Rijtest: Audi e-tron 55 quattro (2019) [video]

Audi e-tron rijtest

Buiten vermaledijde Elon Musk dacht tien jaar geleden niemand iets van de elektrische auto. Of toch niet helemaal, want in de catacomben van voorname automerken werd er noest gewerkt aan hun elektrische visie. Na jaren hard labeur resulteert dat bij Audi in deze e-tron. Een elektrische revolutie op wielen?

De Volkswagen Group wil zich de komende jaren profileren als dé aanbieder van elektromobiliteit. Een beslissing vrij spoedig genomen om de roetzwarte pagina in haar recente geschiedenis zo snel mogelijk te doen vergeten in het collectief geheugen. Je weet wel, het dieselschandaal. Al is die beslissing in realiteit minder impulsief dan gedacht, want de groep zag al langer 2020/2022 als de jaren waarop er een handvol elektrische auto's zouden gelanceerd worden bij de verschillende automerken. Dieselgate en het succes van Tesla hebben de ontwikkeling echter in een stroomversnelling gebracht. Waardoor we in 2019 al naar de Audi e-tron mogen staren.



Design des Audi's

Meer nog, we mogen er ook een stukje mee rijden. Want volgens Audi is deze e-tron een technologische showcase om U tegen te zeggen. Een auto die innovatief design koppelt aan intelligente technologieën en een langeafstandbereik. Jawel, de marketingafdeling heeft alles uit de kast mogen halen bij het creëren van deze e-tron.

Audi e-tron rijtest

Want laat ons eerlijk zijn, zo innovatief is het design dat Audi met de e-tron toont niet. Versta ons niet verkeerd, de e-tron ziet er best scherp gepend uit maar zet dit naast een Jaguar i-Pace en deze SUV oogt bijna klassiek. Je kan 'm zo vergissen met een Q5 of Q7 in het straatbeeld. Niet gek, als je weet dat deze e-tron qua lengt mooi tussen beide rakkers valt - en ook het chassis leent.

Het zit 'm in de details

Het is dus Audi as usual, de looks van de e-tron. En hoewel we vrezen in herhaling te vallen; ook binnenin kan die stelling opgeworpen worden. De drie digitale schermpjes tekenen zoals in elke nieuwste van het merk present. Summiere exclusiviteit kan je vinden in de maar deels beweegbare versnellingspook (in plaats van de gehele hendel) en de digitale schermpjes in de deuren die fungeren als zijspiegels.

Audi e-tron rijtest

Te zeggen; als je ze aanvinkt, want vooralsnog zijn die niet standaard op deze e-tron. Een folietje van zo'n 1.900 euro, op een auto die al snel richting de 100.000 euro tikt. Voorsprong door Techniek... mits je de portefeuille maar open trekt. Audi verwierf er naam en faam mee, klanten hebben er nooit twee seconden bij stilgestaan.

Afwerkingsmeesters

Al zijn we dan eerlijkheidshalve misschien wat streng voor deze e-tron. Want de afwerking van het interieur staat mijlen voor op dat van elke andere elektrische auto die ooit door onze handen gleed. De knopjes, de gebruikte materialen, de stevigheid van alles. Dit straalt pure Audi uit. Minder te spreken zijn we over de digitale schermen in de nieuwste Audi's. Die voelen geforceerd geïmplementeerd aan en bieden eigenlijk weinig meerwaarde buiten een showgehalte. Degelijke draaiknoppen voor de airco voelen nog steeds kwaliteitsvoller aan dan een tablet met vettige vegen erop.

Audi e-tron rijtest

Los daarvan is deze e-tron vooral een praktische SUV geworden. Met een riant ruimtegevoel voor en achter. Niet geheel onlogisch, want deze e-tron staat op het onderstel van de Q5 en Q7 en valt qua lengte mooi tussen zijn twee broeders in. Tenslotte neemt hij nog een stukje Q8 over, want achteraan mag de daklijn een stevige duik nemen. Goed voor de looks, iets minder goed voor de bagagecapaciteiten achterin natuurlijk. Vrees echter niet, SUV's van deze grootteorde slikken zonder verpinken het merendeel van je bagage.

Overboost

Moet deze e-tron ook nog slikken; 700 kilogram aan batterijen tussen de assen. Waardoor deze e-tron vlot de 2.5 ton aantikt. Een moeilijke evenwichtsoefening van Audi. Want een relatief zware SUV heeft de facto al veel batterij nodig om een ietwat interessante range voor te kunnen leggen maar die extra batterijen zorgen natuurlijk voor nog wat extra gewicht.

Audi e-tron rijtest

Audi koos er voor om 95 kWh aan batterij te herbergen in deze e-tron. Een fors accupakket dat zijn kracht naar twee elektromotoren mag sturen. Een exemplaar van 170 pk op de vooras en eentje van 190 pk op de achteras. Goed voor een performanté combiné van 360 pk en 561 Nm koppel. Dankzij de magie van elektrokracht kan er zelfs tijdelijk 408 pk en 664 Nm gepuurd worden uit de aandrijving. Door de motoren te "overboosten". Kijk, dat klinkt al wat meer als Voorsprong door Techniek, niet?

Q7'ig

Nou, niet. Want in realiteit voelt deze e-tron nogal plomp aan. Hij accelereert vlot wanneer je er om vraagt maar hij doet dat met zo'n zweem van massaverplaatsing dat zelfs een blauwe vinvis even raar op zou kijken. Als een Q7 met dikke V6 zeg maar. Minus het geluid natuurlijk. Het fnuikt wat het verkooppunt van elektrische auto's dat ze allemaal verbluffend pijlsnel zijn.

Audi e-tron rijtest

Nu, we zijn de laatste om te zeggen dat dit hét verkooppunt is van elektrowagens. Want in realiteit heb je vooral nood aan een comfortabele metgezel die toevallig op elektrokracht rijdt. Deze e-tron kan evenwel op geen enkel punt verbergen dat het een forse SUV is. De luchtvering moet dan ook hard labeur leveren op onze Belgische wegen. Remmen, insturen, corrigeren, versnellen... het voelt allemaal zo groots aan. Alsof je met een, we blijven 'm boven halen, Q7 aan het rondrijden bent.

Indrukwekkend?

Tot op een punt kunnen we nog aanvaarden dat dit je ding is, zo'n grote SUV. Alleen hangt er bij elektrische auto's een belangrijke keerzijde aan vast. Want riante dimensies, SUV-bouw en zwaar gewicht hebben uiteraard een nefast gevolg voor de range. Dankzij de nodige slimme recuperatietechnieken weet deze e-tron zich nog goed te beredderen maar in onze handen steeg hij niet boven de 355 kilometer range. Stukken beter dan de amper 300 stuks die we met een Jaguar i-Pace bij elkaar weten te sprokkelen maar laat ons eerlijk zijn; echt indrukwekkend is dit niet natuurlijk.

Audi e-tron rijtest

Te meer omdat je range en ecologie niet mag loskoppelen. Of anders gezegd; de e-tron heeft 95 kilowatt aan elektriciteit nodig om 355 kilometer ver te geraken. De Hyundai Kona EV heeft daar nog geen 60 kW voor nodig. Je moet dus een derde meer elektriciteit opwekken om even ver te geraken. Of klassieker gezegd; het verschil tussen 6l/100 km verbruiken of een kleine 10l/100 km.

Ecobewustheid

"Maar ik wek mijn elektriciteit thuis zelf op met zonnepanelen, waardoor dit toch niet uitmaakt?" Bekijk het dan even anders. Voor de energie die je moet tanken in deze e-tron kan je bijna 3 Renault Zoe's opladen die gezamenlijk een rijbereik van vlot 600 à 700 kilometer voor kunnen leggen. Wat is de meest ecologische oplossing? Drie gezinnen met een EV die opladen aan één zonnepaneelsysteem of 1 Audi e-tron die oplaadt aan datzelfde systeem? Juist ja.

Audi e-tron rijtest

Het is de teneur die we voelen bij alle grote elektrische inzendingen. De Tesla Model X, Jaguar i-Pace, Mercedes EQC en deze Audi e-tron zijn prestigeprojecten. Een manier om te tonen waartoe merken in staat zijn. Zoals een supercar zeg maar. Ecologie gaan linken aan zo'n wedstrijdje onderling verplassen... dat is stupide van een sector die elk greintje geloofwaardigheid kan gebruiken in een samenleving die de automobiel aan het uitspuwen is.

Optiepolitiek

We gaan echter verder. Naar de prijs bijvoorbeeld. 82.400 euro. Ons testexemplaar tilde die prijs al vlot richting de 106.000 euro. Met twijfelachtig opties zoals 500 euro voor DAB-radio, een achteruitkijkcamera (moeten we hier echt nog voor bijbetalen?) en een lederen interieur. De Duitsers vragen zelfs bijna 200 euro om op de digitale instrumentencluster een extra e-tron Sport-modus te tonen. Enkel de gaming-industrie durft anno 2019 zo gehaaid geld te ontfutselen van haar klanten met DLC, preorders en lootboxes.

Audi e-tron rijtest

Dan maar de goedkopere Jaguar i-Pace? Zijn teleurstellende range blijft een te groot struikelblok. Mercedes EQC? We kennen geen prijs en mochten nog niet achter het stuur plaatsnemen, dus durven geen oordeel vellen. De Tesla Model X dan? Wees eens eerlijk, wil je gezien worden in zo'n blob op wielen? Nee, het is reikhalzend wachten op een elektrische A3 hatchback of A4 Avant. Dan zijn we aan het praten, Audi.

Conclusie

Vorsprung durch technik, zo luidt het mantra van Audi. De voorsprong in deze e-tron ontgaat ons echter wat. Hoogtechnologisch, versta ons niet verkeerd, maar je kan zo al bij vier andere automerken binnen stappen die hetzelfde pakket voor kunnen leggen; Dat van een peperdure SUV met een gigantische batterij en een beperkte range. Een prestigeproduct dus, met een afwerking die we in nog geen enkele andere EV hebben gezien. Of we echter het gevoel hebben met de toekomst te hebben gereden? Nee. Wel met een comfortabele Q7 zonder dieselgeluid. Dus als dat je ding is...

Specificaties

Motor

Elektromotor 2x

Vermogen

408pk

Koppel

664 Nm

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 465 kg

Topsnelheid

200 km/u

Prijs testwagen

€ 106 000.00

Prijs basismodel

€ 82 400.00

0 tot 100 km/u

6.60 sec

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
JL 20:18
afbeelding van JL

Goed om eindelijk die belachelijke optieprijzen eens onder de loepe te nemen.
Vooral omdat het vaak exact dezelfde technologie betreft als in goedkopere auto's. Tenzij dat de printplaten op premium-auto's baantjes van 24 karaats goud hebben...

andre123 08:09
afbeelding van andre123

eindelijk wordt er in een artikel ook eens rekening gehouden met ecobewustheid ,en dan zie je overduidelijk dat dat zwaar en DUUR speelgoed helemaal niet zo ecobewust is.
3 voor de prijs van 1?kan tellen....................
geen slecht woord over de wagen op zich,maar komaan audi dit kan veeeeel beter.
en voor de aanhangers van een ander niet nader genoemd duur merk,zie je wel dat ik het niet alleen op jullie DUUR speelgoed gemunt heb.

Wout Becuwe 18:24
afbeelding van Wout Becuwe

Duur speelgoed ? We kochten een Tesla in 2015. Sindsdien reden we 146.000 kilometer. Geen olie, geen filters... Enige kost tot hiertoe : nieuw setje ruitenwissers en nieuwe banden. Remschijven en blokjes nog in prima staat want remmen doe je op de motor. Stroom via de vele superchargers van Tesla. Duur ? Bereken even de CTO per km. Zoals het hoort. Daar heeft deze journalist niet aan gedacht.

Adriaan 09:08
afbeelding van Adriaan

Wat? Kritisch en onderbouwde beoordeling van een elektrische auto? Kom je niet veel tegen. Maar oh zo welkom. Ik kan mij volledig vinden in jullie conclusie.

Mathieu 12:18
afbeelding van Mathieu

De "betere klasse" zal hem zeker in gebruik nemen. Al was het maar om hun gemoedsrust wat te sussen, of om overal te kunnen stoefen dat het een "groene" wagen is.

andre123 12:35
afbeelding van andre123

een troost,dit keer is de werkgelegenheid voor belgie,
dus goed voor de werklozenuitkeringen.

tempor 13:33
afbeelding van tempor

Ik ben met deze wagen gaan test rijden, het verbruik bij normaal gebruik is tergend hoog, net zoals de iPace ... ik kwam rond de 30kWH ... 30% meer dan de model X, ben zwaar teleurgesteld ik had gehoopte dat de Duitsers naast de betere afwerking toch tenminste in de buurt zouden kunnen komen van Tesla en de Koreanen, niet dus ... ik snap het niet.

Benzine 14:37
afbeelding van Benzine

Ik vind de vergelijking met kleine auto's nogal overbodig. Als je benzine- of dieselauto's test, dan maak je toch ook geen vergelijking tussen, bijvoorbeeld, een BMW 740 en een Hyundai i10, om vervolgens vast te stellen dat die Hyundai wel erg "ecologisch" is. Of zoiets.
Je vergelijkt dan twee totaal verschillende dingen, met de enige overeenkomst dat ze je allebei van A naar B brengen.
Misschien heeft die Hyundai wel als voordeel dat hij iets grotere asbakjes heeft? Waarmee ik maar wil zeggen dat er altijd wel een punt is te vinden waarop de één iets beter of slechter scoort dan de ander. Of het een relevant punt is, is een andere zaak.
Die BMW blijft echt de betere. Zo is die Audi ook echt wel beter dan een Tesla of Jaguar. Geen twijfel over mogelijk.

Verder vind ik de op opmerking dat we tegenwoordig de "automobiel aan het uitspuwen zijn" een ongelofelijk domme uitspraak. Sorry hoor, maar zachter kan ik het niet zeggen. Naar mijn idee is dit stemmingmakerij die niet bij de beoordeling van een auto past.
Het grote probleem met mobiliteit, of het gebrek daaraan, is niet de auto, maar de gebrekkige infrastructuur en de wijze waarop dit door de politiek wordt "opgelost". Vooral in Nederland denkt men alles met hogere belastingen op te kunnen lossen.
Er zou gezorgd moeten worden voor een goed, economisch en ecologisch verantwoord gebruik van een auto. Niet het afschaffen ervan.
Dat is te simpel.

Wout Becuwe 18:29
afbeelding van Wout Becuwe

En waar kun je dit ding opladen ? Wat zegt u ? De superchargers van Ionity ! Juist. Er staat er al 1 in België. Eén. In Luik. Met onze Tesla rijden we naar Zuid Frankrijk, Spanje, Noorwegen... Dat moet je eens proberen met deze namaak Tesla van Audi.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws