Rijtest: Renault Mégane Grandtour Collection 2012 dCi 130

Renault Mégane Grandtour Collection 2012

Dit jaar stelde Renault in Genève onder meer de nieuwe reeks voor van één van hun meest succesvolle modellen. Met het nieuwe model kwam ook een "nieuwe" naam. De Renault Mégane Grandtour Collection 2012 is een mondvol om uit te spreken maar daarom rijden we hem niet minder graag.

Een succesverhaal hoeft weinig verbetering moeten ze bij Renault gedacht hebben. Iets wat we bij deze Grandtour wel merken. Deze facelift heeft als grootste verschil de toevoeging van twee LED-strips net onder de koplampen. De gehele lijn is volgens Renault hertekend maar meer dan de iets modernere voorbumper is er niet op te merken. Het model kan dus mee met zijn tijd zonder ingrijpende aanpassingen.

Renault Mégane Grandtour Collection 2012

Als we even gaan kijken bij de specificaties en motorisaties op Renaults website is het duidelijk dat de potentiele koper heel wat keuze heeft. Zo zijn er acht motoren waaruit je kan kiezen en zes uitrustingsniveau’s. Onze Grandtour heeft het compleetste pakket -Privilège Energy- in combinatie met de op één na sterkste diesel, de dCi 130. U raadt het al, 130 pk’s komende van een 1.6 liter motor. De pk’s ogen misschien niet spectaculair maar ze voelen aan als 150 pk, tenminste als hij goed op temperatuur is. Na wat gewenning aan de wel héél korte koppeling stelde deze motor ons dus niet teleur. Waarschijnlijk had de 320 Nm hier wel mee te maken. 0 tot 100 km/h doet hij in iets meer dan 10 seconden en hernemingen zijn mits een terugschakelactie geen enkel probleem. Tenzij je de motor in hoge toeren jaagt hoor je hem praktisch niet.

Renault Mégane Grandtour Collection 2012

Aan de motor is een handgeschakelde zestraps versnellingsbak gekoppeld. Deze voelt goed aan waar je hem wil hebben en schakelt zelfzeker door elk verzet. Ons testverbruik haalde de opgegeven gemiddelde 4 liter/100km niet. Met onze rechtervoet op de zuinigste modus kwamen we op 5 liter. Gemiddeld zaten we rond de 6 l/100. Wil je meer vermogen dan is er nog altijd de Grandtour GT met de dCi 165 of TCe 180, met de bekende 2.0 dieselmotoren. Voor de diesel is er een prijsverschil van 1.000 euro tegenover onze Privilege Energy uitvoering en 8.000 euro tegenover de instapper de Authentique dCi 90. Onze mening is dat prijs/kwaliteit de dCi 130 de beste keuze is. De uitrusting kies je natuurlijk nog steeds zelf maar het voordeel haal je vooral daar waar de overheid zich komt moeien. Iets wat sinds een tijdje ook voor leaserijders geen te vergeten punt is.

Renault Mégane Grandtour Collection 2012

Iets minder positief zijn we over het interieur, dat is geheel ongewijzigd gebleven. Dat wil zeggen dat de gigantische digitale teller blijft staan en nog steeds beperkte informatie weergeeft. Informatie als verbruik en bereik moet je aflezen op de kleine schermpjes op de rechterkant. Iets wat stilaan ge-update mag worden. Net zoals de cruise control: de (de)activatieschakelaar zit niet aan het stuur maar ergens ter hoogte van de armsteun in het midden. Een wel heel onlogische plaats waar wij het nut niet van zien. De overige knoppen vind je gelukkig wel op je stuur terug.

Betere punten scoort de Renault op het comfort. Comfortabel zitmeubilair, zowel vooraan als achteraan in combinatie met behoorlijk wat ruimte. Ook de koffer is met 524 liter niet klein te noemen. Een minpuntje daar is wel dat het oprolbare afdekzeil in de weg hangt. Een vreemde opmerking maar van de drie keer dat wij de koffer volstouwden was dat twee keer “een probleem”. Pluspuntje dat wij handig vonden waren de opbergvakjes onder de stoelen vooraan. Daar kan je perfect je portefeuille, gsm en andere prullen in kwijt.

Renault Mégane Grandtour Collection 2012

De Mégane Grandtour is met net geen de 1.400 kilogram geen zware wagen voor zijn grootte. Hij ligt stabiel op de weg en bochten kan je met vertrouwen nemen. Geen last van onderstuur of zenuwachtigheid bij een snellere bocht. Op verkeersdrempels is hij wat minder tuk, maar zolang je hem niet misbruikt is het een plezier om mee te rijden.

Renault Mégane Grandtour Collection 2012

De Megane Grandtour is een prima gezinswagen en een reisje naar de zon zien we perfect zitten met deze wagen. Zijn directe concurrentie vinden we bij de Opel Insignia. Hun prijzen zitten gelijk maar de Duitser biedt daarvoor wel een 2.0 liter diesel aan met dezelfde pk’s en 119 g/km co2 uitstoot. De op één na interessantste concurrent in tevens de nieuwste, namelijk de Volvo V40 D2. Met gelijke opties kost die ongeveer een 1500 euro meer maar moet het wel stellen met 16 pk minder. Zeker het vergelijken waard dus.

(Extra opties: Metaalkleur: 475 euro; Zichtbaarheidspack: 750 euro; Park Distance Control met camera: 400 euro; Panoramisch dak: 1.000 euro; Navigatie EU: 120 euro; Extra getinte ruiten achteraan: 250 euro; reservewiel: 100 euro)

Met dank aan Renault België

Specificaties

Motor

1.6 direct Common rail

Vermogen

130pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

6 bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 395 kg

Topsnelheid

200 km/u

Prijs testwagen

€ 30 745.00

Prijs basismodel

€ 20 500.00

0 tot 100 km/u

10.10 sec

Gemiddeld testverbruik

6.00 L/100km

Min. kofferinhoud

524 L

Max. kofferinhoud

1 600 L

Auteur: Yannick
Reacties: 10 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Waxweazel 13:19
afbeelding van Waxweazel

Bij jullie zin over de 130 pk: "De pk’s ogen misschien wat krap..." kan ik maar aan 1 ding denken .. Jullie zijn verwende nesten ! :D
130 pk in een middenklasse auto is toch al meer dan leuk te noemen aangezien de meest verkochte in deze klassen maar rond de 100-110 pk hebben.

Ook wel raar dat jullie de Opel Insigna als directe concurrent vinden terwijl deze toch een segment hoger zit ? Eerder de Opel Astra zou ik een direct concurrent willen noemen.

MichelAngelo 13:36
afbeelding van MichelAngelo

zeker nie mis maar het interieur had ietsje spannender mogen zijn... is me wat teveel opa-beige...

Yvesw 13:54
afbeelding van Yvesw

Ik deel de mening wel over de 130pk grens. Dat is in deze tijden toch wel de minimum. Spijtig genoeg wordt er -zoals Waxweazel al aanhaalde- nog veel verkocht onder deze grens. Laten we hopen dat met de nieuwe vorm van belasten iedereen er wat pk's bijkrijgt :)

O.T.: Heb hem nooit mooi gevonden. Zeker als je -aan de andere kant van het spectrum- de Mégane coupé bekijkt.

Waxweazel 14:27
afbeelding van Waxweazel

Die "130 pk-grens" is niet het probleem, 110 pk is zat genoeg vind ik. Toch om normaal te rijden, niet om te race..
Het grote probleem tegenwoordig is die onzin uitstoot en verbruik. De versnellingsbakverhoudingen zijn gewoon veel te lang tegenwoordig !
Een diesel (zelfs 100-110 pk) zou aan 50km/u zuiniger moeten rijden in 4de versnelling dan in 3de. Maar met de lange verhoudingen van tegenwoordig moet je toch terug naar 3de..
Vroeger was dus toch wel alles beter ? ;)

Mesoerrie 17:01
afbeelding van Mesoerrie

De vergelijking met de Insignia snap ik ook niet zo goed, zoals waxweazel al zei. Daarover staat toch echt een Laguna.
Verder wel een break waar niets mis mee is, moest ik leaserijder zijn zou hij wel tot de kandidaten behoren.
En wat die bakverhoudingen betreft: zolang de 5e of 6e maar groot genoeg is dat ie rustig op de achtergrond z'n werk doet aan 120 vind ik het allemaal prima.

Kenny 18:22
afbeelding van Kenny

Ik vind het best een knap ding, zelfs geslaagder dan de hatch. Vooral met de juiste uitrusting (vanaf de Dynamique-uitvoering bv.). Zelf heb ik een tijdje met een Grandtour 1.5dCi 110 gereden, en dat ging best ook al vlot. De mening over de 130 PK-grens deel ik dus ook niet helemaal.
Het enige 'nadeel' was het nogal grote turbogat. Onderaan de toeren zit er precies niets in, en rond de 1600 schiet hij opeens vooruit. Enkel vervelend als je eens wat vlotter wil vertrekken, voor de rest best ok. Enig idee of dat met de nieuwe Energy dCi's is opgelost?

Voor de rest inderdaad een toffe wagen. Aangename versnellingsbak, zeker niet te zacht afgeveerd, en sportief rijden is ook geen probleem.

Yannick 21:49
afbeelding van Yannick

De vergelijking met de Insignia is puur vanwege de prijsklasse. Met een gelijke uitrusting schillen ze maar weinig van prijs en inderdaad zoals jullie aanhalen zit de Insignia een (kleine) categorie hoger dan deze Megane. Net daarom is de Insignia geen te vergeten wagen me dunkt! Met de Insignia nog niet gereden maar over het algemeen is iedereen er vol lof over.

Yes 07:05
afbeelding van Yes

en de Renault miserie met garantie op factuur erbij.

Wim 11:05
afbeelding van Wim

geef mij maar 110 pk, een betere koppeling en minder turbogat dan deze 130 pk versie, echt geen aanrader op deze renault(op de qashqai was hij iets beter) en we moeten bij diesels van een koppel bij tpm grens spreken :)

B4 21:58
afbeelding van B4

Het interieur hadden ze beter iets meer onder handen genomen; met grotere knoppen voor airco en audio. Er zitten blijkbaar nieuwe radio's in de Mégane maar de knoppen blijven nog altijd even klein.

Die opbergvakjes aan de zetels vooraan zijn idd erg handig en ruim, spijtig heb ik die enkel aan de bestuurderszijde.

De 110pk heeft idd een turbogat, zeker onderaan de toeren is het maar een mager beestje en daar werkt soms toch op men zenuwen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws