De Renault Laguna is goed, zo zou je de volgende rijtest kunnen samenvatten. Tijdens onze test hebben we de hele wagen naar foutjes zitten afzoeken, maar we hebben er slechts weinig gevonden. De wagen rijdt correct en sportief maar houdt het toch beschaafd op vlak van comfort. Hij krijgt van Renault ook voldoende vermogen mee om in het huidige verkeer mee te kunnen.
De Laguna III, sinds 2007 op de markt had het alleen wat moeilijk onder zijn aparte uiterlijk. Grote broer Vel Satis flopte en ook de Laguna leek geen lang leven beschoren. Tot Renault de wagen begin dit jaar een facelift gaf.
De koplampen werden daarbij hertekend en samen met hen ook de voorbumper. Die toont wat agressiever en laat de Laguna breder lijken dan hij in werkelijkheid is. In combinatie met de wimpers in de koplampen doet deze wagen de pre-facelift snel vergeten. Veel exemplaren van de Laguna II phase 2 die je ziet rijden, worden voorzien van zwarte wielen en een GT-pakket. Dat toont wat sportiever, maar doet niet Johnny-achtig aan. Dat kunnen we verklaren door de chroomstrips die de wagen dat beetje extra geven. Bij de fotoshoot merkten we echter dat de chroomstrips erg moeilijk schoon te krijgen zijn, net als de spaakvelgen overigens. Het verschil tussen met of onder GT-pakket is erg groot wat de aanblik betreft. Daardoor kan Renault enerzijde de sportiever ingestelde huisvader aanspreken maar blijft de Laguna ook een aantrekkelijke wagen op de zakelijke markt. Achteraan werd met de facelift niets gewijzigd, behalve dan de donkerder afwerking van de achterlichten.
Wie instapt in de Renault Laguna krijgt een overzichtelijk maar somber interieur voor zich. De ingebouwde TomTom-gps laat zich makkelijk bedienen en is ook goed afleesbaar. De afwerking van het interieur is goed, beter zelfs dan de Latitude, maar het lijkt alsof de Duitse concurrentie nog net dat ietsje meer gedaan krijgen. Daartegenover stelt Renault een Frans gevoel van warmte, waarbij de zetels erg zacht aanvoelen zonder aan comfort in te boeten. Wie de Laguna koopt moet rekening houden met de Franse onderverdeling van de snelheidsmeter. Zo is 120 km/u slechts een fijn streepje, terwijl 130 km/u aanlokkelijk groot is aangeduid. Onze wagen was niet uitgerust met een boel technologische snufjes. In tegenstelling tot de vorige generatie lijkt Renault met deze Laguna voor zekerheid te kiezen. Wat er in zit, is degelijk, liever dan veel tierlantijntjes die voor technische problemen zorgen. De startkaart is handig, al kies je best wel voor de 'handenvrije functie' op de optielijst, anders kan je hem toch nog bovenhalen bij het openen, starten of afsluiten van de wagen en dan verliest hij een beetje zijn meerwaarde. De kofferklep opent nog steeds met een druk op de knop in het logo, na het openen zelf blijf je achter met vuile handen, vanwege de afwezigheid van een handgreep langsbuiten. Schoonheid heeft zijn prijs.
De motor in de Laguna is de 1.5 dCi, voorzien van 110 pk. We hadden er vooraf wat schrik voor, aangezien onze ervaringen met de 1.5 dCi 105 pk niet echt positief waren in de Scénic. Toch is de 1.5 dCi 110 in de Laguna op zijn plaats. Als basismotor heeft hij het niet moeilijk met het gewicht van 1.473 kg. De 0-00 doen we in 11,9 seconden.Wie graag wat sneller uit de startblokken schiet, kan kiezen voor de 2.0 dCi met 130 pk, 150 pk of zelfs 175pk (enkel in de Initiale, in combinatie met een automaat). Die motorvermogens verbruiken in theorie een litertje brandstof meer dan de 1.5 dCi. Wij reden met die 1.5 dCi een weekje aan 7,0 liter per 100 km. Na een aantal dagen met veel snelwegkilometers kwamen we op 6,7 liter uit. Geen slechte cijfers weer, al mag je ze niet gaan vergelijken met die van ecopremie-wagens. Renault voorziet overigens geen variant die onder de 115g CO2/km duikt, deze kleinste motor houdt het op 120 gram. Bij het starten klinkt het alsof de motor even alle luchtwegen vrijmaakt alvorens hij stationair draait. ook daarbij hoor je dat je met een kleine, luide motor op stap zal gaan.
Zoals eerder aangehaald is het onderstel bovengemiddeld goed uitgewerkt. Die uitwerking kan je nog verbeteren door te opteren voor het 4Control-systeem, een systeem waarbij de achterwielen tot 3,5 graden tegensturen bij een snelheid tot 60 km/u. Ook zonder dat systeem voel je dat je de wagen aan een aanzienlijke snelheid over de weg kan jagen, al nodigt de dieselmotor daar niet toe uit. Ga je rijden, dan heb je niet het idee dat het snel moet gaan, je komt wat tot rust, omdat alles zo juist aanvoelt.
Het plaatje van de Laguna klopt. Eerder waren er al de voortreffelijke rij-eigenschappen, in combinatie met een degelijk interieur en een ruime keuze aan motoren en vermogens. Nu werkt Renault ook de buitenzijde naar behoren bij, zodat deze wagen de lease-rijder kan gaan verleiden. Enkel jammer dat ze daarvoor eerst een minder geslaagde buitenzijde neerzetten en ze dat nu moeten rechtzetten.
Tekst & foto's: Sven Geiregat
Met dank aan Renault BeLux voor de testwagen
Specificaties
1.5 dCi
110pk
240 Nm
zesbak, manueel
voorwiel
1 473 kg
193 km/u
€ 25 750.00
€ 25 250.00
11.90 sec
7.00 L/100km
450 L
1 377 L
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 13 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden