Rijtest: Ford Focus Clipper Ecoboost (2019)

Ook bij Ford wil de vierde generatie Focus Clipper hogerop. Gaat dat ten koste van het praktisch denken in de Focus Clipper?

Zolang er auto's rondrijden, zolang zullen er breaks zijn zo lijkt het wel. Want de komst van de crossovers in dit segment zorgt er momenteel niet voor dat automerken zoals Ford geen opvolger voor hun Clipper voorzien, integendeel. Ford brengt van deze vierde generatie Focus evengoed een breakversie uit.

welke smaak?

Eentje die voor elk wat wils brengt. Want neem je geen genoegen met de basisversies, dan is er behalve de Titanium-versie ook een luxueuze Vignale. Nog niet naar jouw smaak? Dan heb je misschien wel wat aan de sportiever ogende ST-Line of de ruigere Active. Ford doet er alles aan om het de koper naar zijn zin te maken.

De looks neemt de Focus Clipper alvast over van de hatchback. Uiteraard, tot aan de B-stijl, want daarna neemt het dak een langere vlucht naar beneden, waardoor meer kofferruim gecreëerd wordt. Het geeft hem een gestrekte lijn die wordt gebroken door uitkomende wielkassen achteraan.

slim weggestopt

Nochtans hoeven de wielkassen niet breder. Ford gebruikt namelijk een compacte versie van de onafhankelijke ophanging zodat de kofferruimte lekker ruim kan. Die multilink achteras is - in tegenstelling tot bij de hatchback - beschikbaar op alle versies van de Focus Clipper, ongeacht het motorvermogen. Dat zorgt voor iets meer gewicht maar verhoogt ook het comfort bij beladen toestand. En zo'n break laad je natuurlijk sneller vol dan de hatchback. Qua bagageruimte heeft Ford het over 608 liter, tot 1.653 liter als je de achterbank neerklapt. Dat doe je overigens gewoon met de knop in de kofferruimte, geen gehannes om aan de achterbankhendel te geraken dus.

Verder heb je in de Clipper dezelfde functionaliteiten als in de hatchback. Dat wil zeggen dat je ook hier het opgekuiste dashboard voor je neus krijgt, met een touch screen dat eruit omhoog rijst. Daarop bedien je met gemak audio, navigatie of telefoon. Het is ooit anders geweest bij Ford.

aan de leiband

Dat dashboard herbergt ook een heel pak nieuwe technologieën, de ene al interessanter dan de andere. Zo is de adaptieve cruise controle tegenwoordig gekoppeld aan de verkeersbordherkenning. Dat is handig om de onoplettende bestuurder een boete te besparen als hij op de snelweg plots in een werfzone met maximumsnelheid van 90 km/u terecht komt. Dat is minder handig als je op diezelfde snelweg op het eerste rijvak rijdt en een afrit voorbijrijdt waar je maar 50 km/u mag. Want ook dat registreert het systeem en voor je het weet ben je aan het vertragen zonder reden. Het bleef overigens niet bij één keer tijdens onze testweek.

Los van die ene koppeling die we liever niet maakten, is de Focus uitgerust met een hoop veiligheidssystemen die je het leven makkelijker maken. Ford heeft nog steeds de snelle voorruitontdooiing, beschikt over een achteruitrijcamera en mag ook genieten van lane assist die voor één keer niet te snel ingrijpt. Adaptieve grootlichtassistent is er ook en werkt prachtig, zodat je op donkere wegen toch je tegenliggers niet verblindt. Wie dat wil, kan ook de MyKey activeren om ervoor te zorgen dat zijn of haar nakomeling niet teveel het zwijn uithangt wanneer die met de auto op weg gaat. De MyKey geeft je de mogelijkheid om maximumsnelheid en maximaal radiovolume vooraf in te stellen op een voor jou aanvaardbaar niveau. Of het in de praktijk veel gebruikt wordt, kunnen wij ons alleen afvragen.

evenveel als vroeger

Onder de kap van onze Focus Clipper zit een 1.5 EcoBoost met 150 pk. Dat maakt het voor ons handig, want zelf rijden we onder andere met een 1.6 EcoBoost van de vorige generatie Clipper. In de praktijk blijkt de nieuwe evenveel te verbruiken als de oude, wat ons een beetje teleurstelde. In het voordeel van de nieuwe speelt echter dat hij voorzien is van een achttrapsautomaat die je het rijden vergemakelijkt. De automaat doet niet moeilijk en loopt soepel door zijn verzetten, al hebben we in Sportstand een beetje het gevoel dat hij wat achterblijft. Geen probleem op een lichtere motorisatie, lijkt het ons, maar op de 150 pk-versie wil je wel het gevoel hebben dat het vooruit gaat.

De strakke, scherp sturende Ford Focus van weleer is er tussenuit. De ophanging werd wat comfortabeler om de rustiger rijdende klanten wat te plezieren maar daardoor verloor hij ook wat van de scherpte die we van Ford gewoon zijn. Je rijdt hem wel nog altijd strakker dan een Fransoos of een Golf maar het komt er toch wat minder uit naar boven.

Vanwege de veelheid aan versies heb je de Focus Clipper ook in een breed prijzenpakket. Zo heb je hem in basis al vanaf 20.085 euro voor de 1.0 EcoBoost met 85 pk. De 1.5 EcoBoost 150 pk Titanium-versie die wij reden heb je echter pas vanaf 29.535 euro, evenveel als de ST-Line met dezelfde motor. Voor de manuele versie betaal je 1.700 euro minder.

conclusie

Ford heeft met de nieuwe Focus Clipper een sprong voorwaarts gemaakt. Zowel op designvlak als technologisch werd een hele inhaalbeweging ingezet. In ruil daarvoor gaven ze bij Ford wat van het strakke weggedrag weg. De vraag is dan ook of de Focus zich genoeg kan onderscheiden van de concurrentie, Ook al heb je keuze uit tien uitrustingsniveau's, de ene wat specialer dan de andere.

Specificaties

Motor

1.5 EcoBoost, turbo benzine vier-in-lijn

Vermogen

150pk

Koppel

240 Nm

Overbrenging

automaat, 8 versnellingen

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 345 kg

Topsnelheid

206 km/u

Prijs basismodel

€ 29 535.00

0 tot 100 km/u

9.10 sec

Gemiddeld testverbruik

7.30 L/100km

Min. kofferinhoud

608 L

Max. kofferinhoud

1 653 L

CO2-uitstoot

134 g/km

BIV

€ 439.00

Rijtaks

€ 212.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
bramcl 15:43
afbeelding van bramcl

"Zo is de adaptieve cruise controle tegenwoordig gekoppeld aan de verkeersbordherkenning". Dit kan uitgeschakeld worden in de instellingen.

Uw reactie

acce-2019

Recente reacties

acce-2019

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws