Rij-impressie: Nissan X-Trail 2.0 dCi (2016)

nissan-xtrail-177hp-diesel-test-6

De Nissan X-Trail is alweer drie jaar op de markt. Tijd voor Nissan om een evaluatie te maken en hier en daar wat aanpassingen te doen. Die aanpassingen zijn er voorlopig niet in de vorm van een facelift, wel voegt Nissan deze tweeliter diesel toe aan het gamma.

Waar komt die plots vandaan? Renault-Nissan werkt tegenwoordig toch met potente zestienhonderds met turbo? Uit navraag bij de klanten bleek dat die wel op zoek was naar een motor met meer vermogen. "Maar die 1.6 dCi heeft toch een versie met 160 pk?" horen we je vragen. Ja hoor, maar het vermogen van de 2.0 dCi werd naar 177 pk gebracht. Ook is het koppel al vroeger beschikbaar, al is 380 Nm nog altijd niet om achterover te vallen bij deze trekker.

Want een trekker moet het worden. Nissan heeft hem 150 kg extra sleepgewicht gegeven, net wat de klant bleek te willen om vlot de trailer over de heuvel te trekken.

nissan-xtrail-177hp-diesel-test-6

Die argumenten, samen met het idee dat een grotere cilinderinhoud een grotere betrouwbaarheid toegeschreven krijgt, zorgden ervoor dat Nissan hem als topmotorisatie in het aanbod van de X-Trail positioneert.

oude bekende

Helemaal nieuw is hij niet, de 2.0 dCi is een doorontwikkeling van de motor zoals hij eerder al in de grotere modellen van Renault en ook in de vorige X-Trail te vinden was. Met zowat twintig procent nieuwe onderdelen is hij bestand tegen de komende Euro6b-norm. Ook zou hij volgens de productmannen bij Nissan sneller door de Euro6c-norm geraken. Al spreken we dan al over 2018.

nissan-xtrail-177hp-diesel-test-6

Naast de nieuwe motorisatie geeft Nissan de koper nu ook de gelegenheid om de Xtronic automaat te koppelen aan de vierwielaandrijving.

Op een drafje

Hoe zoiets nu rijdt? Onderaan de toeren blijkt vooral de manuele versie nog wat tam te zijn, bij de automaat is de respons van het vermogen veel sneller en serener verdeeld. Eens op toeren ben je onderweg met een soepele SUV die het vermogen comfortabel op de weg zet. Snel voelt je 177 pk nooit aan, het gaat allemaal gemoedelijk richting maximum snelheid, zonder dat je het gevoel krijgt tekort te komen.

nissan-xtrail-177hp-diesel-test-6

De rit met de automaat was om zelfs aangenamer dan die met de manuele bak. Het gaat hier niet om een volledige automaat, maar om een CVT-transmissie. Die deed zijn werk met weinig rumoer, al blijft het moeilijk om de wagen op snelheid te houden zonder dat een tikje tegen het gaspedaal voor een gezoem van de toerenteller zorgt. Een nadeeltje dat je met cruise control kan uitgommen. Heel opvallend was het verbruik, iets wat we voor een rij-impressie normaal gezien niet vermelden; met de manuele bak kwamen we op dik 8,2 liter uit, de Xtronic deed het met slechts 6,2 liter, terwijl parcours en rijstijl niet zoveel verschilden.

moddergooien

Dat de Nissan X-Trail van geen kleintje vervaard is, moet duidelijk worden op ons testtraject. Na een rit met afwisselende wegen worden we getrakteerd op een offroadparcours. Toegegeven, het was wat op maat van de X-Trail gemaakt, dus veel problemen moesten we niet verwachten. Toch blijkt dat de X-Trail zich ook offroad goed uit de slag kan trekken. We keken dan ook vreemd op toen de begeleiders verklaarden dat een 'Hill Descent Control' niet beschikbaar is op deze 4x4. Dat hadden we niet verwacht, aangezien ze hier zijn terreincapaciteiten in de verf wilden zetten.

nissan-xtrail-177hp-diesel-test-6

De X-Trail 2.0 dCi is er als topversie van het aanbod. Dat wil zeggen dat hij ook een topprijs kent. Voor minimaal 34.360 euro koop je de voorwielaangedreven variant met Xtronic transmissie. Wil je de 4x4 met manuele versnellingsbak, dan leg je 34.610 euro op tafel. Wie zowel 4x4 als Xtronic wil, kijkt best of hij 36.360 euro aan zijn dealer kan overmaken. Concurrenten? Die zijn er zat, al zitten die in verschillende segmenten. Vijfzits-SUV's te over, zevenzits monovolumes ook, al hebben die laatste geen vierwielaandrijving. Zevenzits-SUV's zijn er ook, maar die spelen dan weer in een andere klasse.

nissan-xtrail-177hp-diesel-test-6

conclusie

We stonden wat sceptisch tegenover een dikkere motorisatie in de X-Trail. Maar het verhaal lijkt te kloppen en de motor doet flink wat van hem verwacht wordt. Het is de ontbrekende versie die de rijders van de vorige generatie X-Trail moet overtuigen om de nieuwe te gaan kopen. Als je bij Nissan hoort dat ze willen dat deze versie voor zowat 40 procent van de X-trail verkopen moet gaan zorgen, rep je je best snel naar de dealer.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Waxweazel 13:02
afbeelding van Waxweazel

Een prijs van 36 360 € voor de dikste uitvoeren lijkt me toch wel goed mee te vallen voor zo een grote auto/SUV ?
Of moeten er nog een lijst aan opties aangevinkt worden ?
Zoniet, dan zou deze toch wel goed staan tussen de concurrentie ?

Sven 13:15
afbeelding van Sven

je mag 'topprijs' dan ook gerust op beide manieren interpreteren. Hij gaat 12.000 euro over de basisprijs van een Xtrail, maar het blijft inderdaad goed verteerbaar, als je het hele plaatje bekijkt.

B4 21:53
afbeelding van B4

Hier heb ik lang op zitten wachten want die 1.6dCi van 130pk is veel te licht voor de X-Trail, zeker in combinatie met het 4WD en een gewicht van 1600kg. Alleen zou ik nu net iets liever een krachtige benzine hebben met 4WD en een kleine facelift want het audio en gps-systeem blijft verouderd en is van erg matige kwaliteit.

OPDIMUS 03:31
afbeelding van OPDIMUS

die 2 liter heeft die 190 pk?

P. Nis 09:42
afbeelding van P. Nis

Zet uw brilletje op: er staat in de tekst 177 pk.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws