Rijtest: Volkswagen Passat GTE (2020)

Rijtest: Volkswagen Passat GTE (2020)

Volkswagen geeft de Passat GTE een facelift, een hele poos nadat de Passat zelf de facelift kreeg. De GTE is een beetje een apart verhaal, want hoewel zowat de snelste versie in het gamma, vond Volkswagen het toch nodig om hem een tijdje aan de kant te houden.

Zo was er de emissienorm waar het aanbod aan moest voldoen. Hoewel je zou denken dat de GTE net die versie zou zijn die de CO2-uitstoot van het Passat-aanbod naar beneden zou halen, was het toch deze versie die het langst uit het gamma werd gehouden. Intussen is hij dus terug, met hetzelfde vermogen, maar wel met een grotere accu.

facelift make-up

Uiterlijk neemt de Passat GTE - nog steeds enkel beschikbaar als Variant - de kenmerken over van de gewone Passat. Standaard krijgt hij led-koplampen en dito achterlichten. Die achterlichten zijn wat aangepast, zodat ze nu wat donkerder ogen. Hij krijgt ook een aangepaste bumper en het PASSAT-label wordt breed over zijn achterkant uitgesmeerd.

Rijtest: Volkswagen Passat GTE (2020)

Volkswagen besteedde bij de facelift aan de binnenzijde vooral aandacht aan het dashboard, waar nieuwe inleg tot de opties behoort. Het dashboard draagt trouwens bij tot de kwaliteitsindruk die je in deze middenklasser krijgt, met heel wat digitale schermen en de mogelijkheid om ook je tellerpartij digitaal weer te geven. Alles zit stevig in elkaar geschroefd, zonder zwaar aan te voelen. Daarmee doet hij het beter dan pakweg een Ford Mondeo Hybrid, die in dezelfde klasse uitkomt. Volkswagen maakt van de facelift gebruik om een nieuw infotainmentsysteem in te planten in het hart van het interieur. Het scherm is 8 duim groot en het systeem maakt het kinderspel om de verschillende zaken te bedienen, zelfs als je aan het rijden bent.

Rijtest: Volkswagen Passat GTE (2020)

Achterin is het nog altijd aangenaam toeven en ook de kofferruimte van deze facelift is nog steeds van de grootste in zijn klasse. Dat kan je normaal vinden, maar de 13 kWh grote accu neemt niet meer plaats in dan zijn voorganger.

voorspelbaar neutraal

De accu van de Passat GTE zorgt er echter niet voor dat de wagen zijn voorspelbare en neutrale rijgedrag kwijtspeelt. We ervoeren weinig rolneiging en een precies stuurgevoel. Het maakt de Passat GTE niet tot een R, maar het zorgt er wel voor dat hij ook hier de concurrentie van de veel meer Amerikaans rijdende Ford Mondeo Hybrid ver van zich kan afduwen.

Rijtest: Volkswagen Passat GTE (2020)

In elektrische modus rijdt de Passat GTE uiteraard erg stil, al komen de rolgeluiden wel wat feller door bij hogere snelheden. Toch blijft hij ook met een werkende benzinemotor de stilste Passat in het aanbod. Die benzinemotor is nog altijd de 1.4 TSI, tegenwoordig met een goeie 156 pk. Samen met de elektromotor kloppen de Duitsers het vermogen op tot 218 pk.

extra radius

Meer vermogen dus voor de elektrische aandrijving, die in theorie 55 kilometer ver moet kunnen rijden volgens de WLTP-cyclus. Wij haalden tijdens onze rijtest een radius van zowat 40 kilometer, net genoeg voor de woon-werkafstand. Langere afstanden zijn doenbaar met de Passat GTE, want je kan tijdens het rijden de batterij opnieuw laten opladen via een aparte instelling. Dat zorgt er wel voor dat je verbruik stijgt, zodat we uiteindelijk na een hele testweek uitkwamen op 6,5 l/100 km. Dat is niet beter of slechter dan met de pre-facelift-GTE. Snel bijladen is dan de enige goeie uitkomst.

Rijtest: Volkswagen Passat GTE (2020)

Naast een groene en een gewone rijmodus hebben de ingenieurs nog altijd de 'GTE'-modus ingebouwd. Daarmee heb je wat - elektronisch in de luidsprekers gereproduceerde - motorbrom en gaat je DSG-versnellingsbak sneller reageren op je voet op het gaspedaal. Daarvoor koop je geen Passat GTE, maar het is af en toe wel leuk. Tot je beseft dat alleen jij het gebrom hoort en de mensen rond je auto helemaal niets extra horen.

chequeboek

De tijd heeft ook vat op de prijzen van een Volkswagen Passat GTE. Die kost tegenwoordig 48.700 euro zonder opties. Dat is een smak geld voor een Volkswagen, al kijken ze bij VW tegenwoordig vooral omhoog met hun plug-inhybride modellen. Een BMW 330e kost een handvol centen meer, al heb je dan nog niet de breakversie vast. Een Mondeo Hybrid, met een fiks minder voordelige CO2-uitstoot van 130 g/km, kost "maar" 39.035 euro.

Rijtest: Volkswagen Passat GTE (2020)

VAA en aftrekbaarheid van je Passat GTE bereken je hier via onze handige tool.

conclusie

Zijn prijs is nog altijd even slikken maar voor dat geld krijg je een goed uitgeruste middenklasser die er nog altijd erg goed uitziet. Het design van Volkswagen mag lange tijd voorspelbaar saai geweest zijn, deze Passat lijkt zijn jaren goed te kunnen verbergen. Fiscaal is de Passat GTE de interessante keuze, en als je hem flink elke avond bijlaadt kan je ook aan de pomp wat geld uitsparen. De grotere accu maakt hem wat meer concurrentieel, al hebben zijn tegenstanders nog altijd meer elektrisch rijbereik.

Specificaties

Motor

1.4 TSI tubro benzine + elektromotor

Vermogen

218pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

DSG-6, automaat dubbele koppeling

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 760 kg

Topsnelheid

222 km/u

Prijs basismodel

€ 48 700.00

0 tot 100 km/u

7.60 sec

Min. kofferinhoud

483 L

Max. kofferinhoud

1 613 L

CO2-uitstoot

37 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 0.00

Auteur: Sven
Reacties: 8 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Omerta 13:17
afbeelding van Omerta

Interessant verslag van een mooie wagen maar vanwaar dat relatief hoge verbruik? Ik heb een RAV4 hybride en zit rond 6,3L/100km na circa 45k kilometers op de teller. Qua aerodynamica is de RAV4 minder gunstig dan de Passat dus kan het verschil in het type atmosferische motor zitten: turboloze 2,5 liter versus de 1,4TSI tubro (sic)?

Jos D. 18:36
afbeelding van Jos D.

Die 1.4 turbo moet véél harder werken dan die 2.5 turboloze.
Zoals de Amerikanen zeggen : "there is no substitute for cubic inches".

Sven 23:10
afbeelding van Sven

We hebben er een heel stuk snelweg mee gereden, in tijden dat je nog naar Frankrijk mocht. Niet bijna een onderweg en wat spelen met de bijlaadmodus resulteerde in dat verbruik.

Peter 07:55
afbeelding van Peter

Plug-ins hebben enkel zin als je kan opladen thuis/op werk. Voor dit budget rij ik met mercedes glc 200d, diesel omdat ik niet kan laden. 4wd, grotere koffer, meer comfort, betere automaat en verbruik van 6,8 liter. Keuze is rap gemaakt...

Evrard 20:10
afbeelding van Evrard

De actieradius van de GTE valt wel tegen. Met zeer voorzichtige rijstijl, zo
min mogelijk accelereren en remmen, kom je in de buurt van 37 a 38 km. Dat is een rijstijl die niemand hanteert.

Adriaan 10:15
afbeelding van Adriaan

Met normale rijstijl, wat is dat het te verwachte bereik?

David DD 13:07
afbeelding van David DD

Adriaan wat is normaal ;-)

Ik heb sinds eind februari de Skoda Superb iV en uit ervaring reken ik een goede 30km... Maar aan 90 schakel je best over op Hybride rijden, zal veel zuiniger zijn aan het einde van de rit, tenzij je weet dat je maar een 30 km moet rijden voor je weer moet opladen.

Door de Corona crisis doe ik veel minder 'lange' afstanden en zit ik aan een gemiddeld verbruik van 3,5 l en daarvoor rij ik niet langzaam, wel veel korte eindjes...

Adriaan 17:04
afbeelding van Adriaan

Onder normaal reken ik dat je niet constant ruzie zit te maken met vrachtwagens omdat je ze hindert :p you get the picture
Ik rij geregeld vrij lange afstanden van 200km en meer, kweet niet of een plugin dan voor mij zo geschikt is.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws