Rijtest: Audi S6 Avant TDI (2019)

audi-s6-tdi-avant-review-autofans

Groot waren onze ogen toen Audi de drie letters 'TDI' toevoegde aan de sportievere A6, de S6. Zuchten deden we toen bleek dat ze het om uitstoottechnische redenen deden. Wat is de toegevoegde waarde van de diesel dan?

De nieuwe Audi A6 Avant was nog niet volledig opgedroogd of daar was de S6-versie al. Wie natte dromen wil, moet uitwijken naar de RS 6, want de S6 is zoals altijd de burgerlijke versie van zijn RS-broer. In onze contreien krijgt de S6 net als de S7 Sportback, de S4 en S5 een diesel onder de kap. "Bij ons", want in andere continenten wordt de 6 wel gewoon nog met een benzinemotor aangeboden. Het moet zijn dat er bij ons meer dieselliefhebbers en kilometervreters zijn. Al ligt de keuze voor de diesel eigenlijk ergens anders: de lagere CO2-uitstoot gaf de doorslag, in een continent dat aan elkaar hangt van regels rond CO2-uitstoot.

audi-s6-tdi-avant-review-autofans

discrete sportiviteit

Uiterlijk is de S6 Avant TDI dus redelijk braaf gebleven, zoals eerder gesteld. Eigenlijk zijn het vooral de badges op de poep en de grille die je laten zien dat het om een straffere versie van de A6 Avant gaat. Nog wat tips om hem te onderscheiden: de 20- of 21-duimsvelgen die er standaard bij zitten, de geborstelde spiegelkappen en een hertekende voorbumper. Het maakt de S6 ietsje struiser, maar parkeer je hem binnenkort naast een RS 6, dan is de S6 tegenover die RS eerder discreet.

audi-s6-tdi-avant-review-autofans

Ook binnenin krijgt de S6 Avant TDI wat zaken standaard mee die je op een gewone A6 moet aanvinken op de optielijst. Sportzetels met S-logo's, dorpels met S-logo's en een grafische interface op de Virtual Cockpit die ook wat virtuele S-logo's draagt. Verder heb je ook recht op de twee grote touchscreens in de middentunnel. Eentje voor de bediening van de klimaatcontrole, een andere voor het infotainmentsysteem, met standaard Apple CarPlay en Android Auto. Optioneel biedt Audi je nog een head-updisplay aan.

audi-s6-tdi-avant-review-autofans

dieseltijd

Audi heeft de aandrijving van de S6 goed verzorgd. De 3.0 V6 diesel produceert dan wel hetzelfde vermogen als de benzine-S6 van twintig jaar geleden, met 349 pk voel je je in het verkeer geen oudje, integendeel. Het zijn dan ook niet de pk's die het 'm doen bij deze S6 Avant TDI, wel de Newtonmeters. Het is de 620 Nm die je Audi-slee in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u stuurt.

audi-s6-tdi-avant-review-autofans

Dat je met een twee ton zware stationwagon niet zo gezwind de bocht doorgaat als met een kleine S3 zal je wel begrijpen. Toch zorgen de vierwielaandrijving en de vierwielsturing er samen voor dat je je wel kan amuseren op een bochtige weg. Alleen verlangt de dieselmotor toch wel naar de rustigere snelwegen. Ook al hebben de Duitsers hem in een S6 geduwd, de motor draait het liefst op een lager toerental. De diesel doet het verder ook niet alleen, maar maakt gebruik van een mild hybrid-systeem op 48 volt dat de motor elektronisch ondersteunt. Dat maakt dat je hem zonder veel moeite onder de 8 l/100 km kan duwen. Maar dat is misschien niet iets waarover je wil uitpakken bij je vrienden die wel nog een S6 TFSI hebben staan. Ook de versnellingsbak krijgt een ecologische afstelling, al vergeet die automaat wel eens dat hij in een Avant met sportieve aspiraties ligt; heel af en toe kunnen we hem betrappen op een ietwat trage reactie.

audi-s6-tdi-avant-review-autofans

In de catalogus vind je de Audi S6 Avant TDI voor 81.080 euro. De veiligheidssystemen op de optielijst worden mooi gebundeld in packs, maar het is vooral de prijs van het head-updisplay die ons de wenkbrauwen wat doet fronsen. Handig, dat issie. Maar onmisbaar heeft ook zijn prijs, en daarom vraagt Audi 1.680 euro voor de projectie. De keramische remmen van 10.000 euro (niet op de foto) zijn dan weer wat overkill op deze verder discrete S6. Tik je de voor jou interessante opties aan, dan is de kans groot dat je tegen de 100.000 euro aanschurkt. Laat dat nog altijd veel geld zijn voor een auto, zelfs voor een Audi. Al moet gezegd, van de vorige generatie reden we een A6 Avant TDI die vlotjes over de prijs van deze S6 Avant TDI ging.

conclusie

De Audi S6 Avant TDI positioneert zich meer als luxueuze sportieveling dan als sportbreak pur sang. Daarbovenop komt dat je dankzij de diesel je zware voet niet nog eens loodzwaar op je brandstofrekening afgetekend staat. Wie graag wat meer sneer heeft, kan beter elders gaan kijken, al heeft de comfortabele S6 Avant TDI wel een dyamisch kantje. Maar misschien is dat kantje iets te fijn om hem met verve te onderscheiden van een gewone A6 50 TDI.

audi-s6-tdi-avant-review-autofans

Specificaties

Motor

3.0 V6 TDI, turbodiesel

Vermogen

349pk

Koppel

620 Nm

Overbrenging

automaat dubbele koppeling, 8 versnellingen

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 865 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 81 080.00

0 tot 100 km/u

5.70 sec

Gemiddeld testverbruik

8.00 L/100km

Min. kofferinhoud

565 L

Max. kofferinhoud

1 680 L

CO2-uitstoot

147 g/km

BIV

€ 679.00

Rijtaks

€ 776.00

Auteur: Sven
Reacties: 3 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Mathieu Vantieghem 18:35
afbeelding van Mathieu Vantieghem

Hoe vergelijken jullie deze met concurrenten: M550d, Alpina D5 ?

Luk Willems 18:02
afbeelding van Luk Willems

Mijn karretje van € 22.000,- (C3 Aircross) heeft standaard een head-up display in kleur en is in alle richtingen regelbaar. 't Is maar dat je het weet.

andre123 08:35
afbeelding van andre123

100000 euro met een paar optie's?
pff ne firmawagen mag iets koste he luk,de staat betaald toch een pak.
dat het gepeupel maar met een citroenneke rijd,
en die 776 euro rijtaks?
die betaald de firma toch!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws