Rijtest: Lexus IS 250 Sport

Lexus Front

Lexus is een rijzende ster aan het firmament van de hogere middenklassewagens. De vorige generatie loog er niet om, hij is bedoeld om het hart van de BMW 3-serie rijders te veroveren. De nieuwe generatie, die sinds een tijdje op onze wegen kan worden gezien, heeft een deel van dit kloonbeeld verloren. Toch wordt deze wagen nog steeds het meest vergeleken met de BMW 3-reeks, de referentie in zijn klasse. Benzinemotoren zijn minder geliefd bij de rijders van deze klasse, aangezien deze op de leasingmarkt een belangrijk deel van zijn klanten haalt.

 

Daarom heeft Lexus naast de 2.5 V6 in ons testexemplaar, ook een 2.2 Common Rail diesel, ontwikkeld door moederbedrijf Toyota, in zijn gamma. Wij onderwierpen de benzineversie aan een test en keken of hij de naam BMW-killer waard is. De lijnen van de wagen zijn gevormd door de “L-finesse”, een term die Lexus zelf heeft uitgevonden om de designstijl die eigen is aan de Lexussen van deze periode te bestempelen. Botweg zeggen dat het gaat om een dynamische wagen die niet provocerend overkomt is niet mogelijk, aangezien de wagen ook iets elegants meevoert. Naargelang de hoek waarin je de wagen aanschouwt, merk je ofwel een dynamische lijn – vooral schuin vooraan – dan wel een elegante lijn – de achterpartij – op. De koplampen hebben een spitse vorm, die in profiel de dynamiek van de wagen benadrukken. De naden werden bewust zo smal mogelijk gehouden om de luchtweerstandscoëfficiënt te verbeteren. De achterste zijruit loopt naar boven op, terwijl de achterste portieren nog iets verder doorlopen, om een aangename instap mogelijk te maken.

 

Lexus IS 250 Rear

Achteraan merken we de parkeerhulpsensoren op, die ietwat boertig op de achterbumper werden “geplakt”. De deuren op de IS zijn standaard voorzien van het Smart Entry & Start-systeem, waarbij de sleutel niet uit de zak hoeft te worden gehaald om de wagen te ontgrendelen of te starten. Ideaal voor mensen die naast hun autosleutel ook kleingeld of de huissleutels bewaren. De wagen was standaard geschoeid op Bridgestone Potenza banden, met tienspaaks 18” velgen. Deze waren onberispelijk, ook bij een onverwachts uitwijkmanoeuvre op nat wegdek behielden zij voldoende grip om de wagen op het traject te houden. Wat de kleur betreft kan de klant kiezen tussen 10 metaalkleuren en het diepe zwart.

 

Een aanrader is de White Pearl kleur, die na een fikse regenbui een mooie blauwachtige glans geeft, die ons doet terugdenken aan de speciale flipflop-lak op de Alfa 156 van enkele jaren terug. Bij de eerste instap overvalt je een sfeer van rust en luxe. De afwerking van de materialen is van een hoog niveau, de knopjes staan logisch en er is geen overdaad aan knoppen en uitleg. Daardoor is het echter soms wat moeilijk om uit te vinden welk knopje nu precies wat in beweging zet. De afwerking op ons model gebeurde met een combinatie van zwart leder en geborsteld aluminium, om de sportiviteit te benadrukken.

 

Lexus IS 250 Interior

Het scherm van de boordcomputer is overzichtelijk maar niet storend. Als optie kan gekozen worden voor een ingebouwd navigatiesysteem. Het stuurwiel is elektrisch in de hoogte en diepte verstelbaar. Voor het starten van de wagen dient men enkel op de start-knop te duwen, gedaan dus met het frunniken van de sleutel in een onzichtbaar slot achter het stuur. Het instrumentenpaneel licht op dankzij de heldere Led-verlichting. De helderheid ervan wordt automatisch aangepast, zodat de bestuurder niet verblind wordt. Ons leek het wat moeilijk om ons voor te stellen dat we verblind zouden zijn door een instrumentenbord, de afgedekte halogeenlampjes in instrumentenpanelen van andere auto’s indachtig. Een amberkleurige ring achter de snelheidsmeter, vergezeld van een geluidssignaal, waarschuwt de bestuurder voor een overschrijding van de vooraf ingestelde snelheidslimiet, op dezelfde manier als de rode ring die de bestuurder verwittigt wanneer het toerental de rode zone aantikt.

Verder vermelden we nog de airco in 2 zones, de aluminium pedalen en de ietwat vreemd geplaatste cruise control-hendel, die meedraait met het stuur. De opbergruimte is van de kleinere in zijn categorie, aangezien hij met 378 liter ergens tussen pakweg een VW Golf en VW Jetta valt. De vorm van de koffer wordt voor een deel bepaald door de wielkasten, die nogal wat ruimte opslorpen. De drempel ligt hoger dan het laadvlak, waardoor het inladen van zware voorwerpen bemoeilijkt wordt. De koffer zelf wordt beschermd door een wegneembare rubberen mat, waaronder het reservewiel schuilgaat. Binnenin is weinig te horen van de fluisterstille V6, iets waarvan ze bij Lexus hun handelsmerk van hebben gemaakt. Jammer, want de 6-cilinder maakt best een mooi geluid, wanneer je even buiten gaat luisteren. Windruis is tot een snelheid van 140 km/h nergens te bekennen, een bewijs dat de wagen een lange tijd in de windtunnel heeft doorgebracht, ter bevordering van het comfort bij langere reizen.

 

Lexus IS 250 Typeplaatje

Wij reden met een manuele zesversnellingsbak, waarbij ons de eenvoudige en snelle schakeling opviel, een voordeel ten opzichte van concurrent BMW, waarbij de bak nogal stroef van versnelling verandert, in vergelijking met de Lexus-bak. De vijfde versnelling is vrij vlot te hanteren, waardoor de zesde versnelling eerder een “economic” functie wordt toebedeeld. Tijdens onze korte test hebben we deze weinig tot niet gebruikt, aangezien de wagen vermogen op overschot heeft. Dit is logisch, aangezien de wagen over een vermogen van 208 pk en een koppel van 252 Nm beschikt. De V6 heeft wel het meeste plezier bij hogere toeren, het maximale vermogen komt vrij bij 6.400 opm, de maximale trekkracht bij een goeie 4.800 opm.

De afwerking van de wagen komt ook in de motorruimte tot uiting. Hier zijn door het gebruik van afdekkappen nagenoeg alle onderdelen aan het zicht onttrokken. Zoals het een Japanner betaamt is de optielijst eerder kort, al kan de IS niet tippen aan zijn extreem goed uitgeruste grote broer, de LS. Gelukkig zijn de opties niet al te prijzig, op het navigatiesysteem (3.930 euro) na dan. Dit is een politiek waar de Duitse concurrenten nog wat kunnen van leren, aangezien bij de Lexus het leer enkel op de basisversie niet standaard is. De wagen is gepositoneerd op een goede 34.740 euro voor de basisversie “Business”. Voor ons testmodel betaal je algauw 41.035 euro. voor deze prijs beschik je dan wel over een bijna volledig uitgeruste wagen, op het (dure) navigatiesysteem en het immer optionele schuifdak na. Voor een wagen met gelijkaardige motorisatie en vermogen betaalt u bij de concurrentie achtereenvolgens 32590 (Cadillac BLS 2.0 4-cilinder), 33.100 (Audi A4 2.0 4-cilinder), 34.050 (BMW 325 6-cilinder), 36.058 (Mercedes C-klasse V6). Hierbij moeten we wel wijzen op de korte optielijst van de amerikaan en de nieuwigheid van de Mercedes. Wat de opties betreft laten we U graag zelf verloren lopen in de eindeloze lijst modificaties bij de concurrenten.

 

Lexus Overview

Conclusie

De Lexus is een heerlijke wagen om lange afstanden mee af te leggen. Hij is even snel weg aan de verkeerslichten en op zondag kan u nog even wakker worden in het zachte lederen interieur terwijl U naar de bakker rijdt om broodjes. De mensen bij Lexus hebben het beste van verschillende werelden gecombineerd in een poging een kleine Lexus LS te maken, meer dan opnieuw een kopie van een 3-reeks te willen maken.

Van deze IS komt voorlopig geen break, ofwel Sportcross zoals in het verleden, toch is het uitkijken naar de V8 sportversie die hopelijk ook naar het Oude Continent komt.

 

De IS verschilt danig van BMW, aangezien bij deze laatste de nadruk op het dynamische, zelfs het agressieve komt te liggen, terwijl de Lexus dit dynamische in het interieur voor een deel laat varen ten voordele van het luxueuze comfort.

(Sven)

{{specs}}

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
pieter 22:57
afbeelding van pieter

Ziet er mooi uit, maar niet 'sportief'.

Ricky 23:19
afbeelding van Ricky

Dat interieur bij lexus blijft me altijd maar teleurstellen, voor de rest vind ik het wel mooi getekend. Leuk alternatief tgov de duitsters.

Wim 07:29
afbeelding van Wim

vind het nog altijd een mooie wagen, maar te zwaar om sportief te zijn

Joeri 09:37
afbeelding van Joeri

Idd, heel mooi. Alleen zou ik even het koppel en opm van het maximaal vermogen nachecken.

Rob 10:00
afbeelding van Rob

Mooie wagen, maar als ze echt in het vaarwater van mercedes en bmw willen komen zullen ze toch nog iets aan hun motoren moeten doen, de c en de 3 reek hun motoren zijn aangepast aan het Belgische "fleetsegment" die van lexus niet, 2.2 liter diesel 177 pk en 12 fiscaal vermogen :s. ah en de IS-f de V8 dus komt zeker naar Europa en Belgie ook geloof ik

Sven 11:09
afbeelding van Sven

@Joeri
je hebt gelijk, er waren blijkbaar wat foute gegevens ingeslopen.
Bedankt voor je opmerking, ik heb het aangepast.

Rob 11:33
afbeelding van Rob

162 pk is er dus....sorry foutje :)
En de IS-F is zeker in belgie verkrijgbaar!

rik 12:30
afbeelding van rik

@Rob idd, heb recent nog lijst gezien van leasebakken bij athlon. Valt o zo hard op hoe bmw en lexus niet goed liggen als leasebak. Je kan bijna niets anders dan audi leasen. Moet wel toegeven dat Ahtlon car lease geen goede vriendjes zijn met bmw.

Alex 16:39
afbeelding van Alex

ik vind de lexus echt de moeite waard om eens naar om te kijken. leuke afwisseling naast de 3-reeks, c en A4. Wel jammer dat het design soms toch nog net dat iets te aziatisch is, maar dat kan je dan ook weeral als een sterke eigenschap bestempelen op een bepaalde manier.

karel 16:40
afbeelding van karel

wat mij het meest aanspreekt is eigelijk de verhouding prijs-uitrusting... :D

Chrido 20:50
afbeelding van Chrido

Ik mis in deze het verbruik!!!

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws