Rijtest : Mercedes C 200 CDI BlueEFFICIENCY

Mileuvriendelijkheid is een topic dat tegenwoordig bij geen enkel automerk over het hoofd mag worden gezien. Ook bij Mercedes geven ze hieraan zo hun eigen invulling. Hebben ze met de C 200 CDI BlueEFFICIENCY een speler in huis die groen, of misschien beter blauw, genoeg is om de concurrentie naar huis te spelen?

De C-klasse bestaat in zijn huidige vorm reeds sinds 2007 en is dus een zeer vertrouwde verschijning op onze Belgische wegen. Mercedes bedacht voor deze nieuwe generatie van zijn kleinste sedan de mogelijkheid om z'n klanten de keuze te bieden tussen een klassieke look in de Classic en Elegance uitvoering en een meer sportieve en dynamische look in de Avantgarde uitvoering. Het onderscheid tussen deze verschillende versies wordt voornamelijk gemaakt door de plaats van de Mercedes ster, die bij de Avantgarde in het radiatorrooster verwerkt is. Met de BlueEFFICIENCY biedt Mercedes dus naast de keuze voor klassiek, elegant of sportief ook de keuze voor een milieuvriendelijke(re) C-klasse.

Mercedes C200

een verbeterde aerodynamica...
In hoofdzaak bestaan de aanpassingen in de verbetering van de aerodynamica. De stroomlijn van deze groene C-klasse werd verbeterd met als resultaat een luchtweerstandscoëfficiënt (Cw)van nog slecht 0.25 ipv 0.27. Om dit resultaat te bekomen waren een aantal ingrepen nodig zoals bijvoorbeeld het aanbrengen van ventilatiegleuven in de achterlichten, nieuwe zijspiegels met pijlvormige richtingaanwijzers en een deels afgesloten grille vooraan. Verder werd de ophanging met 15 mm verlaagd, schakelt de servopomp zichzelf uit wanneer ze niet nodig is en kreegde bodemplaat een vlakkere vorm . Tot slot vallen ook nog de toedracht van de Michelin banden met een lagere rolweerstand, het kleinere reservoir voor de sproeivloeistof en de voorruit die 1,2 kg lichteris niet te onderschatten.

zuinig trio...
Mercedes biedt dit model aan met drie verschillende motoren, namelijk de C 180 Kompressor, 200 CDI en 350 CGI. Aangezien België dieselland nummer 1 is viel voor de rijtest de keuze op de C 200 CDI met viercilinder diesel. Deze motor levert 136pk en beschikt over een koppel van 270Nm. Deze cijfers moeten volstaan om een sprint naar de 100 in 10.4 sec mogelijk te maken en indien gewenst door te gaan naar een topsnelheid van 220 km/u. Volgens de constructeur moet een gecombineerd verbruik van 5.1l (0.,6 l minder dan de gewone C 200cdi) tot de mogelijkheden behoren. De waarde die tijdens de t

est gerealiseerd werd kwam jammer genoeg niet overeen met deze uit het boekje, maar een gemiddeld verbruik van 5,9l per 100km vond ik toch meer dan aanvaardbaar. Dit resultaat werd natuurlijk ook behaald door te letten op de schakelindicator die steeds het juiste schakelmoment aangeeft. Bij ongeveer 1500 trpm maant hij aan om een versnelling op te schakelen. Bij het begin van de test vroeg dit wel enige gewenning omdat de motor soms nog niet zo aanvoelt alsof hij al "klaar" is om te schakelen. Vooral bij het oprijden van een drukke straat negeer je deze indicator best omdat je anders te traag optrekt om mee in de verkeersstroom aan te sluiten.

serieus aan de binnenkant...

Het interieur van de C-klasse is voor deze speciale versie ongewijzigd gebleven wat wil zeggen dat je er nog steeds op kan rekenen een degelijk afgewerkt en overzichtelijk dashboard voor geschoteld te krijgen. Hoewel de afwerking degelijk is en de uitrusting best ok is heerst er toch een ietwat serieuze en zakelijke sfeer in deze wagen die best wat frivoler zou mogen ogen. Dit heeft wel veel te maken met het feit dat de testwagen helemaal in het zwart was afgewerkt en dus weinig ruimte overliet voor een vrolijke noot. Wat ik erg miste was de hendel voor de snelheidsregelaar. Op een model dat speciaal ontworpen is om brandstofbesparend en milieuvriendelijk te zijn is het toch jammer dat je op de langere snelwegstukken het comfort en gebruiksgemak van een Cruise control moet ontberen. Het zou daarenboven erg helpen om het verbruik nog meer onder controle te krijgen aangezien je aan constante snelheid kan rijden en dus niet per ongeluk sneller aan het rijden bent dan je eigelijk had voorgenomen.

conclusie
De C 200cdi BlueEFFICIENCY heeft een hoop troeven in huis die ervoor zorgen dat hij op het vlak van verbuik een serieuze winst boekt die geheel ten goede komt aan de portefeuille van zijn gebruiker. Deze winst wordt geboekt zonder in te boeten aan prestaties en rijcomfort. Wel is het jammer dat Mercedes enkele details zoals bijvorbeeld het voorzien van cruise control en een start-stop systeem, over het hoofd heeft gezien die van deze wagen een absolute topspeler zouden kunnen maken. Deze negatieve commentaar werd door Mercedes echter wel weerlegd door te voorspellen dat de nieuwe 4-ciilinder dieselmotor die zal worden gelanceerd in C250cdi BlueEFFICIENY (204pk - 500Nm koppel) wel over deze technieken zal beschikken en een hele voorsprong zal nemen tav de concurrentie (lees : de BMW 3 serie) Een afgeleide 200 en 220 CDI zullen  waarschijnlijk later op het jaar de catalogus aanvullen.

check HIER de technische fiche van de C 200cdi BlueEFFICIENCY
met dank aan Mercedes Vriesdonk

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
190d 10:52
afbeelding van 190d

mooie foto's

Patrick 11:27
afbeelding van Patrick

Knap mannen, zeer mooi om kijken en lezen.
doe zo voort!

DNP Productions 12:50
afbeelding van DNP Productions

Mooi verslag.
Een extra aanpassing op de BlueEfficiency modellen is de verkleinde tankinhoud van 59l.

Jeroen 20:59
afbeelding van Jeroen

Ik vind deze C net niet wat hij moet zijn. Jammer eigenlijk want ze laten een grote kans liggen hier om mee te kunnen spelen met bv de 3-reeks. maar als ik jullie artikel mag geloven is dat volgend jaar allemaal opgelost... hopelijk.

KingBenzai 10:20
afbeelding van KingBenzai

Prachtige Benz, met hele degelijke prestaties...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws