Compleet over thé top eigenlijk zo'n XJ met 5.0 liter V8 en supercharger tussen de cilinderbanken. Het mag dan best vooruit gaan (understatement?), het blijft een contradictie om op hoog niveau comfort met sportiviteit te verenigen. Jaguar biedt ook een briljante diesel aan in de XJ, en met 275 pk en 600 Nm koppel is dat alles behalve behelpen. Zo mochten we ondervinden tijdens een krachtige driedaagse kennismaking.
Het blijft een indrukwekkend zicht om de XJ van op afstand te aanschouwen, zo in het ochtendlicht. Lang, rank en slank. Tegelijk is er voldoende 'muscle' op de juiste plaatsen om zich te meten met de competitie. Het jonge proefexemplaar heeft nog geen 4000 kilometer gelopen, en dat is ook aan het metallic Indigo blauw te zien dat er nog ongemeen strak uitziet. Net zoals bij bvb de Lancia Delta is het van cruciaal belang om weloverwogen keuzes te maken wat betreft kleuren en interieurmaterialen. Wie de juiste snaar weet te raken mag zich opmaken voor een visueel spektakel, zowel binnenin als buiten. De lange versie van de XJ is een van de weinige in zijn soort die er ondanks zijn extra centimeters minstens zo goed uitziet als de korte(re) variant. Dat is te danken aan het feit dat beide modelvarianten van met af aan naast elkaar ontworpen zijn. Daardoor zijn de proporties en rij-eigenschappen min of meer in tact gebleven. En die rij-eigenschappen zijn nog steeds spectaculair te noemen.
De XJ voelt zelden zo groot aan als hij in werkelijkheid is, en is dankzij het optimaal gebruik van aluminium en de bijhorende constructie, ongeveer 200 kg lichter dan de concurrentie. Het monsterkoppel van 600 Nm afkomstig van de dubbel compressorgeladen V6 krachtcentrale zit de limo als gegoten en volstaat voor een aangename rij-ervaring. De automaat zorgt ervoor dat je constant in de juiste versnelling zit en pedaalreacties quasi direct zijn. De combinatie van motor, versnellingsbak, stuurinrichting en het relatief laag gewicht doen wonderen, en vaak betrap je je er zelf op dat de gereden snelheden hoger liggen dan dat je initieel voor ogen had. Het gaat allemaal heel erg makkelijk en dat is een groot compliment. Ook bochten verteert de auto met groot gemak, en hoewel het stuurgevoel misschien nét dat tikkeltje te licht is, is het verder voorbeeldig. Achter het stuur is waar je je bevinden wilt in de XJ. En dat het daarom geen V8 Supersport hoeft te zijn is een kleine opluchting. Sterker, deze 3.0d draagt misschien wel de voorkeur. Niet alleen is het rijcomfort beter -onder meer door de kleinere 19 duims velgen -, ook is dit compromis tussen sportiviteit en comfort gewoon homogener, tegen een fractie van de prijs. Extra trillingen zijn er nauwelijks en de dieselmotor uit de XF-S doet zijn werk quasi fluisterstil, al leek de afstelling ervan mij iets minder sportief te zijn. Misschien wel een bewuste zet.
Bewust was ook de keuze voor een complete set digitale tellers in het dashboard van de Xperimental Jaguar. Misschien wel een logische zet in een tijdperk dat gedomineerd wordt door LCD, plasma, AnoLED en andere Retina-displays, maar ik blijf er een wrang gevoel bij hebben. Of het nu ligt aan de tellers die eerder matig zijn vormgegeven of schaduwweergaves die voor verbetering vatbaar zijn, ik heb er het raden naar. Wat ik wel weet is dat een partij analoge tellers, zoals die uit de XF (met die zintuigprikkelende ijsblauwe verlichting) de XJ beter hadden gestaan. De extra functionaliteit is eerder beperkt (enkel handige navigatie-aanwijzingen verschijnen), het doet mijns inziens zelfs afbreuk aan het verder sublieme interieur. De afwerking is eindelijk op niveau (de gereden V8 Supersport was een pré-productiemodel) en het is gewoon een aangename plek om te vertoeven. De XJ mag dan wel de (dure en optionele) spielerei van de Duitsers missen, de unieke ervaring die je ervoor in de plaats terugkrijgt maakt voldoende goed. Niet dat het de Jag aan technisch vernuft ontbreekt, integendeel. Zaken zoals het dual-display (waardoor bestuurder en passagier desgewenst verschillende zaken kunnen zien) zijn gewoon handig en bovendien goed uitgewerkt.
Het feit dat Jaguar besloten heeft om het roer met de nieuwe XJ volledig om te gooien, kan enkel toegejuicht worden. Het acroniem is terug op zijn plaats en de roofkat kan de toekomst opnieuw zonnig tegemoet zien. Nu nog hopen dat een groot deel van de gefortuneerde kopers de moeite doet om eens langs te gaan bij de Jaguar-dealer van op de hoek. Minpunten zoals het matig geïmplementeerde instrumentenscherm doen onvoldoende afbreuk aan de verder imponeerde verschijning. Zonder twijfel de meest complete, interessante en vooruitstrevende luxe-limo van zijn tijd.
Tekst en Foto's door Pieter Ameye (zijn laatste)
Dank aan Jaguar Belux voor de wagen
Specificaties
3.0 liter diesel V6
275pk
600 Nm
automatische zesbak
achterwiel
1 813 kg
250 km/u
€ 0.00
€ 81 700.00
6.40 sec
0.00 L/100km
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 20 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden