:56
afbeelding van M. Gul

“ Mercedes heeft echter niet graag dat je zelf gaat kiezen wanneer je de batterij spaart of net extra gebruikt, want die configuratie is niet te vinden”. Dit klopt niet, ik rijd sinds kort in de c300e en er zit een knop waarbij je kunt kiezen tussen hybride, alleen electrisch, e-spaarstand of charge mode. Als je een lege accu hebt zet je de auto in charge mode en de auto laad gewoon de accu op. Ik vind het een heerlijke auto, veel power, veel comfort en de auto ziet er prachtig uit.

Philippe Vergauwen 21:01
afbeelding van Philippe Vergauwen

In de charge mode drinkt hij dan niet teveel ?

Churwing 12:35
afbeelding van Churwing

Goedemiddag ik rij een C300e van januari 2022.
Nadat het accupakket volledig is geladen geeft het een van range van 80km aan i.p.v 100km, verder lijkt het niet echt dat tijdens het rijden het accupakket enigszins wordt bijgeladen, op het display ziet men dat de weerstand naar het accupakket gaat, maar kwa % komt er niks tot weinig bij.

Lieven Naessens 10:28
afbeelding van Lieven Naessens

Ikzelf rijd met de C300de. Wat het artikel hier zegt, is ook deels onjuist. Benzine heeft misschien een paar pk meer, maar de 300de heeft wel 700Nm koppel, wat fenomenaal is. Voor mij de beste auto die ik al had. Ik doe 60000 km per jaar, de geknipte reisgezel dus.

VICTOR DEE 11:01
afbeelding van VICTOR DEE

Toch even iets over plug in Hybride. Ik rij sinds 2016 met een Mitsubishi Outlander Plug in Hybride. ( Privé gebruik )Over de wagen zelf niets negatiefs. Na bijna 5 jaar en 90.000 km wel iets over de batterijen ( wat iets zegt over alle autobatterijen van alle merken trouwens ). Ter info: ik heb steeds braafjes thuis opgeladen als batterij leeg of bijna leeg was. Geen snelladers gebruikt dus wat ook nefast voor de levensduur van batterijen blijkt te zijn. Oorspronkelijk reed ik 45 km op de batterij. Na 90.000 , op bijna 5 jaar km, blijft daar 35 km van over. Gelukkig is er nog de benzine om mij verder te helpen. Conclusie: gezien dit ook momenteel de ' levenscyclus ' van autobatterijen is stel ik mij toch wel vragen bij de aankoop van een zuivere e wagen.... tenzij je braafjes jaarlijks niet te veel kilometers doet .

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws