Rijtest: Mazda 6 2.2 175 AWD (2015)

mazda 6 2.2 175 awd facelift 2015

Met een licht hertekende Mazda 6 wilt het Japanse merk opnieuw opboksen tegen grote namen als de Mondeo en de Passat. Wij gingen na of deze stationwagon rake klappen kan uitdelen.

Sinds de introductie van de kodo designtaal – geïnspireerd door jagende wilde dieren – zit het op designvlak bij het merk uit Hiroshima best wel snor. De eerste die met die nieuwe lijnen van de band rolde – de CX-5 – kon ons in 2012 al bekoren, iets dat Mazda ook is gelukt met de nieuwe MX-5 en de CX-3. De verwachtingen lagen dus hoog toen we plaatsnamen in een van de meest stijlvolle familycars van het moment.

Nu is het natuurlijk moeilijk om in een markt met onder andere een volledig nieuwe Ford Mondeo en Volkswagen Passat op te vallen met slechts een facelift. Toch liet Mazda zich niet van hun stuk slagen en kwamen er slechts een handjevol gerichte aanpassingen aan het uiterlijk van hun 6. Een licht hertekende grille met gechromeerde vleugels en nieuwe koplampen met aangepaste dagrijlichten vullen zowat heel het lijstje met aanpassingen aan het uiterlijk.

Nieuwe wind in het interieur

Waar Mazda zich wel op heeft geconcentreerd is het interieur, en liet dat nu net een pijnpunt zijn bij het originele model. Het weggedoken navigatiescherm maakte plaats voor een rechtopstaand model (vergelijk het met pakweg de Audi A6), de materialen kregen een opfrisbeurt en de bediening werd allemaal een pak ergonomischer.

Zo namen ze het draaiwiel om het nieuwe MazdaConnect infotainmentsysteem te bedienen over uit hun gloednieuwe Mazda 3. De bediening is Intuïtief en de kwaliteit van het scherm uitstekend. De navigatie valt ook makkelijk te bedienen met de knoppenrij onder aan het scherm, iets dat bij vele anderen nog steeds een minpunt is.

Zitten in onze 6 is overigens helemaal geen marteling, integendeel. De zetels vooraan bieden genoeg ruimte (en zichtbaarheid) en accomoderen zonder problemen volwassenen van eender welke grootte. Zelfs op de achterbank kan je comfortabel zitten, mét zetelverwarming.

Een van de grootste verschillen – en boosdoener van het vorige model – in het interieur is echter de handrem. Bij deze facelift ruilde Mazda de manuele in voor het elektronische model wat ineens een pak meer ruimte aan de voorkant creëert.

Geen kleine spelers

Op het eerste zicht lijkt alles dus een stuk geraffineerder, van het handjevol aanpassingen langs buiten tot de ontelbare verbeteringen langs binnen. Ook een pluim voor de aangedikte geluidsisolatie, iets dat we wel kunnen appreciëren bij de 2.2 dieselmotoren van de Japanners.

Geen kleine zestienhonderds bij Mazda maar volwassen 2191cc dieselmotoren van 150 en 175 pk, elk beschikbaar met automatische transmissie en vierwielaandrijving. Wij reden de duurste combinatie en deden het een week met de topversie met zijn 4WD.

Puike cijfers alvast voor de 2,2 liter grote krachtbron onder de motorkap: acceleratie in 9,1 seconden, een aangenaam koppel van 420 Nm, een topsnelheid van 209 km/u en toch maar een gemiddeld verbruik van 5,4 en een CO2 uitstoot van 143 gram per kilometer. Grotendeels toe te schrijven aan Mazda’s intern SKYACTIV programma waardoor er onder andere een extra lage compressieverhouding van 14:1 bereikt werd.

Conventioneel goed

De viercilinder geeft al zijn newtonmeters ook al af bij 2.000 toeren per minuut waardoor je niet ver het toerental in moet gaan om vooruit geduwd te worden. De automatische zesbak is eentje van het conventionele type zonder dubbele koppeling maar met een geavanceerde koppelomvormer. Geen perfecte naadloze overgangen zoals bij zijn dubbele broeders maar wel steeds aangename en directe starts.

Tegenover de pre-facelift voelden we tijdens het rijden ons alvast meer verbonden met de wagen, al was dat al niet van de eerste rij om mee te beginnen. Onze negentien duim grote velgen lieten ons alvast alles op de weg voelen, of dat nu positief of negatief was.

Het vierwielaandrijvingssysteem – of zoals collega Yves het zo mooi kan uitdrukken met zijn Scrabblewoord voorwielvierwielaandrijving – stuurt bij gewoon rijden de kracht uitsluitend naar de voorwielen maar zal als het nodig is ook de achterwielen mee inschakelen, tot 40%.

Op bochtige wegen in de Ardennen ga je zelden een glimlach op je eigen gezicht krijgen met deze 1485 kg zware (rijklaar) en bijna 5 meter lange familycar (en nog minder op dat van diegenen die op de achterbank zitten). Je naar de Ardennen vervoeren daarentegen, daar blinkt hij dan weer wel in uit.

Bagage slikt de Mazda 6 tot 506 liter en met een handige hendel die de achterbanken neerlegt zelfs tot 1648 liter. Wil je er vanachter nog iets aanhangen kan je dat ook, tot 1600 kg zelfs.

Benzinerijders kunnen bij ons kiezen uit twee uitvoeringen van de 2,0 liter (145 en 163 pk) of de gloednieuwe 192 pk sterke 2,5 liter. Met vierwielaandrijving kan je hem enkel als diesel krijgen, gekoppeld aan de automatische versnellingsbak met 150 of onze 175 pk.

Prijzen en conclusie

Een Mazda 6 Wagon heb je voor € 25.190 op je oprit staan. Het instapniveau Skymove blijft bij de basics zoals een manuele airconditioning, een radio met USB aansluiting en bediening aan het stuur en is enkel beschikbaar op de 145 pk sterke benzinemotor met handgeschakelde zesbak. De eerste diesel (150 pk) komen we tegen op een prijspunt van € 29.590 in het Skydrive uitrustingsniveau. Onze 175 pk sterke vierwielaangedreven wagon heb je voor € 40.590 met onder andere een achteruitrijcamera, LED koplampen, een schuifdak, een geavanceerde radio met 7" touchscreen en een actieve rijstrookassistent.

Deze interessante uitrustingsniveaus (en dus ook het gebrek aan losse opties), de lage prijs en het nog steeds zeer aangename uitzicht maken Mazda alvast een verplichte stop in je zoektocht naar een nieuwe stationwagon.

Specificaties

Motor

2.2 turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

175pk

Koppel

420 Nm

Overbrenging

6-bak automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 405 kg

Topsnelheid

215 km/u

Prijs testwagen

€ 40.59

0 tot 100 km/u

8.90 sec

Gemiddeld testverbruik

6.20 L/100km

Min. kofferinhoud

522 L

Max. kofferinhoud

1 664 L

CO2-uitstoot

129 g/km

BIV

€ 167.00

Rijtaks

€ 497.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Rob 21:11
afbeelding van Rob

Hartstikke nette wagen! Helemaal niks mis mee.

Vind een Mondeo wel ietsje mooier, maar ik vraag me echt af of de Mazda niet gewoon een betere wagen is...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws