Rijtest: Volvo XC90 T6 (2015)

 volvo-xc90-t6-inscription-2015

Volvo's grootste heeft na meer dan tien levensjaren een opvolger. Generatie twee kunnen we zonder schroom als “De Volvo der Volvo’s” labelen. Zoveel was ons al snel duidelijk.

Een mooie entree is niet elke opvolger gegund. De verantwoordelijken die het visuele tot een goed eind hebben gebracht zijn Thomas Ingenlath en Robin Page, respectievelijk de exterieur- en interieurdesigners. Een radicale verandering tegenover generatie één. In 2003 zag die eerste XC90 zijn levenslicht en toegegeven, in tegenstelling tot de Zweedse vrouwen was dit geen hoogvlieger qua sexyness.

andra generationen (tweede generatie, in het Zweeds)

Generatie twee zal wellicht een even lange toekomst beschoren zijn. Dat uiterlijk zit dan alvast goed. Een statige, indrukwekkend ogende SUV die vaste klanten van BMW, Audi en Mercedes even wakker heeft geschud. Er wordt veel gesproken over de XC90, in alle klassen van de bevolking zo blijkt. Waar de Duitse SUV’s minder snel op sympathie van de gewone man in de straat kunnen rekenen krijgt de XC90 zelfs Dacia-rijders warm. Een nieuwe droomwagen voor velen. Dat de toegankelijkere XC60 bij de volgende generatie hetzelfde design zal krijgen weten ze dan nog niet eens. Niets dan lof? Wel...

 volvo-xc90-t6-inscription-2015

Minuses (minpuntjes)

Toch enkele punten van kritiek, helaas. Het interieur voelt minder ruim aan dan je zou verwachten. Het ziet er bijna perfect uit. Er zijn vele keuzemogelijkheden qua afwerkingsmateriaal, een digitale tellerpartij en uiteraard het grote tablet-achtige scherm in het midden. Buiten dat scherm heb je ongeveer nog een achttal knopjes op de middenconsole waar je ’t dan mee moet doen. Dat ziet er zoals eerder gezegd heel mooi uit maar is niet perfect. Zo kan je de digitale tellerpartij niet intuïtief bedienen. Je moet toch heel wat zoeken en is omslachtig. Het scherm in de midden console is voorzien van een drukgevoelig scherm, dit vanwege de anti-reflectieve eigenschappen wellicht. Vrijwel alles bedien je met het 9 inch scherm dat is ingedeeld in drie tabladen. Functies en digitale knoppen bij de vleet maar zoals je al verwacht... dat werkt soms tegen. Het gemak van een drukknopje weten staan op een vaste plaats is toch handig maar puur esthetisch is het niet meer van deze tijd.

 volvo-xc90-t6-inscription-2015

interiör (interieur)

Verder is het interieur prima. Bestuurder en bijzitter komen tot rust in een comfortabele zetel die nog net hard genoeg voor je jaarlijkse trip richting de besneeuwde bergtoppen. Achterin zit je trouwens even comfortabel als voorin. Vergeet even die (optionele) 7de-zitrij. Zetels die uit de laadvloer van de koffer komen kunnen gewoon niet comfortabel zitten. Wij merkten op dat de beige zetels toch wel wat verkleuring vertoonden na amper 5.000 km op de teller. Wellicht een combinatie van zomer, goedkope jeans en journalistengebruik. Praktische aspect van de XC90? Je kan maximaal 7 personen vervoeren (dankzij die optionele 2e achterbank, weetjewel), je kofferruimte van 671 liter verkleint dan met ongeveer 250 liter. Aanhangers of caravans tot 2.700 kilogram trekken is voor de T6-motor geen enkel probleem.

 volvo-xc90-t6-inscription-2015

många motorer (vele motoren)

Die T6 motor is één van de vijf mogelijke motorisaties. Zo heb je drie diesels, twee benzines en één hybride met elektromotor. Allen 2.000cc turbo-drukgevoede motoren. De pk’s beginnen te trappelen bij 190 pk (D4) en halen een hoogtepunt op 407 pk (T8 hybride). Wij beperken ons tot de T6, goed voor 320 pk en 400 Nm. Dat je “maar” met een tweeliter op stap bent valt zeker niet op. Ik kan zeggen dat ik het gevoel had met een drie-liter op stap te zijn. In Dynamic mode heb je een opmerkelijke snel reagerende motor die de 2.091 kg zware XC90 voortstuwt zonder moeite. In comfort gaat het wat trager en moet je de turbo wat tijd geven. De automaat is dan ook zeker niet van de snelste. Dan is er nog de eco-stand die we hebben uitgetest over een traject van 200 kilometer. Het verbruik zakte met één liter. Maar goed ook. De keuze van Volvo voor een 2 liter motor is volgens ons puur voor “de groenen” te plezieren. Met een reëel verbruik van 10,5 liter bij rustig rijgedrag en cruise control op 120 km/h bij autostrade gebruik is dat veel, en iedereen weet ondertussen dat de testen niet representatief zijn voor het echte gebruik. Een grotere cilinderinhoud zou wellicht minder moeite hebben met het gewicht en resulteren in een lager verbruik. Althans... dat denken wij erover.

 volvo-xc90-t6-inscription-2015

körning (rijgedrag)

Het rijgedrag van deze XC90 is opmerkelijk sportief. Het is een wagen die je vertrouwen geeft vanaf het eerste moment. Tot nu toe was het voornamelijk BMW die de snedigst sturende SUV’s uitbracht. De XC90 doet hier zeker niet voor onder. Dit hadden we eerlijk gezegd niet verwacht van de Zweed. Qua comfort zal het je niet verrassen dat hij ook hier punten binnenrijft. Niets dan lof? Nee. Het geluid dat de cockpit binnenkomt op de autosnelweg is iets luider dan bij de concurrentie. De motor zelf hoor je bijna niet, je krijgt wel meer rol- en windgeluiden te verwerken.

De oplossing? Volvo’s samenwerking met Bowers & Wilkins, het betere audiomerk. Het is een optie van een stevige 4.500 euro. Mààr... - inderdaad we gaan dit bedrag goedpraten- dit 19 luidsprekers en 1.400 watt tellende audiosysteem is met ruime voorsprong het beste dat we tot nu toe hebben gehoord. Zeker in een wagen die nog ver onder de 100.000 euro blijft. Wetende dat Audi een B&O-systeem aanbied voor 8.000 euro dat niet kan tippen aan dit systeem maakt veel goed. Bose, Burmester en andere premium thuis-audiomerken die zich in de autowereld uitleven kunnen zich nu echt gaan schamen. Volvo zelf laat echter steken vallen met hun eigen deel van het systeem. De FM-radio laat geen gegevens zien behalve de naam van de zender en DAB (een optie van 400 euro) haperde helaas meermaals. Sluit je eigen mediadrager aan via USB of Bluetooth en geniet ten volle van de B&W luidsprekers, CarPlay en Android Car zijn optioneel beschikbaar.

 volvo-xc90-t6-inscription-2015

Pris (Prijzen)

Prijzen beginnen bij 51.550 euro voor het Kinetic pack, Momentum 56.450 euro en Inscription en R-Design kosten evenveel, 63.050 euro. Wil je een 7-zitter tel dan 2.000 euro bij de pack’s op. Er zijn nog tal van losse opties te kiezen die de prijs nog best wat kunnen opkrikken. Onze T6 Inscription testwagen komt uit op een stevige 82.500 euro. Het koopje van de week is hij niet. Een uitstekende kar, dat dan weer wel.

 volvo-xc90-t6-inscription-2015

Slutsats (Conclusie)

Toen Volvo de XC 90 First Edition lanceerde via online verkoop waren er in amper 47 uur alle 1.927 wagens verkocht. Zeven per minuut. Iets wat nu nog steeds opmerkelijk is en al iets zegt over zijn sexy voorkomen. De Volvo XC90 is een fantastisch apparaat. Een design om u tegen te zeggen, het rijcomfort is on-point en uiteraard –het blijft een Volvo- voorzien van de laatste nieuwe en veelal unieke veiligheidsfuncties. Onze T6 was ietwat te dorstig en heeft een CO2-uitstoot van 186 g/km. De ideale motorisatie is het dus wellicht niet. Die hybride T8 dan maar?

Specificaties

Motor

1969 cc turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

320pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

8-bak automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 091 kg

Topsnelheid

230 km/u

Prijs testwagen

€ 82 500.00

Prijs basismodel

€ 71 650.00

0 tot 100 km/u

6.90 sec

Gemiddeld testverbruik

10.00 L/100km

Min. kofferinhoud

671 L

CO2-uitstoot

186 g/km

BIV

€ 1 178.00

Rijtaks

€ 405.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws