Rijtest: Hyundai i40 Wagon Facelift 1.7 CRDi (2016)

 hyundai-i40-dct7-facelift

Hyundai stuurde haar i40 naar de plastische chirurg, plofte er een hoop nieuwe technologie in en rust hem voortaan uit met een gloednieuwe 7DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling. Of de facelift van de D-segmenter daardoor bij de knapsten van de klas blijft?

Een nieuwe Volkswagen Passat, een nieuwe Renault Talisman, een nieuwe Audi A4 en een ook een nieuwe Ford Mondeo. Om maar te zeggen hoe druk het de voorbije jaren geweest is in het D-Segment. Bij Hyundai is het niet nieuw, al lanceerde het om weerwerk te bieden wel een facelift van de i40. Wat dat juist om het lijf heeft?

Groeiende zelfzekerheid

Ooit een budgetvriendelijke Koreaan, anno 2016 een gerespecteerde speler op de markt. Een verdienste van de Tucson en consorten maar ook de i40 profiteert van die nieuwe positie van Hyundai. Want was hij bij lancering nog een anoniem braaf gezicht, dan toont hij 5 jaar later stukken zelfverzekerder dankzij het nieuwe familiegezicht met zeshoekig radiatorrooster en de led-dagrijverlichting die er naast huist.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Hyundai

 

 hyundai-i40-dct7-facelift

Achteraan valt trouwens ook hertekend lichtsignatuur op en nieuwe 16- en 18-duimvelgen make het plaatje af. Vooral de gespaakte 18-duimers ogen fraai onder de carrosserie. Al moet gezegd worden dat de Wagon nog steeds beter lijnt dan de Sedan.

Opsmuk hier, opsmuk daar

Binnenin trouwens van hetzelfde laken een 7-duims touchscreen. Dat pakt voortaan uit met Hyundai's nieuwste technologie met betere graphics en een 3D-modus. In de realiteit is het vooral een systeem dat doet wat moet en duidelijk overweg kan met navigatie-info. De airco bediening blijft nog steeds aan weerszijden van heel het infotainmenstsysteem staan, aangevuld met optionele stoelverwarming en zelfs stoelventilatie vooraan.

 hyundai-i40-dct7-facelift

Verder is alles binnen handbereik (lees: stuur, armsteun en versnellingspookknop) een kwaliteitsniveau hoger gebracht. Tenslotte prijkt er pal voor je neus tegenwoordig ook nog een TFT-scherm die alle informatie projecteert richting je netvlies. Afmetingen blijven voor de inzittenden alvast tot op de millimeter gelijk. Wat zich vertaalt in best wel royale beenruimte voor en achter, een iet wat hoge zitpositie en een koffer die tot 1.719 liter kan slikken. Die koffer kan voortaan automatisch open gaan dankzij het Smart Power-systeem. Geen gesukkel met schopjes onder de bumper, gewoon aan de koffer blijven staan met de sleutel op zak en de koffer gaat open. Simply clever, op z'n Zuid-Koreaans.

Minder i.p.v meer

Volumes draaien in België? Dan moet je diesel aanbieden. Bij de facelift van de i40 blijft Hyundai vasthouden aan de 1.7 CRDi. Die is Euro6 en beschikbaar in 2 vermogensversies. Zo is er de ongewijzigde variant met 115 pk en 280 Nm en een aangescherpte versie met 141 pk en 340 Nm koppel (voordien 136 pk en 325 Nm).

Maal je niet veel kilometers en kijk je uit naar een benzinevariant. Dan heeft Hyundai een atmosferische 1.6 viercilinder met 135 pk en 164 Nm koppel en een 2-liter. Dat blok is opgetrokken uit aluminium en levert minder vermogen dan pre-facelift. Dat las je goed, voortaan doet de 2.0 GDi het met 166 pk en 204 Nm (voordien 177 pk en 213 Nm). Wat de reden daarachter is? Wel, in de realiteit rijdt 'ie nu een stuk vlotter en efficiënter omdat het koppel vroeger beschikbaar is.

Oud versus nieuw

Maar hoe rijdt de opgepoetste i40? Zoals we hem gewend zijn. Daarmee bedoelen we ietwat vaag en gemoedelijk. Voordeel daarvan is wel dat de i40 comfortabel over de weg fladdert. Dartel wordt het dan weer nooit.

 hyundai-i40-dct7-facelift

Grootste doorn in het oog is echter die 1.7-diesel. Want terwijl de DCT-automaat met 7 trappen kan wedijveren met gerief genre Volkswagen DSG, ontplooit de motor zich nooit echt. Toegegeven, de 340 Nm's dragen je wel mee met het verkeer, maar onder belasting durft het blok wel eens zijn stem iets te hard laten horen. Gelukkig kan de DCT hem snel de mond snoeren door een verzetje hoger te gaan. Alsof kleinzoon het gezeur van grootvader even niet meer wilt horen.

Kan je daar tegenop?

Tja, 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking. Eigenlijk heb je daar meteen een punt die alle concurrenten in een hoekje laat staan. Daarnaast wordt de standaard Hill Start Assist Control, noodremhulp, noodstopsignaal en 7 airbags worden bij de facelift aangevuld met - al dan wel optioneel - bi-xenonlampen met Smart High Beam (uitschakelen van grootlicht wanneer tegenligger passeert), een vereersbordherkenner en nog eens twee airbags voor de achterste passagiers (enkel Executive -uitvoering).

 hyundai-i40-dct7-facelift

Samen met het gegroeide zelfvertrouwen steeg ook wel de prijs van de i40. Ons testexemplaar, de hoogste executive uitvoering met 1.7 CRDi DCT 7 , klokte af op 38.599 euro. De goedkoopste uitvoering met DCT-automaat kost je minstens 32.249 euro. Toegegeven, de standaard uitrusting is steeds royaal. Zelfs voor de instap-i40 met diesel die de deur uit gaat voor 27.499 euro.

Conclusie

Het absolute midden, deze i40. Zo was hij vroeger, zo is hij nog altijd. Want anderen rijden beter, nog anderen pronken met meer technologie en er zijn er ook die een lager prijskaartje kunnen voorleggen. Dat maakt hem wel wat tot de grijze muis van het D-segment. Een grijze muis met een voortreffelijke DCT 7-automaat, dat dan weer wel.

Specificaties

Motor

1.7 turbodiesel

Vermogen

141pk

Koppel

340 Nm

Overbrenging

7-bak automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 692 kg

Topsnelheid

200 km/u

Prijs testwagen

€ 38 599.00

0 tot 100 km/u

11.00 sec

Gemiddeld testverbruik

6.40 L/100km

Max. kofferinhoud

1 719 L

CO2-uitstoot

129 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Glenn 12:56
afbeelding van Glenn

Jammer dat die snoet er zo opgeplakt lijkt. Klopt niet met de rest van de wagen. Voor de rest idd een comfortabel transportmiddel.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws