Rij-impressie + video: Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range (2021)

Ford Mustang Mach-E rijtest 2021

Ja, de nieuwe elektrische SUV van Ford heet ‘Mustang’ en nee, hij heeft niets met de klassieke Mustang te maken. Maar als het dan toch een elektrische SUV moet zijn, dan heeft deze Ford Mustang Mach-E wel wat te bieden.

Laten we meteen het hele gedoe rond de naam maar even achter de rug hebben: de reden waarom Ford zijn eerste elektrische SUV de naam ‘Mustang’ heeft gegeven, is simpel. Hoe trek je anders de aandacht te midden van al die andere elektrische auto’s - laat staan elektrische SUV’s - die er vandaag zowat elke week voorgesteld worden? Wel: zo dus.


BEKIJK HIER ONZE VIDEOREVIEW:


Alleen gaat die naam natuurlijk gepaard met heel wat verwachtingen, die niet meteen passen bij een SUV van 2,2 ton met elektrische aandrijving. Opmerkelijk genoeg is Ford ook de eerste om die verwachtingen te temperen: “Dit is natuurlijk geen Mustang”, hoorden we aan het begin van onze testrit van de Lommelse ingenieurs die de afstelling voor de Europese modellen uitgewerkt hebben. “Het is geen performance car”, staat er bijvoorbeeld ook in de persbriefing.

Ford Mustang Mach-E rijtest 2021

Opvaller

Maar goed, de Ford Mustang Mach-E heet nu eenmaal ‘Mustang’, de koplampen en achterlichten knipogen naar de pony car, de Ford-logo's hebben plaats gemaakt voor galopperende paarden, en de ‘motorkap’ is lang en gespierd. En toegegeven: daardoor valt deze Mach-E wel op in het straatbeeld. O ja, valt eveneens op: de wat onhandige drukknoppen in plaats van klinken. Een designfoefje als je het ons vraagt, want de klassieke buitenspiegels zijn volgens ons nefaster voor de stroomlijn dan een set deurklinken.

Alleszins: de Mach-E is 4,71 meter lang, en is daardoor langer dan pakweg een Jaguar I-Pace of Polestar 2, maar nipt korter dan de aankomende Tesla Model Y of de Mercedes EQC. Een verrassend stuk van die lengte gaat naar de motorkap, waar een front trunk van 81 liter onder zit. Aan de kleine kant gezien het formaat van de motorkap, maar perfect voor de laadkabels, ware het niet dat Ford er standaard een verdeelwand in stopt. Achteraan is er nog 402 liter aan kofferruimte, vergelijkbaar met de Polestar 2.

Ford Mustang Mach-E rijtest 2021

Knap dashboard

Binnenin biedt de Mach-E plaats aan vijf passagiers. Op de achterbank hoef je dankzij het specifieke EV-platform met ingewerkte batterijen geen middentunnel te tolereren. De hoofdruimte is aanvaardbaar, dankzij het glazen dak is er ook voldoende licht. Vooraan herken je best wel wat onderdelen uit, pakweg, de Focus van je buurman, terwijl de afwerkingskwaliteit zowat op datzelfde niveau staat. Knap is de ingewerkte Bang & Olufsen-geluidsinstallatie, waarbij er zelfs een soort soundbar in het dashboard geïntegreerd is.

Tegelijk kun je natuurlijk niet naast het 15,5 duim grote infotainmentscherm zien. We hoeven je uiteraard niet te vertellen welk Californisch merk de inspiratie daarvoor vormde, maar kunnen gelukkig ook wel zeggen dat het qua gebruiksgemak en opbouw bij de betere schermen hoort, samen met – welaan dan – Tesla en Polestar. Het leert ook bij over jou als gebruiker. Sta je bijvoorbeeld om elke ochtend in de file, luister je dan naar Klara om je zenuwen te kalmeren en bel je dan even met je baas om te zeggen dat je weer wat later bent, dan zal het scherm van de Mach-E Klara en het telefoonnummer van je baas klaarzetten als ‘Ochtendsuggesties’.

Ford Mustang Mach-E rijtest 2021

Voorlopig vier versies

Rijden dan maar? Dat kan voorlopig met vier versies: de RWD en AWD, telkens als Standard Range of Extended Range. De Standard Range gebruikt een batterij van 76 kWh (68 kWh bruikbaar), de Extended Range een van 99 kWh (88 kWh bruikbaar). Met een elektromotor op de achterwielen is die Standard Range goed voor 269 pk en 440 kilometer rijbereik, een elektromotor op de voorwielen erbij behoudt hetzelfde vermogen en geraakt 400 kilometer ver. De Extended Range produceert als RWD 294 pk en 610 kilometer rijbereik, als AWD 351 pk en 540 kilometer rijbereik. De 487 pk sterke Mach-E GT volgt later.

Wij reden onze testrit met de AWD Extended Range, die naast zijn 351 pk nog eens 580 Nm produceert. De acceleratie naar 100 km/u vanuit stilstand is dus vanzelfsprekend vlot, en duurt 5,1 seconden. De hernemingen onder 100 km/u zijn dat ook, boven die snelheid lijkt de zin wat af te nemen. De topsnelheid is trouwens begrensd op 180 km/u. Niet onbelangrijk: de Mustang Mach-E torst ook 2,2 ton aan gewicht mee.

Ford Mustang Mach-E rijtest 2021

ST-Line

Dat gewicht laat zich vooral aan lagere snelheden wat voelen, waarbij de passieve ophanging nerveus reageert. Een adaptieve ophanging of luchtvering is er niet. De Lommelse testingenieurs probeerden een compromis te zoeken tussen alledaags gebruiksgemak en karakter, zoals je bijvoorbeeld krijgt bij een ST-Line. Daar zijn ze best in geslaagd als je het ons vraagt: tegen hogere snelheden vindt de ophanging zijn balans. Pluspunten ook om deze Mach-E niet op karrenwielen te zetten: 19 duim is de grootste velgmaat.

In de bochten laat de Mach-E zijn achterwielaangedreven karakter voelen. Niet dat je de achterkant zomaar een stapje opzij laat doen – al is er bij de RWD-variant op nat wegdek wel wat mogelijk – maar hij houdt er een mooie neutrale wegligging op na, en probeert de neiging tot onderstuur zo lang mogelijk te onderdrukken. Het stuur zelf blinkt niet uit in feedback of gevoel, en heeft een wat enerverende centreerneiging. Rijmodi zijn er in drievoud: Whisper, Active en Untamed. Zij hebben het meest merkbaar een invloed op het gaspedaal, het digitale geluid en het remmen. One-pedal-remmen kan je trouwens in het infotainmentscherm aan- of afvinken.

‘Onze’ AWD Extended Range geeft tot slot een WLTP-rijbereik op van 540 kilometer, maar in de praktijk ligt dat natuurlijk wat lager. De diepvrieswinter was net gedaan, maar met een buitentemperatuur van 10 graden en voornamelijk snelwegkilometers kwamen wij uit op een gemiddeld testverbruik van 22 kWh/100 km en geraak je met volle batterij wellicht eerder 400 kilometer ver. Snelladen kan de Extended Range trouwens aan 150 kW, de Standard Range stelt het met 115 kW.

Ford Mustang Mach-E rijtest 2021

Prijzen

Ford zet zijn Mustang Mach-E in de catalogus vanaf 48.000 euro. Dat is uiteraard de vanafprijs van de RWD Standard Range. In AWD-versie betaal je 54.950 euro. De RWD Extended Range – als je het ons vraagt de versie die je hebben wil – kost je 56.150 euro, de AWD Extended Range 64.425 euro.

De optielijst is beperkt tot metaalkleur en een Technology Pack, de standaarduitrusting dus bijzonder uitgebreid. Hoe dat komt? De Mach-E wordt gebouwd in Mexico, en op die manier kan Ford in Europa een bescheiden stock aanleggen. Vanaf maart kan je de Mach-E alleen online bestellen, je Ford-dealer zorgt dan voor de levering. Daar staat hij trouwens vanaf april.

Kijken we tot slot nog even naar een paar van de concurrenten die we in deze test genoemd hebben, dan is de Mustang Mach-E best aantrekkelijk geprijsd: er is de Jaguar I-Pace EV320 (64.990 euro), de Polestar 2 (59.800 euro) en de Tesla Model Y (63.000 euro). Om er maar enkele op te noemen, want zoals we in het begin zeiden: de lijst wordt elke week langer. Over de behoorlijk uitdagend geprijsde Skoda Enyaq iV hebben we het bijvoorbeeld nog niet gehad.


BEKIJK DE PREVIEW DIE WE EIND 2020 MAAKTEN:


Conclusie

De naam. Dat is alles wat deze Ford Mustang Mach-E met de klassieke Mustang te maken heeft. Ongelukkig, vinden we, want voor de rest is deze elektrische SUV een model met zijn eigen verdiensten. De belangrijkste is wellicht nog dat de Mach-E misschien nergens écht in uitblinkt, maar zich wel een plaats verschaft tussen de referenties. En da’s knap.

Specificaties

Motor

Elektromotor

Vermogen

351pk

Koppel

580 Nm

Overbrenging

Automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 182 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 68 225.00

Prijs basismodel

€ 48 000.00

0 tot 100 km/u

5.10 sec

Min. kofferinhoud

402 L

CO2-uitstoot

0 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie