Rijtest: Seat Ibiza ST Ecomotive

seat_ibiza_st_ecomotive_01

Na enkele dagen vol pk- en Newtonmetergeweld was het misschien wenselijk om met beide voeten terug op de grond te komen. Van romige achtcilinders naar een geblazen driecilinder met de co2-uitstoot van een micro-organisme. De nieuwe Seat Ibiza Ecomotive pocht in zijn brochure met een gemiddeld verbruik van 3,7 liter per 100 km, maar Seat zou daar toch nog een sportieve touch hebben weten aan geven. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Slechts één mogelijkheid, uitzoeken of de Ecomotive zich in de echte wereld weet te meten met niet-Eco bolides.

Beginnen doen we met het uiterlijk van Seat’s nieuwste. De Ibiza heeft altijd al een wat negatief, zeg maar ‘petjes’-imago gehad, maar lijkt dat nu van zich afgeschud te hebben. Landgenoot en voormalig Lamborghini-ontwerper Luc Donckerwolke werd belast met de opdracht (of uitdaging zoals dat dan obligatoir heet) om een nieuwe designtaal te ontwikkelen voor Seat. Geen evidente opdracht daar Seat altijd al geworsteld heeft met een eigen merkidentiteit. Deze Ibiza distantieert zich daar voorlopig voldoende van om nieuw maar toch min of meer herkenbaar te zijn. De fel geprofileerde koetswerklijnen in de flank staan de ST zelfs beter dan de vier- en driedeurs. 

seat_ibiza_st_ecomotive_02

De Ecomotive heeft recht op een dichtgewerkte grille, Dunlop eco-schoeisel, start/stop-technologie, afwijkende achterspoiler, langere verzetsratio’s, schakelindicator, tractiecontrole(!), roetfilter en energierecuperatiesysteem. Alles samen zorgt het voor een CO2 uitstoot van 89 g/km. Dat de auto dus in aanmerking komt voor de overheidspremie van 15% is dan ook evident.

Dat de Ibiza ST er in Ecomotive-trim is gekomen mag nochtans een verrassing wezen. Reden is de Skoda Fabia Combi Greenline die niet alleen een rechtstreekse (interne) concurrent is van de Ibiza, maar ook nog eens motor en versnellingsbak deelt met deze Ibiza. Heeft de ST dan een unique selling proposition? De Seat zal waarschijnlijk een jonger publiek aanspreken dan de Skoda en beschikt nu ook over het chassis van de nieuwe Polo, maar verder valt er weinig te merken van al die ‘auto emoción’ en de ‘sportieve punch’ die veelvuldig in de brochure terugkomen. De Ibiza stuurt niet of nauwelijks anders dan de Polo en ook het interieur laat - met uitzondering van het fijne en kleine sportstuur - geen blijvende indruk na. De tellerpartij lijkt rechtstreeks uit een Alfa te zijn geplukt (tot de typografie aan toe) en de middenconsole is een oase van grijs met monochroom rood. Weinig emoción aan boord dus.

seat_ibiza_st_ecomotive_03

Wat echter het meest stoort is de nukkige vijfbak die elke verzetswissel met tegenzin lijkt te ondergaan. Temeer een probleem omdat je stevig aan de slag moet wil je vaart in de Ecomotive houden. Vreemd trouwens dat de Ecomotive een van de weinige versies is waarop de 7-traps DSG niét beschikbaar is. Het zou de bestuurder een pak schakelzorgen besparen. Het kleine driecilindertje - met laagtechnologische turbo - moet door zijn gebrek aan punch (té) veel toeren maken om vlot te zijn. Het probleem van deze rumoerige kleine zit ‘em in de turbo die onder de 2000 toeren hersendood is. Zozeer zelfs dat een haakse bocht in zijn twee resulteert in een quasi stilstand. Er minimum 2000 toeren op nahouden is de boodschap.

seat_ibiza_st_ecomotive_04

Het meest in zijn sas is het motortje echter bij 3000 toeren en meer, echter strookt dat niet met het groene gedachtengoed van de Ecomotive. Bijgevolg kom je dan ook moeilijk in de buurt van het opgegeven gemiddelde van 3,7 liter per 100 km. Met de beste wil van de wereld en een pak autostrade met cruise control op, kwamen we net onder 5 liter uit. Ver boven het officiële gemiddelde en tegenwoordig ook niet bijster spectaculair. De psychologische grens van 1000 km op een tank is (mede door de tank van 45 liter) praktisch onhaalbaar. 

seat_ibiza_st_ecomotive_05

Jammer want Seat had met de Ecomotive een potentiële topper in huis. Pochen met een lage CO2 uitstoot en (zogenaamd) laag verbruiksgemiddelde is één zaak, ervoor zorgen dat deze in de realiteit ook gehaald kunnen worden een andere. Wie zijn centen bij de Seat-dealer achterlaat denkt dus best nog twee keer na vooraleer zijn krabbel te zetten voor de - op papier - aanlokkelijke Ecomotive. De prijs voor de Ibiza ST Ecomotive is minimum 15.690 euro. Ga je voor de iets luxueuzere Style-uitvoering dan dikt de prijs al aan richting 18.000 euro en dat is aardig veel voor een relatief klein wagentje. Gelukkig is er daar nog die overheidspremie, want daar moet deze Seat Ibiza ST Ecomotive het eigenlijk écht van hebben. 

Tekst & foto's: Pieter Ameye

Met dank aan: Seat België

seat_ibiza_st_ecomotive_06

Specificaties

Motor

1.2 driecilinder turbo

Vermogen

75pk

Koppel

180 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 110 kg

Topsnelheid

173 km/u

Prijs testwagen

€ 15 690.00

Prijs basismodel

€ 15 690.00

0 tot 100 km/u

14.60 sec

Gemiddeld testverbruik

5.20 L/100km

Min. kofferinhoud

430 L

Max. kofferinhoud

1 164 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (38)

Plaats een reactie
vdsmichiel 13:35
afbeelding van vdsmichiel

Inderdaad, de zinsnede 'Pochen met een lage CO2 uitstoot en (zogenaamd) laag verbruiksgemiddelde' zegt het helemaal. Stuk voor stuk lijken die ecoversies het warm water uitgevonden te hebben, maar zo zuinig en zo rijplezierig zijn ze helemaal niet, in tegendeel! Het bewijs: onze ondertussen acht jaar oude Clio met 1.5 dCi van 80 pk die vlot rijdt (ook bij 1.500 o/m), een normaal gespreide versnellingsbak heeft en rondkomt met 4,5 l/100 km (gemeten met tankmethode, niet op BC) zonder daarvoor echt moeite te doen! De psychologische kaap van 1000 km op één tank (50 l) wordt probleemloos gerond. Enkel een roetfilter ontbreekt om deze Clio 'eco' te mogen noemen.
Voor de volledigheid: de zuinige BMW's rijden wel goed!

Kenny 18:18
afbeelding van Kenny

Ik ben de BlueMotion - Greenline - Ecomotive-mania stilaan beu. Iedereen kan zo'n badge op een auto plakken, een paar aanpassingen doen en claimen dat hij zuinig en milieuvriendelijk is. Als je met zulke wagens daadwerkelijk op de 2000 rpm schakelt enz zul je wel aan de fabrieksopgave komen, maar dan ga je echt niet vooruit.

Een gemiste kans voor Seat, want volgens mij kan je van een zuinige wagen toch ook een plezierige wagen maken.

Harrie Pook 11:50
afbeelding van Harrie Pook

Ik rijdt 30.000km per jaar en heb een diesel nodig. Sinds kort rijdt ik in een ST Ecomotive.
De test hierboven klopt wat betreft het verbruik van de auto. Die zit ook na 1000 km bij mij op 1 liter op 20 km , met een rijstijl, waarbij ik met het verkeer mee rijdt en mij houd aan de maximum snelheden van West Nederland. Dat betekent 50/50 snelwegen met max. 100/120 km.
Het schijnt dat de auto zuiniger wordt na deze is ingereden, maar beter dan 1 op 24 zal het niet worden.

Ik ervaar de auto als stil Het klopt dat de auto buiten iets rauw klinkt, maar binnenin is daar geen sprake van. Ook bij140 km op de snelweg ( wilde ik wel eens even uitproberen ) kan ik een normaal gesprek voeren ( handsfree telefoon).
Ik schakel op bij 3000 toeren. De toerenval is precies 1000 , dus blijf ik altijd op of boven de 2000 toeren. Inderdaad gebeurd er onder de 2000 toeren niets, wat met acceleratie te maken heeft.
Haakse bochten zijn prima in de 2e versnelling te doen. Daarentegen is een rotonde in de 3e niet te doen ( motor valt dan terug naar ongeveer 1400 toeren )

Positief aan de auto vind ik het strakke rijden. Het lederen stuur voelt lekker aan en de auto stuurt ook met veel gevoel en lekker direct. Ook de goede stoelen ( zowel voor mijn 185 cm , als voor mijn vrouw van 162 cm ) en de prijs in Nederland ( 18.000 euro incl. een heleboel leuks waaronder vooral de middenarmsteun en cruise control ) bevallen zeer goed. Een Renault Clio EstateDiesel kost in Nederland 4000, - euro meer en dat vindt ik veel geld. Daarnaast betaal ik in Nederland voor de Seat geen wegenbelasting en voor de Clio wel, wat nog eens 900 euro op jaarbasis bespaart.

Negatief aan de auto vindt ik de ruimte op de achterbank. Dat wist ik al toen ik de auto kocht. Ik kan niet plezierig "achter" mij zelf zitten. Kleinere personen gaat wel goed.

Ik voel niet dat ik rijtechnisch en op het uiterlijk heb ingeleverd, om dit financiele gewin te mogen hebben.
N.B.mijn vorige auto was een Mitsubishi Galant 2.0 benzine !

Pieter Aertgeerts 12:38
afbeelding van Pieter Aertgeerts

@Yoran, das zeer vreemd, want normaal rijd je nooit zo zuinig als met cruisecontrol. Bij ecologisch rijden gaat het deels om continuïteit, zeker wat snelheid betreft. Ik zou de test zelf nogmaals moeten doen, maar ervaring leert me dat CC zuiniger is.

@Harrie Pook, bedankt voor je constructieve reactie. Zeer interessant voor andere geïnteresseerde kopers.

Sven 21:20
afbeelding van Sven

huh @pieter. Je cruise control houdt je op dezelfde snelheid, niet op hetzelfde toerental. Bij een digitale teller zie je bij sommige merken de snelheid constant verspringen als je cruise control opstaat. De computer laat de motor constant wat extra geven en wat inhouden om de ingestelde snelheid te behouden. In dat opzicht lijkt het niet zo vreemd dat een geoefend rijder het verbruik met cruise control verslaat, als hij erin slaagt constant hetzelfde toerental aan te houden of sereen op te trekken (als je 'resume' op de cruise control induwt, gaat de naald van de toerenteller vrij snel de hoogte in tot je opschakelt)

Ron 09:53
afbeelding van Ron

Ik ben van plan om deze auto aan te schaffen maar de reacties brengen mij aan het twijfelen. Ik ben geen racer of agressieve rijder en rijd gewoon rustig met het verkeer mee en houd me aan de max snelheid. Met vakantie ga ik regelmatig met volbeladen auto naar zuid frankrijk en rijdt dan 140km op teller met cruise control. Is dat haalbaar berg op met deze auto? Zit je dan in zijn 5 rond die 3000 toeren waarbij het motortje goed presteert zoals ik hier boven lees.Ik vind het namelijk niets om steeds terug te moeten schakelen berg op.

bert57 22:04
afbeelding van bert57

de seat ecomotiv 1.2 tdi is een fijne auto om in te rijden maar het gebruik laat inderdaad te wensen over.
ik rijd op lange afstanden 1 op 22 en kort 1 op 19.4 .de auto heeft nu 5000 km op de teller.
ik vind het valse reclame van seat vw skoda om de mensen zo te lokken met hun reclames.
ik bedoel er wordt gezegd 1op 29 of zelfs 3 liter op 100 km .
maar dat haal jr noit hoe zuinig je ook rijdt .
mijn vraag is moet je dat als consument maar steeds pikken dat je belazerd wordt door de autofabrikanten?

Harrie Pook 23:17
afbeelding van Harrie Pook

Het lijkt erop dat je na een bepaalde inrijd periode van de motor op 1 op 24 km moet kunnen uitkomen met de Ecomotive. Zie voor de nodige gebruikers info ook www.seat-online.nl .
Hier staat ook een verhaal van iemand die op vakantie de berg oprijdt met de cc op 110 km/u in de 5. Bovenaan staat de teller op 100 km/u. Dat vindt ik niet zo gek. Het koppel van een Ecomotive is dan ook vrij hoog bij een relatief laag toerental.Dat gaat je met een benzine uitvoering niet lukken.
Met 140 km/uur naar boven in de 5 en dan ook nog vol bepakt? Dat ga je met geen enkele compacte auto voor elkaar krijgen.
Google ook eens op de woorden : 'Seat Ibiza Ecomotive Almare' en je zult een heel wat positievere recensie lezen dan de hier bovenstaande.

Robert uut Holland 12:59
afbeelding van Robert uut Holland

Ik rijd nu zes weken deze Seat Ibiza ST Ecomotive, ben nu 3600 km verder.
De auto rijd super! Erg fijn om mee te rijden.

't Motortje hoor je bij een beetje optrekken lekker roffelen op de achtergrond, lichtjes hoor je vanaf de 1700rpm de turbo inkomen. Door 't hoge koppel rij je met een rustig toerental zo naar de 90 km/u (binnenwegen), met wat meer toeren rijd je vlot met 130/140 de snelweg op.
Bij ca. 75km/u merk je idd een beetje het "bonken", heeft ongetwijfeld met de 3 cylinder te maken. t Stoort niet, anders gewoon iets sneller gaan rijden.

Je merkt dat de auto nu wat ingereden is, de auto komt losser.
Ik rijd veel 80 en 100 km wegen, 1 a 2x per week een stukje snelweg (dan rijd ik al snel 140).
Ik ben een redelijk vlotte rijder, toch maak ik er een sport van zuinig te rijden. (auto laten uitrollen, zo min mogelijk de rem gebruiken, enz.)
Verbruik tot nu toe ca. 1:20, 1:22, waarschijnlijk ga ik deze tankbeurt 1:23 halen. Die 1:24 gaat ie wel halen. (inrijden en je moet ff wennen, t rijd iets anders - erg leuk om met dit kleine turbomotortje te rijden!)
Achter een vrachtwagen op een 80 km weg haal je 1:30, gaat de weg omhoog, sterke tegenwind, dan zie je dit op de verbruiksindicator, t verbruik neemt toe.
Ruim140 op de snelweg ca 6 liter diesel per 100 km / ca 1:16,6
Bij 140 draait de motor overigens tevens heerlijk rustig.

Fijne stoelen, voldoende instelmogelijkheden, voldoende ruimte, stuurt lekker, mooie auto, van alle luxe / toeters en bellen voorzien.
De radio heeft een hele lekkere sound! (absluute meevaller, zo'n goede fabrieks af autoradio en goed geselecteerde luidsprekers (6x) had ik niet verwacht!!)
Flinke kofferbak, mijn bastrombone en nog veel meer instrumenten passen er met gemak in.
Dat van de stijle achterbank wist ik (wordt door ons vrijwel niet gebruikt).
Het enige wat ik op deze auto mis is een indicatielampje die aangeeft dat de motor op temperatuur is.
Kleur: magic black. Erg fraai!

Ik ga in deze auto met veel plezier vele kilometers rijden!!

dick 15:54
afbeelding van dick

1 op 19 verder niet na 4000 km en de kachel ruikt naar warme koelvloeistof !!
antwoord in garage ;;;; gaat wel over , intussen vieze stank ,ga snel weer terug
geen koelvloeistof verlies dus daar ligt het niet aan

Hallo 11:23
afbeelding van Hallo

Hallo,

De Seat Ibiza rijd idd niet zuiniger de eerste 3 tot 4000 km.

Dit heeft te maken met de nieuwe motor. Elke motor geeft in het begin meer wrijfing waardoor het verbruik wat hoger ligt.

Mijn advies, kom de eerste 5000km door en test dan nog eens. Ik rij nu krap 1 op 24/25 en ben precies 3000km verder ;) Dit tegenover idd 1 op 19 wanneer hij vers van de stal reed bij de dealer ;)

Hopelijk verlicht dit de scepticie.. :)

Daag

Anonieme gebruiker 09:58
afbeelding van Anonieme gebruiker

Hallo,

Rij een Seat Ibiza ST Ecomotive sinds juli 2010. Km stand 4500.
Het verbruik is 1 op 19 wat mij tegen valt, zie folder.
Als de motor koud is maakt deze, boven de 2000 toeren, veel kabaal lijkt net of er een zak knikkers in de motor zitten.
Start probleem :
Trap koppeling in. Draai de sleutel om.
Wacht tot het lampje van de gloeispiraal uit is. Wil straten en er gebeurd niets.
Laat de sleutel los en na 5 sec. start de motor.
Dit is mij al 3 x overkomen.

Heb de Seat hierover een mailtje gestuurd.
Antwoord : Verbruik van 1 op 20 is normaal, en van het lawaai bij een koude motor is ons niets bekend. Ook van het start probleem niets bekend.

Anonieme gebruiker 10:36
afbeelding van Anonieme gebruiker

Hallo allemaal

Half maart komt mijn seat ibiza st ecomotive style met design pakket en climatronic hopelijk binnen. Heb nu zelf een seat altea 1.6 stylance nou als er een auto niet zuinig is dan is het deze auto wel dus ik zal er zeker wel op vooruit gaan.Kan niet wachten om het verbruik te gaan testen en lekker te gaan genieten in onze nieuwe auto.Na alle verhalen te lezen over het verbruik word je er wel een beetje moedeloos van.Ten eerste moet je zo;n auto echt wel goed inrijden, en zoals fabrieksopgaves (deze worden vaak in testtunnels gedaan) daar ga ik toch niet meer van uit, maar het voordeel zit hem natuurlijk niet alleen in het verbruik.Je betaalt ook geen bpm en je betaalt geen wegenbelasting, ook lekker in deze duren tijden.Geld van de wegenbelasting kan je weer lekker in je tank gooien voor een prijsje van 1.34 euro de liter inplaats van de benzine die nu momenteel 1.65 is.Heb zelf ook een testrit gedaan, maar de auto rijd zeer soepel, en ligt erg stabiel op de weg, was er zeer tevreden over vandaar ook de aanschaf.Wat ik wel jammer vind dat ze de grote spoiler(op het dak)die op de gewone ibiza hebben zitten, ook niet op de st hebben gelaatst, had de auto nog gestroomlijnder gemaakt, maar ja je kan niet alles hebben.
Als ik de seat heb zal ik zeker weer een verhaaltje doen en misschien begin ik dan ook wel te klagen over de auto.Denk het zelf niet.

Pieter Aertgeerts 15:20
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Proficiat beiden. @hierboven, laat ons zeker weten wat de eerste ervaringen zijn.

Coska 17:17
afbeelding van Coska

Ik rijd de auto nu een paar maanden en heb 4000 km gereden. Ik volg gewoon de schakelinducator, maar ben pas één keer aan verbruik van 1 op 19 gekomen. Meestal zit ik rond de 1 op 16 of 17.

Verder heb ik al 3 keer dat het start/stop systeem op stop blijft, moest weer via de sleutel starten. Ik ben hiervoor nog niet naar de garage geweest en vraag hierbij naar ervaringen met dit probleem van andere gebruikers.

Waarom zouden we niet iets kunnen doen tegen de oplichterij wat betreft het verbruik. Persoonlijk was dat de hoofdreden om deze auto aan te schaffen. We zouden een collectief moeten oprichten om actie te ondernemen tegen deze vorm van oplichting.

Raymond 22:11
afbeelding van Raymond

Hallo,
Ik ben ook zeer tevreden over deze auto en heb nu de eerste keer getankt, 1 op 18 na 800km. Eerlijk gezegd ben ik wel een beetje huiverig over het start stop systeem. Ik krijg erbij het gevoel dat ik niet meer de baas ben over mijn auto. De auto bepaalt of er wel of niet gestart mag worden. Niet meer een draadje van het contactslot naar de startmotor maar een computer ertussen die de baas is. Zo gebeurt het wel eens dat de auto later start dan je de sleutel hebt omgedraaid. De start stop winst kwa dieselverbruik lijkt mij zeer klein. Zeker als over 3-4 jaar de zaak versleten of defect is, dan heb je voor 10 euro diesel verdient en 500 euro onderhoud! Ik heb hiervoor een VW polo gehad waar zoveel aan kapot ging. Laten we hopen dat deze seat beter is.

Anonieme gebruiker 17:09
afbeelding van Anonieme gebruiker

Hallo Allemaal,

Ik heb mijn Ibiza nu 3 maanden en heb er ruim 9000km op zitten.
Ik ben een rustige rijder en dat helpt, in het begin reed mijn seat 1:21 maar ondertussen zit ik op 1:24, en naarmate het weer nog wat warmer word zal de 1:25 geen probleem moeten zijn.

mrderosa 14:12
afbeelding van mrderosa

Ik heb de ST eco vanaf september en 8500 km op de teller. Ok hij is niet zo zuinig als de fabriek aangeeft, maar hij rijdt best lekker. Mijn vorige auto was 4 weel drive, met 160 pk en dat verschil merk je. Wat ik ook merk is dat ik eens in de maand tank en niet eens in de week. Heb met de laatste tank 1000 km gereden, heb wel 53 l getankt. Scheelt op een vakantie naar Spanje zo'n 400 euro. Kan je aardig van eten en drinken.

Anonieme gebruiker 23:18
afbeelding van Anonieme gebruiker

@mrderosa
Knap dat je er 53 l in krijgt, volgens de specificaties gaat er maar 45 l in de tank. Of begrijp ik je opmerking verkeerd?
Ik ben van plan een ST eco aan te schaffen en hoor alle verhalen op de verschillende forums met graagte aan. Het valt me op dat de meeste verhalen toch aardig positief zijn. Ik ben alleen bang dat ik even een cultuurschok krijg als ik van mijn Mazda 6 2.0 CiTD met 143 pk/360 Nm overstap in een Ibiza met 75 pk/180 Nm. Ik denk er dan ook aan om 'm na aankoop te laten chippen. Zag een aanbieding bij Ziptuning voor € 500,- en dan komt er 20 pk en 54 Nm bij. Lijkt me goed voor mijn gevoel en voor de elasticiteit (inhalen). Iemand hier al ervaring mee?

revius 09:56
afbeelding van revius

Heb deze wagen nu een half jaar ik vind het tien keer niets hij kraakt motor geluid is ook heel rouw verbruik valt tegen en niet te vergeten niet voorruit te branden. Wat me heel erg opvalt als ik de specificaties van andere er bij haal dan is het heel vreemd dat ze bij vw,skoda,seat 75 pk er uit halen met een een turbo als je kijkt naar de pegeot, citroen c1 en de aygo deze hebben ook 75 pk zonder turbo. Als je turbo defect is mis je +_ 20 pk, ik weet niet wat er zal gebeuren maar ik denk dat hij dan net de 45 km per uur gaat redden. Nu ik hem heb zie ik wel hoelang ik het vol houd er in te rijden. wat ook raar is voor een wegenbelasting vrije auto zakt hij snel in zijn waarde. een ding is zeker geen seat meer!!!!.

Anonieme gebruiker 17:52
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik heb een Skoda Fabia Combi 1.2 TDI, geen Greenline maar gewoon model met veel opties. geen start-stop, geen eco-banden en geen verlaagd onderstel. En toch haal ik gemiddeld 4,7l/100km of 1 op 21,5 terwijl ik nog maar aan het inrijden ben. Is trouwens een zalige motor op lange afstanden. Stil en zuinig.

HAR 18:47
afbeelding van HAR

Als ik alle verhalen hoor hou ik mijn hart vast. Rij nu in een Ford Mondeo st 2 liter TDCI maar realiseer me ter dege dat de Seat natuurlijk geen Mondeo is en de knop dus wel om moet. Indedaad zal de seat niet 1:29 rijden maar 1:24/25 zou op den duur wel aardig zijn. Het is immers zo dat mijn mondeo in het begin 1:14,5/15 reed en nu vaak 1:17 maar er nu wel 270.000 km op de teller staan. Hoop dan ook wel, dat de seat na ongeveer 10.000 km de 1:25 gaat halen. (Ik denk dan maar sterk aan de besparing van rond de € 2500 P/J wegenbl en diesel) Mijn gekochte Seat Ibiza ST Ecomotive 1.2 TD zal in week 29/30 gelevert worden. Wordt vervolgt.

vr. gr.

H

Rob Vooijs 22:50
afbeelding van Rob Vooijs

Heb nu drie weken mijn emotion rode Ibiza ST copa plus. Ik moet zeggen dat ik er nog geen dag spijt van heb. Het verbruik na twee keer tanken ligt op de 1:19. Bijna 800 km op een tank en er dan goed 50 euro in gooien: een heerlijk gevoel als je vorige wagen een Seat Alhambra 2.0 Stella was: een 7 zitter met een gemiddels tankbeurt van meer dan 100,- euro en dan net geen 600 km halen.
Het motertje heeft er nu 1500 km opzitten en hij begint wat rustiger te worden.
wat mij echt ongelofelijk mee valt is het acceleratievermogen: in no time rijd je 100 en op de snelweg trek je zo door naar de 140, dus inhalen is geen enkel probleem: dat turbo motortje doet echt goed zijn werk.
Bij koud weer een beetje rauw in het begin maar dat wordt ook al minder. Verder rijdt de auto heerlijk rustig, je moet er gewoon mee leren rijden. je krijgt de ibiza amper van de weg.
In de laatste autoweek (augustus 2011) stond een test van de Ibiza door het Duitse Bild. Na 100000 km de auto afgeracht te hebben hebben ze de auto helamal uit elkaar gehaald en geen mankementen gevonden. De Seat Ibiza is daarmee op nummer 1 uitgekomen in zijn klasse. dat geeft toch een lekker gevoel.
Ook ik mis de temp. meter, verder is de copa plus een zeer complete auto met alles erop en eraan.
Minpunt: mijn auto had wel flink wat kleine gebreken: krasje in voorruit, apparaat los onder voorstoel, ecomotive loge scheef geplakt en de E ontbrak, een witte dop los in de motor, een rammel in het dashbord (los stekkertje bleek) en ik ontdekte twee kleine lakfoutjes. Moeten se sapnjaarden wel op blijven letten. Toch is mijn advies: kopen nu je nu je nog ruim twee jaar geen wegenbeslating betaald en geen BPM.

Joris Jansen 12:26
afbeelding van Joris Jansen

Ik heb nu 10.000KM staan op mijn Seat Ibiza ST 1.2 CR TDI, en mijn verbruik is in het beste 1/15 en meestal 1/13 en dan probeer ik nog zeer zuinig te rijden, schakelen bij de indicatie op het dashboard etc...

ray 67 08:56
afbeelding van ray 67

Wat ik regelmtig lees van gebruikers is dat de auto niet onmidelijk start als de sleutel omgedraait word.
Dat klopt als de motor erg koud is kan het langer duren voor hij start dat is mij netjes uitgelegd door de dealer in hoofddorp bij koude start word er even voorgegloeid
Het verbruik ligt toch echt aan de de rechter voet en aan de maximale snelheid.
De luchtweerstand van overigens elke auto neemt boven de 90 KM per uur heel sterk toe en dus ook het brandstof verbruik.
Ik heb in de herfstvakantie niet harder dan 90 op de snelweg gereden en kwam uit op een gemiddelt gebruik van een op 24 er staat 4000 KM op de teller die er hoofdzakelijk in de stad op gereden zijn
Hou je van een pittige rijstijl ga er dan van uit dat de een op 29 absoluut niet gehaald gaat worden.

greyman1966 21:45
afbeelding van greyman1966

Heb mijn Seat Ibiza ST1.2 TDI nu 2 maanden. Na 4.500 km zit het gemiddeld gebruik op ruim 1 op 20, is al beter dan in het begin, 1 op 17. Rijcomfort is prima, turbootje doet wat-ie moet doen. Ik reed hiervoor een Citroen C5, op LPG, een heel ruim maar ook log en traag slagschip. Deze bewuste stap terug naar compact en zuinig bevalt uitstekend. 1 op 29 gaat het niet worden maar bij een rustige rijstijl zal 1 op 23/24 best kunnen. Dat gekoppeld aan wegenbelasting vrij, prettige rij-eigenschappen en een heel aardig design maakt mij vooralsnog een tevreden Seatrijder.

C stukart 21:29
afbeelding van C stukart

Heb vanaf januari 2011 een seat ibiza ecomotiv 1.2
Kilometer teller staat inmiddels op 25000 km
Auto bevalt prima ben een rustige rijder normaal 110/120 snelweg 55/65 binnen bebouwde kom .
Verbruik is niet wat in de folder staat rij zo 800a900 kilometer met volle tank 45 liter
Auto maakt veel lawaai bij weg rijden Nu dat het kouder word(knikers in moterblok)
Min punt zeer sterk is dat je kracht snel verliest bij doortrekken in derde versnelling (rondtonden)1
Maar voor de prijs 19.800 toch een redelijke auto

willem 19:24
afbeelding van willem

de seat ibiza 1.2 tdi
ik heb nu 15000 km gereden in deze auto,hij is inderdaad niet zo zuinig als seat beweerd
maar had je dan echt verwacht dat hij 1 o 29 zou halen,natuurlijk niet.
ik bedoel ,je bespaard toch al heel veel vergeleken met andere auto s
je kunt er ook stevig mee rijden. ik rij er vaak mee in duitsland constant 160 km per uur
totaal geen probleem ,dan maakt de auto nog heel weinig toeren.
maar als je denkt dat je een snelle auto hebt gekocht ,dan heb je het mis.
we hebben het over een 1.2 liter ,dus dat gezwam over hij is niet zo vlot is allemaal onzin.
koop dan een bmw.
ibiza is prima auto om mee te rijden !!!

G. Mateman 17:59
afbeelding van G. Mateman

Ik heb een Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive. Gekocht met ruim 10.000 km op de teller. Inmiddels heb ik er zelf zo'n 2500 km ermee gereden. De auto rijdt lekker. Echter, een groot minpunt is toch wel het zeer tegenvallend brandstofverbruik. Ik haal (welliswaar in het najaar) gemiddeld niet meer dan 1:20 (gemeten door getankte liters op de gereden km te delen!!) en dan moet ik echt zeer rustig en anticiperend rijden. Voor zo'n verbruik kun je ook wel een 'gewone' diesel kopen en zelfs de wat oudere diesels haalden dit ook. Wat hebben ze nu eiegenlijk bereikt met al die systemen en aanpassingen? De fabrieksopgave van 1:29 lijkt wel boerenbedrog... Is er iemand die weet wat Seat van dit steeds gehoorde commentaar zegt?

G. Mateman 17:59
afbeelding van G. Mateman

Ik heb een Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive. Gekocht met ruim 10.000 km op de teller. Inmiddels heb ik er zelf zo'n 2500 km ermee gereden. De auto rijdt lekker. Echter, een groot minpunt is toch wel het zeer tegenvallend brandstofverbruik. Ik haal (welliswaar in het najaar) gemiddeld niet meer dan 1:20 (gemeten door getankte liters op de gereden km te delen!!) en dan moet ik echt zeer rustig en anticiperend rijden. Voor zo'n verbruik kun je ook wel een 'gewone' diesel kopen en zelfs de wat oudere diesels haalden dit ook. Wat hebben ze nu eiegenlijk bereikt met al die systemen en aanpassingen? De fabrieksopgave van 1:29 lijkt wel boerenbedrog... Is er iemand die weet wat Seat van dit steeds gehoorde commentaar zegt?

Pim 01:35
afbeelding van Pim

Ik heb de auto nu bijna een jaar in bezit en ik vind het een heerlijke auto. De rijeigenschappen van deze auto zijn subliem! Daarnaast vind ik de 1.2TDI een hele vlotte motor, ik schakel niet volgens de schakelindicator. Verder rijdt ik op autosnelwegen rond de 130-140/u en soms zoals afgelopen weekend in Duitsland rond de 150-160km/u en dat gaat prima! Ik ben een sportiever rijder en het verbruik is steeds net 1 op 20. Als ik iets rustiger rijdt haal ik 1 op 22.
Afgelopen zomer met vouwwagen van 750kg en een dakkoffer + 3 kids op de achterbank naar Zuid-Frankrijk. Op de snelweg met gemak 110km/u gereden, bij snelweghelling op de Route Du Soleil vaak wel even terug schakelen naar de 4 en dan met 100km/u met gemak naar boven.
Als je wilt kun je snel en gemakkelijk optrekken met deze auto, alleen dit zorgt wel voor iets meer verbruik...het is maar net wat je wilt. Ik ben een sportiever rijder en vind het prima om 1 op 20 te rijden, van mij hoeft het zeker niet 1 op 23 te zijn.
Al met al zeer tevreden over deze geweldige wagen! Ook nog geen 1 keer naar de garage geweest of een probleem gehad (afkloppen).
Overigens door de reactie's ga je denken dat de auto niet heel snel optrekt enzo, maar neem maar van mij aan als je snel wilt optrekken lukt dat super met deze auto!

Joost 13:33
afbeelding van Joost

Mee eens Pim, als je snel wilt optrekken met deze auto kan dat gemakkelijk! Gewoon iets meer gas geven en niet volgens schakelindicator schakelen.
Wij zijn zeer tevreden over de 1.2TDI motor zuinig en rijdt perfect. Wij hebben de copa plus uitvoering, veel luxe voor weinig geld! Ik zou zeggen kopen deze auto, de auto is nu ook nog BPM en wegenbelastingvrij een na 2014 zullen ze vast nog een regeling hebben voor dit soort auto's!

dennie 20:56
afbeelding van dennie

Ik rij nu een jaar met de seat st 18duizend km
hij haalt met tank rond de 750 tegenover de clio gandtour met dezelfde tank 1200 km bijna doet valt gebruik tegen gezien de clio 4 jaar is en de seat 1 kwa opties goed maar motor ruik je als warm staat hij is vinnig boven de 2000 toeren
mijn theorie mist hij wat pk voor zijn verbruik om laaag te krijgen

henri 08:38
afbeelding van henri

ik heb mijn seat ibiza st met LED verlichting nu 9 maanden en hij bevalt mij prima heb er in middels 21000 kilometers op staan in rij zo ongeveer 1op24-25 en dat vind ik wel goed zo heb er wel een tuning op gezet van ventura tuning en dat merk je goed en verder een geweldige auto met alles er op en er aan

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws