Rijtest: Chevrolet Cruze LT

Rijtest: Chevrolet Cruze LT

Na de Captiva lijkt Chevrolet niet bepaald hét merk bij uitstek om te gaan shoppen voor een degelijke middenklasser, toch bewijst de Cruze dat deze immigranten héél wat in huis hebben en geen enkel probleem hebben om te integreren.

Op het moment van deze rijtest hebben de mannen van het WTCC net de beide races in het Braziliaanse Curitiba afgewerkt. Hier kwam ex-wereldkampioen Yvan Muller de Chevrolet rangen versterken en zorgde zo meteen voor de overwinning in de openingsrace. Boven op deze taart mogen ze de prijzen van het ganse podium mee naar huis nemen met Rob Huff en Alain Menu respectievelijk op een tweede en derde stek. Sinds hun intrede in het WTCC hebben ze met de ex-Daewoo modellen een aanzienlijke verbetering kunnen noteren met als kers op de taart de Cruze die in z’n tweede seizoen duidelijk de concurrentie waard is.

Rijtest: Chevrolet Cruze LT

Een verhaal dat gedeeltelijk over te zetten valt naar hun personenwagens. Gedeeltelijk, omdat ze blijkbaar halstarrig blijven vasthouden aan een aantal Koreaanse invloeden die modellen zoals de Captiva minderwaardig maken. Dat ze het weldegelijk zélf kunnen bewijzen ze met de Cruze al hebben de GM banden natuurlijk ook een deel van de ontwikkeling vergemakkelijkt.

Rijtest: Chevrolet Cruze LT

De typisch Koreaanse styling van de Daewoo’s werd hier radicaal overboord gegooid en wat we in de plaats krijgen lijkt een mix van Amerikaanse en Europese invloeden. De scherpe lijnen zijn al jaren schering in inslag in de VS terwijl de lange, coupé-achtige daklijn net bij ons furore maakt. Ook al gaat het hier niet om een baanbrekend ontwerp toch heeft de Cruze iets fris over zich en zal hij minder snel in de grijze massa op gaan dan zijn voorgangers. Misschien kan een setje optionele velgen en een soort sportpakket hier het verschil maken zoals ze dit bij de Duitse merken doen maar daar hebben ze bij Chevrolet dus blijkbaar minder naar gekeken.

Rijtest: Chevrolet Cruze LT

Binnenin heb je opnieuw niet te klagen over de Amerikaanse Europeaan van Koreaanse afkomst. Geen overdaad aan goedkoop plastic, al zullen sommige het wat rare stofje dat op het dashboard prijkt minder kunnen appreciëren. Als je het mij vraagt, zie ik liever dit dan de koude en harde alternatieven van sommige concurrenten. De bedieningsknoppen van de lichten en de knoppen op het stuurwiel zijn rechtstreeks van de Opel line-up en zijn dus dik in orde. Ook de lay-out van de tellers is van Duiste origine en geeft het geheel mede dankzij de helblauwe verlichting zowaar een frivole indruk.

Rijtest: Chevrolet Cruze LT

De grote domper op dit dashboard is het centrale display dat het formaat en de plaatsing van een mooi touchscreen scherm kreeg maar in essentie enkel de meest basic informatie toont. Ga je voor het optionele GPS-systeem dat opnieuw van de Opel-magazijnen komt past het allemaal mooi maar zonder dit systeem doet het de rest van het dashboard zeker geen eer aan. Verder zit de Cruze binnenin gewoon netjes in elkaar en laat hij zich op geen enkele noemenswaardige fout betrappen. De zetels zitten goed en zijn voldoende instelbaar terwijl de ruimte achterin redelijk is, ondanks de wat krappe instap. Alle bediensingsknoppen die niet op het stuur zitten zijn gemakkelijk te bereiken en gaan niet verloren in een wirwar aan knoppen zoals we bij sommige Franse merken wel eens zien.

Rijtest: Chevrolet Cruze LT

De 2 liter dieselversie die wij ter beschikking hadden kan je bezwaarlijk een moderne motor noemen. Spijtig genoeg hebben we hier met hetzelfde fenomeen te maken als bij de nevenmerken van de VAG-groep. Terwijl bij Opel de Astra en Insignia aanzienlijk verbeterde motoren toebedeeld krijgen, moet de Cruze het nog stellen met deze luidruchtige zelfontbrander. Afgezien van het prominent aanwezige geluid – zeker bij koude motor – valt er best te leven met de 150 pk sterke turbodiesel. Eens je gewend bent aan de minder dan vlakke vermogensafgifte en de soms wat nukkige vijfversnellingsbak zal je merken dat die dingen zeker niet onoverkomelijk zijn.

Rijtest: Chevrolet Cruze LT

De Cruze staat op het platform van de nieuwe Astra, al heb je nooit het gevoel met een goedkope versie van diezelfde Astra onderweg te zijn. De Chevrolet biedt een verrassend aangename wegligging aan die, wie had dit ooit gedacht, zelfs kan bekoren wanneer het bochtiger wordt. Voor we deze vergelijking meteen doortrekken naar GTI’s en consoorten nuanceren we wel even dat het hier vooral gaat over lichtvoetigheid en het gemak waarmee je de Cruze door de bochten loodst. Je mist wat stuurgevoel om het chassis helemaal ten volle te benutten, al mogen we geen té hoge verwachtingen hebben van deze compacte middenklasser.

Rijtest: Chevrolet Cruze LT

Al bij al geen wereldwonder deze Cruze maar een zeer verdienstelijke poging van GM om vaste voet te krijgen op ons continent. Het voornaamste verkoopsargument van deze nieuwe ‘bowtie’-telg zal de prijs zijn. Als klant heb je keuze tussen het LS of LT uitrustingsniveau. De LS begint al bij  16.999 euro met een 113 pk sterke 1.6 benzinemotor. De 141 pk sterke 1.8 benzine kost je 400 euro extra terwijl de versie met GPS 1.400 euro bovenop de basisprijs doet. Een 2.0 diesel is hier ook beschikbaar al krijg je voor de €18.699 kostprijs ‘maar’ de 125 pk-versie.

Rijtest: Chevrolet Cruze LT

De LT versie biedt de 1.8 benzine voor 18.799 euro en 2.0 dieselmotor voor 20.999 euro aan, al is die laatste hier 150 pk sterk. Dat je hier maar 600 euro bijbetaalt voor de versies met GPS lijkt ons een klein raadsel. Dat de 1.8 als enige leverbaar is met een automaat is ook nog het vermelden waard. Al bij al krijg je voor deze prijzen een mooi pakket dat enkel nog een handvol accessoires en metaalkleur op de optielijst heeft staan.

Rijtest: Chevrolet Cruze LT

Chevrolet Cruze LT 2.0 TCDI
Motor:
2.0l TCDI, vier-in-lijn diesel, 4 kleppen/cilinder,   Vermogen: 110 kW / 150 pk,  Koppel: 320 Nm,  Overbrenging:  6-bak manueel, Aandrijving: voorwielen,  Gewicht: 1.427 kg,  Kofferinhoud: 450 l,  Topsnelheid: 210 km/h,  Aanloop van 0 tot 100 km/h: 8.7 sec,  Gemiddeld testverbruik: 6.4 l,  Basisprijs Chevrolet Cruze (1.6 benzine LS): 16.999 euro

Tekst en foto’s: Joeri Mertens
Met dank aan Chevrolet Belgium voor de testwagen

Auteur: Joeri
Reacties: 20 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (20)

Plaats een reactie
Pieter Aertgeerts 19:32
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Op zich mooie lijnen, alleen kloppen de koplampen vooraan en de achterlichten niet helemaal. Die 'verpesten' het een beetje qua looks. Ook relatief goedkoop.

Alex 19:39
afbeelding van Alex

knap ogende middenklasser en het rijgevoel valt zeer goed mee. behoorlijk wat auto voor je geld.

Anonieme gebruiker 08:26
afbeelding van Anonieme gebruiker

Dat interieur ziet er best wel ok uit. Wat bedoel je met 'het rare stofje op het dashboard'?

Karel 09:47
afbeelding van Karel

ziet er goed uit, eindelijk nog eens een amerikaan die hier kan verkopen

B4 18:38
afbeelding van B4

Ook al is het een knappe berline, het blijft een Chevrolet/Daewoo

Joeri 08:06
afbeelding van Joeri

Dat rare stofje is wat je in de laatste foto kan zien. Meestal vind je op die plek hard plastiek bij de goedkopere merken, dit lijkt me dan een beter alternatief.

WVT 10:52
afbeelding van WVT

Top wat een wagen. Ik rij zelf met ééntje ...het moet gezegd....10 op 10 qua alles

j Goddyn 19:59
afbeelding van j Goddyn

can't agree more. heb een Ls model, echt tevreden over. iedereen die in de auto stapt heeft het vooral over hoe comfortabel de auto rijdt en zit :)

Perry 00:18
afbeelding van Perry

Zeker top wagen, rij zelf de LT versie en gewoon perfect! en ja smaken verschillen, zo wil ik ook niet sommige merken rijden, maar nogmaals voor mij een heerlijke auto.

Anonieme gebruiker 16:38
afbeelding van Anonieme gebruiker

Zijn er ook gebruikers van de chevrolet cruze die problemen hebben met de adapter van de trekhaak
namelijk de pinkdoos werkt niet normaal als de adapter geplaats is (pinker gaat veel te snel)
en maakt dan geen tikgeluid

Georges 16:48
afbeelding van Georges

Rij met cruze 2.0 LS topwagen voor deze prijskasse

Frank 19:32
afbeelding van Frank

Ik heb de wagen sinds 7 juni 2010, een LS 1.6 versie. Met maar 3000km op de teller kan ik nog niet veel info geven, maar de verwachtingen worden zeker bevredigd. Comfortabel, luxueus en bij ons in Belgie: betaal je voor de LS-versie maar 16.999 euro (sinds 01/2010 en nog steeds in promotieactie voor slechts 15.999 euro). In Nederland betaal je deze versie 19.595 euro! Ik heb hem in het kleur Velvet Red gekocht en krijg niks dan positieve reacties betreffende de kleurkeuze. Het verbruik ligt rond de gegeven normen, al had ik het graag iets zuiniger gezien.

Wel een klein mankement gehad sinds aankoop. Ik kreeg zeer regelmatig ":code 95": op de boordcomputerdisplay. Een fout in de elektronica, zo bleek nadien. De dealer heeft dit "onderdeel" uiteraard kosteloos vervangen, sindsdien geen problemen meer gehad.

Al bij al ben ik zeer tevreden over deze aankoop.

paul(B) 22:28
afbeelding van paul(B)

dag allen, had voorheen astra diesel en heb nu ongeveer 7000km mijn cruze 2.0 diesel LT met GPS (wit) en wat ben ik tevreden ... én tevreden dat ik geen nieuwe astra heb gekocht. veel meer "échte" auto dan de astra. Cruze rijdt zeer goed, vlot, relatief stil, op de snelweg een echte reisauto, 120 km/u aan een stille 2000tpm en daar nog stevige trekkracht. voor hen die graag minpuntjes horen (die in het niet verzinken bij het totaalbeeld), GPS is wel betrekkelijk basic, alleen 2D bvb, een Tomtomke van 99 euro kan veel meer, ouderwetse koffedekselbeugels. Ik betaalde slechts 18250 euro!! (besteld tijdens autosalon), zonder GPS zou het maar 17650 geweest zijn, belachelijke prijs. Een astra in vergelijkbare uitvoering maar met slechts een 1.7 met 110pk besteld op hetzelfde ogenblik zou me 2000euro meer gekost hebben. En ... al meermaals dat er geinteresseerden¨rond mijn auto draaiden, dat heb je niet met een A4-tje hé ;o)

Wim 09:47
afbeelding van Wim

proficiat met de Cruze, 18250 is idd een zeer aantrekkelijke prijs voor deze verrassend ruime en goed afgewerkte Amerikaan

HAPPY CRUZER 13:13
afbeelding van HAPPY CRUZER

ik rijd met een lt diesel met alle toeters en bellen .Tot op heden nog altijd geen spijt dat ik mijn saab 93 18t (full option) heb ingeruilt voor de cruze.Een zeer goede prijs kwaliteit verhouding.Nu heb ik een powerbox geplaatst en ligt het vermogen op 196pk en een koppel van 410nm.Het is een echt monster geworden!!!!!!!!!!

Valére 20:52
afbeelding van Valére

Heb pas een witte Cruze 2 liter LT automatik 163 pk gekocht zijn er nog die met zo een wagen rijden had graag eens vernomen wat het gemiddelde verbruik is +-
En aan happy cruzer wat is het prijskaartje voor die extra PKs en extra verbruik??? grts Valére

Anonieme gebruiker 21:11
afbeelding van Anonieme gebruiker

heb ook een cruze 1800

Anonieme gebruiker 12:25
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik geraak er maar niet uit. Ben al 3 maanden aan het twijfelen tussen een benzine of een diesel. 20.000KM/jaar. Veel korte afstanden (werk binnenin 15km). Misschien fiets maar wat meer benutten.

Anonieme gebruiker 02:46
afbeelding van Anonieme gebruiker

hallo iedereen, ben van plan een witte chevrolet cruze ltz 2.0 l mt6 te kopen en wil hem daarna een nieuwe bodykit geven zijn die makkelijk te vinden? en waarom heb je voor zon kleine prijs,zon mooie auto ...? gtrs

Stefaan 21:23
afbeelding van Stefaan

Hoi beste lezers;
In juni 2012 deden we onze opel signum sport van de hand en schaften ons een chevy cruze hatchback aan. Een 1800 ltz. Schuifdakje erin, mooi lederen interieur, origineel van chevrolet verlaagd. Heden een goeie 8000km op de teller en zéér tevreden over deze wagen. Enigste minpunt(jes): ik mis soms de 6de versnelling en spijtig dat je geen xenon lichten kunt kiezen voor op de cruze. Verder een beestige motorronk eens je de 4000 toeren bereikt!!! En regelmatig wordt onze cruze hatch zo bekeken van: "amai, mooi model die hatchback van jullie, we wisten niet dat chevrolet zo'n model maakt"!!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws