Rijtest: Hyundai ix35 CRDi 4WD

Rijtest: Hundai ix35 CRDi 4WD

De Tucson werd gedurende zijn levensloop de bestverkopende SUV in ons land. Hyundai vond het na vijf jaar tijd voor verandering en doopte zijn opvolger ix35. Die wacht de zware taak even goed te doen als zijn voorganger.

De ix35 wordt in andere landen nog steeds Tucson genoemd, al heeft hij er nog weinig mee gemeen. De volledige lijn veranderde en waar de Tucson nog werd gebombardeerd tot kleine SUV, kan de ix35 al terecht in het segment van de crossovers dat door de jaren heen gecreëerd en ingevuld werd. De ix35 kan zowel met twee- als met vierwielaandrijving worden besteld, hoewel de koper bij de Tucson veelal de voorkeur gaf aan de tweewielaangedreven variant. Daardoor wordt de wagen niet alleen goedkoper, hij gaat ook iets minder verbruiken en heeft ook een iets minder directe wegligging. Toch kopen de meeste mensen dit soort wagens voor de ‘hogere zit’ en het ‘betere overzicht’.

Rijtest: Hundai ix35 CRDi 4WD

Over de hoge zit alvast geen klagen; met zijn totale hoogte van 1,66m steekt hij een stuk boven de gewone berline uit. In de lengte is hij echter even lang als een gemiddelde berline (4,41m) zodat je niet in moeilijkheden komt bij het zoeken van een geschikte parkeerplaats. De zithouding in de wagen is – uiteraard – vooral gericht op comfort. Je krijgt voldoende steun bij het rijden, al valt het op dat de bestuurderszetel de beste plek om te vertoeven is. De passagierszetel lijkt iets minder welgevormd en de Hyundai-mensen lijken wat vergeten dat een volwassen persoon ook wel eens achteraan wil gaan zitten. Aan beenruimte geen gebrek, maar de zitting is wat kort, waardoor de weinige steun van die zitting teniet gedaan wordt. Iets wat we bij andere modellen wel zagen maar bij deze crossover een beetje misten, is een verschuifbare achterbank. Terug naar voor dan, waar het dashboard een grote stap voorwaarts heeft gemaakt in vergelijking met de Tucson. Je herkent er wel dezelfde opstelling in, maar de gebruikte materialen ogen kwaliteitsvoller en het dashboard vormt zich iets meer naar de inzittenden toe.

Rijtest: Hundai ix35 CRDi 4WD

Geen recht vlak meer, waar ventilatiemonden pal boven de radio geplaatst zijn. Wel een logisch ingedeelde middenkolom, gevrijwaard van overbodige knopjes. Zelfs in vergelijking met de i30 lijkt het alsof de ix35 van betere komaf is. Het navigatiesysteem met touchscreen is handig te bedienen, al konden we onszelf niet verlossen van de stiff upperlip Engelstalige navigatiestem. Het scherm van het navigatiesysteem doet ook dienst als scherm voor de achteruitrijcamera, die aan het einde van de test bijna onmisbaar geworden was. De combinatie van het erg lichte en directe stuur, de camera (net boven de nummerplaat) en de parkeersensoren zorgt ervoor dat je tot op een paar millimeter van je achterligger kan parkeren. Vanwege zijn onoverzichtelijke achterkant met hoge kont is het onbegonnen werk om dat zonder hulpmiddelen te gaan doen.

Starten doe je met een Start-knop op de plaats van het contactslot. De sleutel – of het blokje dat daarvoor kan doorgaan – kan je kwijt op een plaatsje onder de armsteun, al was het wel even zoeken vooraleer we dat gevonden hadden en vergeet je wel eens dat je die daar hebt opgeborgen als je uitstapt. Dan lijkt een startkaart of een sleutelvak in de middenconsole ons toch iets handiger. Onze wagen was uitgerust met een glazen dak in twee delen, waarbij het eerste deel open kan. Dat geeft een overvloed aan licht in het interieur, zonder dat de lichtinval de instrumenten op het dashboard hindert. Verder kan in elke deur een fles frisdrank worden opgeborgen, terwijl in de middenconsole nog eens twee bekerhouders werden geïntegreerd. Omkomen van de dorst is dus alvast geen optie. Tot slot is er ook entertainment genoeg voor de inzittenden, het geluidssysteem doet zijn werk naar behoren, al is de aux-aansluiting en de USB-aansluiting van de iPod een mooi extraatje. Jammer dat die USB-aansluiting enkel de iPod herkent, een eigen USB-stickje moet je ongebruikt terug wegbergen in je zak.

Rijtest: Hundai ix35 CRDi 4WD

Wie de wagen voor het eerst in zijn spiegels ziet opduiken, denkt eerst dat hij met en Ford Kuga te maken heeft. De Europese inslag van het Duitse Hyundai-designcentrum heeft zijn doel dus bereikt. Toch vertoont deze snoet ook gelijkenissen met de grotere broer ix55 en wordt deze later ook over de rest van het gamma ingevoerd. De ronde en guitig ogende lijnen van de Tucson zijn weggeveegd en ingewisseld voor scherpe en strak afgelijnde vlakken. De ix35 oogt kleiner dan hij is, vanwege zijn rechtoplopende voor- en achterzijde. De stevige kofferklep voelt niet zwaar aan en biedt je toegang tot de 591 l grote bagageruimte. Wie de achterbank neerklapt, kan 1.436l meesleuren, al zijn langere voorwerpen iets moeilijker door te laden,aangezien de laadvloer niet volledig vlak is.

Rijtest: Hundai ix35 CRDi 4WD

Het rijgedrag van de wagen is te omschrijven als comfortabel. Natuurlijk is dat wat algemeen gesteld, maar je beseft als lezer ook wel dat van deze wagen geen knalprestaties worden verwacht. Het stuur is direct en erg licht in gebruik. Zo licht dat je niet beseft dat je – in ons geval – met een 4x4 onderweg bent. Zo is de ophanging ook vrij sponzig op vlak wegdek, de wagen lijkt zacht te gaan deinen bij het rijden over oneffen wegen. Wanneer je echter langs één kant een diepe put in het wegdek tegenkomt, valt op dat de ophanging erg hard maar ook erg lokaal reageert. Je hebt aan de andere zijde van de wagen geen last van de klap die het gevolg is. Ook heeft de wagen erg weinig tijd nodig om te stabiliseren na een aantal dwarsrichels.

Rijtest: Hundai ix35 CRDi 4WD

Hoewel deze geteste ix35 een 4x4-versie is, lezen we in de handleiding dat ‘de wagen niet geschikt is voor langdurig terreinwerk’. Even naast de baan om een aanhangwagen aan te pikken of om tot bij je buitenverblijf te geraken lukt nog wel, maar verder zien ze je liever niet gaan. Toch moet gezegd dat de vierwielaandrijving geen probleem heeft met iets steilere en onverharde hellingen, al hebben we met deze wagen het lot niet uitgedaagd. De vierwielaandrijving is overigens niet permanent, maar wordt automatisch ingeschakeld wanneer het systeem merkt dat één van de wielen wat minder grip heeft. Ook kan je de differentiëlen zelf lock’en door een simpele druk op een knop naast het stuur. Daar vinden we ook de knop voor het Downhill Brake Control, een soort cruise control voor naast de asfaltweg. Je neemt een snelheid aan, schakelt het systeem in en de gewenste snelheid wordt behouden door gebruik van de ABS-hulpmiddelen. Dat alles maakt van deze Hyundai geen terreinwagen pur sang, maar als bestuurder heb je toch geen schrik om je op minder begaanbare wegen te begeven.

Rijtest: Hundai ix35 CRDi 4WD

Dat de ix35 4x4 geen permanente vierwielaandrijver is, verwacht je te zien aan het verbruik van de wagen. Hyundai laat ons alvast watertanden door zelf een verbruik op te geven van gemiddeld 5,5 l. Schaamrood stond ons dan ook op de wangen toen we boordcomputer na 150 km nog steeds niet onder de 8,0 l kregen, ook al keken we zorgvuldig naar de alerte schakelindicator, die al vanaf zowat 1.500 rpm ging branden. Start/Stop is voorlopig nog niet beschikbaar, al zitten zulke versies welin de pijplijn voor de nabije toekomst. Gingen we de wagen wat meer op de proef stellen, kwamen we terug op goed 8,5l/100 km. Niet mis, al lijken de cijfers vooral hoog door het erg optimistische theoretisch verbruik van de constructeur. Het lijkt ons hier dat de vrij soepele motor toch wat last blijkt te hebben met de 1.525 kg zware wagen. Wij reden met de 136 pk sterke tweeliter dieselversie, we vragen ons dan ook sterk af of de verbruikscijfers van de andere 2.0 CRDi met 184 pk erg afwijken van de onze. Wie liever niet dieselt, kan ook terecht bij de 2.0i benzinemotor met 163 pk. De 163 pk-benzineversie en 184 pk-dieselvariant kunnen beschikken over een automaat, in optie bij de eerste, standaard bij de tweede. De manuele bak telt zes verzetten, waarbij de zesde voldoende sterk is om hernemingen aan te kunnen.

Rijtest: Hundai ix35 CRDi 4WD

Testwagen van dienst was de op-één-na-topversie uit het gamma; de 2.0 CRDi 136 pk 4x4 Exclusive, een hele mond vol. Deze kost in standaardlivrei 33.399 euro. Een prijs die begint te tellen, ware het niet dat je voor die prijs alle denkbare extra’s voor dit niveau er bovenop krijgt. Zo is deze wagen standaard uitgerust met leder, 18” velgen en achteruitrijcamera. Ook automatische airco in twee zone’s en navigatiesysteem komen zonder meerprijs bij dit uitrustingsniveau. Een basis-ix35 heb je al voor 19.999 euro in 2.0 benzine-uitvoering met tweewielaandrijving.

Om zijn voorganger te evenaren haalt de Hyundai ix35 alles uit de kast. Ook luistert Hyundai goed naar de markt door de klant de keuze te laten maken tussen een twee- of vierwielaangedreven versie. In het interieur kom je niets te kort en hetzelfde geldt ook voor de motor. Toch laat het verbruik uitschijnen dat de motor wat vermogen te kort komt; al zien we datzelfde wat hogere verbruik ook bij neef Kia Sorento terugkomen. Alternatieven zijn er genoeg op de markt, kijken we naar de recent gefacelifte Volkswagen Tiguan, de Ford Kuga, de Nissan Qashqai en ga zo maar door.

Hyundai ix35 2.0 CRDi Executive 4WD

Motor: 1.995cc viercilinder, CRDi, Vermogen: 100 kw/ 136 pk, Koppel: 320 Nm, Overbrenging: 6-bak, Aandrijving: vierwielaandrijving, niet permanent, Gewicht: 1.496 kg, Kofferinhoud: 591-1.436 l, Topsnelheid: 181 km/u, Aanloop van 0 tot 100 km/u: 11,3 sec., Gemiddeld testverbruik: 8,5 l, Basisprijs Hyundai ix35 2.0 CRDi Executive 4WD: 33.399 euro

Tekst: Sven Geiregat

Foto's: Joeri Mertens & Thomas Anthoni

Met dank aan Hyundai voor de testwagen

Specificaties

Vermogen

0pk

Koppel

0 Nm

Gewicht

0 kg

Topsnelheid

0 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

0.00 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Min. kofferinhoud

0 L

Max. kofferinhoud

0 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (35)

Plaats een reactie
WRX-STI 15:15
afbeelding van WRX-STI

Lijkt wel een Porsche. Sterker nog.. deze ziet er nog beter uit als er gewoon een paar brede banden onder zouden liggen!

rudy 23:05
afbeelding van rudy

leuke wagen om mee te rijden ,spijtig van het hoge verbruik ligt veel hoger dan hyundai opgeeft,bij mij 9 a 10liter gemiddeld bij een rustige rijstijl

leen 15:15
afbeelding van leen

kan geen nederlandse handleiding vinden van radio en navigatiesysteem IX 35.wie geeft mij een tip.

Rob 23:11
afbeelding van Rob

In de test word gesproken dat de USB aansluiting alleen werkt met een iPod.
Maar werkt ook probleemloss met USB sticks.
Tijdens een testrit getest met een kleine stick, inmiddels zelf een ix35 en daarin gebruik ik het dagelijks met een 8Gb stick.

leen: handleiding is te downloaden op http://www.navigation.com/hyundai

Anonieme gebruiker 04:19
afbeelding van Anonieme gebruiker

ook de 1.6 bezine motor is zeer krachtig

Johan 20:06
afbeelding van Johan

hmmm, schijnt toch bedrog te zijn, want niemand is het tot nu toe gelukt een diesel met 136 PS op 5.5 Lt te brengen. Ook Kia Sportage (nog mooeier) heeft het zelfde euvel.

Johan 22:22
afbeelding van Johan

Heb me een 1.7 diesel gekocht. Levering in Juni. Ben benieuwd :-)

ronny 11:45
afbeelding van ronny

Ik heb ook een IX35 1.7 crdi -16v executive gekocht levering Juni voor mij een mooie grote SUV waar veel plaats in is voor passagiers achterin men kan beter de" executive" pakket
nemen dan de" lounge" er zit veeeel meer in om niet te zeggen alles wat je maar kan hebben en voor mij voordeliger , ik heb er wel een testrit mee gedaan wel met 2.0 crdi die was zeer aangenaam stuurt wel heel direkt voor mij persoonlijk vind ik dat goed (afneembare trekhaak is wel duur vind ik )
ik ben wel benieuwd naar de prestaties van de 1.7crdi -16v 9pk- 85kw -116pk -6m
nog belangrijk is de zeer lage BIV maar 123,00euro en jaarlijkse taks maar 248,29 euro voor deze type

Anonieme gebruiker 22:57
afbeelding van Anonieme gebruiker

wij hebben ook een ix35 17 diesel gekocht maar we moeten wachten tot julie :-( is het waar dat hij 9 a 10 liter verbruik

william 22:04
afbeelding van william

hallo beste mensen ik heb mij op het laatste van de autosalon condities dus einde februari een nieuwe ix35 zwart gekocht en ik krijg hem begin volgende week (op stok ) ik kon kiezen grijs,zwart of bruin ik heb de zwarten genomen vind hem echt wel mooi en heb op voor hand een test rit gemaakt stond mij onmidelijk aan had wel geluk dat er nog drie in stok zaten grtjs w

Anonieme gebruiker 20:14
afbeelding van Anonieme gebruiker

Hallo IX 35 fans (eigenaars) ik heb nu mijn IX35 sinds vorige week IX35 17 diesel.( maar 7 weken moeten wachten) rijdt fantastisch, veel ruimte voor de passagiers. Stuurt prima, je zweeft bijna over de weg. ik kom van een Opel asta 17 cdti maar wat is dat een verschil. Ik was in twijfel tussen de qasqai en ix 35. Maar is mijn keuze is heel goed gemaakt. Heel mooi model, groot maar wel nog heel handig in het stad.
Misschien met we eens een forum oprichten voor IX 35 rijders.
Grtz K

Pieter Aertgeerts 21:15
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Annonieme gebruiker, laat dit alvast een goed begin zijn als forum ;)
Proficiat met je aankoop, wagen rijdt inderdaad schitterend!

Stef 10:57
afbeelding van Stef

Hallo,

Rij sinds kort ook met een 1.7CRDI ix35 en moet zeggen,HEEEEL zuinig in verbruik. Met ong 6000 km op de teller rij ik met een (rustige) rijstijl ong 5.3L/100 km wat niet slecht is denk ik voor een wagen van dit kaliber. Veel rijplezier nog met jullie wagen.
Grts,Stef

rudy 15:51
afbeelding van rudy

hallo,ik rij nu een jaar met mijn ix35 heb nu 15000km op de teller.nu op 1 juli 2011 is er een software-update gedaan in verband met het hoge verbruik ,9 a10 liter,nu 6.7 tot 7.5 ik vind dit toch een groot verschil daarmee zie je dat ze het wel kunnen bij de dealers,voor de telefoon hebben ze tot nu nog geen nederlandse versie

patricia 22:55
afbeelding van patricia

hallo , wij hebben een ix35 besteld in januari ,vandaag bericht gekregen LEVERING december of januari 2012 dat kan je toch niet meer normaal zijn !!!!

Mimmo 11:09
afbeelding van Mimmo

Hey,wij hebben een 2.0 CRDI ix35 aangekocht en de boordcomputer geef echt een verbruik van 5,4 liter aan.
Ook al moet men lang wachten bij de aankoop,het is echt de moeite waard.Echt een goed voertuig!!!
Zijn zeer tevreden.

Anonieme gebruiker 20:17
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik heb er vorige week ene besteld, ook een 1.7CRDI. Ik zou al minstens tot januari moeten wachten. Maar ik vind hem zo mooi, dat ik het er wel voor over heb? Alleen maar hopen dat de wachttijd dan niet verlengd wordt.

ronny 13:31
afbeelding van ronny

WACHTIJD: ZEEEEER LAAAANG,ix35 Executive1.7 9pk 85kw op autosalon aangekocht 20/01/2011
Leveringstijd 4maanden +25% leveringstijd is verlengd naar 04/11/2011.
Men heeft wel voor deze wachtijd een aantal kompensaties voorgesteld met een keuze uit; (ledlichtjes of 6-delig tassenset of dakkoffer met allesdrager of één onderhoudsbeurt gratis) en dit voor een wachtijd van 6 maanden. Mensen die al 12 maanden wachten krijgen wat meer, waaronder een set winterbanden op alluminium velgen of 3 onderhoudsbeurten... Hopelijk wordt de termijn niet opnieuw verlengd ik hoop dat het de moeite waard zal zijn voor al dat lange wachten op onze ix35 maar ik heb het er toch voor over. Nu heb ik toch ook nog de ledverlichting vooraan gratis erbij, dit is toch ongeveer een waarde van +- 400 à 500 euro

- edit redactie: even wat leestekens toegevoegd -

ronny 13:55
afbeelding van ronny

de assemblage lijn van de ix35 is verhuisd naar ergens anders waar ze dubbel zo veel wagens kunnen maken maar de auto's die op de eerste plaats besteld waren zijn niet aan het tweede fabriek doorgegeven. Bijgevolg hebben ze veel later alle bestellingen terug moeten bestellen aan het tweede fabriek. (hun reaktie was "wij weten van geen bestellingen af") Daarom is de leveringtijd zo uitgelopen.

Mimmo 15:49
afbeelding van Mimmo

Hey....
Wil aan de mensen zeggen die een ix35 besteld hebben en lang of zeer lang moeten wachten,het is meschien wat pijnlijk voor aldat wachten.
Maar van één ding ben ik zeker ik heb een 2.0 CRDI ix35 aangekocht,het is best een zeer mooie,zuinige en qua besturing een zeer correct voertuig.
Die zeker door iedereen en overal bekeken word!
Nogmaals ook indien de wachtijd 6 of 12 maanden is of zelfs meer dan 12 maanden,het is zeker de moeite waard om op deze wagen te wachten.

Wim 17:52
afbeelding van Wim

wachtijd tss 6 a 12 mnd? mai, dat is eerder iets voor een audi :)

Patje 10:01
afbeelding van Patje

Hoelang moet je ongeveer wachten op een lounge 1600 benzine manueel.

Anonieme gebruiker 01:21
afbeelding van Anonieme gebruiker

ik moet maar 2 maanden wachten op de 1.7 diesel executive

Anonieme gebruiker 22:12
afbeelding van Anonieme gebruiker

2.0 diesel 4WD besteld model executive, levertermijn 6 weken,,,,,,,,,,, ben benieuwd

Anonieme gebruiker 20:40
afbeelding van Anonieme gebruiker

Hier ben ik weer, laatste anonieme gebruiken Putte, auto is geleverd na idd 6weken
Morgen m'n eerste km's, ben vooral benieuwd naar verbruik, volgens garagist hebben motoren upgrade gehad en verbruiken ze aanzienlijk minder.
olé

Anonieme gebruiker 23:18
afbeelding van Anonieme gebruiker

Putte calling,
Wagen valt perfect mee zoals verwacht op 1 punt na maar goed heb slechts 100km op de teller, gem. verbruik is 9.5L en rij als een "gewoon"
Wel klopt er iets niet, computertje geeft aan da'k nog 700km kan bollen (100 reeds gedaan) en tank is slechts max 60L groot,,, dat berekend kom ik op 7.5,,, effe afwachten
Maar wel, de rest is "genieten" !

grtzz

Robijns Gilbert 07:38
afbeelding van Robijns Gilbert

Welk onderstel staat staat onder deze wagen?

grt

M@trix 16:42
afbeelding van M@trix

yooo IX35 fans,heb mij een 2.0 CRDI MET 136PK aangekocht,levering begin juli 2012 ongeveer 2 maanden na bestelling,zwart van kleur met bijna alle opties(geen gps en open dak)
Is een prachtige wagen die er van vooraan mooi robuust uitziet maar van opzij elegant ziet.
Kan niet wachten om hem in mijn bezit te hebben.

termote 11:38
afbeelding van termote

ik ben van plan om een hyundai ix35 city te kopen 1.7diesel.
nu ben ik wel eens benieuwd wat het verbruik is,hoeveel km kan je rijden met een volle tank?
ik zie hier veel verschillende reacties maar zou dit intussen verbeterd zijn?
alvast bedankt voor de reacties.

Rimson 22:14
afbeelding van Rimson

Ga mij ook eentje bestellen :) 2.0 crdi 4wd executive (ook de zwarte) is machtig mooi

anker 17:53
afbeelding van anker

heb een 1.7 diesel executive gekocht....half februari....zou hem hebben half of eind mei....ben er heel benieuwd naar....er is een update geweest op het autosalon in geneve begin maart met de dagledlichten...zouden die er al bij horen?

Bochie 20:47
afbeelding van Bochie

Ben nu sinds enkele weken trotse eigenaar van een ix35 move modeljaar 2014
Zalige auto en het verbruik? 5,6 gemiddeld niet slecht dus ;-)

Tom B 22:36
afbeelding van Tom B

Hallo, wie heeft er al ervaring met een IX35 trocadero 1700 cc en 115 pk diesel een AUTOMAAT is van bouwjaar 07/2012 graag jullie tips en advies ivm aankoop occasie.
Bedankt

Rita emelie 10:57
afbeelding van Rita emelie

Ga ix35 huren voor op reis 1 maand zuid Afrika is dat goeie keuze voor 2 volw en 3 kinderen. 13 11. 7 Ook voldoende ruimte voor 4 koffers ?? graag vlug antwoordje indien ik nog moet veranderen

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws