
Waterstofauto's, wat moeten we daar van denken? BMW maakt het ons alvast iets makkelijker om een mening te vormen en heeft een volledige vloot (i)X5 Hydrogen's te water gelaten. Wij mochten in Antwerpen al even proeven van.. de toekomst?
uit onze comfortzone
Je kan niet over waterstofauto's schrijven zonder over waterstof te schrijven. Op zich vreemd. Bij EV's en benzine- of dieselwagens gaan we het ook niet uitgebreid hebben over de productie van elektriciteit of de ontginning van aardolie. Waterstofproductie heeft zijn imago niet helemaal mee, maar of dat terecht is is nog maar de vraag. We zullen nog maar eens uit onze comfortzone gaan en het eerst hebben over waterstof, zonder de auto.

waarom waterstof
Belangrijk om weten: minder dan 25% van onze Belgische energiebehoefte (van industrie, huishoudens, transport, regeringsonderhandeling,...) wordt voorzien door elektriciteit. De grootste afnemers in de energietaart zijn nog altijd aardolie en aardgas met in de marge steenkool en hout. Waterstof zou daar een 5de speler in kunnen worden. België heeft namelijk één van de grootste waterstofpijpleidingennetwerken ter wereld. Plus, waterstof is voor meerdere toepassingen beschikbaar, ook transport.

groene waterstof
Dus er is een brandstof die alleen water heeft als restproduct? Inkopen die handel! Ja en nee. We gaan de wereld niet redden door fossiele brandstoffen te vervangen door een cleane brandstof... die op zijn beurt geproduceerd wordt door een fossiele brandstof (momenteel ook nog steeds een nadeel van elektriciteit). Of er moest natuurlijk een gigantische efficiëntieslag plaatsvinden. We spreken dus beter over groene waterstof. Dat is waterstof geproduceerd door hernieuwbare energie. Hernieuwbare energie kan je natuurlijk best onmiddellijk consumeren, denk dan aan windmolens en zonnepanelen. Maar die zijn uiteraard niet altijd even betrouwbaar. Bij overproductie zou die extra energie "perfect" kunnen gaan naar de productie van waterstof. Landen die over enorm veel natuurlijke hernieuwbare bronnen beschikken zouden hun waterstof zo kunnen exporteren. Bij export denken we aan havens, en bij havens denken we aan Antwerpen. Zo zou Antwerpen dé waterstofhub van Europa kunnen worden. De pijpleidingen liggen er al en de fossiele brandstoffen komen toch al binnen vanuit de Koekestad.

kip, ei
Ergens klopt de theorie, nu terug naar auto's. Transport zou namelijk één van de afnemers kunnen zijn van waterstof. Personentransport, zoals auto's, zouden dus perfect kunnen profiteren van deze (mogelijks) propere brandstof. Veel "alsen" en "zouden", maar er is geen kip zonder ei (of was het andersom?). BMW heeft alvast een kip/ei klaar in de vorm van een gloednieuwe BMW iX5 Hydrogen. In de basis is dit een X5 met de aandrijving van een iX en een fuel cell. Met andere woorden: een elektrische X5. Het is te zeggen, een elektrische X5 die je in 5 minuten kan voltanken, kan je nog volgen?
tanks
De iX5 beschikt namelijk over waterstoftanks waarin je het gas onder hoge druk kan pompen. Dat gaat vlot, de gigantische carbon versterkte tanks (het bljft een gas) kan je in 5 minuten voltanken. Met een volle tank van 6 kg zou je 504 km ver kunnen (WLTP). Een grote autonomie is dat niet, maar hou er rekening mee dat de ze tanks hebben moeten verstoppen waar normaal de aandrijfas en benzinetank zitten. Of anders gezegd: worden ooit waterstofauto's van de grond op ontwikkelt, dan stijgt die range natuurlijk fors. En nogmaals: in amper 5 minuten ben je weer helemaal bijgetankt!
de beste X5 ooit?
Is deze X5 op waterstof buitenaards om te rijden? Nee, dit is "gewoon" een elektrische auto. Eentje die veel minder batterijen aan boord heeft (jawel, er zijn nog batterijen aan boord voor tijdelijke opslag). Er is dus minder gewicht, maar je hebt wel het directe koppel van een elektromotor. De iX5 beschikt over een gecombineerd vermogen van 401 pk. Het sprintje naar 100 km/u gebeurt dan ook onder de 6 seconden. Hij doet dat in alle stilte (of je moest er zelf voor kiezen om de iX5 van een geluidje te voorzien). Het zijn natuurlijk pilootwagens (zo noemt BMW ze zelf), maar er is geen kraakje of piepje te horen. Volgens de meegereisde BMW ingenieurs zou je de luchtcompressor moeten horen buitenaf, maar zelfs dat was amper waarneembaar. De iX5 is gewoon een heel comfortabele, stille, grote SUV. Voor sommigen misschien wel de ultieme X5.

Conclusie
We kunnen er niet rond. De BMW iX5 Hydrogen is gewoon een afgewerkt topproduct voor een markt in volle opstartfase. Of auto's op waterstof ooit gaan doorbreken kunnen we moeilijk voorspellen, maar aan BMW zal het alvast niet hebben gelegen.
Recente reacties
Zeg niet Land Rover: Defender, Discovery en Range Rover nu afzonderlijke merken
Die sub-merken, moeten we dat zien zoals Seat...
Door John 8 uur geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
De LBX lijkt inderdaad vooral een Europees kindje, in Japan gaan ze hem ook verkopen maar het is...
Door Joram 17 uur geleden
Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 T Facelift (2023)
Ik sluit me VOLLEDIG aan bij Kurt. Heb ook enkele BMW's en 4 Audi's gehad. Degelijke wagens,...
Door Marc Van Oost 19 uur geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
Speciaal model voor Europa? persoonlijk zit ik niet te wachten op nog een suv , ik wacht nog...
Door Jean 21 uur geleden